Studiefinanciering, vader onbekend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Re: Studiefinanciering, vader onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:39

Oh oh oh DUO met zijn methodes. Ergens snap ik het wel dat ze streng toezicht houden anders werd het natuurlijk helemaal uitgemolken.
Sinds mijn 4e levensjaar heb ik geen contact meer met mijn vader. Het eerste studiejaar kreeg ik dan ook keurig een aanvullende beurs, jaar 2 hadden ze zomaar even bedacht dat ik weer contact met mijn vader had en kreeg ik dus alleen de basisbeurs 8)7 Aantal maanden moeten wachten maar op den duur alles met terugwerkende kracht terug gekregen. (Wel na enkele verklaringen van moeder, psycholoog, LBIO, mijzelf, en nog wat oude formulieren over rechtszaken).

Daarnaast weet ik trouwens niet hoe het zit met de vernieuwde stufi, je kon namelijk toch geen beurs meer krijgen maar alleen maar lenen? En lenen van DUO/overheid is niet eng. De rente die je terug moet betalen in minimaal, zelfs de rentes op de spaarrekening zijn nog hoger :') En afbetalen gaat heel rustig en je kan zelf een klein beetje inspraak hebben over de hoeveelheid die je afbetaald. Dit kan namelijk in grote delen, maar ook in kleine beetjes.

Over het inkomen van je moeder, dit wordt altijd zo gerekend, het is oneerlijk dat weet ik. Maar dat inkomen staat in principe "vast" volgens de belastingdienst. Andere dienstjaren kan nog wat op gecorrigeerd worden. Vandaar dat DUO ook van dit bekende inkomen uit gaat.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:46

M_i_R schreef:
Als een vader zijn alimentatieverplichtingen niet nakomt is het in eerste instantie aan de alimentatiegerechtigde om daar werk van te maken. Dit kan gelukkig tamelijk eenvoudig door de inschakeling van het LBIO, uiteraard zijn er situaties waarbij ook dat niet helpt maar dan zijn er gelukkig altijd wel weer andere mogelijkheden. Mensen blijven vaak te lang zitten met een probleem waar ze zelf niet uit komen waardoor een situaties verslechtert, terwijl dat wellicht niet nodig was geweest als er eerder hulp was gevraagd. Daarom ook mijn advies aan TS om gewoon naar het juridisch loket te gaan. Je kan beter in een vroeg stadium goede hulp inroepen, dan eerst zelf een tijdje aan te modderen waarna de ingevlogen hulp niet alleen het primaire probleem moet oplossen maar daarbij ook nog moet 'puinruimen'.

LBIO moet eerst wachten, dan een brief sturen en dan na een aantal acties wordt er gedreigd met een deurwaarder dacht ik (dit is dus na 3 maanden) en helaas gaat het bij ons keer op keer zo en laat mijn vader het steeds komen tot die 3 maanden, omdat hij na die 3 maanden gewoon betaald begint het verhaaltje weer van voor af aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:03

Het kan ook andersom, een man die ik ken was gescheiden toen hun dochter een half jaar oud was. Altijd netjes zijn verplichtingen nagekomen, de jongedame kwam ook alleen als er extra geld moest komen. Toen ze met 19 en na een aantal mislukte studies en dito kosten weer wilde studeren zei haar vader dat hij dit niet meer kon betalen. Jongedame heeft hem voor de rechtbank gesleept en ja hoor, tot haar 21 moest pa 200 euro per maand betalen en ze heeft geen enkel studie afgemaakt, altijd volledig geleend en alles op gemaakt aan uitgaan en drank. Gelukkig komt die studieschuld niet meer op zijn conto.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:08

bigone schreef:
Het kan ook andersom, een man die ik ken was gescheiden toen hun dochter een half jaar oud was. Altijd netjes zijn verplichtingen nagekomen, de jongedame kwam ook alleen als er extra geld moest komen. Toen ze met 19 en na een aantal mislukte studies en dito kosten weer wilde studeren zei haar vader dat hij dit niet meer kon betalen. Jongedame heeft hem voor de rechtbank gesleept en ja hoor, tot haar 21 moest pa 200 euro per maand betalen en ze heeft geen enkel studie afgemaakt, altijd volledig geleend en alles op gemaakt aan uitgaan en drank. Gelukkig komt die studieschuld niet meer op zijn conto.

Als een kind studeert ben je verplicht tot je 21ste te betalen. Zo gek is dit niet...
En 200 euro in maand.. Wat denk je dat moeders kwijt is om haar te onderhouden? Vind 200 prima bedrag.
Chapeau dat ie altijd heeft betaald

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:12

KellyR schreef:
bigone schreef:

Als een kind studeert ben je verplicht tot je 21ste te betalen. Zo gek is dit niet...
En 200 euro in maand.. Wat denk je dat moeders kwijt is om haar te onderhouden? Vind 200 prima bedrag.
Chapeau dat ie altijd heeft betaald

Hij wilde ook wel het maandbedrag aan alimentatie blijven betalen maar niet nog eens heel veel extra, ze had al twee ov jaarkaarten van hem gekregen en vele keren extra 50 euro hier en daar, zijn makke was dat hij het heel vaak contant gaf en de jonge dame had een zeer selectief geheugen want dat wist ze niet meer. Ze hebben dus nu ook geen contact meer en de moeder, de man is er niet voor niets van gescheiden, ze zijn maar een half jaar getrouwd geweest. Die joeg alles er doorheen en betaalde niets voor haar dochter.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 15:19

Wat betreft de alimentatie, dit is al lang geleden geregeld dat mijn vader dit niet hoefde te betalen, aangezien mijn vader destijds met financiele problemen zat.

Ik heb net gebeld, en het enige wat ze kunnen is dat hun gaan proberen het inkomen uit te zoeken. Eigenlijk is mijn probleem dat ik gewoon niet meer afhankelijk van mijn vader wil zijn, maar dat gaat hem dus helemaal niet meer worden. Vanavond maar eens thuis overleggen wat de volgende stappen gaan zijn.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:47

Mijn "vader" heeft nooit alimentatie betaald. Je moet ook bewijzen meesturen dat er daadwerkelijk voor minimaal 5 jaar niet betaald is. Verder moesten er 3 brieven gestuurd worden. 1 van mij, met daarin het verhaal. 1 brief door mijn moeder, met haar kant van het verhaal. En 1 brief van een hulpverlener (in mijn geval een arts in een ziekenhuis, maar dit kan ook psycholoog zijn of huisarts).

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 16:06

Dit heb ik idd ook gedaan soloro

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:08

Hier ook zo gedaan Soloro.
Het leuke vond ik wel dat ze ook om een verklaring van mijn vader vroegen waar ik al het zo een 16 jaar geen contact mee heb :')

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:23

SophieFT schreef:
Ik heb net gebeld, en het enige wat ze kunnen is dat hun gaan proberen het inkomen uit te zoeken. Eigenlijk is mijn probleem dat ik gewoon niet meer afhankelijk van mijn vader wil zijn, maar dat gaat hem dus helemaal niet meer worden. Vanavond maar eens thuis overleggen wat de volgende stappen gaan zijn.

Daar ben je dus niet mee geholpen.
Waarom ga je niet naar het juridisch loket voor advies? Vaak hebben ze daar ervaring met dergelijke situaties.
Een goede brief met de juiste papieren doet wonderen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 16:48

Zitten daar nog veel kosten aan dan?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:51

Heb hetzelfde gehad, ouders gescheiden dus ik heb ook gekeken of ik in aanmerking kwam voor een aanvullende beurs. Mijn vader heeft destijds wel een brief ontvangen dat hij zo veel aan mij moet bijdragen, maar dat heeft hij nooit gedaan. Mijn moeder verdient per jaar te veel voor een aanvullende beurs helaas. Toen ben ik gewoon gaan lenen. Is ook een goede optie, of gewoon extra werken?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:01

Het juridisch loket is gratis maar zij zullen je niet echt verder kunnen helpen. Een bezwaar tegen een beslissing van de DUO wordt al snel aardig inhoudelijk waardoor ze je zelf waarschijnlijk niet goed genoeg kunnen helpen. Je moet je even laten doorverwijzen naar een advocaat die zich bezig houdt met bestuursrecht. Waarschijnlijk kom je vanwege je leeftijd en gebrek aan inkomen in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand, wat inhoudt dat je tegen betaling van een kleine eigen bijdrage gewoon van een advocaat gebruik kan maken. Als je in de laagste inkomensklasse zit en je hebt een doorverwijzing van het Juridisch Loket ben je voor zo'n € 150,- klaar voor de gehele bezwaarprocedure. Soms kan je bovendien nog bijzondere bijstand krijgen van de gemeente van je woonplaats voor die eigen bijdrage, waardoor je zelf feitelijk geen kosten hebt aan je rechtsbijstand. Echt doen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:23

KellyR schreef:
En 200 euro in maand.. Wat denk je dat moeders kwijt is om haar te onderhouden? Vind 200 prima bedrag. Chapeau dat ie altijd heeft betaald

Dat is niet helemaal correct, het is maar net wat er is uitgesproken en afgesproken door de rechtbank. Er zijn uitspraken van betalen tot 18 en van tot 21. Er zijn ook afspraken waar in staat dat als het kind dan nog studeert dat er dan langer door wordt betaald. Het is maar hoe en wat.

Wij hebben altijd tot 21 betaald, ruim 500 euro per maand. Evengoed kwam de aanvraag voor extra geld voor de studie. Wij hebben het niet extra bij betaald, als je het niet van dat bedrag per maand kan redden dan weet ik het ook niet meer, het is een vrijwillige bijdrage is mij altijd verteld, geen verplichting.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:40

Er geldt tot het 21e levensjaar een ondehoudsplicht. Dat is niet facultatief en naar eigen inzicht in te vullen door de ouders. Het kan wel per situatie verschillen hoe de verhouding tussen eigen inkomen en het inkomen van de ouders ligt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:24

Ik heb dit traject drie keer doorlopen. omdat mijn aanvraag steeds werd afgekeurd. Allereerst was in de brief van de professional(waarvoor ik destijds mijn oudmentor lief heb aangekeken om zijn handtekening onder een vooraf opgestelde brief te zeggen) het conflict niet helder beschreef. Mocht het weer proberen. Nogmaals geprobeerd, toen werd het weer afgekeurd omdat ik nog alimentatie ontving tot mijn 21e van mijn vader. (die overigens weigerde enige vorm van vrijwillige bijdrage te leveren, de alimentatie moest ik ook elke maand laten innen).. de laatste keer werd het gelukkig goedgekeurd en kreeg ik de volledige aanvullende beurs. Mijn moeder verdiende te weinig en had een vrijwillige bijdrage van 19 euro geloof ik.
Je kunt wel een herberekening laten doen van afgelopen jaar, maar dat geeft veel papieren rompslomp. Dat kost je nog extra veel tijd en energie. Ik zou je nu richten op het buiten beschouwing laten van je vaders inkomen. Misschien moet je even afwachten hoe ze de aanvulledne beurs gaan berekenen.. ik weet namelijk niet of ze aan die gegevens kunnen komen. En anders zou ik gewoon nog een verzoek tot buiten beschouwing laten doen.