Broodje aan zwerver gegeven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:12

xTitanic schreef:
We hebben het er vandaag nog over gehad in de klas, je mag dan wel een goede daad gedaan hebben mooi gebaar, maar je voelt er je alsnog niet goed bij. Twee vriendinnen van mij hebben dat ook gedaan, eten gegeven aan een zwerver en die reageerde ook heel raar en ze voelden zich er ook niet goed bij. Vraag mij altijd af of zij zelf dat niet vernederend vinden, dat er even rijke luis kindjes hun eten komen geven. Maar ja, wie zal het zeggen.

Als ze op het moment in de vuilbakken zitten te grabbelen denk ik niet dat het meer vernederend is om een broodje van iemand aan te nemen, dan een half opgegeten door god weet wie te nemen.

Als ik mijn eten gaf dan probeerde ik altijd gewoon zijn aandacht te trekken en het ergens te zetten. Als ik dan iets later er weer doorliep was het toch elke keer weg. (kwestie van als ze het niet meegenomen hebben, toch zelf maar weg te gooien). Of gewoon langs iemand op een bank gaan zitten en zeggen dat je nog wat over hebt, niet gewoon er naar toe gaan en 'hier, alsjeblieft'. Zeker niet waar veel ander mensen rond zijn, neem aan dat dat ongemakkelijk kan voelen voor hun. Maar sowieso zijn de -echte- zwervers er wel heel blij mee, ondanks even een moment van vernedering, hebben ze wel weer een lekker hapje (waar dan meestal nog niet aan geknabbeld was :') )

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:22

Temeraire schreef:
Ik heb ook een keer mijn brood gedeeld met een zwerver. Hij at het gelijk met smaak op :j
Ik kreeg ook gelijk zijn levensverhaal te horen :')

Maar het kan dus wel gewaardeerd worden.

Een praatje maken kan vaak veel waardevoller zijn dan gewoon geld geven.

Ik zal nooit vergeten dat ik ooit een dakloze dame een knuffel gaf en zij enorm moest huilen, ze zei letterlijk "Meid, ik ben zó blij dat jij niet vies van me bent."

Ik had echt met haar te doen. Dat is iets wat zoveel dakloze mensen moeten missen, gewoon de simpele, menselijke genegenheid die wij allemaal voor lief nemen.

Die levensverhalen zijn ook vaak heel heftig, het is maar zelden dat iemand zwerft omdat hij/zij dit zelf graag wil. Dus ik kan het alleen maar toejuichen dat er hier zoveel mensen zijn die toch vaak iets geven.

Saab99

Re: Broodje aan zwerver gegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:23

Wat een ontzettend mooi gebaar! Ik zou hetzelfde gedaan hebben. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:30

Ik was een aantal jaar geleden met mijn ouders in New York en toen we wegggingen hadden we nog metrokaartjes (of treinkaartjes, zoiets in elk geval) over die nog geldig waren. We zaten al in de bus naar het vliegveld (die nog niet vertrokken was) toen m'n vader een zwerver zag staan op de hoek, dus hij is de bus uitgerend en heeft die kaartjes aan die man gegeven. Hij snapte het eerst ook niet, maar daarna lichtte hij helemaal op en stond hij echt constant naar dat kaartje te grijnzen en naar ons te zwaaien :') Het zal hem nog niet eens zozeer om dat kaartje gegaan zijn, maar vast ook om het gebaar.

Ik vind het dus helemaal niet gek hoor, vind het mooi juist :j

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:35

Wat goed van je :)

Ik heb hier laatst hondenvoer gekocht voor een zwerver haar hond, god wat was die me dankbaar zeg haha. Wilde ik altijd al eens doen :')

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:32

Juist een mooi gebaar!

Toen wij in de vijfde klas op werkweek waren, kregen we met de hele klas altijd lunch mee van het hostel. Wat iedereen heel vies vond want er zat heel veel boter op. Wel namen we dat brood altijd mee en dan waren alle zwervers in de stad weer blij, want we hadden dus in totaal zo'n 30 broodjes :')

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:39

Ik vind het ook een mooi gebaar!
Wij deden het ook inderdaad! we gingen op buitenlandse reis naar barcelona en kregen lunchpaketten mee van het hotel maar we wilden liever zelf ergens wat kopen. 60 Leerlingen gingen met hun lunchtasje op zoek naar zwervers. We hebben die dag volgensmij veel mensen blij gemaakt met de goed gevulde tassen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:49

Op CS in Amsterdam ook wel gedaan...kwam er een om geld vragen...had ik niet maar geef ik ook niet.Had wel een banaan maar die hoefde hij niet.

De krantenverkoper bij de supermarkt vroeg ik altijd of hij nog wat eten of drinken wilde.Vooral in de zomer is het fijn als er een koel drankje is.Als er een hond bij ligt dan altijd een blik hondenvoer,daar zijn ze altijd er blij mee ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:53

ik heb t een keer gedaan op 2e kerstdag... trein deed moeilijk ik was de enigste op dat station en de zwerver... had lekkere broodjes majo ei spek maar zat dus ook tomaat op dat lus ik niet haha dus heb ze weggegeven heel dankbaar was die. maar daar kwam wel wat meer uit dan ja ... scheelt misschien dat ik echt nog 40 minuten moest wachten ofzo

Ambow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:59

Lief van je, ik hoop dat de man er ondanks zijn verwarrende reactie toch van genoten heeft :)

Laatst zat ik in de McDonald's, toen ik eerst een man zijn volle beker drinken en een halve hamburger weg zag gooien. Kennelijk was ik niet de enige die hem had gezien, want nog geen minuut later kwam er een jongen de winkel in, graaide vliegensvlug het eten eruit, en was weer vertrokken. Dat zijn toch even de realisatiemomenten...

Een vriendin van mij werkt in een daklozenopvang, en zij vertelde mij dat heel veel daklozen alleen al blij zijn met een begroeting of een glimlach, omdat ze vaak al het gevoel hebben dat er door ze heen wordt gekeken. Dat kleine beetje erkenning kan al heel veel veranderen. Eigenlijk is dat iets heel vanzelfsprekends en menselijks, waar ik tot een paar jaar geleden eigenlijk nooit bij stil had gestaan. Sinds ze me dat verteld heeft en ik daar zelf ook op let, heb ik al een aantal keer leuke gesprekken gevoerd.

En nog zo'n schrijnend verhaal: een paar jaar geleden was ik met school in Parijs, waar een oude blinde man met zijn bekertje voor zo'n super goedkoop restaurantje zat. Vanaf de andere kant van de straat zagen we twee jongens van een jaar of 14/15 een graai doen in het bekertje van de blinde man, maar voor ze het op een lopen konden zetten, grepen er gelukkig een paar mensen in. De jongens moesten het geld teruggeven, en de redders in nood namen de man mee het restaurant in. Wij zouden daar niet veel later ook eten met de klas, en daar zat de oude man samen met de mensen die hem hadden geholpen aan tafel. Ik gok dat zij hem iets te eten hebben aangeboden. :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:04

Als kind gingen wij regelmatig naar de snoepwinkel aan de andere kant van park.
In het park woont ook een zwerver, heel af en toe kom je hem tegen.
Toevallig hadden we best veel snoep gekocht en kwamen we de zwerver tegen.
''Of hij ook een snoepje wilde''
Dat had hij al 15 jaar niet gegeten zij hij!
We hebben hem een flinke hand snoep gegeven, hij was zo blij als een klein kind met sinterklaas!
Heel af en toe kom je hem nog tegen, ik denk dat hij inmiddels in de 70 is.
Denk niet meer dat hij nog weg gaat uit het park.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:19

Ik lees hier echt een hoop mooie verhalen!
Vind dat echt heel erg goed van jullie!
Geld geven ze soms uit aan de verkeerde dingen, maar met een broodje oid. kan je weinig fout doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:25

Meeste zwervers hebben zeer gecompliceerde problemen: psychisch, psychiatrisch, misbruik van middelen, gezondheid die eronder te lijden heeft, dus een verwarde reactie is niet heel uitzonderlijk wat dat betreft.

Ik ben zelf ook meer fan van eten en drinken aanbieden (of als je rookt: van mij part een peuk), dan geld. Uitzondering de straatkrant, die mensen moeten aan voorwaarden voldoen :)

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:36

Wat een mooie verhalen :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:45

Je hebt een goede daad verricht, ts! Ik denk dat die zwerver zo verbaasd was dat hij even niet wist hoe hij moest reageren. Volgens mij heeft hij je broodjes heerlijk opgepeuzeld :j

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 19:49

amber15 schreef:
Je hebt een goede daad verricht, ts! Ik denk dat die zwerver zo verbaasd was dat hij even niet wist hoe hij moest reageren. Volgens mij heeft hij je broodjes heerlijk opgepeuzeld :j

Fijn om te horen :)
Ik hoop dat hij de broodjes heeft opgepeuzeld :P

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:54

Wat goed van je!
Is misschien ook beter dan geld geven omdat je niet weet wat ze ervoor kopen.

Willen ze alleen geld en geen eten of drinken dan ben ik altijd bang dat ze drugs of alcohol ervoor kopen.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:08

Ik denk dat het meer om het contact gaat idd. Sommige mensen zullen daar best geen behoefte aan hebben, maar zoals laatst toen ik een straatkant kocht bij iemand was die blij verrast dat hij eindelijk een klant had en even een praatje.
Het aanbieden kan altijd toch? Blijft een rare situatie maar als hij het kan gebruiken waarom niet.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:14

Ach die blikken van anderen maken toch niet uit, je maakt er iemand blij mee :j

Ik heb ook een keer een zwerver meegenomen de AH in om eten uit te kiezen, kassière wist ook niet wat ze zag :+ Als ik het kon zou ik iedereen wat geven, ik vind het zo afschuwelijk dat die mensen niks hebben..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:32

In Nederland vraag ik me vaak af hoe ze aan het zwerven zijn gekomen - wij hebben een uitgebreid sociaal systeem en hier zie je veel minder zwervers dan bijvoorbeeld in Italie of Frankrijk. Ik heb ook wel eens iemand wat eten gegeven, en als ik hier naar de Albert Heijn ga zie ik vaak mensen aan de straatkrantverkoper vragen wat ze voor ze uit de AH mee kunnen nemen :) Leuk vind ik dat :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:38

Ik en een vriendin hebben ook wel eens een zak eierkoeken of ander eten aan zwervers/straatkrantverkopers gegeven. Hoewek dat meer haar initiatief was, is het denk ik wel een goede daad. Je mag trots op jezelf zijn, TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:42

In Engeland deden wij het ook met de hele klas, we kregen lunchpakketten mee (hartstikke lief natuurlijk) maar niemand lustte het echt + salt en vinegar chips die niemand hoefde etc. We aten gewoon met zijn allen bij de Subway dus al die voedselpakketten icl pakjes drinken zijn naar zwervers gegaan. Die gaven de helft ook aan hun hondjes.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:46

Ik heb ooit 's nachts op het station een frietje gedeeld met een dakloze man :D
Mijn ogen waren groter geweest dan mijn maag toen ik een grote friet bestelde. Toen ik hem een halve puntzak nog warme frietjes met mayo aanbood was hij als een kind zo blij :D
Daarna nog zo'n heerlijk simpel gesprek gevoerd terwijl hij nog net niet het papier aflikte :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:52

Sheran schreef:
In Nederland vraag ik me vaak af hoe ze aan het zwerven zijn gekomen - wij hebben een uitgebreid sociaal systeem en hier zie je veel minder zwervers dan bijvoorbeeld in Italie of Frankrijk. Ik heb ook wel eens iemand wat eten gegeven, en als ik hier naar de Albert Heijn ga zie ik vaak mensen aan de straatkrantverkoper vragen wat ze voor ze uit de AH mee kunnen nemen :) Leuk vind ik dat :)

Nou, dat komen te zwerven kan heel goed door: echtscheiding, drank, de huur niet meer kunnen betalen door: depressie/schizofrenie/verslaving of ander psychiatrisch probleem, werkloosheid, sanctie UWV, oplopende boete wegens wanbetalen van bijvoorbeeld ziektekostenverzekeraar, Zo simpel is het. Hou dat wanbetalen bij huur 6 maanden vol en de procedure om je op straat te zetten is gestart.
Dan denk je: dan ga je toch naar een opvangcentrum? Nee, veel opvangcentra zitten propvol...
En slaap je buiten op straat, krijg je een boete... zodat je nog verder de ellende in komt.

Zelf geven mijn man en ik ook wel eens iets aan een dakloze, of maken er een praatje mee. Ik heb wel eens gehad dat niet de dakloze, (die mij kende) maar de omgeving ons raar stond aan te staren, zo van "Valt die dakloze die mevrouw niet lastig?" >;) Tja, als je je wat van je omgeving aan moet trekken, kun je niks meer.
In het buitenland heb ik een bijzonder slecht eruitziende dakloze/bedelaar wel eens wat in handen gedrukt... man zag er niet uit, was vermoedelijk psychisch niet helemaal bij... maar toen ik hem wat fruit in handen stopte, zou hij het bijna uit mijn handen grissen, toen hij door had wat het was, bang dat ik het hem weer zou afpakken. Blijkbaar is die man vaak getreiterd...

Dan zien de Nederlandse daklozen er vaak stukken beter uit...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:52

Ik heb dit zelf heel vaak gedaan. Probeer er niet meteen het ergste van te denken. Misschien gebeurt het gewoon nooit en was hij stomverbaasd :)