Trappengat dichtmaken voor katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Trappengat dichtmaken voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:15

Ik vraag me af hoe bokkers aan een foto van de buitenkant kunnen beoordelen dat het ongeschikt is voor katten? Zelfs een kamer kan in principe wel geschikt zijn. Optimaal is wellicht anders, maar ik zie hier nog geen reden om te roepen dat het hier niet kan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:46

Percy schreef:
Eerlijk? Ik zou in deze situatie niet kiezen voor katten. Dat wordt een grote ellende. Zo'n trapgat dicht maken is al een hele kostenpost en niet gegarandeerd.

Zou eerst eens overleggen met de buurvrouw. Is zij er op tegen dat er af en toe een kat door de gang loopt? Zo ja, niet doen en eerst eens een andere woonruimte zoeken.
Deze woonruimte is gewoon niet geschikt voor katten.

om eerlijk te zijn,

ik ben het ermee eens..

ik heb zelf nu twee kittens,
op een appartement van 140m2.

ze razen overal op en af en bij blij met het beschikbare oppervlakte (ze mogen overal komen behalve badkamer 10m2, wc 2m2 en slaapkamer 20m2)..

Mijn appartement bestaat uit allemaal grote ruimten, woonkamer van 50m2 gang breed en groot plus de grote slaapkamer van ruim 29.5m2..

en nog moeten we echt oppassen, want ze zijn watervlug en rollen en tollen over elkaar heen dat het een lieve lust is.. Als jullie daar alleen de bovenverdieping hebben, dan denk ik echt dat je stapelidioot zou worden van de levenslust van kittens..

om maar niet te spreken van later, het is geen garantie dat kittens die elkaars vrindjes zijn, elkaar later nog kunnen luchten of zien.. mijn zusje had broer en zus, als kittens perfect.. toen ze twee waren lagen ze nog bij elkaar, maar voor de rest mochten ze echt niet in elkaars persoonlijke ruimte komen..
Het appartement ziet er niet ruim voldoende uit voor mijn gevoel om katten echt een eigen plek te geven aan persoonlijke ruimte?

van zelfsprekend heeft Zwerte gelijk dat ze aangeeft dat je vanaf de buitenkant weinig kunt zeggen..
maar ik neem ook daarbij in overweging wat TS zegt.. Feitelijk wonen ze nog niet samen, nemen wel samen twee kittens, op een relatief kleine onzelfstandige wooneenheid, waardoor zij meer bij haar vriend zal verblijven (ook een beetje vreemd natuurlijk, neem aan dat ze allereerst voor haar vriend daar komt?).

persoonlijk zou ik het andersom doen.. eerst eens kijken of de relatie standhoud.. samen zelfstandige woonruimte zoeken, daar boompje en beestje aan huisje toevoegen.. Of nu hooguit een kat nemen (bij voorkeur een wat rustigere volwassen kat, die dus niet het hele huis door wil stuiteren en zich halsoverkop van de trap wenst af te storten).. Maar dat is slechts mijn mening natuurlijk.. Als TS en vriend ervan overtuigd zijn dat ze kittens daar kunnen handelen en dat het ook nog gezellig blijft plus dat de onderbuurvrouw niet stapelgestoord wordt (hopelijk is het goed geisoleerd, want gestuiter en gestorm door de kamer klinkt best door :') ) dan is er verder natuurlijk niets op tegen, zelfs niet als het 'slechts' 40m2 zou zijn (is volgens mij nog net iets groter?).. ben zelf ook begonnen met een kat toen ik slechts 16m2 tot mijn beschikking had (studentenkamer), ze liep toen wel gewoon lekker vanaf een maand of 4 zelfstandig buiten en werd niet opgenaaid in huis door andere katten, maar toch 16m2 is volgens de meesten ook veel te klein.. inmiddels is ze 19 en zit gezellig naast mij te snorren.. dus kwa grote zeg ik niets.. kwa energie is het gewoon even goed nadenken.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 11:52

JA, ik weet het, het moet nog geschilderd worden allemaal haha! :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:19

Lijkt me vrij onmogelijk om dicht te maken. Als je bovenaan iets plaatst moet je sowieso ook het hele stuk boven het hekje wat er al staat dichtmaken en beneden is ook niet praktisch zo te zien.
Helemaal dichtmaken wordt ook wel erg claustrofobisch. Ik vraag me ook af of het wel praktisch is om hier 2 kittens te nemen.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:34

Ik zou zelf zij kanten eruit slopen en een muurtje met deur erin maken. Die kan je dan ook op slot doen als jullie er niet zijn. En het houd geluid tegen.

Zoiets

Afbeelding

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:40

Het idee van muzzy ziet er wel erg leuk uit! Grote schuifdeur er voor. Vrij simpel te maken met een rails boven en een rails onder.

Ik denk dat Shauni en haar vriend oud en wijs genoeg zijn om de beslissing te maken en niet over 1 nacht ijs zijn gegaan. Daarnaast vraagt ze niet om of ze wel of geen kitten moet nemen maar hoe ze het het beste kan afsluiten. Denk mee of hou gewoon je mond en laat haar zelf beslissen :Y)

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:53

En anders iets met plexiglas inderdaad? En dan voor het afsluiten van de ruimte een schuifdeur. Of het er gewoon uit slopen en een muurtje neerzetten met een deur (en misschien een 'raam'erin voor het licht?).

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 12:55

Dionnetjuuh schreef:
En anders iets met plexiglas inderdaad? En dan voor het afsluiten van de ruimte een schuifdeur. Of het er gewoon uit slopen en een muurtje neerzetten met een deur (en misschien een 'raam'erin voor het licht?).

Zaten we inderdaad al aan te denken! Goed plan!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:55

Ik zou met oog op brand geen dergelijke schuifdeur willen: door de hitte kan het hout uit zetten en kun je niet meer schuiven. Kies liever dan voor een openslaande deur.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:59

Daar kan je dan een rail voor maken, metaal zet niet dusdanig veel uit dat het niet meer schuifbaar is (als het met lagers (die balletjes) of op wieletjes verschuift) (of zoiets :+ ). Er is daar vast wel een brandbestendige oplossing voor!
Een schuifdeur die in een rail hangt kan ook natuurlijk, de rail die ik hierboven bedoelde was meer waar een deur dan op staat. En gewoon rekening houden met dat het hout bij brand uit kan zetten, dus hou extra ruimte over tussen de muur en de deur (bij de boven en onderkant).
Laatst bijgewerkt door Dionnetjuuh op 09-10-15 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:00

Dat hekje kan je toch relatief eenvoudig vervangen voor een muurtje? Zoals ik al zei, even een houten frame maken met balkjes, gipsplaten ertegen, deurkozijn en deur plaatsen en klaar ben je. Maar misschien denk ik iets te simpel, wij klussen hier werkelijk alles zelf dus ik onderschat nog wel eens wat andere mensen willen en kunnen...

Wat betreft de ruimte en kittens: kittens hebben idd nogal wat energie en willen racen en stuiteren en springen. Of je ze kan houden op relatief kleine ruimtes, hangt heel erg af van de eigenaar. Als je het geen punt vind om je halve woning te verbouwen om het geschikter te maken, dan kan je ze ook op kleine ruimtes heel gelukkig houden. Dan hebben ze wel veel verticale ruimte nodig, plankjes op de muur etc. Op die manier kunnen ze ook bij onderlinge ruzie elkaar wel vermijden namelijk.
Wil je je inrichting wat kaler en ruimer houden, dan heb je wel meer oppervlakte nodig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:02

Denk ook aan de ramen, poekie is zo buiten op het dak :=

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 13:18

Ik heb thuis mijn hele leven al met katten gezeten. We hebben er op dit moment ook 3. De meeste van kittens af aan, dus ik kan wel zeggen dat ik zeker wat ervaring met kittens heb!

Voor de rest mogen ze in alle kamers komen en appartement is nogal groot boven!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 23:13

hier hebben we ook 2 jaar op een klein appartement gewoond met twee katten. Wij hadden een mini keukentje, een living/eetkamer van 4*6, een klein inkomhalletje en twee gemiddelde slaapkamers. Een van de slaapkamers was omgebouwd tot bureau/kattenkamer, daar stond een gigantische krabpaal, hun kattenbakken, eten, etc. De andere was gewoon slaapkamer, hun favo plekje was op de kleerkast. De living was enkel open als we er bij waren ivm krabben aan de sofa en muren.

Nu wonen we op een appartement van 200 m² woonruimte, en mogen ze als we niet thuis zijn in het gehele appartement komen, als we wel thuis zijn ook maar onze hond laat dat niet helemaal toe, dus zitten ze meestal in de slaapkamergedeelte. Daar hebben ze nu twee slaapkamers ter beschikking, de badkamer de gang en het bijkeukentje. Werkt prima (momenteel 2 volwassen katten en twee kittens, een van de kittens blijft)

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:07

ik kom deze even een schopje geven.
Ik zoek ook een optie voor een open trap omdat ik de kat niet op de slaapkamer wil hebben.

Nu heb ik al ergens gelezen om in ieder geval te kijken of de trap zo
gemaakt kan worden dat je een dichte trap heb. Dan hoeven we nog maar 1 stuk af te sluiten voor de kat.
Maar een deur beneden of boven aan de trap kan niet.
En een kinderhekje daar springt de mijne met veeeeel liefde overheen :+