Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ano_2015 schreef:Afgelopen week was de verjaardag van mijn nichtje (dochtertje van mijn broer) Dit werd bij mijn ouders gevierd en daardoor voelde ik me eigenlijk wel bijna verplicht om te gaan. Als ik die kindjes zo zie, die lieve kindjes.. Dan denk ik; dat verdriet kan ik ze toch niet aandoen..? Tuurlijk als ik mijn hoofd gebruik weet ik dat ik niet de schuldige ben en dat ik ze dit niet aandoe. Maar ik kan ze dat verdriet wel besparen. Verdriet waar zij nu misschien niks (of weinig) van meekrijgen, maar uiteindelijk mee geconfronteerd worden. Met alles wat ze nog gaan meemaken, wil ik dat ze zo iets met zich mee moeten dragen?
Of denk ik er dan weer te zwaar over?
janderegelaa schreef:Maartje1990 schreef:Ik vind het bizar dat ts wordt aangeraden te gaan praten met diegene die haar misbruikt heeft. Was dit iemand anders dan haar broer geweest was dat gaar vast niet aangeraden
Dat werkt juist heel erg goed. Het helpt bij de verwerking en geeft opluchting.
http://repository.tudelft.nl/assets/uui ... -59413.pdf
Amy77 schreef:Ik zou me nog geen zorgen maken over wat de rest van de familie er van zou vinden..ik zie niet in waarom zij hierbij betrokken moeten raken in eerste instantie.
Eerst met hem in gesprek gaan, hoe jij je voelt, het waarom etc..wellicht met een derde persoon erbij, die hiervoor geleerd heeft.
Hij zal hier ook wel hulp voor nodig hebben gok ik zo...of dit bewust of onbewust is gebeurd, dat het meer dan een probleem is, is duidelijk en je maakt mij niet wijs dat hij zich dit niet herinnert (afgegaan op je tekst de volgende ochtend)...
Je zelfvertrouwen zal groeien naarmate je dit meer verwerkt hebt..dit kan gewoon niet in een potje gestopt worden waar je de deksel keihard van op slot draait.het gaat zich openwrikken op een gegeven moment en het vormt je...
Wens je heel veel sterkte..dit is niet niks...
ellepel schreef:Ga met je broer praten.
Het is allemaal heel rot wat er is gebeurd, maar je hebt in dit geval 2 keuzes.
Of je praat met je broer,want die is de veroorzaker van dit alles.
Of je doet het niet en dan blijf je er mee lopen.
Misschien was je broer inderdaad wel dronken met dat feestje en heeft hij een fout gemaakt dacht dat jij een ander meisje was en voelt hij zich net zo rot?
<snap> Geef jezelf een mega schop onder je kont dat je nu niet langer "slachtoffer "wilt blijvenellepel schreef:Dit is een mega hoge drempel voor jou waar je overheen moet.
Desnoods neem je iemand mee <snap> Maar ga eerst met je broer praten, en pas daarna komt de rest van het gezin.
De kans dat hij ontkent is net zo groot als de kans dat hij toegeeft.
Geryon schreef:Dit is een trauma die je moet verwerken. Pas dán kan je werken aan hetgeen dat erna is verandert helaas. Stap 1 is een psycholoog zoeken die traumabehandeling doet, liefst mbv emdr ook. Met haar kan je gaan overleggen wat te doen.
Ano_2015 schreef:Erbij opgeteld dat mijn relatie over is en ik daardoor meer ruimte heb voor andere dingen, komt er zo veel omhoog! Zo veel verdriet en onrust. Dit heb ik dus al die tijd weg gestopt. En dan niet alleen wat er met mijn broer gebeurd is, maar echt alles... Cranio heb ik nu even op stop gezet omdat er gewoon te veel omhoog kwam. Maar ik wil wel verder bij een psycholoog. Maar bij een andere dan voorheen. Ik kwam daar niet meer verder.
Maartje1990 schreef:Hier zit dan ook precies het verschil, qua daad niet. . . maar de gevolgen en uitwerking zijn wel degelijk anders, althans op sommige vlakken.Ik vind het bizar dat ts wordt aangeraden te gaan praten met diegene die haar misbruikt heeft. Was dit iemand anders dan haar broer geweest was dat gaar vast niet aangeraden
pmarena schreef:Jeetje TS, wat ontzettend naar dat dit is gebeurd!
Je hoort toch vaak zat verhalen van mensen die met een flinke slok op vanalles uitspoken en de dag erna oprecht geen idee meer hebben van wat ze hebben gedaan... het is wellicht niet bepaald ondenkbaar dat hij in een roes van slaap en alcohol dit gedaan heeft, niet beseffend in welke situatie hij daadwerkelijk bezig was?
Dan kan ik me ook wel voorstellen dat hij de volgende ochtend heel erg onzeker kijkt (wat je zegt, dat gezicht met die onzekerheid die hij uitstraalde) misschien liep hij met wazige flarden in zijn hoofd van niet precies weten wat er gebeurd is, en als jij dan ook nog doet alsof er niets aan de hand was dan zal hij wellicht helemaal gedacht hebben dat het hij heel vreemd gedroomd heeft of iets...?
Ailill schreef:Maartje1990 schreef:Hier zit dan ook precies het verschil, qua daad niet. . . maar de gevolgen en uitwerking zijn wel degelijk anders, althans op sommige vlakken.Ik vind het bizar dat ts wordt aangeraden te gaan praten met diegene die haar misbruikt heeft. Was dit iemand anders dan haar broer geweest was dat gaar vast niet aangeraden
pmarena schreef:Durf je geen brief(je) aan je broer te schrijven (waarbij je er in eerste instantie even van uitgaat dat het van hem geen kwade opzet was) met uitleg van jouw kant waarom je je zo gedraagd, en dat het je zou helpen om te horen wat hij zich van die nacht herinnert?
Guinevere schreef:Over kortzichtig gesproken, wat hebben eigen (jonge) kinderen gemeen met een volwassen vrouw?Ano_2015 schreef:Afgelopen week was de verjaardag van mijn nichtje (dochtertje van mijn broer) Dit werd bij mijn ouders gevierd en daardoor voelde ik me eigenlijk wel bijna verplicht om te gaan. Als ik die kindjes zo zie, die lieve kindjes.. Dan denk ik; dat verdriet kan ik ze toch niet aandoen..? Tuurlijk als ik mijn hoofd gebruik weet ik dat ik niet de schuldige ben en dat ik ze dit niet aandoe. Maar ik kan ze dat verdriet wel besparen. Verdriet waar zij nu misschien niks (of weinig) van meekrijgen, maar uiteindelijk mee geconfronteerd worden. Met alles wat ze nog gaan meemaken, wil ik dat ze zo iets met zich mee moeten dragen?
Of denk ik er dan weer te zwaar over?
Aan de andere kant, weet je zeker dat hij bij hun wel zijn handen thuis kan houden?
Ano_2015 schreef:Dank jullie wel voor de reacties!
Een brief schrijven is een heel goed idee, gewoon alles eruit gooien. Wij hebben van thuis uit het communiceren niet mee gekregen. Waar niet over gepraat word is er niet. Ik vind het ook in een relatie heel moeilijk om aan te geven wat me nu dwars zit. Ik wil altijd de lieve vrede bewaren. Door ruzie ga ik echt in paniek, bang om dan diegene te verliezen daardoor. Misschien dat het door op te schrijven dan wel lukt!
Waar ik met therapie achter ben gekomen is dat ik heel erg bang ben ten eerste om mijn ouders te kwetsen. En ten tweede dat zij de kant van mijn broer zullen kiezen. Mijn broer heeft nooit ergens verantwoording voor af hoeven te leggen. Het is echt een beetje een zorgenkind geweest en is dat nu nog steeds (hij is in de 40, met 2 kinderen. In de bijstand, niet omdat hij niet kan werken. Maar gewoon omdat hij elke baan die hij gehad heeft, echt verprutst heeft) gaan mijn ouders geregeld met een kist vol boodschappen die kant op. Ik weet dat mijn ouders ook echt gek op mij zijn. Maar toch ben ik bang dat ze zijn kant zullen kiezen, omdat ik toch wel voor mezelf kan zorgen. Of nog erger dat ze me niet serieus nemen. En wat doe ik dan?
Wat betreft mijn broer.. tja, hij is voor mij mijn broer niet meer. Dus of ik hem ermee "kwijt raak" maakt me nog niet eens uit.
Maar meer het idee dat hij dan daar zit en ontkent.. Wat doe ik dan?