Aan je 18 op jezelf wonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:24

Ik ben vorig jaar op 19 september, 18 jaar geworden en ben met kerst vertrokken. Bij mijn vriend gaan wonen. Inmiddels zijn we samen verhuist en wonen dus nog steeds samen!

Het is zoeken naar de juiste handigheidjes, als je allebei werkt, is het af en toe best druk. Maar dat is zeker waard!!
De band met mijn moeder is ook veeel beter geworden sinds ik uit huis ben!

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:25

Kan prima toch? Ik ben toen ik net achttien was ook op mezelf gaan wonen, is altijd gewoon goed gegaan. En ook om me heen heb ik genoeg mensen gezien die begonnen zonder ook maar een ei te kunnen koken, maar dat snel genoeg allemaal uitvogelden. Beter dat je er nu vast ervaring mee opdoet dan wanneer je straks kinderen hebt en ineens moet koken ofzo. :+

puagaus

Re: Aan je 18 op jezelf wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:27

Ik was negentien toen ik op mezelf ging. Gaat nog steeds super :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:32

jorika1986 schreef:
Op je 18e kun je prima op jezelf/samen gaan wonen, maar weest gewaarschuwd. Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn!
Op jezelf wonen is hard werken. Huis moet schoon, eten moet gekocht, gemaakt en afgewassen worden.
Huis heeft onderhoud nodig enz. enz.
Tegenwoordig kun je gelukkig een hoop tips en tricks opdoen op Youtube en andere social media.
Heeft mij ook goed geholpen!

Dit ja, ik doe een deeltijdstudie, werk, dan zijn er nog paarden... Het is echt zwaar om dan s'avonds nog het huishouden te gaan staan doen.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:38

Ik ben op mn 17e uit huis gegaan, om vergelijkbare redenen. Ben alleen gaan wonen aangezien ik geen vriend had om mee samen te wonen, en mijn vriendinnen / vrienden nog allemaal lekker thuis konden blijven.

Het kan makkelijk. Er zijn moeilijkere dingen op de wereld. Nu ben ik 26 en woon nog steeds alleen, maar heb meer moeite met het huishouden en alles er om heen dan toen ik 17 / 18 was.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:44

Niets mis mee om op die leeftijd alleen te gaan wonen als je je maar bewust bent van alles wat daar (financieel) bij komt kijken.

Een beetje inzicht in klusjes in en om het huis kan geen kwaad.

Verder vind ik dat je dan niet meer op je ouders terug moet gaan vallen (noodgevallen daargelaten). Als je zelf van mening bent dat je het aankan dan moet je ook je eigen verantwoordelijkheid nemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:13

Gypsy schreef:
jorika1986 schreef:
Op je 18e kun je prima op jezelf/samen gaan wonen, maar weest gewaarschuwd. Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn!
Op jezelf wonen is hard werken. Huis moet schoon, eten moet gekocht, gemaakt en afgewassen worden.
Huis heeft onderhoud nodig enz. enz.
Tegenwoordig kun je gelukkig een hoop tips en tricks opdoen op Youtube en andere social media.
Heeft mij ook goed geholpen!

Dit ja, ik doe een deeltijdstudie, werk, dan zijn er nog paarden... Het is echt zwaar om dan s'avonds nog het huishouden te gaan staan doen.

Het voor en nadeel is dat het huishouden niet weg loopt :')

Misschien als de vaat heel lang laat staan dat je dan gezelschap krijgt.... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:17

Ik woon inmiddels een jaar op mezelf, ik was net 17 toen ik thuis weg ging.

Redenen kunnen in PB.

Het gaat op zich prima, wel zwaar maar het gaat.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:19

Ik woon op kamers sinds m'n 18e en ik leef nog steeds :)) Veel vriendinnen van mij waren zelfs 17 en dat ging ook gewoon prima.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:19

Nah, zo moeilijk is t niet. Als er iets vies is moet je t gewoon poetsen, als je eten op is haal je boodschappen en qua financiën gewoon zorgen dat je niet meer uitgeeft dan er binnenkomt.

Het leven is niet zo ingewikkeld hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:20

verootjoo schreef:
Nah, zo moeilijk is t niet. Als er iets vies is moet je t gewoon poetsen, als je eten op is haal je boodschappen en qua financiën gewoon zorgen dat je niet meer uitgeeft dan er binnenkomt.

Het leven is niet zo ingewikkeld hoor :)

En toch is het makkelijker gezegd dan gedaan >;)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:10

Ik was net 18 toen ik op mezelf ging wonen. (ook allerlei gedoe thuis, details zal ik je besparen)

Ik heb veel fouten gemaakt. Grappige, onbenullige en ernstige.
Maar ik leef nog steeds, en heb mezelf heel goed leren redden.
Ben inmiddels 35.

Ik kan het niet adviseren, maar het is zeker wel mogelijk.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:15

Ik was 19 toen ik op kamers ging in België. Toen teruggekomen naar Nederland en sinds augustus woon ik samen.

Belangrijk vind ik wel onafhankelijkheid. Mocht het stuklopen dan moet ik mijzelf kunnen redden.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:22

De helft van de studenten gaat op z'n achttiende op kamers. Zo ingewikkeld is het niet.

Als je het financieel rond krijgt, lukt de rest je echt wel. En ja, dat kan betekenen dat je de laatste drie dagen van de maand op brood en melk leeft, of dat je ineens ontdekt dat je geen schone sokken meer hebt. Hoort erbij :Y) :D en overleef je echt wel.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:34

Op je zelf wonen met 18/19: geen probleem.

Samenwonen op je 19, dan ben je er vroeg bij. Je slaat dan het "leren om lekker voor je zelf kunnen zorgen" over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:37

Op kamers vind ik ook heel anders dan samenwonen.

Ik ging echt samenwonen gelijk.. Een kamer is toch anders dan een hele woning.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:38

tinkermiep schreef:
Op je zelf wonen met 18/19: geen probleem.

Samenwonen op je 19, dan ben je er vroeg bij. Je slaat dan het "leren om lekker voor je zelf kunnen zorgen" over.

Kun je ook leren als je samen woont hoor :)

Ik heb nooit alleen gewoond maar kan prima voor mijzelf zorgen. Nogmaals, t is geen hogere wiskunde om een huishouden te runnen :')
Enige lastige aspecten zijn de financiële aspecten: oa verzekeringen, belasting etc.

Alleen heeft voordeel dat je ook maar voor 1 persoon hoeft te zorgen, minder was, minder vaat, minder boodschappen :P je hoeft alleen maar rekening te houden met jezelf haha
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-10-15 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:51

En als je samen gaat hokken met een luie zwam leer je nog eens dubbel zoveel huishouden doen dan je normaal in je eentje had moeten klaren :') :D .

Nee inderdaad, huishouden is geen hogere wiskunde. En zeker de dag van vandaag niet. Als niemand je wil verder helpen, is google nog steeds je best friend. Ik zoek ook nog wel eens iets op over de was of het koken als ik niet heel zeker ben. En als het eens mislukt mislukt het, wanneer je je favoriete trui hebt laten krimpen of naar de frituur kan omdat je vlees koolzwart is, leer je het snel genoeg :D .

De moeilijkheid schuilt hem in verstandig omgaan met je geld. Je moet over voldoende financiële stabiele middelen beschikken en een voldoende realistisch inzicht hebben in de uitgaven die je zal moeten doen. In het leren samenwonen met iemand anders. Want bij elkaar gaan slapen en leuke dingen doen is nog net iets anders dan ook samen de kosten en een huishouden te moeten delen. Soms gaat dat geweldig, maar soms valt dat ook vreselijk tegen. En soms ligt de moeilijkheid ook in beseffen dat een huishouden runnen wel eens meer tijd in beslag neemt dan je aanvankelijk dacht, zeker als je vanaf nul alles moet leren of als je zoals ik hierboven schreef voor twee man mag gaan werken :D . Of misschien begint de eerste stap al bij het zoeken van een geschikte woning en je niet laten bedotten. Uiteindelijk als je niet als een kip zonder kop alles gaat regelen en beslissen omdat je alleen maar het huis uit wil, komt het wel goed.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:53

Ik ben op me 15 e al op me zelf gegaan en dat ging prima

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:58

Nee zeker niet, ik kan je er alles over vertellen.
Ik ben ook 18 en woon sinds Juni met mijn vriend samen.
Gewoon omdat het zo uitkwam, financieel mogelijk is en wij ontzettend zeker van elkaar zijn.

Ik ben van me zelf al een poetser, ik wil alles schoon hebben, netjes is geen pré,
want ja als je met een verwende jongeheer samenwoont is het soms even lastig
als je elke keer tegen iets aan loopt wat hij heeft laten slingeren, zo ligt overal iets wat van hem is.

ruzie zeg ik, dat hoort er bij denk ik, moet je maar voor lief hebben. Wij blijven vooral veel praten.

Tot nu toe bevalt het ons prima.

We hebben zelfs de zorg voor een hond wat ook prima te combineren valt, wie zegt dat 18-jarige niet samen kunnen wonen?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 00:07

Ik was 18 of 19 toen ik voor de 1e keer op mezelf ging. Ofja, samen ging wonen.

Ging naar school, had werk en deed nagels voor erbij.

Huishouden kwam allemaal op mij neer omdat meneer ex niets deed thuis. Hij had geen werk, maar poetste niet, kookte niet, deed geen was, niets.

Lukte me prima verders! Ondertussen 25 en hebben ons huis nu officieel 2 jaar. (Huidige vriend) en ik. Werken beide fulltime en mijn vriend sleutelt Savonds aan auto's dag in dag uit. Over het algemeen doe ik het huishouden van top tot teen. :)

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 02:32

Ik was 19 jaar toen ik op mezelf ging nood gedwongen dat wel en ik trouwde op me 19 de jaar ja ik was er vroeg bij weet je het wijst zich vanzelf gewoon relax blijven dan komt alles goed in het begin is het vreselijk wennen maar wel heerlijk ik zou niks anders meer willen.
Huishouden ach ook dat komt goed huis poetsen eten koken boodschappen doen het is even vreemd maar ook dat went wens je alvast veel succes geen zorgen komt goed.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 03:26

Ik ben ook zodra ik 18 was het huis uit 'gevlucht', kon niet wachten tot ik op mezelf kon! Ik woon op minder dan 20 vierkante meter dus ik heb sowieso geen gigantische klus aan het huishouden. Wel is het zo dat het heel, héél snel een troep wordt op zo'n klein lapje grond. Ondanks dat ik een gigantische rommelkont ben die alles laat slingeren (ben soms nog te lui om naar de prullenbak te lopen die 3 meter verder op staat) moet ik zeggen dat het me vanaf het begin af aan heel erg is mee gevallen kwa bijhouden. Ik ga nog wel is in de fout, in de zin dat ik dan 'opeens' met een giga berg (af)was zit, maar tot mijn eigen verbazing houd ik het redelijk goed bij. Ik denk dat het er voor een groot deel mee te maken heeft dat ik weet dat ik de enige ben die de troep weer op kan ruimen, geen moeder die achter mijn reet aan opruimt voor ik zelf de kans krijg (mijn moeder is een echte poetser, zelfs als ze bij mij op bezoek is gaat ze binnen een halfuur opzoek naar de poetsdoekjes omdat ze ergens een rand stof heeft gespot). Dan kan ik het maar beter gedaan hebben om het achter de rug te hebben.
In mijn geval heeft het uit huis gaan ook zeker voor een betere relatie met mijn ouders gezorgd.
enige 'bezwaar' dat ik kan bedenken is gelijk met je vriend samen gaan wonen, omdat ik denk dat de meeste mensen heel veel kunnen leren van echt op zichzelf wonen en aangewezen zijn, maar dat zou mijn persoonlijke voorkeur zijn geweest als ik in jouw situatie zat. Als jij er een goed gevoel bij hebt zou ik zeggen go for it!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 05:44

Lil_shorty schreef:
Ik ben op me 15 e al op me zelf gegaan en dat ging prima

Ik ook :)

Eigenlijk nooit problemen met dingen als verzekeringen gwl etc ( op n rare rekening van e.on. Na dan ) tot afgelopen jaar En eigenlijk lag dat meer aan Vestia dan aan mij maar w,s ben k wel degene die moet dokken.

Vestia is ZUCHT

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 06:20

Op je 15e zijn je ouders nog financieel verantwoordelijk voor je en kun je daar in de meeste gevallen nog op terug vallen. Telt dat tegenwoordig nog tot je 21e?

En koken is echt een kwestie van uitproberen en doen. Op die manier leer je het 't snelste. Er kan weinig verkeerd gaan aan aardappels/groente koken en een stukje vlees braden.