Help hoe leren ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 01:37

aeckker03 schreef:
Heeee hier nog zo'n muts die altijd alles uitstelt! :D (6vwo) bij mij resulteerde dat er de laatste tijd eigenlijk altijd in dat ik de dag van te voren begin, doorga met leren tot 3 uur 's nachts en de volgende dag om 6 uur weer opsta om alles te herhalen. Tot nu toe heb ik nog altijd mijn hoofd net boven water weten te houden maar een aanrader is deze methode niet... Doodmoe wordt je ervan... Echt waar als ik het ander kon doen zou ik het doen maar het niet uitstellen van werk is zo lastig XD

Wat betreft je presentatie, mijn presentaties werden een stuk beter nadat ik besefte dat presenteren helemaal niet eng is en je gewoon schijt moet hebben aan alles en iedereen. Leer ook niet de hele tekst precies uit je hoofd maar aan de hand van spteekwoorden. Dan vertel je veel losser en natuurlijker.

Bedankt voor je tips :) . Ik leerde in het begin van dit schooljaar snachts en sliep dan pas om 03;00. Nu leer ik op school en thuis nog de laatste dingen herhalen.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 01:41

Eline_S_S schreef:
Ik snap je heel goed. Ik zit nu in de 4e van mavo. Examenjaar dus. Ik heb ADD, wat mij heel veel moeite met concentratie etc oplevert. Ik ben tot nu toe elk jaar op het nippertje overgegaan. Mijn lifesaver is mama. Zij helpt mij net zo lang met leren totdat ik het ken. Als ik zelf leer ben ik na 5min alweer afgehaakt en neem ik niks meer op. Een week van te voren beginnen helpt ook niks want ik ben het na 1/2 dagen toch alweer vergeten. Zo moeizaam..

Toen ik in de eerste zat hielp mijn moeder me met woordjes leren enz. nu vraag ik mijn ouders niet meer omdat ze beide van 05:00 tot 17:00 en mijn vader tot 18:00 werken en daarna aan we naar de paarden, Ze gaan om 22:00 naar bed dus hebben ze nu al amper wat tijd voor hun zelf. Daardoor heb ik mijn mentor gevraagd en nu mag ik deze maand tot 17;00 op school zitten leren en hw maken ( ik weet niet zeker als ik het elke dag ga doen ,maar probeer wel 2 x per week het sobieso te doen. :o )

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:44

Kijk of je oefenmateriaal kan krijgen! Ik heb mijn havo examens gehaald puur door vraagstukken te oefenen, dat vond ik persoonlijk ook veel leuker dan leren, nu had ik wel veel exacte vakken dus heel erg hard leren is sowieso nooit nodig geweest. Wat ik in de onderbouw voor geschiedenis vaak deed is een tijdbalk maken, en daar gewoon vrij gedetailleerd notities bijmaken, daar kan je ook lekker creatief mee zijn dus dat maakt het al gelijk een stuk leuker!
Wat mij ook altijd hielp als ik iets niet snapte, dan liet ik mijn ouders dat stuk uit het boek even voorlezen, dan werd het ineens 10x duidelijker.

Maak ook goed gebruik van je tijd op school, als jij altijd je huiswerk maakt en goede aantekeningen maakt in de les hoef je thuis al een stuk minder te doen!
Plannen zou ik persoonlijk niet doen, al helemaal als je zelf zegt dat je jezelf er toch niet aan gaat houden, een to do lijstje vond ik wel altijd handig maar dat was puur voor het overzicht.

Presentaties kan ik je niet bij helpen want ik ben zowel in havo 4 als havo 5 huilend de klas uitgerend vlak voor mijn presentaties :')

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 01:48

eveliienxx schreef:
Kijk of je oefenmateriaal kan krijgen! Ik heb mijn havo examens gehaald puur door vraagstukken te oefenen, dat vond ik persoonlijk ook veel leuker dan leren, nu had ik wel veel exacte vakken dus heel erg hard leren is sowieso nooit nodig geweest. Wat ik in de onderbouw voor geschiedenis vaak deed is een tijdbalk maken, en daar gewoon vrij gedetailleerd notities bijmaken, daar kan je ook lekker creatief mee zijn dus dat maakt het al gelijk een stuk leuker!
Wat mij ook altijd hielp als ik iets niet snapte, dan liet ik mijn ouders dat stuk uit het boek even voorlezen, dan werd het ineens 10x duidelijker.

Maak ook goed gebruik van je tijd op school, als jij altijd je huiswerk maakt en goede aantekeningen maakt in de les hoef je thuis al een stuk minder te doen!
Plannen zou ik persoonlijk niet doen, al helemaal als je zelf zegt dat je jezelf er toch niet aan gaat houden, een to do lijstje vond ik wel altijd handig maar dat was puur voor het overzicht.

Presentaties kan ik je niet bij helpen want ik ben zowel in havo 4 als havo 5 huilend de klas uitgerend vlak voor mijn presentaties :')

bedankt voor de tips :D . Plannen lukt mij ook gewoon niet :+ . Geschiedenis heb ik nu niet meer doordat ik een vakkenpakket moest kiezen en geschiedenis vind ik gewoon doodsaai. Ik heb zelf ook veel moeite met presentaties ben nu al 1 maand zenuwachtig voor de presentatie en ik moet als 2de ( zelfde dag als de 1ste ) Ik ga waarschijnlijk die dag hem niet doen want wil eerst weten hoe andere mensen het doen , anders word het helemaal niks :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:54

De meeste tips zijn hier in dit topic wel gegeven. Maar ik wil nog even toevoegen dat het mij heel erg helpt om een koptelefoon op te zetten. Oortjes kan ook wel, maar liever een koptelefoon omdat dat je oren echt afsluit. Meestal zet ik dan iets van rustige klassieke muziek of een white noise op. Een stuk dat ik heel veel luister is Canto Ostinato, een pianostuk van 2 uur dat heel fijn is voor op de achtergrond. Voor een white noise kan je bijvoorbeeld deze site gebruiken. Je kan het geluid aanpassen naar wat jij fijn vind. Ik vind het fijn als lage tonen overheersen bijvoorbeeld :)
Dit helpt mij heel erg om me te focussen. Ik ben snel afgeleid door omgevingsgeluidjes, zowel bewust als onbewust. Door een koptelefoon met zoiets op te zetten, sluit ik me echt af van de wereld.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 01:59

eefj33 schreef:
De meeste tips zijn hier in dit topic wel gegeven. Maar ik wil nog even toevoegen dat het mij heel erg helpt om een koptelefoon op te zetten. Oortjes kan ook wel, maar liever een koptelefoon omdat dat je oren echt afsluit. Meestal zet ik dan iets van rustige klassieke muziek of een white noise op. Een stuk dat ik heel veel luister is Canto Ostinato, een pianostuk van 2 uur dat heel fijn is voor op de achtergrond. Voor een white noise kan je bijvoorbeeld deze site gebruiken. Je kan het geluid aanpassen naar wat jij fijn vind. Ik vind het fijn als lage tonen overheersen bijvoorbeeld :)
Dit helpt mij heel erg om me te focussen. Ik ben snel afgeleid door omgevingsgeluidjes, zowel bewust als onbewust. Door een koptelefoon met zoiets op te zetten, sluit ik me echt af van de wereld.

Dankjewel! :D Dit ga ik zeker proberen , ik hoop dat het werkt :)

eveliienxx

Re: Help hoe leren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 02:01

Als je echt zo zenuwachtig bent moet je het er echt even met je docent over hebben, dan weet die er ook vanaf en dan kan die er rekening mee houden en je ermee helpen!

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 02:04

eveliienxx schreef:
Als je echt zo zenuwachtig bent moet je het er echt even met je docent over hebben, dan weet die er ook vanaf en dan kan die er rekening mee houden en je ermee helpen!

Ik ga maandag dan even met haar praten :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 02:08

Ooh en nog iets anders dat mij ontzettend helpt, is de app SelfControl. Is een programmaatje voor op je computer, ik heb een macbook maar er zal ook vast wel zoiets bestaan voor windows. Je kan daarmee zelf sites op een black list zetten en bepalen hoe lang je die sites dan wilt blocken. Of je zet sites op de white list en bepaalt hoe lang je alles behalve de sites op de white list wilt blocken. Helpt mij wel heel erg om de stap naar leren te maken, helemaal als het iets is waarbij ik mijn laptop gewoon nodig heb (wat meestal wel het geval is). Dan raak ik niet afgeleid door sites zoals facebook en bokt := Ik block mijn blacklist meestal voor een uur en na dat uur zit ik er meestal zo lekker in, dat ik het niet eens door heb dat de block er weer vanaf is :)

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 02:12

eefj33 schreef:
Ooh en nog iets anders dat mij ontzettend helpt, is de app SelfControl. Is een programmaatje voor op je computer, ik heb een macbook maar er zal ook vast wel zoiets bestaan voor windows. Je kan daarmee zelf sites op een black list zetten en bepalen hoe lang je die sites dan wilt blocken. Of je zet sites op de white list en bepaalt hoe lang je alles behalve de sites op de white list wilt blocken. Helpt mij wel heel erg om de stap naar leren te maken, helemaal als het iets is waarbij ik mijn laptop gewoon nodig heb (wat meestal wel het geval is). Dan raak ik niet afgeleid door sites zoals facebook en bokt := Ik block mijn blacklist meestal voor een uur en na dat uur zit ik er meestal zo lekker in, dat ik het niet eens door heb dat de block er weer vanaf is :)

Dankje , volgens mij kan ik hem hier ook downloaden .Ik ga morgen mijn vader even vragen als hij even mee wil helpen ( heb van dat soort dingen geen verstand haha :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 02:18

Succes ermee :) Als je in het vervolg merkt dat je je concentratie verliest, probeer dan voor jezelf na te gaan wáárom je dat verliest. Reageer je op geluiden? Dwalen je gedachtes af? Heb je steeds honger/dorst? Als je weet wat jou prikkelt om op iets anders dan leren te focussen, weet je ook wat je moet aanpakken. Voor mij was het omgevingsgeluid, de drempel om te beginnen met leren en de afleiding van social media die het leren in de weg zaten. En daar heb ik dan ook mijn manier van leren op aangepast :) En ik ben er ondertussen ook achter gekomen dat ik thuis niet heel effectief leer omdat ik dan toch even snel de was ga doen of opruimen oid. Als ik nu moet leren voor tentamens ga ik dan ook vaak naar de bibliotheek van de universiteit. Lekker rustig en geen opruimneigingen :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 02:22

Vraag he ouders om hulp. Maak samen een planning (ook pauzes inplannen van ongeveer een kwartiertje!) en laat je ouders checken of je je huiswerk hebt gemaakt en laat ze je overhoren tot je bijv 90% goed hebt. Niet goed genoeg moet je terug leren

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 16:18

Voor de mensen die het graag willen weten over de presentatie :

Ik ben de hele vakantie en op een vrije schooldag met de presentatie bezig geweest.
Kende hem goed uit mij hoofd en het presenteren ging super goed ( was wel zenuwachtig).
Heb ik eindelijk mijn cijfer een 5 ..

Jullie snappen nu neem ik aan wel dat ik erg teleurgesteld ben want ik heb er echt wel meer dan 25 uur in gestoken ( mensen die er 2 uur in hebben gestoken hebben een 6). Ik ben er daarom ook niet mee eens en als ik weer beter ben , ga ik ook zeker met haar praten want dit slaat nergens op..
( ik stond een voldoende op engels en nu sta ik een onvoldoende :( )

( ik weet ook wel wss hoe het komt dat ik een onvoldoende heb maar dat ga ik hier niet neerzetten :o )

sorry voor het lange verhaal , maar moest het even kwijt

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:24

Had hetzelfde probleem als jou, slechte punten, niet goed kunnen leren, niet plannen.
Vriendin van mij deed huiswerkbegeleiding, en zij me van ga eens een keer mee. Ik verwachtte er niks van maarja wie niet probeert weet het ook niet.
Heb toen besloten om 4 dagen per week huiswerkbegeiding te doen, dan moet je gewoon iets doen, en heb dit steeds verder afgebouwd, en toen ik eenmaal ritme had ben ik gestopt. Ik heb dit 1,5 jaar gedaan en mijn punten zijn sinds die tijd helemaal super.

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:26

Oh dat is wel erg vervelend.. .. heb je genoeg feedback terug gekregen over waarom de presentatie onvoldoende was? Wel goed dat je met je docent gaat praten maar hou wel in je hoofd dat het niet gaat om hoeveel tijd je in de presentatie hebt gestoken maar of de presentatie voldeed aan de gestelde eisen.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 16:26

bryce27 schreef:
Had hetzelfde probleem als jou, slechte punten, niet goed kunnen leren, niet plannen.
Vriendin van mij deed huiswerkbegeleiding, en zij me van ga eens een keer mee. Ik verwachtte er niks van maarja wie niet probeert weet het ook niet.
Heb toen besloten om 4 dagen per week huiswerkbegeiding te doen, dan moet je gewoon iets doen, en heb dit steeds verder afgebouwd, en toen ik eenmaal ritme had ben ik gestopt. Ik heb dit 1,5 jaar gedaan en mijn punten zijn sinds die tijd helemaal super.

Ik heb een soort van huiswerkbegeleiding , ik zit 4 x per week tot half 5 op school huiswerk te maken of te leren. helpt bij mij ook ( heb daardoor een 8,2 op bio gehad , is mijn hoogste cijfer ooit op bio :D )

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 16:29

Evelijn schreef:
Oh dat is wel erg vervelend.. .. heb je genoeg feedback terug gekregen over waarom de presentatie onvoldoende was? Wel goed dat je met je docent gaat praten maar hou wel in je hoofd dat het niet gaat om hoeveel tijd je in de presentatie hebt gestoken maar of de presentatie voldeed aan de gestelde eisen.

Ja , ze zei dat de spelling niet overal goed was ( dat lijkt me logisch als je zenuwachtig bent en ik niemand daar kan vloeiend engels spreken maar oke ) . Ik snap dat het niet om de tijd gaat maar vind het oneerlijk dat mensen die het even 'goed' deden en er maar 1 uur aan werkte hoger dan mij hebben , terwijl ik alles er aan gedaan heb.

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:27

Maar spelling is niet alleen hoe je het uitspreekt maar werkwoordvervoeging etc. Heb je je presentatie met iemand geoefend? Heb je de tekst die je wilde vertellen ook door iemand laten doorlezen op foutjes?

Het is vervelend dat klasgenoten het makkelijker afgaat maar iedereen heeft zijn talenten en zijn problemen.... dus dat is geen argument om te zeggen dat je cijfer te laag is.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 17:56

Ik wou jullie nog even bedanken voor de goede tips :D
Net tentamenweek gehad en help al 6 cijfers gekregen en is allemaal voldoende ( ook op de vakken die ik onvoldoende sta).

Ben benieuwd naar de laatste cijfers maar ben best wel een beetje trots :o ( vorige tentamenweek heel veel slechte cijfers)