Mijn gedrag op bokt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:23

Je hebt nu best een lastige leeftijd vol onzekerheden, al heb je dat zelf meestal niet door. Je voelt je heel volwassen en volleerd, maar dat is echt niet zo, maar over een paar jaar kun je er waarschijnlijk wel om lachen.
Leer van je fouten, en op een gegeven moment zul je merken dat het beter gedragen vanzelf gaat. Ik merk dat je al bezig bent met je problemen erkennen , en dat is de eerste en belangrijkste stap om het beter te maken.

Ik had ongeveer hetzelfde gehad rond mijn 14de jaar, en geloof mij, het komt allemaal goed. Desnoods met hulp van een psycholoog.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 16:25

Bedankt :)
Wat ik weet van hoogbegaafd zijn:
Het niveau waarop je zit hoeft niks te zeggen. (Ik zit op vmbo GT. Ik wil dierenarts assistente worden dus ik vind het prima zo. Het is eigenlijk ook een te makkelijk niveau)
Je moet minstens een iq van 130 of hoger hebben (dat weet ik dus niet)
En verder Kwa eigenschappen:
Je moet nieuwsgierig en leergierig zijn, je moet snel kunnen denken, je moet creatief zijn en dingen goed kunnen oplossen. Nou als ik naar mezelf kijk heb ik al die eigenschappen.
Iets waar ik niet zo goed in ben in logisch nadenken :')
Verder ben ik dus te slim voor mijn ouders. Zie je mij uit het raam kijken, Hee daar heb je culumus! Dan zuchten ze beide. Ze snappen niet waar ik me mee bezig houd. Dan vinden ze dat ik 'normaal' moet doen. Dan denk ik, ja voor mij is dit normaal. Verder vinden ze het vaak lastig om mij te volgen als ik iets uitleg. Ze zitten dus duidelijk op een anders niveau als ik. Als ik zeg van ja het interesseert me gewoon dan snappen ze er nog steeds helemaal niks van. Een kind van die leeftijd interesseert zich meer in uitgaan en telefoons en laptops. Ja ik ben getrouwd met beide dat klopt wel :')
Uitgaan boeit me echt niet. Verder zeg ik nogmaals, als ik uitleg dat ik het gewoon leuk vind om dat soort dingen te leren zoals slangen soorten, krijg ik dit te horen:
Je bent met veel te veel dingen bezig tegelijk. Je maakt jezelf gek zo en daarom zit je ook zo snel vol.

Verder als ik het over mijn ouders heb, bedoel ik mijn pleegouders want mijn echte ouders daar heb ik helemaal niks meer mee. Daar heb ik gelukkig niet eens contact meer mee.
Dus ik ben gewoon duidelijk te slim voor mijn ouders :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 16:28

aishcream schreef:
Die onzekerheid valt me ook op. Ik wil jou absoluut niet afkraken maar afentoe zie ik jou topics een beetje als een schreeuw om aandacht. :o

Ook zei je dat je ouders je niet naar een psychiater willen hebben, heb je het hier over je stiefouders of niet?

Verder moet je misschien hulp via je school zoeken, je bent volop in ontwikkeling en school wilt je er vast graag mee helpen, ga eens met je mentor praten enzo.
T'is verder niet gek dat je zo onzeker bent of iets dergelijks, iedereen twijfelt weleens en zit weleens niet lekker in zijn vel enzo.

Komt wel goed meissie, ga eens lekker op school op zoek naar hulp, ook via school kom je vaak ook uit bij de testen om de 'stempel' te krijgen qua autisme en adhd!

Klopt ik ben een aandacht vrager. Ik heb ook veel aandacht nodig. Ik ben zo heel erg op mezelf maar aandacht trekken doe ik wel. Vaak ook als ik het helemaal niet wil. Dan ga ik ineens rare dingen doen zoals een fles van een klasgenoot uit het raam gooien (gebeurde vorig jaar een keer) en dan heb ik er ook meteen weer spijt van. Vaak als zoiets gebeurt, gebeurt het gewoon in een keer. Er hoeft niks vooraf te gaan. Gewoon ineens. Zonder dat ik er enige grip op heb. Dat maakt me dan wel heel onzeker.

Eunomia

Re: Mijn gedrag op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:37

Ik had je topic in eerste instantie weggeklikt omdat ik je nauwelijks tegen kom of tegen ben gekomen, maar ik wilde toch even reageren.

Ik vind het onwijs goed en dapper van je dat je je zo kwetsbaar opstelt door een topic als deze te openen. Het is voor veel mensen toch lastig om kritisch naar zichzelf te kijken en ook je fouten aan te geven, maar dat doe jij in dit topic toch maar even.

Persoonlijk vond ik je ook altijd een beetje de aandacht trekken, maar dat valt zeker te verklaren gezien het feit dat je niet zo'n goede start hebt gehad. Je hebt vroeger misschien niet voldoende aandacht gehad, waardoor je nu juist zoveel waarde hecht aan deze aandacht. Op zich is daar niets mis mee, als je het maar binnen de perken houdt en daar gaat het vaak mis.

Daarnaast zie ik, net als een aantal andere bokkers, ook veel onzekerheid in je posts. Je wil er graag bij horen, leuk gevonden worden, slim gevonden worden en je wil graag meepraten op Bokt. Dat hoort allemaal bij je leeftijd. Ik ben zelf net uit de puberteit en op jou leeftijd wilde ik ook graag leuk, interessant en goed gevonden worden, dat uitte zich op een soortgelijke manier, maar dat gaat echt over. Op een gegeven moment raak je echt wel weer tevreden met jezelf en als je volwassen begint te worden, dan word je ook vaak volwassener in je gedrag.

Ik vind het in ieder geval al heel goed dat je dit allemaal in ziet en bereidt bent om er iets aan te gaan doen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 16:45

xCarpediem schreef:
Ik had je topic in eerste instantie weggeklikt omdat ik je nauwelijks tegen kom of tegen ben gekomen, maar ik wilde toch even reageren.

Ik vind het onwijs goed en dapper van je dat je je zo kwetsbaar opstelt door een topic als deze te openen. Het is voor veel mensen toch lastig om kritisch naar zichzelf te kijken en ook je fouten aan te geven, maar dat doe jij in dit topic toch maar even.

Persoonlijk vond ik je ook altijd een beetje de aandacht trekken, maar dat valt zeker te verklaren gezien het feit dat je niet zo'n goede start hebt gehad. Je hebt vroeger misschien niet voldoende aandacht gehad, waardoor je nu juist zoveel waarde hecht aan deze aandacht. Op zich is daar niets mis mee, als je het maar binnen de perken houdt en daar gaat het vaak mis.

Daarnaast zie ik, net als een aantal andere bokkers, ook veel onzekerheid in je posts. Je wil er graag bij horen, leuk gevonden worden, slim gevonden worden en je wil graag meepraten op Bokt. Dat hoort allemaal bij je leeftijd. Ik ben zelf net uit de puberteit en op jou leeftijd wilde ik ook graag leuk, interessant en goed gevonden worden, dat uitte zich op een soortgelijke manier, maar dat gaat echt over. Op een gegeven moment raak je echt wel weer tevreden met jezelf en als je volwassen begint te worden, dan word je ook vaak volwassener in je gedrag.

Ik vind het in ieder geval al heel goed dat je dit allemaal in ziet en bereidt bent om er iets aan te gaan doen.

Ik ben gewoon eerlijk en ik ken mezelf al best goed dus waarom zou ik daarover moeten liegen ofzo? Ik snap vaak niet hoe mensen dat lastig vinden maar dat zal wel aan mij liggen.

Ja aandacht trekken zei ik dus net al.

Ja dat zie ik dus zelf niet dat dat bij de puberteit hoort :')
Nu snap ik wel beter wat er in me omgaat. Is het ook normaal dat ik soms ineens een mengelmoes van gevoelens ben? Het is namelijk best irritant

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:53

Lieve schat, je bent een 14-jarige puber. Die denken allemáál dat ze buitengewoon slim zijn en hun ouders bloedirritant dom. :D De eigenschappen die je noemt passen bij hoogbegaafdheid, maar ook bij 'normale' mensen. Het gaat vooral om hóe creatief, sneldenkend, en probleemoplossend je bent, en jij kunt van jezelf waarschijnlijk niet goed beoordelen of jij daarin (veel) hoger scoort dan gemiddeld. Je kan wel denken van wel, maar je weet nooit waar andere mensen in hun hoofd allemaal mee bezig zijn. Ik was de stilste in de klas, en werd door klasgenoten ongetwijfeld ook dommer en ongeïnteresseerder ingeschat dan ik in werkelijkheid was.

Realiseer je ook dat jezelf hoogbegaafd noemen, zeker als je dat zelf hebt bedacht, nogal arrogant kan overkomen. Alsof je slimmer bent, anders, bijzonderder. Ik zeg niet dat het zo is hè, maar mensen kunnen het wel zo interpreteren. Als je echt benieuwd bent dan kan je op mensa.nl, de organisatie voor hoogbegaafden, een oefentest doen, en eventueel daarna een echte toelatingstest (die is op locatie, dus niet vanachter je computer). :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:55

Kuggur schreef:
drawerlover schreef:
Ja dat merk ik zelf dus ook. Ik ben veel slimmer dan anderen. Ik denk zelf soms dat ik hoogbegaafd ben :(
Maar ik heb meegedaan met de nationale IQ test op tv en daar kwam een IQ van 116 uit

Dat is het misschien wel. Dat ik door me zelfverzekerd te gedragen niet zie wat die onzekerheid is :')

Eerlijk gezegd maak je op mij met je bovenstaande berichten noch een volwassen noch een bijzonder slimme indruk.

En wat denkt jouw volwassen brein te bereiken met deze oneliner? Je hebt het hier wel tegen een 14jarige he.

TS,
Qua hoogbegaafdheid, het iq wordt nu nog gebruikt als graadmeter, er lopen plannen dit er niet meer bij te gebruiken maar dat zal nog wel wat jaartjes duren. Voor nu is het het enige meetbare. De rest is een scala aan eigenschappen, waarvan men in de praktijk heeft gemerkt dat dit onlosmakelijk verbonden is met hoogbegaafdheid en wat ook logisch is als je kijkt naar hersenontwikkeling.
Maar heb je de rest van mijn bericht wel echt gelezen? Je gaat meteen door op hoogbegaafdheid en dat je je daarin deels herkent, maar reageert dus niet op het stukje dat ik zeg dat het eigenlijk niet relevant is.
De dingen die je omschrijft met je pleegouders, waar jij op plakt dat je slimmer bent, zie ik juist heel anders. Ik zie daarin een stukje onbegrip van ze naar jou toe, ze snappen gewoon niet waar jij mee bezig bent. Hoeft ook niet, het is jouw interesse, zij hebben hun eigen. Jij wil dit waarschijnlijk tot in detail met ze delen, zij hebben daar geen behoefte aan. Dat heeft weinig te maken met slimmer zijn maar alles met andere interesses. Dat iemand anders denkt, maakt diegene niet slimmer of dommer.
Ik heb ook allerlei interesses die anderen niet boeien. Het liefst deel ik dat ook met iedereen, zo kan ik uuuuuuuren over dierengedrag praten. Maar dat moet ik niet doen, dan jaag ik iedereen weg. Niet omdat ze te dom zijn, maar omdat ze geen trek hebben in allerlei informatie wat ze niet boeit....
En zelfs als ze op een ander niveau zitten....ook dan kunnen ze jou nog veel leren. Er is zoveel meer in het leven dan slim zijn, iedereen is waardevol op zn eigen manier.

Lees ook eens je berichten in dit topic na. Valt het je dan niet op hoeveel je jezelf met anderen vergelijkt? En dan ook nog in het voordeel van jezelf?

Dat ze aangeven dat je jezelf gek maakt, snap ik wel. Op mij kom je ook over als iemand die continu maar doorrent en nergens echt de tijd voor neemt. Geeft niks hoor, hoort bij de leeftijd en mogelijk ook bij jou als persoon. Maar bedenk je wel eens waarom je al die dingen wil leren. Vind je het interessant? Of vind je het vooral leuk omdat je dan 'geleerd' over kan komen, doe je het om indruk te maken? Want dat laatste is niet zo gezond.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:56

Ik heb dit op bokt ook altijd (euh, howrse topic, JA) XD
In het echt zou ik het eigenlijk niet weten.
Ik denk er over praten als je ouders je niet begrijpen, want als je ouders je niet begrijpen is dat echt heel moeilijk :(

Jolijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:19

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:28

Ik vind je eigenlijk ook vaak om aandacht vragen :o Je maakt ook vaak topics over niks. Misschien iets minder doen? O:)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 17:29

KittyDylan schreef:
Ik vind je eigenlijk ook vaak om aandacht vragen :o Je maakt ook vaak topics over niks. Misschien iets minder doen? O:)

Jij kent me in het echt alleen van het 1e schooljaar :')
Meid ik ben wel al wat volwassener dan in de 1e hoor. Ik kan het aandacht vragen al veel meer onder controle houden hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:30

KittyDylan schreef:

Hier ben ik het ook mee eens. Je opent echt veel topics, en ook in andere topics quote je herhaaldelijk jezelf als er een keer niet op je gereageerd wordt. Misschien kun je proberen om dat minder te gaan doen. :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:32

Yezzi schreef:
Hier ben ik het ook mee eens. Je opent echt veel topics, en ook in andere topics quote je herhaaldelijk jezelf als er een keer niet op je gereageerd wordt. Misschien kun je proberen om dat minder te gaan doen. :)

Mag ik vragen waarom dat erg is?
Als ik met een groepje mensen praat, en vraag iets, en niemand weet antwoord gaan we elkaar niet zomaar negeren, dan zeg je dat je het niet weet, niks in de aanbieding hebt :o

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:32

KittyDylan schreef:

Je bent zelf 14, deze reactie getuigd ook niet echt van heel erg veel respect vind ik persoonlijk.

Ze geeft hier zelf aan dat ze haar grenzen moeilijk weet, en vraagt tips en info. Hiermee is ze weinig. Je kan ook zeggen " misschien kan je eerst even goed nadenken of je dat topic wel moet openen ".

Persoonlijk denk ik dat je het op school al niet zo makkelijk hebt, en dat dit jou uitlaatklep is. Omdat je hier kan blijven vertellen en doorgaan zonder dat mensen het je meteen gaan laten merken wanneer het genoeg is. Volgens mij ben je gewoon in je pubertijd en een beetje zoekende naar jezelf. Daarom je enthousiasme in alle topics, je wilt van alles wat uitproberen en bijleren. En dit is zeker niet slecht, misschien moet je jezelf soms inderdaad wat temperen, en nadenken of je echt iets bijdraagt met je reactie. Ik volg het wolkentopic ook, en daar heb ik soms het idee dat je iets te enthousiast bent, in name van denken dat je weet welke wolk het is, en alles gelijk een naam te geven. Maar mensen hebben dat daar aangegeven en ik vind dat je daar ook heel netjes mee bent om gegaan.

Je komt er wel, dit is gewoon ook een deel van het proces van opgroeien, en het is niet slecht dat je er zo bewust mee bezig bent, maar laat dit je allemaal niet te hard afremmen. Je bent jong, iedereen gaat wel eens uit de bocht, hierdoor ga je jezelf ontwikkelen en wordt je alleen maar volwassener.

Edit naar aanleiding van bovenstaande posts: ik denk als je de OP goed leest dat je echt wel meer kunt zeggen dan 'het is irritant' TS geeft dit zelf aan. Het is de bedoeling haar te helpen, met misschien moet je proberen minder irritant te zijn is ze niets, het is namelijk heel moeilijk deze grens aan te geven.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:34

k_m schreef:
KittyDylan schreef:

Je bent zelf 14, deze reactie getuigd ook niet echt van heel erg veel respect vind ik persoonlijk.

Ze geeft hier zelf aan dat ze haar grenzen moeilijk weet, en vraagt tips en info. Hiermee is ze weinig. Je kan ook zeggen " misschien kan je eerst even goed nadenken of je dat topic wel moet openen ".

Persoonlijk denk ik dat je het op school al niet zo makkelijk hebt, en dat dit jou uitlaatklep is. Omdat je hier kan blijven vertellen en doorgaan zonder dat mensen het je meteen gaan laten merken wanneer het genoeg is. Volgens mij ben je gewoon in je pubertijd en een beetje zoekende naar jezelf. Daarom je enthousiasme in alle topics, je wilt van alles wat uitproberen en bijleren. En dit is zeker niet slecht, misschien moet je jezelf soms inderdaad wat temperen, en nadenken of je echt iets bijdraagt met je reactie. Ik volg het wolkentopic ook, en daar heb ik soms het idee dat je iets te enthousiast bent, in name van denken dat je weet welke wolk het is, en alles gelijk een naam te geven. Maar mensen hebben dat daar aangegeven en ik vind dat je daar ook heel netjes mee bent om gegaan.

Je komt er wel, dit is gewoon ook een deel van het proces van opgroeien, en het is niet slecht dat je er zo bewust mee bezig bent, maar laat dit je allemaal niet te hard afremmen. Je bent jong, iedereen gaat wel eens uit de bocht, hierdoor ga je jezelf ontwikkelen en wordt je alleen maar volwassener.

Ik ken TS in het echt, door mij zit ze ook op bokt :)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:35

Hey TS,

Tot nu toe heb ik dit topic alleen een beetje gevolgd en niet gereageerd. Ik "ken" je ook uit het stormchase-topic. Ben daar niet super actief, maar ik lees wel alles mee en je enthousiasme was me inderdaad opgevallen.
Ik vind het heel knap van je dat je je juist op Bokt zo kwetsbaar opstelt. Bokt is groot en er zijn veel leden die hun mening heel snel klaar hebben.
Dat je zo'n vervelende start hebt gehad vind ik echt heel heftig voor je, juist omdat je de gevolgen daarvan nu ook nog merkt. Super fijn om te lezen dat je nu zo op je plek bent bij je pleegouders!
Meerdere mensen hebben al aangegeven dat ze onzekerheid zien bij jou, dus dat zal ik niet meer herhalen.

Wat ik bij jou in je laatste berichten lees is dat jij zelf vindt dat je misschien hoogbegaafd bent en op een ander intelligentieniveau zit dan je pleegouders.
Is dat omdat je pleegouders bijvoorbeeld jouw uitleg over het weer of over bepaalde wolken niet helemaal kunnen volgen?
Het is helemaal niet zo raar dat ze niet weten wat Cumulus is, ik ken zo een aantal mensen die aan de universiteit hebben gestudeerd en dat ook niet weten. Het is maar net waar je interesse ligt :) de gemiddelde Nederlander kijkt eens naar de lucht, constateert dat er vandaag mooie stapelwolken (bloemkoolwolken, wat dan ook maar) zijn en gaat verder met waar hij mee bezig was.
Dat je over bepaalde dingen meer weet dan een ander hoeft niet direct in te houden dat je hoogbegaafd bent. En als je hoogbegaafd bent hoef je niet van alle onderwerpen alles te weten :)
Het kan ook best zijn dat je met alle goeie bedoelingen iets aan je pleegouders wil uitleggen maar dat ze net ergens anders mee bezig zijn, of dat jouw uitleg, die voor jou heel logisch is, voor hen misschien toch best van de hak op de tak is.

Mijn vriend is hoogbegaafd, hij weet veel, maar ik klets hem zo onder de tafel als ik vaktermen uit mijn eigen opleiding Verpleegkunde in het gesprek gooi.
Hij kan veel sneller analyseren, verbanden leggen en ergens logica in zien. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
De Nationale IQ-test op tv staat er wel een beetje om bekend dat men daar aardig hoog scoort. Niet om jou direct de put in te praten, maar alleen een officiële IQ-test zegt daadwerkelijk iets over je intelligentie op dat moment. Zo'n test duurt ook makkelijk een paar uur en wordt afgenomen bij iemand die daartoe bevoegd is.

Ik herken best wel wat dingen bij jou als ik naar mezelf kijk op jouw leeftijd. Ook dat je één bepaald onderwerp helemaal fantastisch vindt en daar alles over wil weten en dat ook aan iedereen wil vertellen.
Misschien kun je eens proberen om te bedenken: interesseert mijn gesprekspartner zich hier ook voor? Dat is best heel moeilijk, zeker omdat je misschien dingen ziet waar je direct heel enthousiast over bent.
Wat dan zou kunnen is: maak er een mooie foto van en zet die als je thuis bent in het topic op bokt. Je hoeft ook niet direct erbij te melden dat je fantastische Cumulus hebt gezien, de meeste mensen in dat topic weten hoe het heet en hoe het eruit ziet :j
Als je kijkt naar de momenten dat je met vrienden (vriendin) op de fiets zit, kun je dan ook écht naar haar luisteren? Of is het toch al snel: hee kijk! Cumulonimbus! En ga je over op je eigen onderwerp?
Dat zou mij namelijk op die leeftijd ook gebeurd zijn :)

Daarbij heb je gewoon niet helemaal de meest fijne leeftijd, het is ook normaal dat je gaat zoeken naar wie je bent, wat je wil, wat je niet wil. Dus ik kan me best voorstellen dat je af en toe met jezelf in de knoop komt.
Jij komt er wel hoor! Zeker weten! Je weet wat je graag wil worden, dan kun je dat bereiken ook *\o/*

En wat Bokt betreft: probeer de dingen die je graag wil zeggen in 1 tekst te doen, zo voorkom je dat je voor andere leden "storend" wordt omdat je zo vaak achter elkaar post.
En als je graag een topic wil openen, probeer eens te bedenken of dat topic ook echt handig is. Het kan best zijn dat jouw nieuwe topic een ouder topic van jou overlapt. Dat valt ook veel mensen op, meestal niet in positieve zin.

Blijf vooral leergierig! En als anderen zich daar minder voor interesseren: dan is het weer iets voor je eigen kennis. Daar is ook niks mis mee :)

Dit is best een lang verhaal geworden, hopelijk niet te lang :+

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 17:39

Zwerte Ik krijg zo'n indruk van hun en verder niets hoor. Ik heb mijn vriendin net onderweg naar huis gevraagd of ik slimmer overkwam dan de rest. Ze zei meteen ja. Ik hoor stiekem ook op vwo te zitten maar dan is de druk te hoog (geloof je me niet, dan kan ik je al mijn cijfers wel laten zien hoor)
Dus nu heb ik het heel makkelijk.

Verder vind ik het echt gewoon superleuk om dingetjes te leren en voornamelijk over de natuur. Voor biologie haal ik ook torenhoge punten :')
Een 8 komt al zelden voor.
Dus je mag mijn pb box best volgooien over dieren gedrag hoor. Als ik dierenarts assistente wil worden moet ik dat toch weten denk ik :')
Verder ben ik er gewoon dol op om mezelf dingetjes te leren. Het is niet meteen een hobby van me maar ik vermaak mezelf ermee. Het gaat ook lekker op mijn eigen tempo dus ik kan alles zo snel of zo rustig doen als ik zelf wil. Dat vind ik ook wel weer fijn.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 17:40

KittyDylan heeft wel gelijk. We kennen elkaar in het echt. We hebben bij elkaar in de klas gezeten in het eerste schooljaar. Maar ik ben wel veranderd als ik kijk naar hoe ik toen op dingen reageerde en nu. Dus heel veel kan ze er niet van zeggen vind ik.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:44

Dat klopt. Maar zoals je laatst naar me toe kwam, vond ik je niet erg veranderd :Y) :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 17:45

Butterfly schreef:
Hey TS,

Tot nu toe heb ik dit topic alleen een beetje gevolgd en niet gereageerd. Ik "ken" je ook uit het stormchase-topic. Ben daar niet super actief, maar ik lees wel alles mee en je enthousiasme was me inderdaad opgevallen.
Ik vind het heel knap van je dat je je juist op Bokt zo kwetsbaar opstelt. Bokt is groot en er zijn veel leden die hun mening heel snel klaar hebben.
Dat je zo'n vervelende start hebt gehad vind ik echt heel heftig voor je, juist omdat je de gevolgen daarvan nu ook nog merkt. Super fijn om te lezen dat je nu zo op je plek bent bij je pleegouders!
Meerdere mensen hebben al aangegeven dat ze onzekerheid zien bij jou, dus dat zal ik niet meer herhalen.

Wat ik bij jou in je laatste berichten lees is dat jij zelf vindt dat je misschien hoogbegaafd bent en op een ander intelligentieniveau zit dan je pleegouders.
Is dat omdat je pleegouders bijvoorbeeld jouw uitleg over het weer of over bepaalde wolken niet helemaal kunnen volgen?
Het is helemaal niet zo raar dat ze niet weten wat Cumulus is, ik ken zo een aantal mensen die aan de universiteit hebben gestudeerd en dat ook niet weten. Het is maar net waar je interesse ligt :) de gemiddelde Nederlander kijkt eens naar de lucht, constateert dat er vandaag mooie stapelwolken (bloemkoolwolken, wat dan ook maar) zijn en gaat verder met waar hij mee bezig was.
Dat je over bepaalde dingen meer weet dan een ander hoeft niet direct in te houden dat je hoogbegaafd bent. En als je hoogbegaafd bent hoef je niet van alle onderwerpen alles te weten :)
Het kan ook best zijn dat je met alle goeie bedoelingen iets aan je pleegouders wil uitleggen maar dat ze net ergens anders mee bezig zijn, of dat jouw uitleg, die voor jou heel logisch is, voor hen misschien toch best van de hak op de tak is.

Mijn vriend is hoogbegaafd, hij weet veel, maar ik klets hem zo onder de tafel als ik vaktermen uit mijn eigen opleiding Verpleegkunde in het gesprek gooi.
Hij kan veel sneller analyseren, verbanden leggen en ergens logica in zien. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
De Nationale IQ-test op tv staat er wel een beetje om bekend dat men daar aardig hoog scoort. Niet om jou direct de put in te praten, maar alleen een officiële IQ-test zegt daadwerkelijk iets over je intelligentie op dat moment. Zo'n test duurt ook makkelijk een paar uur en wordt afgenomen bij iemand die daartoe bevoegd is.

Ik herken best wel wat dingen bij jou als ik naar mezelf kijk op jouw leeftijd. Ook dat je één bepaald onderwerp helemaal fantastisch vindt en daar alles over wil weten en dat ook aan iedereen wil vertellen.
Misschien kun je eens proberen om te bedenken: interesseert mijn gesprekspartner zich hier ook voor? Dat is best heel moeilijk, zeker omdat je misschien dingen ziet waar je direct heel enthousiast over bent.
Wat dan zou kunnen is: maak er een mooie foto van en zet die als je thuis bent in het topic op bokt. Je hoeft ook niet direct erbij te melden dat je fantastische Cumulus hebt gezien, de meeste mensen in dat topic weten hoe het heet en hoe het eruit ziet :j
Als je kijkt naar de momenten dat je met vrienden (vriendin) op de fiets zit, kun je dan ook écht naar haar luisteren? Of is het toch al snel: hee kijk! Cumulonimbus! En ga je over op je eigen onderwerp?
Dat zou mij namelijk op die leeftijd ook gebeurd zijn :)

Daarbij heb je gewoon niet helemaal de meest fijne leeftijd, het is ook normaal dat je gaat zoeken naar wie je bent, wat je wil, wat je niet wil. Dus ik kan me best voorstellen dat je af en toe met jezelf in de knoop komt.
Jij komt er wel hoor! Zeker weten! Je weet wat je graag wil worden, dan kun je dat bereiken ook *\o/*

En wat Bokt betreft: probeer de dingen die je graag wil zeggen in 1 tekst te doen, zo voorkom je dat je voor andere leden "storend" wordt omdat je zo vaak achter elkaar post.
En als je graag een topic wil openen, probeer eens te bedenken of dat topic ook echt handig is. Het kan best zijn dat jouw nieuwe topic een ouder topic van jou overlapt. Dat valt ook veel mensen op, meestal niet in positieve zin.

Blijf vooral leergierig! En als anderen zich daar minder voor interesseren: dan is het weer iets voor je eigen kennis. Daar is ook niks mis mee :)

Dit is best een lang verhaal geworden, hopelijk niet te lang :+

Ik ben een groot open boek dus ik kan al mijn gevoelens aan zelfs mijn ergste vijhand uiten. Dat is wel heel fijn :j

Ik zeg niet dat ik hoogbegaafd ben, misschien zeg ik het weer eens verkeerd, maar zo'n gevoel krijg ik vaak als ik kijk naar de interesses van iedereen in onze klas kijk en die van mezelf. ze verschillen enorm van elkaar.

Dat ik dingen achter elkaar plaats begrijp ik volledig. Dat komt denk ik meer omdat ik dit bijna als een soort whatsapp zie ofzo :')
Ik probeer er wel rekening mee te houden.

Verder kan ik mijn vriendin makkelijk dingen laten uitvertellen. Als het even kan flipt er soms wel eens een, Hee kijk wat een bloemkool, ofzo door maar ik heb haar aangestoken en ze weet dat we daarna meteen weer door kunnen met waar we mee bezig waren dus verder is het niet irritant ofzo.

Dit loopt een beetje door elkaar. Sorry :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 17:46

KittyDylan schreef:
Dat klopt. Maar zoals je laatst naar me toe kwam, vond ik je niet erg veranderd :Y) :')

Dat was even een hoi hoe gaat die gesprekje man. Daar kun je ook veel uithalen zeg :')

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:48

Lijkt me verstandig dat jullie dit via PB gaan uitspreken? :)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 17:51

k_m schreef:
Lijkt me verstandig dat jullie dit via PB gaan uitspreken? :)

Ja dat doen we maar. Als ze nog wat kwijt wil moet ze maar een pb sturen :')

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:55

drawerlover schreef:
Zwerte Ik krijg zo'n indruk van hun en verder niets hoor. Ik heb mijn vriendin net onderweg naar huis gevraagd of ik slimmer overkwam dan de rest. Ze zei meteen ja. Ik hoor stiekem ook op vwo te zitten maar dan is de druk te hoog (geloof je me niet, dan kan ik je al mijn cijfers wel laten zien hoor)
Dus nu heb ik het heel makkelijk.

Verder vind ik het echt gewoon superleuk om dingetjes te leren en voornamelijk over de natuur. Voor biologie haal ik ook torenhoge punten :')
Een 8 komt al zelden voor.
Dus je mag mijn pb box best volgooien over dieren gedrag hoor. Als ik dierenarts assistente wil worden moet ik dat toch weten denk ik :')
Verder ben ik er gewoon dol op om mezelf dingetjes te leren. Het is niet meteen een hobby van me maar ik vermaak mezelf ermee. Het gaat ook lekker op mijn eigen tempo dus ik kan alles zo snel of zo rustig doen als ik zelf wil. Dat vind ik ook wel weer fijn.

Hier doe je het nog een keer. Het lijkt bijna opscheppen.. Maar het is het niet. Je zoekt bevestiging. Bevestiging dat het oké is. Dat je iemand bent.
In dit topic (ken je verder niet van andere topics) zoek je precies uit waar je op reageert, en betrekt het dan op jezelf. Dat vergelijken, heb je dat altijd al gehad? Waar komt het vandaan? Waarom heb je die behoefte?
En waarom zoek je uit waar je op reageert? Waarom niet alles? Is dat angst, is dat omdat je er niet over na hebt gedacht?

Citaat:
Ik ben een groot open boek dus ik heb nergens moeite mee. Ik heb zelfs uitgevonden dat ik mezelf gewoon kan zijn.
Ook een quote van jou. Ik geloof het niet. Volgens mij kun je niet jezelf zijn, en accepteer jij jezelf juist niet. Je zoekt constant naar redenen waarom je zo bent zoals je bent: ADHD, Autisme, etc. Over een paar jaar zul je langzamerhand minder naar verklaringen zoeken, en meer accepteren. En dat maakt je leven dan meteen een stuk makkelijker.
Het zal niemand een ruk schelen of je Autisme of ADHD heb, van enkele klasgenoten hoorde ik dat pas na 3 jaar. Nou én. Iedereen is een individu, iedereen is anders. En dat is heerlijk!

Met die individuen komen ook de verschillende interesses. Ja, jij weet wat een cumulus is. Leuk. Ik niet. Maar toch zegt het niks over je intelligentieniveau. En het zegt ook niks over je leerniveau. Je was jezelf meteen aan het verdedigen toen je zei dat je MBO deed. 'Ik kan wel hoger hoor.' Waarom vind je het nodig om die opmerking te maken? Wat doet het ertoe? Je doet nu dit, en daar ben je tevreden mee. Wat kan het dan iemand schelen of je hoger kunt?

Verder zou ik me als ik jou was eens opnieuw buigen ove de posts van Zwerte en Kiannah. Leegierigheid is niet alleen leren uit boeken. Het is ook openstaan voor de meningen en ideeën van anderen en die dan op hun manier interpreteren. Dán ben je je hersenen echt aan het gebruiken. Feitjes opslaan kan iedereen. Feitjes gebruiken.. Not so much.

In je laatste post: jij vindt het niet irritant. Maar vindt zij dat ook?

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:57

Misschien moet je de hoogbegaafdheid even van je afzetten, goede cijfers is fijn, betekend niet dat je vwo aankan, zoals je zelf aangeeft is daar de druk te hoog...
Lekker blijven leren op jou niveau en wat je eromheen interessant vind lekker aanleren.
Blijft het ook leuk voor jezelf :)
Je beweert hier nu dingen maar dit is echt niet nodig. Ik heb het idee dat je wilt laten zien hoe goed je bent. Hoeft niet, blijf lekker jezelf =:)

Eens met sokje_6
Misschien moet je eens uitzoeken (mbv een psychiater of je ouders)
waarom je je zo voelt en waarom je je verstopt achter hoogbegaafdheid en adhd