er wordt gekeken naar laagletterigheid in Nederland en daarmee zullen ze ook de eerste taal aannemen..
Friesland geeft tweetalig les en dat is voor zover ik weet al heel lang zo, Fries is inmiddels ook daar op middelbare scholen de tweede taal. Ouderen zullen zeer zeker het aantal drukken.. immers na school, zullen vooral de diepfriezen zich vooral uiten in het fries, waardoor het begrijpen van de Nederlandse taal lastiger wordt..
maar ik denk ook dat men onderschat hoe laag het leesniveau van laagletterigheid is..
De gemiddelde eerste klasser op de middelbare school overstijgt al bijna laagletterigheid in de engelse taal..
Het gaat hier om informatie halen uit eenvoudige teksten, of het schrijven van eenvoudige teksten.
analfabetisme is het niet kunnen lezen of schrijven.. Laagletterigheid is het niet functioneel kunnen lezen of schrijven.. dit is best een ernstig laag niveau. iemand die laaggeletterd is kan niet of met zeer veel moeite zelfstandig functioneren in de maatschappij (immers je moet van alles aanvragen, regelen etc.. iets wat we vrij normaal vinden). beeld je eens in als je bijvoorbeeld de bijsluiter van medicijnen niet kunt begrijpen, je kunt het misschien lezen, maar wat er nu eigenlijk staat is abracadabra. of het aanvragen van je toeslagen, het lezen van je eigen loonstrookje, je beoordeling ondertekeningen terwijl je eigenlijk niet precies weet wat je nu ondertekent.
Natuurlijk is je moerstaal, of dialect van invloed, echter normaal gesproken zou je in het reguliere onderwijs na afsluiten van je middelbare school, voldoende functioneel moeten kunnen lezen en schrijven, zelfs vanaf het vmbo.
gezien de leeftijd van TS, denk dat ze misschien niet exact op de hoogte is van de achtergrond van het onderzoek waaruit de cijfers voort zijn gekomen. Ik weet niet precies wat ze met haar enquette onderzoekt, maar ik gok dat het gaat om bewustheid van de problematiek. daarmee dus de complete set antwoorden die iemand geeft, niet specifiek of iemand een 10 heeft voor de goede antwoorden