Serieuze relatie als puber

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:13

Ik zie genoeg om mij heen dat al vanaf de middelbare (+-15 ) tot nu (23+-) samen is. Dus het kan zeker. Of het nog lang doorgaat, I don't know, dat weet niemand. Maar moet alles vastgelegd liggen dan?

Oi, 14 en 18? Illegaal, en gewoon een beetje smerig imo :+ krijg er de kriebels van. Met 14 jaar ben je toch nog met hele andere dingen bezig dan op je 18e?!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:14

Chroosje schreef:
Joolien schreef:
Ten eerste is het strafbaar. Maar ook vind ik seks(er vanuit gaande dat het een serieuze relatie is?) wel passen bij iemand van 18 maar niet bij iemand van 14.
Daarnaast zit je in hele verschillende levensfases, en zou het niet goed zijn als jij je gaat conformeren aan iemand van 18.
Moet een serieuze relatie inhouden dat je seks hebt dan? Dit is niet aan de orde namelijk en hier zijn duidelijke afspraken over gemaakt waar wij het beiden over eens zijn. En over de strafbaarheid: vorige maand was hij dus nog 17, niet volwassen dus was het niet strafbaar, toen hadden wij al 9 maanden een relatie. Veranderd er nu veel aan omdat hij 18 is?

Dat jullie het bespreekbaar maken en er goede afspraken over zijn gemaakt vind ik juist een teken van een serieuze relatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:15

Joolien schreef:
Ten eerste is het strafbaar. Maar ook vind ik seks(er vanuit gaande dat het een serieuze relatie is?) wel passen bij iemand van 18 maar niet bij iemand van 14.
Daarnaast zit je in hele verschillende levensfases, en zou het niet goed zijn als jij je gaat conformeren aan iemand van 18.

Dat is nogal makkelijk gezegd zonder TS te kennen.

Ik had op mijn 14 ook een "serieuze" relatie met iemand van 18. Ik moest gewoon niet weten van die jochies van mijn eigen leeftijd :n

Het is een ander soort liefde dan je wss later zal hebben, maar daarom niet minder intens / serieus :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:19

Celiien schreef:
Ik zie genoeg om mij heen dat al vanaf de middelbare (+-15 ) tot nu (23+-) samen is. Dus het kan zeker. Of het nog lang doorgaat, I don't know, dat weet niemand. Maar moet alles vastgelegd liggen dan?

Oi, 14 en 18? Illegaal, en gewoon een beetje smerig imo :+ krijg er de kriebels van. Met 14 jaar ben je toch nog met hele andere dingen bezig dan op je 18e?!

is de relatie an sich illegaal? Want naar mijn weten is alleen het hebben van seks illegaal (voor de 18 jarige dan)

edit: Google is my friend, relatie an sich is niet illegaal enige vorm van seksuele handelingen wel http://www.zedenadvocaat.nl/ontucht-min ... -13-14-15/
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 18-09-15 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Eas_Mon

Ik was 16 toen ik mijn huidige vriend leerde kennen, nu 24.
Vriend was toen 17 en nu 26.

In januari 2016 zijn we 8 jaar samen en in januari ben ik ook uitgerekend voor ons eerste kindje.

14-18 is een groot leeftijd verschil op die leeftijd, maar als jullie elkaar goed respeceteren en accepteren.. Waarom niet?

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:19

Celiien schreef:

Hoezo vind je dit smerig? Niet elke 14 jarige en 18 jarige is hetzelfde, dus alles over één kam scheren vind ik eigenlijk een beetje vreemd. Ik ben door omstandigheden en gewoon door mijn opvoeding volwassener dan een doorsnee 14 jarige, dus ik hou me niet perse bezig met de standaard dingen, nooit gehad en zal voorlopig wel zo blijven schat ik.

Mews

Ik ben sinds mijn 18e (hij toen 17) samen met mijn lief. Ik heb daarvoor ook een aantal serieuzere relaties gehad. Op mijn 13e was ik 5 maanden samen met een jongen van 15 die ik echt elk weekend zag bijvoorbeeld. Ik zag mezelf daar ook al helemaal oud mee worden. :') Nu vind ik het soms wel eens jammer dat ik niet wat meer heb ontdekt en rondgekeken toen ik jong was, maar vroeger was een relatie voor mij ook echt alleen met iemand die ik echt heel graag mocht, niet een "meh, voor 'n maandje wel leuk"jes. :P

Wel denk ik dat je altijd blijft ontwikkelen. Ook als je bijvoorbeeld op je 25e samenkomt zal je op je 45e allebei heel anders in het leven staan dan toen je 25 was. Dat hoeft dus niet persé een dealbreaker te zijn. :) Ik ken ook wel stellen die jong samen zijn gekomen, ook met grotere leeftijdsverschillen, en ook happy endings, tot dusver, daartussen. :j Echter hebben veel jongeren kortere relaties of zijn nog niet op zoek naar iets serieuzers, dus ik kan me wel voorstellen dat je daardoor meer scepticisme over je relatie krijgt te verduren dan oudere stellen.
Laatst bijgewerkt door Mews op 18-09-15 16:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:20

Ik heb geen kinderen, maar wel een mening:
Als ik een 15-jarige dochter zou hebben; dan heb ik liever dat die haar eerste stappen zet op het gebied van liefde en seks met een serieuze jongen van 18 dan dat ze het 'leert' op internet of twee jaar later in de ranzige plee van een kroeg met een bezopen en minder serieuze jongen van 18.

Even een extreem voorbeeld, maar mij lijkt het beter zoals TS het nu doet: alles wat ze doet doet ze omdat ze verliefd is. Prachtig toch? ;)

dnieSz

Re: Serieuze relatie als puber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:20

Het is zo serieus als je het zelf neemt ;)

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:21

Iedereen is anders dus moeilijk om over jullie relatie een oordeel te hebben.Weet er te weinig van en ken jullie niet. Natuurlijk is er een leeftijd waar vanaf je een relatie serieus neemt. Dan zien jullie jezelf samen oud worden, met kinderen etc. etc.
Ik was op die leeftijd daar echt nog totaal niet mee bezig, meer lekker paardrijden en genieten van t moment enzo.

Zelf vind ik het erg jong en zou als ik je moeder zou zijn me zorgen maken. Je brein is als 14 jarige nog lang niet af, je denkt ook alles te weten en te overzien maar dat is gewoon niet zo. Daar kan je op terugkijken als je ouder bent geworden dan 20.

Zou adviseren om niet te snel te serieus, volwassenen enzo, te willen worden/zijn. Geniet van dat je kind kan zijn, jong, doe veel ervaring op en voel je vrij om jezelf te ontwikkelen enzo. Soms kan een relatie je daarin beperken omdat je dan toch rekening houdt met elkaar/de ander. Dat is voor de relatie goed, maar voor je eigen ontwikkeling twijfelachtig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:23

Palmera schreef:
Ik heb geen kinderen, maar wel een mening:
Als ik een 15-jarige dochter zou hebben; dan heb ik liever dat die haar eerste stappen zet op het gebied van liefde en seks met een serieuze jongen van 18 dan dat ze het 'leert' op internet of twee jaar later in de ranzige plee van een kroeg met een bezopen en minder serieuze jongen van 18.

Even een extreem voorbeeld, maar mij lijkt het beter zoals TS het nu doet: alles wat ze doet doet ze omdat ze verliefd is. Prachtig toch? ;)

Maar nu noem je 2 uiterste. Zo hoeft 't beidde niet te zijn.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:23

Moeilijk om er vanaf hier wat zinnigs over te zeggen, maar het is niet onmogelijk. Een van mijn beste vriendinnen is al sinds haar 14e samen met haar man, die toen 19 was. Zijn getrouwd op haar 17e verjaardag (zij zijn Engels, daar mag je trouwen vanaf je 16e) en zijn dit jaar 33 jaar getrouwd (en dus ruim 35 jaar samen). Alles kan. Dit voorbeeld wil niet zeggen dat het bij jullie ook goed gaat overigens, maar het is niet onmogelijk.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:25

Dat kan zeker als alles goed gaat waarom dan niet ik heb ook een een serieuze relatie samen met mijn vriend die over een maand 24 word en zelf ben ik 18. Doe waar je je goed bij voelt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:25

Maartje1990 schreef:
Celiien schreef:

is de relatie an sich illegaal? Want naar mijn weten is alleen het hebben van seks illegaal (voor de 18 jarige dan)

Seksuele aanraking/handeling is illegaal tot TS minimaal 16 is :j

TS: waarom? Omdat je nog maar een kind bent.. Dat is hetzelfde als een broer en zus die een relatie hebben maar afspreken niks te doen... Ik vind het idee gewoon verkeerd :)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:27

Celiien schreef:

TS: waarom? Omdat je nog maar een kind bent.. Dat is hetzelfde als een broer en zus die een relatie hebben maar afspreken niks te doen... Ik vind het idee gewoon verkeerd :)
Ik begrijp je standpunt en respecteer het ook, bedankt voor je mening :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:28

Celiien schreef:

Dat is niet 1 op 1 waar, overigens. Zie hier: http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?779 Tussen 12 en 16 ligt het weer anders dan onder de 12.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:29

TS reageert volwassener dan sommige die haar een kind noemen. :)
Knap hoor TS, hoe je met sommige reacties om gaat! +:)+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:30

Blue_Eyes schreef:
Celiien schreef:

Dat is niet 1 op 1 waar, overigens. Zie hier: http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?779 Tussen 12 en 16 ligt het weer anders dan onder de 12.

toch wel waar:
Citaat:
Artikel 245 Sr. (ontucht met minderjarige kinderen van 12, 13, 14 en 15 jaar) luidt:

"Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie."

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:31

Dat zeker waar, onder 12 helemaal verboden dacht ik. Tussen 16 en 18 is ook toestemming nodig overigens van ouders/voogd. Alsof je toestemming vraagt, maar goed _O-

En ik vind TS heel netjes reageren, maar mag zeker mijn mening zeggen toch Ayasha?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:32

Maarr... Als de ouders of voogd van de minderjarige geen aangifte doen, wordt er niets mee gedaan.

Anoniem

wat maakt het uit of het legaal is of niet?
zijn jullie nooit verliefd geweest dan? :) je kiest het niet zelf.

Ayasha
Blogger

Tuurlijk. Maar dat mag ik ook Celiien. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:34

Ayasha schreef:
TS reageert volwassener dan sommige die haar een kind noemen. :)
Knap hoor TS, hoe je met sommige reacties om gaat! +:)+

:j precies dat....
Ik snap het probleem niet van de leeftijd. Zij was dus net 14 en hij 17 toen ze iets kregen als ik goed terug tel?
Ik kreeg op mijn 17e een relatie met iemand van 8 jaar ouder. Behoorlijk serieus.
Het fysieke gedeelte zijn ze zelf bij. Waren wij hier allemaal 18+ dan? >;)

Waarom zou je een label "serieuze relatie" willen hebben TS?
Je hebt verkering... Hoe of wat de toekomst zal zijn, weet niemand.
Gewoon van genieten!
Verkering <3
Zo noem ik het nu op mijn 33e nog hahaha tot er een ring om zit ;) :D

Maartje1990

Robin_S schreef:
wat maakt het uit of het legaal is of niet?
zijn jullie nooit verliefd geweest dan? :) je kiest het niet zelf.

Omdat het hebben van seks dan niet mag? Daarom maakt het uit?

Lay_D

Ik was 15 toen ik een relatie kreeg, mijn vriend was toen 19, inmiddels is hij al weer 5 jaar mijn man, zijn we 13 jaar samen en hebben we 4 kinderen. Ik ben inmiddels 28 en mijn man 32. Dus ik ben van mening dat je op een jonge leeftijd zeker wel een serieuze relatie aan kan gaan.