Kans op brand? Wasdroger

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xZiva_

Re: Kans op brand? Wasdroger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:01

bij onze oudere wasdroger is het ook gebeurd :=
gelukkig op tijd bij, maar van de handdoeken was niet veel meer over dan een paar kleine verbrandde lapjes (en ja we hadden toen elke droogbeurt de stoffilter schoongemaakt :j )

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:02

Hier gaat de droger ook alleen aan als er iemand thuis is. Ik heb eens op stage meegemaakt dat dat ding in de hens vloog, gelukkig adequaat kunnen handelen en zo de schade weten te beperken.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:03

Wij hebben bijna brand gehad door de droger. Sindsdien maken we elke keer na het drogen de filters schoon met de stofzuiger en halen we hem een paar keer per jaar naar voren om ook de uitlaat en de rest te reinigen. Ook doen we hem bij afwezigheid uit en 's nachts ook. Wij nemen het risico niet meer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:06

Rookmelder hebben wij ook boven de was en droog unit geplaatst.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:14

Mijn 10 jaar oude wasdroger heeft ook wat kuren. Die gaat ook alleen aan als ik thuis ben. Het overige apparatuur ook trouwens.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:06

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 20:57

Daar staat veel informatie.
Bedankt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 00:01

Hier gaat de droger alleen maar aan als er iemand thuis is. Filters worden na ieder gebruik schoongemaakt, en jaarlijks wordt de hele droger schoongemaakt, dan gaat ie echt helemaal uit elkaar om al het verborgen stof weg te halen wat in de machine zelf zit.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:34

Ook ik ken iemand waarbij de droger in brand heeft gestaan en s'nachts door de buurman erop gewezen werd dat de vlammen uit het dak vlogen (Droger stond op zolder) Zelf heb ik nu een droger, niet oud, maar wel gemerkt dat de timer soms blijft steken op 10 minuten.(de digitale timer) Dus de droger zou dan rustig uren kunnen drogen en toch op nog 10 minuten blijven staan. Toen ik het merkte, ging ik alleen drogen als ik thuis was en ik zet de kookwekker. Als ik meer dingen te doen heb zet ik ook een herinnering in mijn mobiel, die waarschuwt dat de droger uit moet. Soms voor niets, dan is de droger uit zichzelf gestopt, maar ook wel terecht. Ik hou er ernstig rekening mee dat ik toch een andere droger moet kopen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:57

Hier gaat ie ook alleen aan als er iemand thuis is ook al dat ding vrij nieuw,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:02

Die van mijn ouders was niet eens heel oud, de filter wordt elke keer schoongemaakt, en toch ontplofte hij laatst ineens. Gelukkig waren ze thuis en konden ze de boel op tijd redden.
Ik heb het niet zo op drogers.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:51

idinn schreef:
Je zou er voor je eigen gemoedsrust evt. een automatische brandblusser bij kunnen hangen. Beetje afhankelijk in wat voor ruimte die precies staat. Opzich is een oude droger niet brandgevaarlijker, mits deze altijd netjes schoongemaakt is (dus filter netjes stofvrij houden).

Erbij hangen zou ik niet doen. Als hij brand kom je er niet bij :+ En neem dan een schuimblusser ipv poeder anders kun je na gebruik al je elektrische aparatuur met een chip weggooien. En zorg dat je ergens geleerd heb hoe je zo'n ding moet gebruiken en onderhouden anders heb je er nog niks aan.

Voor alle apparatuur (op leeftijd geldt) -> laat er eens een monteur naar kijken. Want alles slijt, kabels kunnen bros worden, er kan stof verzameld worden, nouja ect.

Alle apparatuur waar warmte bij ontstaat kan brand ontstaan. Maar je kunt het veelal voorkomen door zoals al is gezegd -> regelmatig schoonmaken, zorgen dat het zijn warmte kwijt kan (zoals in instructieboekje omschreven) en toch af en toe een monteur in de arm nemen om defecten op tijd op te sporen.

Daarnaast een rookmelder ophangen in gangen/hallen om op tijd gewaarschuwd te worden als het toch brand.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:07

Onze condensdroger is bijna 20 jaar en doet het nog prima :D
hebben er ook een brandmelder bij hangen.
Na iedere draaibeurt maken we de pluizenfilters schoon.

(en bij een schuimblusser, •Controleer eerst of de sproeischuimblusser geschikt is voor apparatuur die onder spanning staat!!)

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:22

Kentaro schreef:

(en bij een schuimblusser, •Controleer eerst of de sproeischuimblusser geschikt is voor apparatuur die onder spanning staat!!)

Never nooit schuim of water gebruiken bij branden waar iets onder spanning staat.
Anders heb je de kans dat je het niet meer naverteld.
Alleen poeder of CO2.
Beste is CO2 dat geeft het minste rommel.
Poeder is troep omdat dit door het hele huis gaat en alles gaat oxideren wat maar met elektra te maken heeft.
En inderdaad alleen de droger laten draaien als men thuis is met een rookmelder in die ruimte.
Heb helaas toch al wat te vaak brandjes mee gemaakt door drogers van compleet huis weg tot het huis vol met rook.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:33

barrymuis schreef:
Kentaro schreef:

Never nooit schuim of water gebruiken bij branden waar iets onder spanning staat.
Anders heb je de kans dat je het niet meer naverteld.
Alleen poeder of CO2.

Met een schuimblusser kun je prima elektrische apparatuur blussen. CO2 zou ik juist niet aanraden. mensen weten vaak niet hoe ze hem vast moeten houden en hebben straks en brand en een bevroren hand. Daarnaast is ook nog het risico van verstikkingsgevaar...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 18:07

Bedankt weer.
Gelukkig heb ik een nieuwe droger. En zorg dat ik thuis ben als die aan gaat.