Geestelijk gehandicapt en uit huis plaatsen met spoed. Hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:51

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:55

Oh ik zie nu dat Avelijn haar begeleid.
Ik zou daar eens even haar persoonlijkbegeleider/ casemanager onder de bips schoppen want zij moeten intern iemand hebben die jullie verder kan helpen.

edit: http://www.aveleijn.nl/clientadvies/
Daar staat een telefoonnummer voor persoonlijk advies, vraag desnoods naar de locatiemanager want het is raar als ze al aangemeld is bij een stichting dat die haar niet verder kunnen helpen. Je hoeft in principe geen contact meer op tenemen met de gemeente want ze heeft al een indicatie, anders krijgt ze ook geen zorg, alleen moet die indicatie nu met spoed herzien worden en een overplaatsing kan ook al voordat de indicatie herzien is.
Crisisplek lijkt me niet nodig, er is al een dossier vanuit daar weten ze intern wel wat nu de beste plek is

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:06

TS gecondoleerd met het verlies van je moeder.
Wat een superleuk forum, dat er zo veel mensen elkaar ondersteunen!

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:12

Vreemd dat Aveleijn jullie hier niet wat meer in ondersteunt. Juist Aveleijn doet veel op het gebied van mensen met een beperking, die nog wél veel zelfstandig kunnen. In Enschede (Pathmos sowieso, maar vast wel meer locaties) hebben ze onder andere zelfstandige woonruimtes in de wijk, met een inloophuis waar begeleiding aanwezig is.

't Bouwhuis is meer gericht op cliënten met een wat lager niveau. Er zijn wel een aantal locaties voor zelfstandige cliënten, maar daar zijn niet heel veel plekken van. Heb je al contact gehad met het cliëntservicebureau van de twentse zorgcentra? Wellicht kunnen zij nog wat voor je betekenen. De twentse zorgcentra heeft overigens ook nog locaties in losser en almelo, weet niet of dat te ver weg is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:46

TS, allereerst gecondoleerd met je moeder.

Vergeet in je zoektocht de JP van den Bentstichting niet. Ze hebben een soort woonbegeleiding in Enschede Zuid, locatie Erve 't Leppink. En volgens mij zijn nog niet alle appartementen bezet maar dat weet ik niet zeker.

Bij ons op het Bouwhuis zijn zeker ook locaties met een iets hoger niveau hoor. En veel kans op sociale contacten op niveau. Het is een AWBZ instelling dus de vraag is wel of ze daar een indicatie voor heeft. En het Bouwhuis heeft geen zelfstandig wonen met begeleiding.

Wel weer verschillende vormen van dagbesteding die aansluiten bij het niveau van je zus.

Houd er rekening mee dat er bij verplaatsing van je zus wel een terugval kan ontstaan.

En de begeleiders moeten echt intensief met jou overleggen hoor!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:53

Om alles sneller te laten verlopen zou ik eerst binnen Avelijn gaan zoeken er moet toch een contactpersoon op papier staan voor je zus?
Naar een andere instelling overstappen kan vaak lang duren dus als er een plek is binnen Avelijn dan zou ik daar eerst voor gaan.

En hoe vervelend ook misschien je zus nu even niet belasten met deze zoektocht.
Pas als je concreet iets hebt dit vertellen, zeker als je autisme vermoed is het wel fijn als ze niet te veel onduidelijke info krijgt

MissBmx

Re: Geestelijk gehandicapt en uit huis plaatsen met spoed. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:01

Oh ja vaak heeft het niet zoveel nut om de begeleiders op de werkvloer hiernaar te vragen.Je moet vaak een persoonlijkbegeleider/casemanager/dvc-er hiervoor spreken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:07

Als we dan toch instellingen gaan noemen, dan ook meteen maar degene waar ikzelf voor werk, Estinea (http://www.estinea.nl). Ook wij hebben een aantal locaties in Enschede en zijn bezig met een nieuwe locatie in Hengelo.
Echter, de wachtlijsten voor wonen zijn bij alle instellingen op dit moment gewoon lang. 8 jaar wachten op een plek is helaas geen uitzondering.
De locatie in Hengelo zal op basis zijn van een PGB.
Als je zus begeleid wordt op basis van de Wmo, dan zou ze ook een regiseur moeten hebben vanuit het wijkteam. De contactgegevens van de wijkteams kun je hier vinden http://www.enschede.nl/zorg_en_welzijn/ ... hfJLuyqqko

Het kan ook zijn dat je zus over een Wlz indicatie beschikt (dit heette tot 1-1-2015 Awbz). Als dat zo is, dan zou ik als ik jou was, eens contact opnemen met het zorgkantoor https://www.menziszorgkantoor.nl/zorg-nodig

Sowieso is het dus van belang dat je bij de begeleiding van Aveleijn achterhaalt wat de indicatie van je zus is.

Je mag ook rustig een berichtje sturen als je denkt dat ik je verder kan helpen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:37

Mocht je zus evt naar Almelo willen dan kan ik je aanraden contact op te nemen met Jade Wonen:
www.jadewonen.nl
Die hebben momenteel geen appartementen vrij voor zover ik weet maar kunnen wel helpen met snel een woning vinden en begeleiden etc.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:44

Lente schreef:
TS, allereerst gecondoleerd met je moeder.

Vergeet in je zoektocht de JP van den Bentstichting niet. Ze hebben een soort woonbegeleiding in Enschede Zuid, locatie Erve 't Leppink. En volgens mij zijn nog niet alle appartementen bezet maar dat weet ik niet zeker.

Bij ons op het Bouwhuis zijn zeker ook locaties met een iets hoger niveau hoor. En veel kans op sociale contacten op niveau. Het is een AWBZ instelling dus de vraag is wel of ze daar een indicatie voor heeft. En het Bouwhuis heeft geen zelfstandig wonen met begeleiding.

Wel weer verschillende vormen van dagbesteding die aansluiten bij het niveau van je zus.

Houd er rekening mee dat er bij verplaatsing van je zus wel een terugval kan ontstaan.

En de begeleiders moeten echt intensief met jou overleggen hoor!

TS allereerst gecondoleerd met je moeder , en alvast heel veel succes toegewenst met de moeilijke zoektocht naar een geschikte plek voor je zus .

Ik hoorde van een kennis dat de Van Bent stichting erg goed is , zij hadden daar rondgekeken voor hun zoon .
@Lente , zou deze wat voor TS haar zus zijn ? zo te lezen zit jij in de zorg en hebt er meer kijk op .
http://thomashuizen.nl/enschede/home.aspx

Ik heb er namelijk niet veel verstand van en weet niet waar op gelet moet worden , maar deze hebben volgens mij ook een plekje vrij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:50

Zo op het eerste gezicht ziet dat er mooi uit, zeker omdat het een huiselijke setting is en het kleinschalig is, dus misschien makkelijker om met dit verhaal binnen te komen.

Maar er staat vrij weinig informatie op de website.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:53

Ik weet niet of je de Wonne kent? Als regulier niets voor haar te vinden is,verwacht ik dat zij haar iig aan een tijdelijke woonplek kunnen bieden.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:02

Een kennis van mij is licht verstandelijk beperkt en woont bij de WOPIT, waar er juist ook aandacht is voor mensen met psychoses/angsten etc. Iedereen heeft een eigen appartement + er is een gezamenlijke woonkamer en begeleiding. Misschien is dat wat? Er zitten locaties in Enschede, Hengelo, en Almelo. Ik weet helaas niet hoe lang de wachtlijsten zijn, wel dat het redelijk nieuw is en dus volop in ontwikkeling. :j

http://www.wopit.nl/wonen-_-_-leven/woonlocaties

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:08

Je moeder moet toch ergens een map met zorgadministratie gehad hebben denk ik met informatie van het uwv wat betreft de WAjong uitkering, CIZ indicatie etc.
Via de huidige zorgverlener kan je anders ook het dossier lezen en daar moet het ook in zitten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 22:07

Morgen gaan we kijken bij het thomashuis heb daar heen gebeld en dat klonk erg goed. Dus word vervolgd. En maandag is er een gesprek met Estinea.

Super al deze antwoorden en heb een aantal zeer bruikbare PB's gehad van bokkers die willen helpen. Op en top Bokt. :j Bedankt allemaal!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:11

Super!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:12

Ontzettend fijn WW! Ik hoop dat je snel een fijne plaats vindt voor je zus.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:18

Inderdaad, meld haar aan bij MEE, zij bemiddelen en zorgen dat jullie de weg vinden in zorgland. :) Ze kunnen helpen met het aanvragen van de juiste indicatie en het zoeken van een goede plek.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:46

Wilawander schreef:
Morgen gaan we kijken bij het thomashuis heb daar heen gebeld en dat klonk erg goed. Dus word vervolgd. En maandag is er een gesprek met Estinea.

Super al deze antwoorden en heb een aantal zeer bruikbare PB's gehad van bokkers die willen helpen. Op en top Bokt. :j Bedankt allemaal!!

Vergeet niet even uit te zoeken wie de rekening moet betalen, gemeente (WMO) of WLZ. Wellicht kunnen zij helpen en ze moeten uiteraard ook instemmen voor een vergoeding.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 22:48

Ja dat gaat de bewindvoerder regelen.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:51

Laat je even weten hoe het gegaan is? Ik ben erg benieuwd!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:41

Succes vandaag!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:43

Succes!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:56

Succes, ben ook wel benieuwd !

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:05

TS. Ik kan je helaas geen tips oid geven. Maar ik wil jou en je zus heel veel sterkte wensen met het verlies van je moeder. Ik hoop dat jullie hier uit komen en dat je zus op een goede plek terecht komt. Iig fijn om te horen dat je zus zo'n fijne zus heeft en er voor haar is ;)

Overigens, ik zou behoorlijk pissed off zijn op die begeleiding als ze zo'n dingen tegen mijn zus zouden hebben wbt dat bellen etc. naar moeders. Heb je dat aangegeven dat je dat niet op prijs stelt?