Paardenschedel stinkt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Paardenschedel stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:17

Ik betrapte mezelf net dat ik de schedel van mijn levende ruin aan het bevoelen was :D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 20:20

Ik wil er idd niet zomaar mee gaan rommelen. Nu is hij nog mooi met alle tanden er in, en dat wil ik graag zo houden. Zal morgen op de faculteit diergeneeskunde eens vragen of ze tips hebben. Anders is een vitrine idd een optie.

Heb geen grotere foto's, wel een paar soort van close upjes:
Hier zie je nog iets in het zenuwaanval zitten, verder is hij mooi schoon, maar misschien ruikt dit? http://img.photobucket.com/albums/v506/ ... 75F9AF.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v506/ ... 762EB7.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v506/ ... 83DAD2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v506/ ... F54DCA.jpg

En tot slot: gok de leeftijd!
http://img.photobucket.com/albums/v506/ ... B36AF9.jpg

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:33

Set_Elkol schreef:
nine1987 schreef:
Vraag dioxide hier op bokt eens.. Zij is een vriendin van mij en had dat probleem meen ik ook met haar schedel.. Zij heeft dat op de een of andere manier op kunnen lossen..

dat klinkt heel luguber, 'haar schedel' :P

Mijn schedel ruikt prima hoor :')

Heb de TS al aan PBtje gestuurd. Mijn exemplaar ruik je soms ook wel iets (een beetje een muffe geur), maar meer dan goed afstoffen en drooghouden doe ik er niet aan. Alle chemische middeltjes kunnen het bot aan gaan vreten en dat is zonde vab zo'n net exemplaar.

De mijne is trouwens niet gekocht, maar een erfstuk van mijn schoonvader. Het is van 1 van zijn paarden.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:44

Het zeefbeen in de neusholte mis ik, verder is hij daar inderdaad wat minder goed schoon, maar ziet er wel "droog "uit.
Hier en daar zit wat vet in de botten ( de donkere vlekken ) maar dat valt te negeren.( is ook bijna niet definitief weg te krijgen )

Het zóu kunnen dat dit een schedel is uit de probeer fase van een beginnend Taxidermie/preparateur.
De pest is als er al verschillende chemicaliën aan een schedel zijn geweest dat je er in sommige gevallen gewoon niks aan kan doen, en in dat geval spreek ik uit ervaring.

http://taxidermie.startpagina.nl/
Hier kan je misschien ook wat wijsheden vandaan halen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 00:00

ik gok 18, 19

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 00:23

Ik dacht juist 8 of 9

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 00:32

Nou aan de tanden te zien, tanden wissel 3,5 jaar gehad en de buitenste tanden op 4,5 niet, dus ik gok op 4 jaar oud paard..

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 05:18

Ik denk dat het vet in de botten en mogelijk restjes weefsel in de kleine openingen de lucht veroorzaken.
Als je het zelf niet aandurft zou ik contact opnemen met een goede preparateur om de schedel te ontvetten en goed na te lopen op restjes weefsel.
Gezien de buitenste snijtanden nog niet vlak is afgesleten zeg ik ook een jong dier.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:00

Ik vind de tanden ook jong ogen, ik denk zelf ook aan een dier van ongeveer 4 jaar oud.

En als je goed kijkt zie je dat de achterste kiezen nog aan het doorkomen zijn......

Die ene donkere gaatje en wat donkere plekken, dat is wat zou kunnen stinken.............dus toch ergens restjes............

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:25

Gok mee,dacht aan 8 jaar

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:30

misschien een nachtje in de vriezer plaatsen? Ik hoorde dat er in de vriezer nog wel bacterien en geurtjes verdwijnen :) lijkt mij ook minder schadelijk dan uitkoken o.i.d. :)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:58

Ik word hier best melig van. Een geurbuiltje, in de rijst leggen (hoeveel dan :') ), in de vriezer (grote vrieskist vereist) buiten begraven. Hahaha
Zonder gekkigheid: ik heb een onderbeen van een paard, die botten blijven ook stinken dus die heb ik in een plastic tas in de schuur gelegd :+ Ben benieuwd wat je ermee doet en of het helpt, ik volg even!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:51

Ah handig topic! Heb nog een zooi herten botten liggen die nog stinken. Deze mogen ook nog wel schoner, komen uit het bos. Mij ik even in biotex aangeraden?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:17

Ik heb er redelijke verzameling schedels staan, koken in biotex doet het altijd goed. Als je niet durft te koken misschien alleen een biotex bad? Kijk goed in holtes of er nog wat weefselzit, dat geeft meestal de geur...

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:26

Gave schedel. Ik heb een vossen- en een coyoteschedel, die roken ook wat apart, maar dat is er met de tijd wel afgegaan. Maar die zien er ook een stuk schoner uit dan deze schedel...

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:33

Ik ben in bezit van een aardige collectie.
De geur komt meestal van restjes in holtes (uitkoken met soda of biotex, restjes wegpeuteren.)
Of door veel vet in de botten. ( uitkoken of ontvetten)
Er zijn best veel sites waar je informatie kunt vinden over het prepareren van schedels.

Botten in een zak in de schuur leggen zal weinig uitmaken.
Plastic isoleert en verhoogt de temperatuur waardoor de lucht alleen maar erger word.
Begraven kan wel wanneer er veel vlees op de schedel zit.
Dan is het aan te raden om deze in een bak te begraven, zodat de onderdelen bij elkaar blijven.
Dit is echter niet de beste methode.
Voor deze schedel heeft dit weinig zin omdat de restjes minimaal zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 00:24

Ik gok ook 4 jaar.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 00:35

7 jaar. De middelste tanden staan aardig haaks op elkaar en het tandsterretje wordt zichtbaar.

Wbt de geur misschien is het net als bij paddestoelen voor decoratie drogen ook een optie om een tijdje op een laag waspoeder te leggen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 00:57

Oh, wauw, ik vind 'm fascinerend! Ik zou ook wel een paardenschedel willen in huis, maar vrees wat voor de reactie van familie en mijn vriend. Misschien dat het in een vitrine nog zou mogen :P

Vind het ergens ook wel wat luguber... niet volledig schoon. En nog niet zo'n oud paard idd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:43

Maar nu ben ik wel benieuwd naar de leeftijd?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:58

Hoe lang zou je trouwens een "verse" schedel in de grond moeten stoppen voordat ie schoon is?
En wat daarna er mee te doen om m mooi te krijgen?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:19

Dat hangt van de grond en temperatuur af.
Ik raad het af omdat onderdelen nogal eens gaan wandelen en de kans groter is dat de schedel beschadigd.

Persoonlijk vind ik uitkoken de beste manier.
Zoveel mogelijk rauw vlees (huid, oren e.d.) verwijderen.
Schedel in een pan met kokend water.
Regelmatig er uit halen en gaar vlees er af snijden/peuteren.
Af en toe water verversen vanwege het vet.

Als de schedel schoon is in kokend water met soda dompelen.
Goed laten drogen.

Een andere manier is het vlees laten rotten.
Kop in een emmer met deksel.
Op warme plek zetten en regelmatig vlees verwijderen.
Dit kan absoluut niet binnen ivm stank en hygiëne risico's.

Andere manier dmv maden (of kevers, maar daar moet je net aan zien te komen)
Vlees verwijderen, kop in emmer in de tuin.
Middagje open laten staan tot er vliegen op zitten.
Deksel dicht en wachten.
Ook niet echt een aanrader ivm hygiëne risico's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:34

Uitkoken vind ik ook 1 van de beste manieren. Nadeel nu ik tijdelijk thuis woon: mijn ma ziet mij al aankomen. Zelfs de buitenkeuken gebruiken is een no go.
En als ik het vieze water weg zou kiepen in de put in de brandgang en er komt net iemand langs, sta ik vast ook gelijk als dorpsgek bekent :')

Het alternatief (en wat ik voor kleine dingetjes zoals schedeltjes van muizen/vogels etc. en losse botjes ook gebruik):

1. Zoveel mogelijk weefsel wegsnijden, hoe meer eraf hoe makkelijker de volgende stap
2. In een bak met javel (bleekwater) leggen
-> Nadeel: na een tijdje verdwijnt kraakbeen ook
-> Voordeel: een goedkope wc-eend variant doet vaak al prima zijn werk
3. Goed schoonspoelen en vervolgens in een bak schoon water leggen met een scheut 30-35% waterstofperoxide erin

Hoe groter de schedel, hoe lastiger het alternatief alleen uit te voeren is. Het is ook weer zo overdreven om de hele voorraad bleekwater bij de plaatselijke super op te kopen om je paardenschedel in onder te dompelen :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:40

Gaan de vliegen dan niet dood doordat er deksel op de emmer gaat? ze moeten nog eitjes gaan leggen voor de maden.

Brrr mij niet gezien, wat een stank en een hoop ongedierte.

Koken is het beste, zeker als je met vers iets werkt. En ik denk ook de mooiste resultaat en het schoonste.

Niet dat ik er ervaring mee heb en wil het ook absoluut niet gaan doen, vind het een verschrikkelijk iets en eng haha.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:23

Ik heb jarenlang kookwater in de put gegooit en nog geen dorpsgek gelukkig. Wel raar als mensen langs het keukenraam lopen en er een pan op het fornuis staat met een gewei er uit, of horens.

@ragdollcat, de maden overleven lang genoeg. Na een paar dagen de emmer open zetten om nieuwe vliegen er in te laten. Open laten staan is in de bebouwde kom geen optie.