Hoogbegaafd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:14

Mijn neefje van 10 is hoogbegaafd.
Hij heeft speciale testen moeten maken die flink geld hebben gekost.
Sociaal is hij wat onhandig, maar verder een gewoon kind, maar dan erg slim.
Zit inmiddels op speciaal hoogbegaafdenonderwijs.

Vriend van mijn zoon is ook hoogbegaafd. Zijn broer en zusje ook.
Vriendje en zijn broer zijn sociaal wat minder handig. Ik vind het leuke mannen.

Anoniem

Re: Hoogbegaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:18

Mijn zoontje is dus echt wel een volwassene in kindverpakking. Hij praat beter dan sommige volwassenen, is zeer goed in discussiëren, heeft een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel, is enorm creatief, bedenkt gebruiksvoorwerpen, games en andere dingen en kan zich enorm machteloos en boos voelen als hij niet serieus wordt genomen...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:30

Gypsy schreef:
Nou dan had je gewoon gegoogeld naar "kenmerken hoogbegaafdheid".

_O- +:)+ Dit dus. Dus ik ben bang van niet......met die hoogbegaafdheid......

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:32

Altijd last gehad in mijn leven, onbegrepen gevoeld tot aan het gevoel gek te worden aan toe. Altijd maar malen in mijn hoofd, als ik ergens even geen oplossing voor vond, heel storend, fotografisch geheugen, Wel heel sociaal, altijd klaar staan voor anderen, de kleinste/ gekste dingen onthouden ( wandelend telefoonboek etc) maar bij iedereen uit zich dat zo anders dat het beste is eens te laten testen :-). Omdat ik de 40 net gepasseerd ben kom ik beetje uit tijdperk waar die termen nooit gebruikt werden en wij er niet mee opgroeiden, iemand was traag, normaal of heel snel in leerproces ;-).
Ik ken meerdere hoogbegaafde mensen in mijn omgeving en ik merk wel dat het allemaal wat stevige karakters zijn ;-).

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:45

Je weet zeker of je hoogbegaafd bent of niet door een test te doen. Die testen zijn duur en het is alleen relevant als je tegen dingen aanloopt en een vermoeden hebt.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:01

Ik vind het helemaal niet zo'n rare vraag van de TS... ik heb het mezelf ook vaak afgevraagd. Heb veel op internet rondgekeken en toen ik bevriend was met iemand die zelf hoogbegaafd was zelfs een hele spreekbeurt in elkaar gezet samen met haar erover. Maar ondanks dat zou ik geen flauw idee hebben wat nou het precieze plaatje is waaraan je moet voldoen om "hoogbegaafd" genoemd te worden. Dus het is niet vreemd dat TS dat ook niet gelijk weet...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:06

De goedkoopste manier is de toegangstest doen van de Mensa, eerst doe je de online test en als je die doorkomt ga je naar een testdag waar je een echte IQ test krijgt.
je kunt lid worden van de Mensa als je scoort in het 98ste percentiel of hoger.

Overigens is het handig om te rekenen in percentielen en niet in cijfers zoals 'boven de 130' omdat niet elke IQ test met dezelfde cijfers werkt.

De Cito toets wordt ook wel gezien als een verkapte IQ test; als je een hoge Cito score (540 of hoger) hebt is dat een prima indicatie dat je ook hoog zou kunnen scoren op een IQ test. Andersom hoeft een lage score niet te betekenen dat je een laag IQ hebt, want het kan ook zijn dat een kind slecht scoort door druk (van ouders, leerkrachten, zichzelf) of door faalangst.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:12

XiiaaooNaa schreef:
Gypsy schreef:
Ben ik dan de enige die het wel een beetje om te gniffelen vind dat iemand denkt hoogbegaafd te zijn maar dan niet zelf even gaat googelen of de HA belt maar hier een topic opent?
Bokt you dissappoint me... -O-

+1 :')

Maar even serieus normale vraag,
Waarom denk je dat je hoogbegaafd bent? :) ben nu wel benieuwd waarom je je dit afvraagt.

-1

TS is 13..

Hoogbegaafd wil niet zeggen dat je alwetend geboren bent..
daarnaast kun je hoogbegaafd zijn op verschillende gebieden ook nog eens.
Daar nog eens bovenop is menig hoogbegaafde ook nog eens een warhoofd, waardoor ze vaak als snel naar een complexe denkwijze grijpen voor iets waar een simpel antwoord op is.

met andere woorden. het kan gewoon zijn, dat TS daar niet eens bij stil heeft gestaan nadat ze overeenkomsten las.. Niet iedereen weet gelijk wat voor wegen je moet bewandelen zelfs niet met een hoog IQ..

Hoog IQ staat ook los van hoog kennisniveau. Je kunt zaken sneller/makkelijker etc uitvogelen of zelfs leren, maar je begint net als ieder persoon bij 0 als start punt..

vergelijk het met een lift.

je begint allemaal op de begane grond..
De lift brengt je naar een bepaald niveau, lekker vlot en onvermoeid kom je daar aan..
Maar vanaf dat punt moet je de trap nemen om hoger te reiken..

ieamand met een laag IQ moet misschien vanaf de 15e etage misschien al lopen/klauteren.
terwijl iemand met een hoog IQ doorzoeft naar etage nummer 40..
In theorie kunnen ze allebei etage nummer 50 bereiken..
Alleen degene met het hoge IQ zal dit vlotter bereiken dan degene die al 30 etages eerder uit de lift gelazerd werd.. de kans is groter dat diegene ergens halverwege de trap te vermoeid is om nog verder te klimmen en op de 30e etage zijn intrek neemt.

----

De kans is groot dat iemand met een hoog iq in de huidige tijd zelf wel de weg weet te vinden naar hoe hij/zij erachter kan komen of hij/zij hoogbegaafd is, maar je kunt niet zeggen: omdat je er niet aan gedacht hebt ben je niet hoogbegaafd..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:16

Klein totaal niet slecht bedoelt tipje, 'kijk uit' dat je degene van het sorry topic niet achteraan gaat, het viel me daar ook al op. :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 07:12

Sorry mensen dat ik niet antwoordde, ik ging slapen :)

Erg bedanmt voor de antwoorden ik ga straks op de computer even alles doorspitten en zo!

Nee hoor, wil die niet achterna, alleen heb mensen in mijn omgeving het soms horen zeggen en ik weet niet of google altijd betrouwbaar is natuurlijk. Als mensen hier er ervaring mee hebben vind ik het zelf fijner daar mee te praten of daar tips van te krijgen ;)

En laten we lolkop maar negeren, die mag mij al heel lang niet en die negeer ik vanaf nu ook lekker weer, die vind et gewoon leuk om mij de grond in te trappen etc :')

En Fem, da's lief van je, zag inderdaad wat nutteloze reacties :P

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:21

Heb ik het goed als ik zeg dat een hoogbegaafdheidstest in deze, afgenomen moet worden, voordat je een jaar of 18 bent, omdat hij anders niet meer betrouwbaar is? Ik heb dat gehoord, maar weet niet of het nu echt zo is of niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:34

kimberly1995 schreef:
Heb ik het goed als ik zeg dat een hoogbegaafdheidstest in deze, afgenomen moet worden, voordat je een jaar of 18 bent, omdat hij anders niet meer betrouwbaar is? Ik heb dat gehoord, maar weet niet of het nu echt zo is of niet.

Nee je hebt ook testen voor volwassenen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:39

Maar idd TS, je kan je laten testen bij een pedagoog. Als je er vragen over hebt is het nooit verkeerd.
Dingen als hoogbegaafdheid zijn vaak familiair. Bij ons komt het ook terug. Mijn moeder, ik en zus (en waarschijnlijk 3 van haar kinderen) zijn normaal hoogbegaafd (tussen de 130 en 150). Bij mijn broertje en vader was het onmeetbaar zoals dat heet. De test is betrouwbaar tot 150. Daar boven is niets meer zeker.
Weet wel dat hoogbegaafdheid niet leuk is. Althans ik zie aan mijn broertje hoe het ongelooflijk beperkend kan zijn. Op je 10e naar het gymnasium en op je 16e filosofie gaan studeren klinkt heel tof, maar daar sta je dan. Hij heeft nu bijna 10 jaar over z'n studie gedaan omdat hij alle vakken wilde volgen die gegeven werden op gebied van filosofie en nu een baan zoeken... Maar hij trekt het gewoon niet om, om te moeten gaan met 'domme' mensen (normale mensen met HBO/Uni). Alles is zoveel sneller bij hem. Niemand die je snapt. Dus nu gaat hij waarschijnlijk maar promoveren op filosofische wiskunde (een onderdeel van de wetenschapsfilosofie veel bestudeerd door Bertram Russel). Dat is zo verschrikkelijk moeilijk, maar het enige dat nog zijn interesse heeft.

Zelf merk ik dat het nadenken nooit stopt. Het stopt letterlijk nooit. Mede daarom werk ik bewust maar 3 dagen, want ik kan het anders niet loslaten. Zodra ik meer werk, gaan zelfs mijn dromen nog over mijn werk, kan ik zomaar wakker schrikken en kom ik niet tot rust tot ik het idee waar ik over heb gedroomd opgeschreven heb.
Als ik 3 dagen werk kan ik het beter loslaten en heb ik meer rust. Maar na 2 dagen werken ben ik zo moe dat ik daarna rustig 12uur slaap.
Laatst bijgewerkt door Paisano op 01-10-15 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ruzie

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:01

Ik ken me ook wel vinden in wat lautje zegt. Ik werd gestest toen ik 8 was. Ik bad toen een score van precies 130, daar bij kreeg ik ook de stempel dyslexie en op het randje van dyscalculie. Allemaal leuk en aardig om hoogbegaad te zijn maar veel heb je er niet aan als je alle zinnen twee keer moet lezen om zeker te weten dat wat je leest er ook echt staat. Verder zie ik mezelf niet als hoogbegaafd, ben naar een speciale school voor hoogbegaade gegaan maar daar paste ik eigenlijk niet bij. Ik was te slim voor reugulier maar te dom voor die school, ik heb met veel moeite de eerste drie jaar afgemaakt en zit nu gewoon op regulier. Ik stop nooit met denken ik vind eigenlijk pas een beetje rust in mn hoofd als ik iets van een (engels) boek lees. Want dan is er eigenlijk al opgeschreven wat je moet denken en voor je zien, En engels gaat mij gewoon beter af dan nederlands. Verder is het zo dat als je fouten maak iedereen doet alsof je liegt over hoofbegaafd zijn en zodra je een heel hoog cijfer haalt het niet eerlijk is voor de rest van de klas want "jij ben veeeeelll slimmer dan dat zij zijn." te minste dat is zo bij mij. als ik nu mocht kiezen had ik die test nooit gedaan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:10

Dat Engels lezen herken ik. Voor mij gaat dat veel makkelijk. Heb ook een hele tijd alleen in het Engels gecommuniceerd met mijn broertje en dacht zelfs Engels op een gegeven moment.
Overigens is mijn broertje ook extreem dyslectisch en heb ik dyscalculie. Dus geweldige cijfers op school: verre van.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:39

Ik vraag me altijd af hoe betrouwbaar IQ testen zijn, er zijn natuurlijk heel veel factoren die meespelen. goede nachtrust, goede situatie thuis, faalangst, etc etc.
Laatst bijgewerkt door Paisano op 01-10-15 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:41

Ik denk dat het verstandig is om terug te keren naar het originele onderwerp.

Zelf denk ik dat IQ testen een redelijk kloppend beeld geven. Het kan dat ze lager uitvallen maar de opzet is wel zo dat het in principe vrij duidelijk is.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 10:47

femo ja volgens mij heeft lolkop dat wel, had er wat over gehoord? weet niet of t klopt allemaal ;p

-

Ik ga straks een lijstje opzoeken met de herkenbare dingen, maar testen is denk ik wat ver gezocht voor mij want echte moeilijkheden vind ik niet ;)
Bedankt voor de goede antwoorden, en de rest negeer ik.
Kan hier op school helaas onmogelijk hele verhalen ophangen dus zal thuis reageren / mensen met een interessante reactie even een PB sturen :D

--

Voel me vaak niet begrepen trouwens, en daar komt supervaak ruzie van.
Maar sommige mensen op bokt hier begrijpen me wel weer heel goed?

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:57

Oke, om maar even een ontopic antwoord te geven..
Mensa is een organisatie waar je kan laten testen om te kijken of je hoogbegaafd bent. Op deze website zul je ook meer informatie vinden over dit onderwerp.
http://www.mensa.nl

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:00

TS, je komt best volwassen over voor 13 jaar! Ik snap dat je de vraag stelt, want zoals al eerder genoemd heb je vaak vrij weinig aan lijstjes met mogelijke kenmerken. En het klinkt natuurlijk allemaal best interessant. Vroeger dachten ze ook dat ik misschien hoogbegaafd was, weet overigens niet meer of ik daar een testje voor moest doen, zal dat eens vragen.

Als je echt meer wilt weten, kan je altijd aan je ouders voorleggen dat je het interessant vind en wilt kijken wat de mogelijkheden zijn.
Laatst bijgewerkt door Paisano op 01-10-15 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:08

Op de mensa site staat ook een summiere test, gewoon even maken.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:49

Moderatoropmerking:
We hebben in dit topic helaas een heel aantal berichten moeten verwijderen. Nogmaals wil ik benadrukken dat het absoluut niet toegestaan is om elkaar persoonlijk aan te vallen. Hoe oneens je het ook met iemand bent, blijf altijd inhoudelijk ("op de bal") reageren.

Het topic is bij deze weer open, ik wil jullie allemaal vragen bovenstaande in gedachten te houden bij het reageren. TS heeft aangegeven veel aan dit topic te hebben en het zou daarom erg zonde zijn als er alsnog een definitief slotje op zou komen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:56

sallandval schreef:
De goedkoopste manier is de toegangstest doen van de Mensa, eerst doe je de online test en als je die doorkomt ga je naar een testdag waar je een echte IQ test krijgt.
je kunt lid worden van de Mensa als je scoort in het 98ste percentiel of hoger.

Overigens is het handig om te rekenen in percentielen en niet in cijfers zoals 'boven de 130' omdat niet elke IQ test met dezelfde cijfers werkt.

De Cito toets wordt ook wel gezien als een verkapte IQ test; als je een hoge Cito score (540 of hoger) hebt is dat een prima indicatie dat je ook hoog zou kunnen scoren op een IQ test. Andersom hoeft een lage score niet te betekenen dat je een laag IQ hebt, want het kan ook zijn dat een kind slecht scoort door druk (van ouders, leerkrachten, zichzelf) of door faalangst.

Idd die van mensa is een hele goeie :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:07

Moet je wel even uitleggen wat percielen is he :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:15

Die van de Mensa (thuistest dus) is ook behoorlijk commercieel

het schijnt dat 78% van de deelnemers de uitnodiging krijgt voor de test ter plekke, omdat ze het percentage of bereiken, of er zo dicht op zitten dat ze mogelijk tot de 98e percentiel behoren..

dat klopt natuurlijk niet, want slechts 5% van de mensen zou daar horen te zitten (immers onder de 95 , wordt het onwaarschijnlijk dat je in de de 98e haalt).

De mensa thuistest is leuk om een keer te doen, maar voor mijn gevoel staat deze zo afgesteld dat iedereen er een goed gevoel bij krijgt..

vergeet niet dat de vervolgtest geld kost ;)..

heb m ook ooit gemeld en kreeg een 'waarschijnlijk' behoor je in het 98e percentiel eruit..
Wat op zich wel overeenkomt met de online testjes die ik voor de grap wel eens deed, of het testje dat we bij biologie voor de grap een keer deden (vond die nog redelijk goed, het gemiddelde lag inderdaad rond de 110-120in 3 havo). mijn gemiddelde zwierf altijd tussen de 135-145.. Heb er nooit wat mee gedaan verder trouwens.. Ik weet met welke dingen ik moeite heb, ik weet waar mijn aandachtspunten liggen (zoals omgang met 'tragere' mensen. zit dan vaak echt op mijn handen of op mijn tong te bijten om niet 10 sprongen vooruit te gaan) en werk daaraan.. Voor de rest heb ik geen behoefte om bevestiging te gaan zoeken of ik nu wel of niet hoogbegaafd zou zijn. noch heb ik behoefte aan een lidmaatschap van de mensa..

ik deed die testjes gewoon omdat ik ze leuk vond om te doen.. ik werd er door geprikkeld en het hield mij even van de straat zeg maar.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 02-10-15 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt