Thuisstudie, baankans?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:35

Er word net een traject opgestart bij Uwv.

Dus dat komt iig goed.... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:50

Anoniem schreef:
Welke studie doe jij??

Werk jij ernaast? In een werkveld dat aansluit, of iets anders?

Psychologie. Ivm omstandigheden voor thuisstudie gekozen, wil erna dan ook een master doen.

_Barbara_

Re: HBO thuisstudie, baankans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:57

Misschien is BBL (MBO) iets voor je? Hier zijn (vaak) iets makkelijker te vinden en krijg je meteen betaald. Het is ook geen vetpot, maar meer dan tijdens een HBO voltijd studie.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:08

En je kunt naast je studie ook kiezen voor vrijwilligerswerk in je nieuwe vakgebied.

Tuurlijk is het lastiger om aan de bak te komen, maar als jij het goed inricht en goede begeleiding hebt vanuit UWV.

En kies een opleider die beter aangeschreven staat. NCOI is al weer beter dan LOI.

Het is niet ideaal, maar het kan wel! En omdat jij toch niet terug wil in je huidige vak, zal je wel een switch moeten maken.

Succes!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:19

Ik vraag mij af wat je motivatie is voor een thuisstudie.
Sommige hebben het idee dat dit wat gemakkelijker en rustiger is. Dat werkt vaak niet. Een studie, met irl docenten en klasgenoten biedt veelal meer houvast/structuur.
Dat werkt voor bepaalde mensen wel, maar veel vallen ook af.
Je zou eens bij de open universiteit kunnen kijken. Daar kun je ook modules doen om het uit te proberen.
Een MBO -studie in een andere richting is ook het overwegen waard. Dan heb je sneller je diploma en krijgt je loopbaan veelal wat sneller concreet vorm.
En in nogal wat sectoren verdien je als HBO-er niet (veel) meer dan een MBO-er.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:43

senna21 schreef:
Sommige hebben het idee dat dit wat gemakkelijker en rustiger is. Dat werkt vaak niet. Een studie, met irl docenten en klasgenoten biedt veelal meer houvast/structuur.
Je zou eens bij de open universiteit kunnen kijken. Daar kun je ook modules doen om het uit te proberen.
Een MBO -studie in een andere richting is ook het overwegen waard. Dan heb je sneller je diploma en krijgt je loopbaan veelal wat sneller concreet vorm.

Ik wil eigenlijk geen mbo meer, heb al een mbo4 diploma.
Vroeger gymnasium gedaan en wil graag alsnog iets met mijn hersens doen.
Door omstandigheden mijn vwo niet afgemaakt.

Mijn motivatie is dat ik snel wil beginnen, en graag mijn eigen tijd en tempo bepaal.
Deeltijd hbo kan ook, echter moet ik dan dus wachten tot september.

Het uwv wil mij begeleiden, maar er is (uiteraard)geen grote zak geld en ze zullen mijn uitkering niet eeuwig blijven doorbetalen.
Heb zelf dit traject in gang gezet, omdat ik zo graag weer wat wil doen, wil leren, werken, vooruitgang boeken.

Salaris is niet mijn motivatie. Meer intrinsiek, dus mijzelf uitdagen.
Maargoed als uiteindelijk blijkt dat ik met een korte MBO (wel thuis???)snel een goede baan kan vinden kan ik altijd daarna nog doorstromen...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:18

Is een duale opleiding niet wat voor jou? Dan heb je werken en leren en krijg je doorgaans wel betaald. Er zijn dan wel een stuk minder keuze mogelijkheden, maar wellicht kun je iets vinden wat bij je past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:26

senna21 schreef:

Thuisstudies zijn absoluut niet makkelijker inderdaad, het vergt een hoop discipline en niks wordt voorgekauwd. Het kan wel rustiger zijn omdat je vaak zelf het tempo bepaalt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:34

miccamaaike schreef:
Is een duale opleiding niet wat voor jou? Dan heb je werken en leren en krijg je doorgaans wel betaald. Er zijn dan wel een stuk minder keuze mogelijkheden, maar wellicht kun je iets vinden wat bij je past.

Tuurlijk graag zelfs.
Als een werknemer in mij wil en kan investeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:39

Heb besloten dat een hbo nu niet ideaal is, gezien het feit dat ik uberhaupt eerst weer de arbeidsmarkt opwil.
En beter een hbo kan doen als ik een baan heb,ter zijner tijd dus.

Nu wil ik heel snel nog een mbo 4 opleiding doen, wél via thuisstudie.
Mijn interesse heeft Managementassistente en dan in 18 maanden. (snelste wat ik vinden kan).

Ook daar hoort stage bij....
Dat zal makkelijker worden,gok ik zo...

Ilja000

Re: Thuisstudie, baankans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:50

Ik volg nu mbo gehandicaptenzorg via de nha en dat bevalt me prima. Mijn werkgever heeft er ook geen problemen mee. VOor mij de meest passende oplossing met mijn gezondheidsproblemen.
Wat voor opleiding je gaat doen, of het nu mbo of hbo is, zonder stage zul je niet het rijks erkende diploma halen. De meeste thuisstudie instituten bieden wel een basisopleiding aan zonder stage, maar dat is dan zonder het rijkserkende diploma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:55

Ja dat realiseerde ik me hoor, ook bij hbo had ik uiteraard stage willen lopen.
Alleen icm terugkeren in het werkveld is het, denk ik, nu niet ideaal om hbo te willen doen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:57

Vanuit mijn werkveld weet ik dan een HBO thuisstudie niet goed gewaardeerd wordt, de WO variant daarentegen wordt op gelijke hoogte gewaardeerd.

Ik ben een paar jaar geleden begonnen aan een nieuwe WO studie, dit keer rechten. Ik begonnen aan de VU in Amsterdam maar door ernstige gezondheidsproblemen ben ik overgestapt naar de OU. Mijn studie volg ik nu als thuisstudie. Er zijn bij verschillende rechtbanken in Nederland rechters die hun diploma aan de OU gehaald hebben.
Waarom een universitaire thuisstudie wél gewaardeerd wordt en een erkende HBO thuisstudie niet is mij een raadsel. Als leidinggevende had ik juist veel bewondering voor mensen die naast hun werk een volwaardige HBO studie konden afronden.

Overigens moet ik zeggen dat ik de studie aan de OU stukken zwaarder vind dan dezelfde studie aan de VU. Dit ligt niet in het feit dat je minder contact met docenten hebt en geen reguliere college's loopt. Ik ging bij de VU ook nooit naar college. De stof gaat veel dieper.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:57

Herkenbaar, daarom heb ik ook voor mbo gekozen. Niet moeilijk, wel heel veel werk en da's ook al een uitdaging.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:59

Tazzey schreef:
Vanuit mijn werkveld weet ik dan een HBO thuisstudie niet goed gewaardeerd wordt, de WO variant daarentegen wordt op gelijke hoogte gewaardeerd.

Ik ben een paar jaar geleden begonnen aan een nieuwe WO studie, dit keer rechten. Ik begonnen aan de VU in Amsterdam maar door ernstige gezondheidsproblemen ben ik overgestapt naar de OU. Mijn studie volg ik nu als thuisstudie. Er zijn bij verschillende rechtbanken in Nederland rechters die hun diploma aan de OU gehaald hebben.
Waarom een universitaire thuisstudie wél gewaardeerd wordt en een erkende HBO thuisstudie niet is mij een raadsel. Als leidinggevende had ik juist veel bewondering voor mensen die naast hun werk een volwaardige HBO studie konden afronden.

Overigens moet ik zeggen dat ik de studie aan de OU stukken zwaarder vind dan dezelfde studie aan de VU. Dit ligt niet in het feit dat je minder contact met docenten hebt en geen reguliere college's loopt. Ik ging bij de VU ook nooit naar college. De stof gaat veel dieper.

Waarschijnlijk omdat er in het verleden wat kwaliteitsproblemen zijn geweest met hbo thuisopleidingen. De ou heeft altijd goed bekend gestaan.
Inmiddels voldoen de hbo opleidingen van nti, loi en nha gewoon aan alle eisen van de overheid. Sommige werkgevers waarderen het extra omdat het veel inspanning en discipline eist. Anderen zien liever een niet thuisstudie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:02

Ik heb respect voor een universitaire studie thuis. Dat zou ik echt niet kunnen, haha...

Mbo is eigenlijk wel onder mijn niveau én ik heb al een mbo4 diploma. Maargoed, werk vinden is toch belangrijker momenteel.

Ik denk inderdaad ook wel dat het per sector én werkgever wisselend is..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:59

Darkcrystal, ik heb geen keuze helaas. Ik kan alleen maar liggen en heel kort zitten. Ik beschouw mijn studie ook als een voltijd studie. Ik sta om 7 uur op en ga studeren tot 17.00. Nu vind ik mijn studie ook heel gaaf en dat scheelt ook een hoop denk ik.

Als jij gym. gedaan hebt dan zou je het niveau wel aan moeten kunnen toch? Waarom denk je dat je het niet kunt?
Ik begrijp wel dat MBO onder jouw niveau is, zou HBO duaal geen optie voor je?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:12

Tazzey schreef:

Kun je bij de OU Rechten doen? Dat wist ik niet eens! :oo
Ik wil ook een "carriereswitch" doen... ik deed in mijn vrije tijd Psychologie bij de OU, maar raakte mijn baan kwijt terwijl ik nog met de propedeuse bezig was... aangezien ik het inkomen van die baan gebruikte om te studeren, stopte ik... het is bij GGZ Psychologie zo dat je jaren lang met extra opleidingen bezig bent, voor je na je master eindelijk als GGZ psycholoog aan de slag kunt, vandaar dat ik nu een korter traject zoek. (Ben 51, dan gaat de tijd een beetje 'kuch' dringen. :+ )

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:55

Ja, dat kan, ik ben er nu vanaf 2013 mee bezig. Bevalt ook heel erg goed.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:01

Ik zou in jouw geval kiezen voor een deeltijdopleiding, ongeacht even welk nivo je kiest. Dan kun je studie en prive beter combineren. Heb zelf rechtenstudie aan de universiteit in deeltijd gedaan, naast mijn toenmalige baan.

Wat betreft werkervaring, dat blijft lastig als je een opleiding in een heel andere richting gaat doen dan waarin je tot nu toe gewerkt hebt. Het handigst zou zijn als je iets zoekt dat wel op bepaalde punten nog aanknopingspunten heeft met je oude werk, omdat werkgevers daar dan de voordelen van in kunnen zien.

Verder is een keuze voor een opleiding in een branche waarin geen chronisch banentekort is natuurlijk het meest verstandig. Als je iets kiest waar de sollicitanten in bosjes voor in de rij staan, en waar dus veel ofwel ervaren mensen of veel jonge (lees: goedkope) mensen beschikbaar zijn, val je daar als een van de eersten af. Ik zou me dus behalve in je opleidingskeuze, ook goed verdiepen in het bijbehorende toekomstperspectief.

Als je een opleiding gaat doen waarin ook stage voorkomt, heb je natuurlijk nog een kans dat je via zo'n stage in een baan rolt.

Solliciteren op een baan, waarbij je niet (geheel) aan de opleidingsvereisten voldoet en je werkgever de aanvullende nog te volgen opleiding financiert, zal weinig nut hebben, tenzij je verder over hele goede kwalificaties op je CV beschikt en ze jou perse willen hebben. Anders nemen ze liever iemand aan die geheel aan de eisen voldoet, bij voldoende keuze.

Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:17

Mijn ouder werkveld is zorg en ik wil daar helemaal niks meer mee.
Te daarbij op dat ik vanuit een burn-out mijn weg terug moet vechten de arbeidsmarkt op, met een groot gat in mijn cv..
Ofwel er zullen niet veel werkgevers zijn die mij aannemen als ik nog ga starten met een 4 jarig hbo traject...

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:31

Ik wilde heel stellig vanuit mijn vakgebied antwoorden dat er weinig/geen baankans is, nu na een beetje zoeken kon ik ook zo snel geen thuisstudie vinden (heb organische chemie gestudeerd, kon zo snel geen chemisch georiënteerde opleidingen vinden). Voor andere vakgebieden zou ik het niet weten, ik denk dat als je met een thuisstudie ook de mogelijkheid krijgt om stages te lopen dan denk ik zeker dat het een goede optie is! Ik wens je veel succes in je zoektocht naar een nieuwe toekomst en baan :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:10

Er zijn tegenwoordig ook Associate Degrees. Dat zijn 2 jarige hbo opleidingen met een getuigschrift. Daarna kun je evt met vrijstellingen verder studeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:38

Klopt. Ook naar gekeken. Niet wat mij aanspreekt, helaas..