Je eerste auto en dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:57

Mijn ouders hebben ook een daewoo gehad. Ik vond het echt een plastic on-ding waar altijd wat mee was. Toen ik opzoek ging naar een autootje heb ik m'n vriend mee genomen, die heeft er echt wel veel verstand van, en zag dingen waar ik niet eens aan zou denken, dus goed dat je je vader meeneemt. Heb toen gekeken naar een citroen, Nissan, fiat en nog wat kleine bakjes. Heb een toyota starlet gekocht. Ik heb er nooit echt wat mee gehad. Een keer nieuwe olie, filters, bougies en ze rijdt nog altijd als een zonnetje. Gaat nu richting de 220.000 kilometer. Zijn niet echt heel duur in aanschaf, maar rijden niet heel zuinig. Kunnen wel vrij snel (comfortabel is het zeker niet, maar de mijne haalt 175).

Oja, en de mijne staat op mijn moeders naam, wat betreft schadevrije jaren en leeftijd is dat veel voordeliger. Hangt er natuurlijk van af hoe oud jij bent..

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:02

san4nie schreef:
Oja, en de mijne staat op mijn moeders naam, wat betreft schadevrije jaren en leeftijd is dat veel voordeliger. Hangt er natuurlijk van af hoe oud jij bent..

Je bouwt zelf geen no-claim op en als je de auto veel gebruikt moet je wel aangemeld zijn als regelmatige bestuurder. Anders zou de verzekering in theorie lastig kunnen doen als er wat gebeurt.

Onze oudste regelt zelf zijn verzekering, is ondanks zijn leeftijd heel betaalbaar en het 1e extra jaar no-claim korting is inmiddels in de pocket. Als hij tzt een wa+ of casco af wil sluiten op een duurdere auto zit hij (gaan we van uit) op een flinke korting ipv dat hij dan nog moet gaan opbouwen.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:04

Geen goede ervaring met een Matiz. (sorry) Ding stond meer bij de garage dan dat we ermee gereden hebben en je had het idee dat je in een brommobiel reed. (zo'n geluid maakt die ook) :')

Ik heb in Mei mijn Tucson gekocht, heen gereden met mijn eigen auto! Gelijk besloten om te kopen, APK etc zat er al op. Heb mijn verzekering gebeld en de auto's omgewisseld in verzekering, naar het postkantoor geweest voor de overschrijving en half uur later reed ik weg met mijn nieuwe auto! (zo snel kan het gaan) <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:09

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-26 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:11

Rex_Rolfo schreef:
san4nie schreef:

Je bouwt zelf geen no-claim op en als je de auto veel gebruikt moet je wel aangemeld zijn als regelmatige bestuurder. Anders zou de verzekering in theorie lastig kunnen doen als er wat gebeurt.

Onze oudste regelt zelf zijn verzekering, is ondanks zijn leeftijd heel betaalbaar en het 1e extra jaar no-claim korting is inmiddels in de pocket. Als hij tzt een wa+ of casco af wil sluiten op een duurdere auto zit hij (gaan we van uit) op een flinke korting ipv dat hij dan nog moet gaan opbouwen.

Bij onze verzekering is het zo dat in de eerste jaren je hoe dan ook veel meer betaalt, omdat je nog jong bent en pas net rijbewijs hebt. Het is voor mij ook wel betaalbaar, maar dit is nog goedkoper. Het is dan uiteindelijk veel voordeliger om pas vanaf een bepaalde leeftijd (geloof 23 oid) op eigen naam te zetten. Vandaar.

Sunrise19

Re: Je eerste auto en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:13

Ik heb altijd mijn auto's op mijn eigen naam gehad en heb al een flinke no -claim korting opgebouwd. Overigens is een auto wat niet sneller is dan een 1.2 sowieso niet echt duur hoor :+

Ik heb wel mijn man zijn E300 op mijn naam gehad :j Dat scheelde wel heel veel geld. Maar ik ben dan ook 2 jaar ouder. En heb al de nodige schade vrije jaren. Hij niet :=

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:20

Hier ook altijd auto's op eigen naam gehad :j
Maar kan je wel vertellen: op je ouders hun naam is veel goedkoper. Niet alleen het feit dat jij nog 0 jaren hebt opgebouwd, tot de 23e betaal je gewoon (veel) meer voor verzekeringen.
Sommige verzekeringen willen je niet eens tot je 23e! (even goed naar kijken van tevoren, voordat je geweigerd wordt op moment van bellen.)

Heb het zelf gewoon altijd op mijn eigen naam gehad, omdat ik toch wilde opbouwen. Maar als je liever kiest voor minder kosten, is het een goede oplossing om het op hun naam te zetten. Typ het kenteken maar eens in op een verzekeringssite. Wanneer ze vragen om je geboortedatum, moet je daar eens in wisselen. Kijken of het veranderd. Weet niet of elke verzekeringmaatschappij ernaar kijkt, maar weet dat verzekeringmaatschappijen ernaar kijken.

En over wie welke auto geschikt vind: het is ook heel persoonlijk vind ik zelf :j
De een vindt dit en ander vindt dat. Kijk gewoon naar de auto op zich hoe die is en wat jij en je vader ervan vinden. Je moet er geen VW Golf voor verwachten voor die prijs, maar dat wist je al :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:26

hee Karuna, heb je ook een Atos? Hier ook een als eerste autootje. koekblikje zonder airco, radio, stuurbekrachtinging en alles in het KNALGROEN (bijnaam: Het Groene Monster) maar omdat er niks in zit gaat er ook niks kapot :P

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:32

san4nie schreef:
Bij onze verzekering is het zo ...

Zijn jullie getrouwd met die maatschappij? Zo nee, vergelijkingssite als Independer erbij pakken en kijken wat het scheelt. Zeker als je jonger bent zitten er enorme verschillen tussen de diverse verzekeraars.
Tevens als tip aan TS om on-topic te blijven :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:44

Om even bij mijn eerste opmerking te blijven (die zeker niet heilig is), hier even wat er te koop is aan Pinda's die soort van in dezelfde prijs zitten: http://www.gaspedaal.nl/Fiat/Panda/?bmi ... &cmax=1400
Ik heb de 900 even eruit gefiltert, die is niet vooruit te trappen, de 1000 en de 1100 willen leuk van plek.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:49

Mijn atos ook met een 1 liter motor en automaat. Ding is tot 100 per uur erg rap. :D en heel zuinig.

Mijn hoekige hoge oude van dagen modelletje is goud kleurig :') kan het ook niet helpen en een met een verhaal. Inmiddels voorzien van de nodige tinker bestikkering. Ik ben de tweede en 5 e eigenaar ervan. Destijds als vrij nieuwe gekocht van oude man die niet meer kon rijden met 8000 km Daarna kon ik er niet meer mee rijden zat toen op 26000 2 jaar later. Helaas moeten verkopen, via handelaar naar dame die niet meer kon rijden. Zij verrkoopt hem door, oude dame toen kon niet meer rijden en heb ik hem weer kunnen terugkopen 9 jaar later met 36000 op de teller. <3 nu is ie net over de 60000 heen. Bekrast aan de buitenkant dankzij wat vandalen en een vage aantal deukjes op de portier rand

Maar altijd starten rijden, pittig, spotgoedkope beurten ook bij merkdealer. Goedkoop in verzekering en wegenbelastig en rijdt een op twintig. Wel stuurbekrachtiging en radio cd speler. Ramen gewoon met het handje. Geen airco kan idd weinig aan kapot. Alleen de automaat maakt het ietsje duurder maar die doet het gewoon altijd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:58

Wat leuk dat je hem weer hebt kunnen terugkopen :P. Zo te horen is jouw modelletje nog iets luxer dan die van mij (stuurbekrachtiging... heerlijk). En 'pittig' zou ik de mijne ook niet noemen, als je op de snelweg moet inhalen moet je er rekening mee houden dat je een heel stuk lege weg achter je moet hebben :P. En 110 haalt hij alleen maar met wind mee. Maar hij is zo betrouwbaar als wat en inderdaad erg zuinig :)

Maar binnenkort wil ik wel een nieuwe, mijn autootje heeft namelijk ook geen ABS en als het straks weer gaat vriezen vind ik dat niet prettig. Ik rij nu namelijk elke dag op behoorlijk drukke snelwegtrajecten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:00

O 130 haal ik fluitend. :D ondanks de 45 pk die ik heb :') Alleen de hoeveelheid herrie vanwege de 3 traps automaat is lastig. Maar is idd de luxe vesie met de meegekleurde bumper ook. Stuurbekrachtiging is een must met mijn gammele armen.

Abs heb je niet nodig als je de goede banden eronder hebt liggen. Geldt voor alle kleine autootjes eigenlijk. Bter even inversteren in goede banden die bij de rijomstandigheden passen dan onnodig een duurdere auto kopen voor bv abs. Ook daarmee kun je slippen of verongelukken.

Ik heb bewust all weather banden eronder die geschikt zijn voor natte em gladde omstandigheden. Lever liever iets in bij droge hitte aan remweg maar lig nu vast op de weg bij stromende regen, blubber, sneeuw of ijs.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:07

Ik vind zelf de prijs nogal aan de hoge kant..
Kan ook zijn omdat ik een hele handige stiefvader heb die zelf in de auto's zit.

Waarom kijk je niet voor een Suzuki alto ?
super fijne auto's en niet kapot te krijgen, die dingen blijven rijden.

Ik spreek uit ervaring, ik heb bijna 3 jaar geleden als mijn eerste auto een alto gekocht uit 97.
tot 2 maanden geleden altijd met plezier in gereden, nooit problemen mee gehad ( Zelfs nog een week mee naar Disneyland gereden, kon op 1 volle tank terug naar huis rijden )
Auto is toch al bijna 19 jaar oud.

Inmiddels net verkocht aan een vriendin van me en zelf een nieuwe alto gekocht.
vriendin heeft er ook heel veel plezier van.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:19

nikilover schreef:
Waarom kijk je niet voor een Suzuki alto ?
super fijne auto's en niet kapot te krijgen, die dingen blijven rijden. Ik spreek uit ervaring

Ehmmmmmmmm DAT moet je niet te hard zeggen :D Mijn ervaring, en ik heb 3 Suzuki Alto's gehad, en er zijn er 7 in de familie geweest (moeder en zus hadden ze ook). Ze kunnen echt wel stuk :+
1 kwam zelf elke maand in de garage omdat de motor of veel te heet of te koud was. Bleek lekje in de koppakking te zijn die er na operatie 7 pas uitknalde. Gaf een leuk effect :P Maar ondertussen had ik er al zoveel kosten aan gehad met elke keer in de garage, dat het blikje redelijk duur geworden was.
Die van mijn zus had zelfs de aansluiting van de gordel verkeerd om zitten :D En die heeft ook wel met het een en ander bij de garage gestaan.

Ben het wel met je eens dat het fijne blikjes zijn. Ik heb er altijd met plezier in rondgereden. Al ben ik nu wel heel blij dat ik ook fijn Volvo mag rijden :D <<)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:49

Meen je niet haha.

Nou ik heb in ieder geval nooit problemen gehad,
in onderhoud/benzine/wegenbelasting/verzekering was ze spotgoedkoop.

Mijn stiefvader en zwager zitten beiden in de auto's en hebben mij ook een Suzuki aangeraden.
Nou was een Duitser ook niet echt te betalen hoor als student zijnde met een bijbaantje en een paard :+

de Suzuki's die in de garage bij mijn stiefvader komen mankeren ook allemaal bijna nooit wat,
behalve standaard onderhoudskosten die je aan elke auto gewoon hebt ( olie verversen, oliefilter, luchtfilter e.d. )

Mijn moeder had bijvoorbeeld een renault clio die even oud was als mijn Alto.
Die kon niet meer boven de 80 rijden en schakelde op een gegeven moment niet meer naar zijn 2, 4 en achteruit.
de mijne reed als een zonnetje en haalde 130 nog makkelijk :') :')

Voordeel aan mijn nieuwe Alto vind ik ook dat ik geen distributieriem meer hoef te vervangen..
Heb een ketting :D

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:55

Nou zegt alleen een merk natuurlijk ook weinig. Pech kun je altijd hebben en een vertrouwd "type" auto zegt niks. Ik heb vorig jaar bewust een VW Golf gekocht, betrouwbaar merk en over het algemeen toch sterkte auto's die het lang volhouden. Toch blijkbaar net de verkeerde gekozen, na halfjaar nieuwe versnellingsbak erin laten zetten en na een jaar motor zo ver kapot dat hij naar sloop is gegaan.

Maar nu toch weer voor een VW Golf gegaan, over het algemeen goede auto's. Het kan altijd mis gaan met een "goed" aangeschreven auto. Het kan ook jaren goed gaan met een type dat vaak problemen heeft.

Het blijft toch altijd een beetje een gok, maar van te voren opzoeken wat de standaard problemen zijn per type en hierop controleren voor aankoop is natuurlijk altijd verstandig. En zeker een goed idee dus ook om je vader mee te nemen, iemand die er meer kijk op heeft en sneller dingen op valt is nooit verkeerd. Ben bij proefrit met mijn nieuwe auto ook even langs schoonbroer gereden. Kan zelf nog wel redelijk zien en voelen of het goed is, maar een extra paar deskundige ogen is toch handig.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:50

Wat voor merk het ook wordt, neem iets wat niet te exotisch is.
Daar zijn geen onderdelen voor te vinden (of je moet elke keer lang wachten)
Zeker met een (ex-)automonteur vader is het handig om onderdelen te kunnen vinden, die puzzelt het misschien in no-time in elkaar ;)

Succes met proefrijden, probeer alles even uit tijdens rijden (hoe drempels gaan, hoog/laag in toeren, hoe zijn de remmen, bochten, de snelweg even op. Gewoon om te checken)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:59

ikke schreef:
Om even bij mijn eerste opmerking te blijven (die zeker niet heilig is), hier even wat er te koop is aan Pinda's die soort van in dezelfde prijs zitten: http://www.gaspedaal.nl/Fiat/Panda/?bmi ... &cmax=1400
Ik heb de 900 even eruit gefiltert, die is niet vooruit te trappen, de 1000 en de 1100 willen leuk van plek.

Die pinda is volgens de anwb een hele betrouwbare keuze voor een kleine occasion, gaat weinig aan kapot en wat kapot gaat, blijkt heel simpel op te lossen. Het ging over de bouwjaren 2003-2011 dacht ik. En ze zouden gunstig geprijst zijn. Het verbaasde me, omdat wat ik in mijn omgeving hoor fiat juist niet betrouwbaar is.

Rooslovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:04

Ik heb een peugot 107 uit 2011. In maart gekocht als eerste autotje. Aanschaf vond ik zelf aan de hoge kant en zeker voor een eerste auto (papa en mama hebben ook een deel voorgeschoten) Maar tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. Ik rijd ongeveer 750 op een volle tank van 30 liter dan moet ik wel bij zeggen op binnen wegen, want op de snel weg zuipt die aardig (weet niet of dat alleen de mijne is of ze dit allemaal doen). Hij is verzekerd op ons mam zijn naam dit scheelde echt heel veel. Wegenbelasting is 22 euro in de maand dacht ik. Ik denk dat je maar net geluk moet hebben met een autotje. Succes met alles!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:46

Boras schreef:
ikke schreef:

Die pinda is volgens de anwb een hele betrouwbare keuze voor een kleine occasion, gaat weinig aan kapot en wat kapot gaat, blijkt heel simpel op te lossen. Het ging over de bouwjaren 2003-2011 dacht ik. En ze zouden gunstig geprijst zijn. Het verbaasde me, omdat wat ik in mijn omgeving hoor fiat juist niet betrouwbaar is.

Iets wat je mishandelt is niet betrouwbaar.
Ik rijd al jaren Range Rover en ik heb er weinig tot geen problemen mee, alle wilde verhalen ten spijt.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:43

Jans schreef:
Ik vind de oude Matiz echt drie keer niks.. keertje mee vanaf Rotterdam naar Amsterdam moeten rijden en op de snelweg begon hij bij 90km uur al te schudden. Harder vond ik niet verantwoordelijk zo hard trilde het stuur dan := heb zelf een Seat Arosa als eerste auto gehad en die vond ik een stuk stabieler :j

Ik heb zelf ook een Arosatje. Op het eerste oog leek er niks mis mee, autobedrijf, nette kmstand, binnen en buitenkant netjes, geen gekke geluiden of andere dingen. Maar toch drie maanden later, bam, versnellingsbak naar z'n grootje. Heb m laten repareren en nu een heel fijn autootje aan. Maar pech kun je altijd hebben natuurlijk.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 20:37

De proefrit was niets. Teveel rotte plekjes, ook onderin en een deuk die was weggewerkt. Hij zou dat dan wel even in orde maken, haha. Ik zoek dus wat verder, wel in een iets hogere prijsklasse. De alto heeft ook mijn interesse.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:50

waarom geen Toyota starlet? zijn oerdegelijk.niet kapot te krijgen.en altijd te herstellen...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:51

Hij zou het wel even in orde maken, nee dank je wel waarschijnlijk. Op zich is er niks mis met je budget alleen je moet iets harder zoeken.