euthanasie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

Re: euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:36

Heel veel sterkte alvast ts. Koester de momenten die je nu nog heb met je oma. Vergeet het haar vooral niet te zeggen dat je haar moedig vind vanwege haar beslissing.

Ik heb helaas mijn beide oma's verloren aan deze ziekte. Bij de ene was ik nog heel klein. De enige herinnering die ik nog heb aan haar, was hoe ze er uitzag op haar sterfbed, bij de andere heb ik de hele aftakeling meegemaakt. Mijn 2e oma, dat was mijn godin. Ze is inmiddels alweer 15 jaar weg, maar tot de dag van vandaag heb ik er spijt van dat ik buiten ben gelopen met een kus en een vrolijke tot morgen, zonder haar te vertellen hoeveel ik van haar hield/houd en zonder haar te laten weten wat voor geweldig mens ik haar vond en hoe belangrijk ze altijd is geweest voor mij. Ik werd 's morgens wakker gebeld met de mededeling dat ze overleden was die nacht.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:42

Zucht.... ;( nu rollen de tranen alweer over mijn wangen als ik terug denk aan dat mooie moment....

Afscheid nemen van een ziek iemand die euthanasie pleegt is ook wel ergens heel mooi, 2 weken geleden nog meegemaakt...
Zo'n moment vergeet je nooit meer, en het is goed.. loslaten is moeilijk maar heb er vrede mee, dit is echt het beste voor iemand die alleen maar pijn heeft en het zelf niet meer ziet zitten, erg kwellend.

koester dit mooie moment, en ik kan jou en de nabestaanden alleen maar heel veel sterkte wensen in deze tijd Y;(

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:09

Ik wil je heel veel sterkte wensen met het afscheid van je oma.
Ik heb de euthanasie van mijn zusje meegemaakt en kan je zeggen dat dit het moeilijkste is geweest wat ik in mijn leven (en ben al heel wat ouder dan jij) heb meegemaakt terwijl ik het heel belangrijk en goed vond om er bij te zijn. Ik had vooraf al meerdere malen afscheid genomen op velerlei manieren.... zo kan 't gaan en het is allemaal goed. Vooral niet vergeten je oma te laten weten hoeveel je van haar houdt, want dat doe je blijkbaar en iets mooier bestaat er niet.
Ik wens je heel veel steun van de mensen die van je houden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:23

TS, ik wil je alvast heel veel sterkte wensen, het is niet makkelijk te weten dat je iemand gaat verliezen. Zelf ben ik, toen ik ongeveer jouw leeftijd had, op een dag met een dagkaart voor de bus, naar mijn oma gegaan, die in een verpleeghuis woonde aan de andere kant van het land. Ze liep nauwelijks nog, maar ze was zó blij me te zien, dat ze samen met mij nog een wandelingetje heeft gemaakt.
Onafhankelijk van mij is mijn broer korte tijd later ook bij haar geweest.
Een maand later overleed ze, en realiseerde ik me dat ik die dag dat ik met de bus naar haar toe was geweest, een afscheid was, en dat was heel mooi, want ik herinner me haar als heel blij.

TS, ik hoop voor jou dat jij ook nog in staat bent haar op te zoeken nu het nog kan. Je oma was liever langer blijven leven, als ze maar niet zo ziek was, en ik begrijp dat het idee schokkend is dat ze euthanasie wil plegen, maar hoe ze uiteindelijk ook overlijdt, ze blijft je oma en jij blijft haar kleinkind :(:) , dat is het belangrijkst en ik denk dat ze vast héél blij is jou te zien.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:28

Ik wil je heel veel sterkte wensen.
Helaas weet ik wat je doormaakt. Ik zit in zo ongeveer precies dezelfde situatie. Ook een opa die niet meer helemaal gezond is.
Het is moeilijk, heel moeilijk en vooral oneerlijk. Maar geloof me, iemand zo erg af zien takelen is geen pretje.
Nogmaals sterkte!

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 18:16

dankjewel iedereen voor jullie lieve woorden het helpt wel! op dit moment gaat het nogwel redelijk stabiel met me oma al staat er wel een bed in haar woonkamer en komt ze niet veel verder dan dat bed...
maar ik ga morgen zoiezo nog bij haar langs ook om haar te vragen of ik met haar as (ze word gecremeerd) een tattoo te laten zetten ter nagedachtenis van haar. me vader vond het een super idee...

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:53

renskesanne schreef:
dankjewel iedereen voor jullie lieve woorden het helpt wel! op dit moment gaat het nogwel redelijk stabiel met me oma al staat er wel een bed in haar woonkamer en komt ze niet veel verder dan dat bed...
maar ik ga morgen zoiezo nog bij haar langs ook om haar te vragen of ik met haar as (ze word gecremeerd) een tattoo te laten zetten ter nagedachtenis van haar. me vader vond het een super idee...

Dat is zeker een heel mooi idee zal jou oma ook erg blij mee zijn weet ik zeker!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:44

Houd er alleen wel rekening mee dat de as niet in je tattoo terecht komt. Daar zijn de stofdeeltjes te grof voor.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:51

ik snap je gevoel, en ik zit op dit moment in precies de zelfde situatie.. maar om heel eerlijk te zijn vind ik hoe jij er over denkt een beetje egoïstisch. sorry als ik het zo "hard" laat overkomen.. maar het mensje is ziek.. voelt zich zwaar kl*te en ze zit gevangen in haar eigen lichaam. gaat misschien wel door ondraagelijke pijn, en jij vind dan dat ze iedereen om je heen achter laat? ja dat is wel zo, ze laat iedereen achter. maar daar heeft ze blijkbaar een hele goede reden voor. en natuurlijk valt het zwaar, voor mijn lieve oma gaat het volgende week gebeuren, en ik heb volgende week examens. ja het is een kl*te situatie.. maar ik gun haar zo erg de rust, die ze na al die jaren zo erg verdient heeft. ik zie het niet als zelfmoord, ik zie het als verlossen uit haar lijden, en nu krijgt ze eindelijk de rust die ze zo verdient heeft. want al met al is ze een geweldige oma geweest en gun ik haar het aller beste. en ik denk dat jij ook zo zou moeten denken.. heel veel sterkte deze zware tijd.. maar denk er aan dat ze straks geen pijn meer heeft, hoe moeilijk en zwaar het ook is..

liefs,