Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:39

Waarom zou je er te diep op in gaan? Lijkt me een taak voor de ouders. Je hoeft sowieso al geen 'verantwoording' af te leggen aan een/andermans kind, dus alleen een 'ja klopt, goed gezien, ik eet geen vlees' zou genoeg moeten zijn.

Anoniem

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:43

Persoonlijk als ik in dit soort situaties zit zeg ik tegen kinderen gewoon dat ik vlees niet lekker vind. Ik vind het niet mijn taak om kinderen een betoog te geven over waarom ik geen vlees eet, al helemaal niet omdat ik vind dat vegetarisme een eigen keuze moet zijn en niet die van een buitenstaander of een ouder. Een vriendinnetje van mij was vega vanuit huis uit en toen wou ik ineens ook vega zijn, terwijl mijn ouders daar niet achter stonden. Dat heeft flinke ruzie opgeleverd en zij waren uiteindelijk ook echt niet blij met de ouders van het vriendinnetje, die me filmpjes hebben laten zien over de industrie etc.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:44

Brainless schreef:
xMercury schreef:
Ehm.... Gewoon eerlijk zijn dat je niet bij wilt dragen aan het dagelijkse dierenleed?

Dat zou ik dus niet grappig vinden.
Als kinderen dan vragen: Wat voor dierenleed? Wat ga jij dan vertellen?

Ik vind het onbegrijpelijk dat er wel dierlijke producten voorgeschoteld worden aan kinderen, maar dat ze niet mogen weten waar het vandaan komt. Dat klopt toch niet? In wat voor wereld leven we dan?

Vlees en vis dat op je bord ligt komt van een levend wezen dat is geslacht omdat wij mensen dat op willen eten. Niks mis mee om dat te vertellen. Het is nu eenmaal de waarheid.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:45

xMercury schreef:
Ik vind het onbegrijpelijk dat er wel dierlijke producten voorgeschoteld worden aan kinderen, maar dat ze niet mogen weten waar het vandaan komt. Dat klopt toch niet? In wat voor wereld leven we dan?

Vlees en vis dat op je bord ligt komt van een levend wezen dat is geslacht omdat wij mensen dat op willen eten. Niks mis mee om dat te vertellen. Het is nu eenmaal de waarheid.

Dat mag jij vinden, maar dat is niet jouw taak om de kinderen bij te brengen.

edit: zie Emma haar post.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:47

xMercury schreef:

Mijn kinderen weten wel waar dierenvlees vandaan komt, maar om het te gooien op dierenleed en evt "rare" zielige verhalen op te hangen waardoor kinderen het zielig gaat vinden om vlees te eten... ja dat vind ik dus raar.

Yanne_RP

Ik zou gewoon de waarheid vertellen. Mijn ouders zijn beide vegetarisch en zijn er altijd heel eerlijk in geweest over waar vlees vandaan komt en waarom ze geen vlees wouden eten. Persoonlijk vond ik dat heel fijn dat ze er altijd eerlijk over waren.

Anoniem

xMercury schreef:

Daar heb je wat mij betreft helemaal gelijk in hoor, maar het is aan de ouders hoe en wanneer ze daarover met hun kind in gesprek gaan. Niet aan een buitenstaander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:51

Ik ben zelf ook vega dus ik ben het zeker wel eens met je xMercury. Ik vind ook absoluut dat er een grote bewustzijn moet komen voor het eten van vlees. Maar ouders kunnen hele goede redenen hebben om kinderen wel vlees te geven (het is immers in onze huidige ontwikkeling nog nodig voor groei) en het is niet mijn taak om die kinderen over de zeik te jagen omdat ik zelf geen vlees eet.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:52

Luister eens, ik ben docent. Als leerlingen aan mij vragen waarom ik geen dierlijke producten consumeer, dan mogen ze een eerlijk en open antwoord verwachten. Ik wil namelijk dat ze opgroeien als individuen en niet als een dode vis met de stroming mee worden gevoerd.

Brainless, dat jij 'rare' verhalen tussen aanhalingstekens zet kan ik niet begrijpen. Het is ook zielig om vlees te eten, hoe kun je daar nou toch om heen draaien. Ongelooflijk :roll:

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:53

xMercury schreef:
Voor alles is een tijd en een plaats..

Harry Jekkers heeft daar een leuk stukje over, kan het alleen niet vinden. Maar een zeer jong kind ‘de waarheid’ vertellen over dieren aan een haak heb je als ouders meer last dan profijt van. En het kind trouwens ook!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:54

xMercury schreef:
Luister eens, ik ben docent. Als leerlingen aan mij vragen waarom ik geen dierlijke producten consumeer, dan mogen ze een eerlijk en open antwoord verwachten. Ik wil namelijk dat ze opgroeien als individuen en niet als een dode vis met de stroming mee worden gevoerd.

Brainless, dat jij 'rare' verhalen tussen aanhalingstekens zet kan ik niet begrijpen. Het is ook zielig om vlees te eten, hoe kun je daar nou toch om heen draaien. Ongelooflijk :roll:

Waarom is het zielig?
Wat nu als wij onze eigen kippen slachten en opeten?
Biologisch kopen ed en iemand gaat mijn kinderen vertellen dat alle! dieren een zielig leven hebben voordat ze geslacht worden en veel pijn hebben enz... zou ik niet blij mee zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:54

Yanne_RP schreef:
Ik zou gewoon de waarheid vertellen. Mijn ouders zijn beide vegetarisch en zijn er altijd heel eerlijk in geweest over waar vlees vandaan komt en waarom ze geen vlees wouden eten. Persoonlijk vond ik dat heel fijn dat ze er altijd eerlijk over waren.

Maar zij is niet de ouder van de kinderen.

Persoonlijk zou ik het erg vinden als mensen een betoog houden op een simpele vraag waar voor een kind van een ander een simpel antwoord al genoeg is. Ik zit er niet op te wachten als mijn kind een afkeer van vlees krijgt omdat een andere volwassene het heeft over alle zielige dieren die vermoord worden bv.
Dat is niet de taak van een buitenstaander.

Ik zou het gewoon neutraal houden 'omdat ik het niet zo lekker vind', of 'ik vind groente (of noem maar wat) veel lekkerder dan vlees'
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-09-15 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:55

Docent van wat voor school? Ik neem aan niet de kleuterklas. ;)

Ik vind er nogal een verschil in zitten tussen een 4 jarige en een 12 jarige.

Sommige dingen moet je voor een 4 jarige nog gewoon totaal anders inkleden omdat ze nog niet genoeg abstract denkvermogen en perspectief hebben om dingen te kunnen plaatsen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:57

Brainless schreef:
xMercury schreef:

Waarom is het zielig?
Wat nu als wij onze eigen kippen slachten en opeten?
Biologisch kopen ed en iemand gaat mijn kinderen vertellen dat alle! dieren een zielig leven hebben voordat ze geslacht worden en veel pijn hebben enz... zou ik niet blij mee zijn.

Dat dieren gefokt worden om vervolgens weer op gegeten te worden, dat is zielig ja.

Als jij biologisch koopt, super. Dat kan ik niet anders dan aanmoedigen!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:58

xMercury schreef:

Als docent weet jij ook dat je zulke dingen moet aanpassen aan de leeftijd van het kind. Voor sommige boodschappen, hoe waar misschien ook, zijn kinderen nog niet klaar.

Om Harrie Jekkers te quoten:
"Anders zit die muppet op z'n 4e al bij de psychiater".

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:00

Laat dit topic nou niet verzanden in pro vega en convega.. Daar gaat het helemaal niet om. Het ging erom hoe je aan een kind van tussen de 4 en 10 (dus docent van middelbare scholieren… is leuk.. maar niet vergelijkbaar) uit legt waarom je (of iemand anders) geen vlees eet. Zo simpel mogelijk. En ik vermoed bij voorkeur zonder nachtmerries. :+

@Lindy.. nu nog dat filmpje erbij.. Ik kan 'm niet vinden :+

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:03

Gevonden. Wel toepasselijk voor dit onderwerp.

Oh, het was z'n 5e. :D

Brainless

xMercury schreef:
Dat dieren gefokt worden om vervolgens weer op gegeten te worden, dat is zielig ja.

Als jij biologisch koopt, super. Dat kan ik niet anders dan aanmoedigen!

Dat is jouw mening en geen feit.

Maartje1990

Overigens TS kun je dit niet met je vriendinnen bespreken? Wat zij prettig vinden als antwoord?

Anoniem

xMercury schreef:

Zo zie je maar weer dat een docent ook maar een mens is ;)
Als docent moet je denk ik ook heel goed de grenzen tussen je eigen mening en feiten bewaken. Dat vlees eten zielig is, is jouw eigen mening. Dat (verantwoord) vlees eten echt heel geaccepteerd is voor een mens, is een feit. Een mens is van nature een omnivoor.

Ik neem toch aan dat er op school op enig moment ook aandacht komt voor bv duurzaamheid, bioindustrie etc? Dát is het moment om het daar verder en diepgaander over te hebben met de kinderen. En deze onderwerpen worden denk ik niet voor niets nog niet in de kleuterklassen behandeld:)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:04

Ik ben zelf geen vegetariër, maar mocht ik dat wel zijn, zou ik denk ik gewoon zeggen dat ik liever geen dieren eet omdat ik dat zielig vind of te veel van dieren hou om ze te eten o.i.d.

En nee, ik vind ook niet dat er een heel betoog gehouden zou moeten worden, maar ik zou me ook behoorlijk ergeren als ik boze blikken van moeders zou krijgen omdat ik het niet subtiel genoeg zou inpakken.. :roll: Verbied dan meteen iedereen om met je kind te praten.. :')

Sonja, Mercury heeft het toch ook over als kinderen aan haar vragen waarom ze geen vlees eet ? Ze loopt niet haar mening te verkondigen bij iedereen die het horen wil..

Bovendien kan ik me wat storen aan de vreemde argumenten zoals "de mens is van nature...".
De mens is "van nature" een heleboel dingen die we gelukkig door emanciperen niet meer zijn :+
Laatst bijgewerkt door Monchou op 28-09-15 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:07

Martine_R schreef:
Ik ben zelf geen vegetariër, maar mocht ik dat wel zijn, zou ik denk ik gewoon zeggen dat ik liever geen dieren eet omdat ik dat zielig vind of te veel van dieren hou om ze te eten o.i.d.

En nee,ik vind ook niet dat er een heel betoog gehouden zou moeten worden, maar ik zou me ook behoorlijk ergeren als ik boze blikken van moeders zou krijgen omdat ik het niet subtiel genoeg zou inpakken.. :roll: Verbied dan meteen iedereen om met je kind te praten.. :')

Ik zou dat ook niet zeggen dat je geen dieren eet omdat je teveel van dieren houdt. Dan kan een kind denken: 'maar ik houd ook van dieren!' En zielig is ook weer vrij beladen haha, je wilt dat een kind het begrijpt, niet dat het nog veel meer vragen oproept omdat het zo zielig is :')

Neutraal is beter bij jonge kinderen 'wat ik nu eet vind ik veel lekkerder!' Of simpel weg 'omdat ik het niet lust'.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-09-15 14:09, in het totaal 3 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:07

LindyH schreef:
Gevonden. Wel toepasselijk voor dit onderwerp.
[ Video ]
*\o/* Schoot als eerste door mn hoofd hier :D En de tekst kan ik zo opdreunen, maar ik kon ‘m niet vinden :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:09

Martine_R schreef:

En nee, ik vind ook niet dat er een heel betoog gehouden zou moeten worden, maar ik zou me ook behoorlijk ergeren als ik boze blikken van moeders zou krijgen omdat ik het niet subtiel genoeg zou inpakken.. :roll: Verbied dan meteen iedereen om met je kind te praten.. :')

Ik zou ook niet blij zijn als mijn kind van 4 aan iemand vraagt hoe die baby in haar buik komt en degene gaat (uitgebreid) vertellen over sex.
Omdat ze de waarheid best mogen/moeten weten....

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:10

vuurneon schreef:
Martine_R schreef:

En nee,ik vind ook niet dat er een heel betoog gehouden zou moeten worden, maar ik zou me ook behoorlijk ergeren als ik boze blikken van moeders zou krijgen omdat ik het niet subtiel genoeg zou inpakken.. :roll: Verbied dan meteen iedereen om met je kind te praten.. :')

Ik zou dat ook niet zeggen dat je geen dieren eet omdat je teveel van dieren houdt. Dan kan een kind denken: 'maar ik houd ook van dieren!'

Neutraal is beter bij jonge kinderen 'wat ik nu eet vind ik veel lekkerder!' Of simpel weg 'omdat ik het niet lust'.

Precies dit :/ Anders moeten moeders gewoon zelf antwoorden geven op vragen die kinderen stellen aan anderen? Of zullen we met z'n allen eerst schriftelijk toestemming vragen voor het antwoord dat we geven.. :=