23+ en nog thuiswonend, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:41

*zwaait*

Hier ook een thuiswonend iemand ... van 28 :o

De afgelopen 6 jaar heb ik op kamers gezeten. Door stoppen studie/afronden bachelor, deels door geld tekort, ben ik sinds een kleine maand weer terug bij mijn ouders. Druk op zoek naar werk, maar dat is in deze tijd toch wel erg lastig. Zeker als je ook nog geen rijbewijs hebt en dus afhankelijk bent van OV om ergens te komen. Huren gaat niet zonder werk en zonder eigen adres geen recht op bijstand. Dus ik zat een beetje vast. Heel blij dat ik terug thuis mocht komen. Maar wat een ellende na zolang weg te zijn geweest. Zeker het laatste jaar kwam ik eigenlijk nooit thuis en denk dat ik in totaal 5x mijn ouders gezien heb.

Ben dus een wandelende mislukking :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 14:43

Yasmine schreef:
Ik ben 25 en woon pas sinds begin dit jaar alleen. Ik heb tot mijn 23ste gestudeerd (toen woonde ik altijd thuis, met uitzondering van een semester dat ik in Canada studeerde) en daarna had ik een baan waarbij ik maar 3 dagen per week werkte en dus niet genoeg verdiende om alleen te kunnen wonen. Begin dit jaar ben ik overgestapt naar een fulltime baan en nu woon ik al 8 maanden alleen, waarvan de laatste 2 maanden met mijn vriend. Ik vind alleen wonen heerlijk, maar ik had ook echt geen probleem met thuis wonen. Had het altijd wel erg gezellig met mijn ouders en ik vond het heerlijk om zo'n grote tuin, keuken en woonkamer te hebben :) Ik woonde dichtbij de stad, dichtbij m'n werk, ideaal. Heb er ook nooit commentaar over gekregen van vrienden of andere mensen :n

Die gezelligheid herken ik ook enorm! Ik ben weliswaar maar weinig thuis, maar het is altijd gezellig. Bijna nooit gemopper. En ik ben op zondag graag thuis, gewoon om bij m'n ouders te zijn. Destijds eens met vriendinnen en een groep vrienden een weekend weggeweest. Maandagavond laat thuis, samen met de meiden in de auto. De dames baalden, het was nog maar 10 uur, dus ouders nog op. Ze hadden geen zin om met hun ouders te praten. Vond ik zó raar! Ik dacht alleen maar: "Geef gas! Het is al 10 uur en ik heb m'n ouders zó veel te vertellen!"
Dus dan ben je al een beetje een vreemde eend in de bijt :P

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:43

28 en thuiswonend. En voorlopig geen plannen om te verhuizen.
Heb fulltime baan maar met paard zou ik hetniet kunnen betalen.
Heb 2 1/2 jaar geleden de keus gemaakt om een paard te kopen. Voorlopig zit ik thuis nog goed.
Nu heb ik ook geen vriend en weet dat als ik nu uit huis ga ik met een maand terug ben.
Die stilteis absoluut niets voor mij.

Mijn zus van 30 woont ook nog thuis.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 14:44

idinn schreef:
*zwaait*

Hier ook een thuiswonend iemand ... van 28 :o

De afgelopen 6 jaar heb ik op kamers gezeten. Door stoppen studie/afronden bachelor, deels door geld tekort, ben ik sinds een kleine maand weer terug bij mijn ouders. Druk op zoek naar werk, maar dat is in deze tijd toch wel erg lastig. Zeker als je ook nog geen rijbewijs hebt en dus afhankelijk bent van OV om ergens te komen. Huren gaat niet zonder werk en zonder eigen adres geen recht op bijstand. Dus ik zat een beetje vast. Heel blij dat ik terug thuis mocht komen. Maar wat een ellende na zolang weg te zijn geweest. Zeker het laatste jaar kwam ik eigenlijk nooit thuis en denk dat ik in totaal 5x mijn ouders gezien heb.

Ben dus een wandelende mislukking :+

:(:)

Dat is niet leuk zeg, hopelijk heb je snel weer wat voor jezelf!!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:13

Ik ben 24 en woon ook nog thuis, heb wel op mijn 20e een jaar samen gewoond met mijn ex maar doordat die relatie uiteindelijk uit ging moest ik weer terug naar mijn ouderlijk huis. Inmiddels alweer ruim 3 jaar samen met mijn vriend (die overigens 1,5 jaar ouder is en ook nog thuis woont) en zullen we binnenkort wel een keer onze vleugels gaan uitslaan.

Heb het idee dat mijn vriend meer het huis uit 'moet' voor zijn gevoel, hij werkt full time en heeft ook een aardig spaarpotje al opgebouwd. Ik merk dat ik (ondanks dat ik ook zeker wel graag wil hoor!) er toch wat terug houdende in ben dan hij, terwijl mijn ouders meer zo iets hebben van het word toch wel een beetje tijd dat je het huis uit gaat dan zijn ouders (die begrijpen onze situatie weer beter :Y) ). Dat ik wat terug houdende ben komt denk ik omdat ik met mijn ex huurde en goed weet wat voor extra kosten er bij komen en dat is allemaal prima maar wel een hele verandering t.o.v. thuis wonen ondanks dat je eigen dingen zoals verzekeringen etc. wel zelf betaald bv.

Wij willen overigens graag kopen zijn allebei niet zo'n grote fan van huren en de huurhuizen zijn een heel pak duurder dan wat we aan hypotheek kwijt zouden zijn echter is de markt hier best lastig. Het liefst kopen we op het salaris van alleen mijn vriend omdat ik nog studeer en 'maar' een bijbaantje heb (kan wel flink wat uren maken wat erg fijn is maar ben bang dat als er een huishouden bij komt kijken naast mijn studie ik toch echt wat uren in moet gaan leveren). Zijn 1,5 jaar geleden begonnen met de huizenmarkt in de gaten te houden en zins een jaar echt serieuzer aan het kijken en ook al een paar bezichtigingen gehad. Helaas zijn er niet gek veel woningen binnen ons budget in mijn geboortedorp (en laat ik hier nou niet weg willen :') ) waardoor het allemaal gewoon wat langer duurt en we ondertussen lekker verder sparen. Hoop eigenlijk stiekem wel dat we dit jaar nog wat vinden maar goed we zullen zien. ;)

Hoe hebben anderen het ervaren die al eens op zichzelf hebben gewoond en weer terug zijn gegaan naar het ouderlijk huis (om wat voor reden dan ook)?? Ik ben in elk geval wel een heel stuk bewuster geworden van wat er allemaal komt kijken bij 'op jezelf wonen' (qua kosten en (huishoudelijk) werk). Het terug gaan naar mijn ouders was even een kl.te stap om het even grof te zeggen maar achteraf wel blij mee..

Heb overigens ook nog een paard die ik zelf onderhoud en die had ik ook al toen ik met mijn ex samen woonde en ondanks dat we het zeker niet breed hadden kon ik het allemaal nog wel bol werken. :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:30

*steekt hand op*

Telt nu wel niet meer want ik ben net gaan samenwonen, maar tot 3 maanden geleden woonde ik ook nog thuis, en ik word dit jaar 27.

Eerst gestudeerd tot mijn 23ste en van thuis uit naar de les kunnen gaan. Daarna werk moeten zoeken. Ik heb een jaartje alleen/samen (achteraf noem ik het maar vooral alleen gewoont met een extra last erbij) gewoond, toen terug thuis gaan wonen omdat ik andere plannen dan een huurappartement had met mijn vriend. Helaas véél te lang aan het lijntje gehouden en toen na meer da een jaar terug thuis te wonen de knoop maar doorgehakt in mijn relatie. Dus was ik weer thuis, met een samenwoon-plan dat in het water was gevallen. Eventjes bekomen, en net toen ik de bank was binnen gestapt om te zien wat ik zou kunnen tegen, kwam ik mijn eigen vriend tegen die al alleen woonde en ben ik bij hem ingetrokken.

Ik heb al dit tijd nooit onderhoudsgeld aan mijn ouders moeten betalen. Noch hebben ze mij het huis uit gewild. Ik zou ook niet weten waarom anderen daarover moeten oordelen. Mijn ouders waren gelukkig, want ze hadden gezelschap, geld genoeg om mijn mond ook te voeden en vonden het vooral belangrijk dat ik mijn geld kon sparen voor een eigen eigendom in plaats van het uit principe aan hun te geven terwijl ze het eigenlijk niet nodig hebben.
Ik heb dus mooi kunnen sparen, en ik weet ook perfect hoeveel het kost om zelfstandig te wonen. Als ik ooit in de problemen kom door onvoorziene omstandigheden, zijn mijn ouders er altijd om mij uit de nood te helpen. Ik noem dat gewoon heel veel geluk te hebben. Ik zou niet weten waarom ik op mijn 23ste moederziel alleen op een piepklein studiootje had moeten zitten ervaren hoe het is om tot de laatste euro per maand je geld uit te moeten tellen voor een boterham, alleen omdat buitenstaanders die mij niet eens kennen zouden vinden dat ik tegen dan echt wel het moederlijk nest had moeten verlaten...waarom ik mij ongemakkelijk zou moeten dat ik 26 was en nog 's avonds lekker genoot van een warme maaltijd die mijn moeder had klaargemaakt. Ik heb financieel een zorgeloze jeugd gehad, en ga nu financieel zorgeloos de toekomst in. En als er anderen zijn die op hun 19de juist wel 6 hoog willen zitten omdat ze zoveel meer genieten van hun eigen stek is dat hun goed recht. Als er ouders zijn die vinden dat hun kinderen op hun 18de het huis uit moeten, is dat ook hun goed recht. Maar bij ons thuis moest dat niet, en wij waren allen gelukkig met die regeling, dat is wat echt telt. Al had ik tot mijn 40ste thuis gewoond, als wij daar alleen gelukkig van zijn heeft de buitenwereld daar geen zaken mee.

C_PMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:42

Ik word over 2 maanden 24 en ik woon ook nog thuis. Met de reden dat ik ook een 0-urencontract heb en dus geen vast inkomen heb. Baal als een stekker want ik wil niks liever dan het huis uit. Maarja, je kan niet alles hebben. Eerst maar eens goed sparen en dan zien we wel verder.

_Bonte_

Re: 23+ en nog thuiswonend, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:48

24 jaar en 2 studies later + een jaartje werken , ben ik van plan dit jaar met vriendlief samen te gaan wonen. Ondanks dat ik eveneens dit jaar naast het voltijdse werken ook een master ga halen heb ik er zin in.

Jammer dat ik niet lang heb kunnen sparen waardoor mijn spaarcenten op mijn rekening toch echt wat minder zullen zijn als wij ooit samen besluiten om een huis te kopen

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:52

32, thuiswonend met een eigen bedrijf. Huis gekocht en een bouwgrond met het doel op verhuur van 2 of 3 panden. Ik ga nergens heen en blijf bij "hotel mama". Ik vertrek elke dag rond zes uur en kom rond 21:00 weer binnen, ik zou niet weten waarom ik alleen moet gaan wonen. Als ik ooit eens in een relatie kom, zal ik wel een van de panden zelf betrekken, tot die tijd ga ik voor de "makkelijke" oplossing.
Mensen reageren soms dat ik niet zelfstandig ben of niet zou weten hoe dingen werken, maar ik kan je verzekeren dat ik dat erg goed weet. Kan heus mijn eigen boontjes doppen, maar apart gaan wonen zou voor mij gewoon een hoop geld weggooien zijn .... Ik heb thuis wel redelijk wat privacy en kan wat op "mezelf" zitten, ik weet niet of het anders haalbaar zou zijn?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:05

Ik ben 24 en woon ook nog thuis. Verdien net te veel voor de huurtoeslag en sociale huurwoningen maar de private huur is hier veel te duur! Kopen is hier ook goedkoper maar ik ben ook maar alleen en heb ook een paard, aan de 2500 € bruto kom ik echt niet hoor! Ondanks dat ik fulltime werk, geen verkeerd werk heb en HBO ben afgestudeerd. Ik weet niet in wat voor branche jij wilt werken maar met mijn instapniveau van net afgestudeerd kom ik nog niet aan zulke bedragen bruto.

Voor de rest vind ik het financieel te krap worden om nu al het huis uit te gaan, hoe graag ik het ook zou willen. Vind het niet erg om alleen te zijn en af en toe verlang ik wel eens naar mijn eigen plekje:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 16:09

Kwanyin schreef:
Ik heb al dit tijd nooit onderhoudsgeld aan mijn ouders moeten betalen. Noch hebben ze mij het huis uit gewild. Ik zou ook niet weten waarom anderen daarover moeten oordelen. Mijn ouders waren gelukkig, want ze hadden gezelschap, geld genoeg om mijn mond ook te voeden en vonden het vooral belangrijk dat ik mijn geld kon sparen voor een eigen eigendom in plaats van het uit principe aan hun te geven terwijl ze het eigenlijk niet nodig hebben.
Ik heb dus mooi kunnen sparen, en ik weet ook perfect hoeveel het kost om zelfstandig te wonen. Als ik ooit in de problemen kom door onvoorziene omstandigheden, zijn mijn ouders er altijd om mij uit de nood te helpen. Ik noem dat gewoon heel veel geluk te hebben. Ik zou niet weten waarom ik op mijn 23ste moederziel alleen op een piepklein studiootje had moeten zitten ervaren hoe het is om tot de laatste euro per maand je geld uit te moeten tellen voor een boterham, alleen omdat buitenstaanders die mij niet eens kennen zouden vinden dat ik tegen dan echt wel het moederlijk nest had moeten verlaten...waarom ik mij ongemakkelijk zou moeten dat ik 26 was en nog 's avonds lekker genoot van een warme maaltijd die mijn moeder had klaargemaakt. Ik heb financieel een zorgeloze jeugd gehad, en ga nu financieel zorgeloos de toekomst in. En als er anderen zijn die op hun 19de juist wel 6 hoog willen zitten omdat ze zoveel meer genieten van hun eigen stek is dat hun goed recht. Als er ouders zijn die vinden dat hun kinderen op hun 18de het huis uit moeten, is dat ook hun goed recht. Maar bij ons thuis moest dat niet, en wij waren allen gelukkig met die regeling, dat is wat echt telt. Al had ik tot mijn 40ste thuis gewoond, als wij daar alleen gelukkig van zijn heeft de buitenwereld daar geen zaken mee.

Wat heb je dit toch prachtig mooi beschreven!!!!
Mijn ouders willen inderdaad ook geen kostgeld vragen. "Waarom zouden we? Spaar dat maar lekker dan heb je er zelf ook iets aan!"

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 16:25

MarloesHJ schreef:
Ik ben 24 en woon ook nog thuis. Verdien net te veel voor de huurtoeslag en sociale huurwoningen maar de private huur is hier veel te duur! Kopen is hier ook goedkoper maar ik ben ook maar alleen en heb ook een paard, aan de 2500 € bruto kom ik echt niet hoor! Ondanks dat ik fulltime werk, geen verkeerd werk heb en HBO ben afgestudeerd. Ik weet niet in wat voor branche jij wilt werken maar met mijn instapniveau van net afgestudeerd kom ik nog niet aan zulke bedragen bruto.

Voor de rest vind ik het financieel te krap worden om nu al het huis uit te gaan, hoe graag ik het ook zou willen. Vind het niet erg om alleen te zijn en af en toe verlang ik wel eens naar mijn eigen plekje:)

Heb je niet bruto en netto door elkaar?

Edit: http://www.jobnet.nl/orienteren-en-soll ... laris.html

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:34

Met voltijd werken kom ik met mijn huidige werk ook echt niet op 2500 bruto, mocht ik willen :')

Mochten de meeste starters wel willen :')

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:37

Ook ik meld me! Ik ben 23 en woon ook thuis. In juli dit jaar afgestudeerd en doordat ik thuis woon heb ik me vol op mijn studie kunnen storten. Nu ben ik klaar en g a ik in november op reis naar Australië. Als ik terug kom zie ik wel weer verder :) de meesten van mijn vrienden zijn 24/25 en gaan nu langzaamaan uit huis/samenwonen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 16:39

vuurneon schreef:
Met voltijd werken kom ik met mijn huidige werk ook echt niet op 2500 bruto, mocht ik willen :')

Don't scare me! |(

Dan hebben mijn school en al die sites me heel erg lelijk voorgelogen |(
Nog even en ik schrijf me in op een datingsite :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:42

Dat zijn nog bedragen uit de gouden economie tijd haha, als je als starter 2000 bruto kan verdienen is dat al een heel royaal salaris :D

Als je uberhaupt aan het werk komt tenminste...

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:42

Steekt haar hand op!

Ook ik woon nog thuis.
Net mijn MBO opleiding Maatschappelijke Zorg afgerond en nu aan mijn HBO opleiding Toegepaste Fotografie en beeldcommunicatie begonnen.
Woon prima thuis en ben eigenlijk niet van plan om voor het afronden van mijn opleiding uit huis te gaan.
Ik ben overigens 28 jaar.
Ik betaal kost en inwoning, maar voor dat geld kan ik absoluut geen kamer/appartement huren.
Verder volg ik een behoorlijk prijzige opleiding en wilde ik graag mijn paard houden.

Voor mij is dit een prima uitkomst en ik woon alleen met mijn moeder, het is gezellig.

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:45

Ik meld me ook! Ik ben nu 26 en ga volgende maand op mezelf wonen. Ik heb al wel eerder op kamers gezeten, maar kwam zo'n beetje ieder weekend thuis, gewoon voor de gezelligheid. Na mijn studie ben ik weer bij mijn ouders gaan wonen, en nu, twee jaar later, ga ik op mezelf wonen. Maar ik woon niet zover van mijn ouders af dan, dus ik zal gerust regelmatig langskomen om te blijven eten en gewoon voor de gezelligheid :Y)

Goed geschreven Kwanyin! Zo is het voor mij ook. Ik heb super lieve ouders die het helemaal geen probleem vonden dat ik weer thuis kwam wonen. Ze staan altijd voor mij klaar en helpen me met alles, als dat nodig is. Dat betekent niet dat ik het niet zelf kán, maar wel dat ik een hele fijne basis heb waar ik altijd op terug kan vallen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 16:47

vuurneon schreef:
Dat zijn nog bedragen uit de gouden economie tijd haha, als je als starter 2000 bruto kan verdienen is dat al een heel royaal salaris :D

Er stond op één site onder dat de bron van 2015 is... |(
Maar 2000 wil ik het ook wel voor doen, mits ik een dertiende maand heb :D

Achja, het gevolg van de babyboom :P

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:50

Janine1990 schreef:
vuurneon schreef:

Don't scare me! |(

Dan hebben mijn school en al die sites me heel erg lelijk voorgelogen |(
Nog even en ik schrijf me in op een datingsite :(

Niks mis met een datingssite hoor, maar das een ander verhaal _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 16:53

Yonker schreef:
Niks mis met een datingssite hoor, maar das een ander verhaal _O-

:')

Nee hoor, laat anderen er vooral plezier op hebben. Mijn leven leid ik alleen nog altijd niet op internet.

Wel erg bijzonder dat ik een paar jaar geleden een bijbaantje had waar ik uitgaande van mijn netto salaris meer dan 11,- per uur verdiende. Ik moet er een loonstrookje bij pakken voor het werkelijke bedrag... Maar er was niets vies aan dat baantje! :D

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:01

Sourire schreef:
Wat ik me nou afvraag he.. Wel een persoonlijke vraag dus voel je niet verplicht om te antwoorden hoor zou je dat niet willen.

Maar je hebt werk, werk je fulltime? Ook met het minimumloon zou je toch prima sociaal moeten kunnen huren? Buiten de grote steden zijn de wachttijden vaak niet eens heel erg lang.. En ik las 2500 bruto per maand, ik weet niet of dat je huidige salaris is, maar daarvan moet het al helemaal appeltje eitje zijn tenzij je er hele hoge standaarden op na houdt natuurlijk. Ik verdien echt véél minder bruto en kan daarvan gemakkelijk op mezelf én best leuk sparen.

Desalniettemin is er natuurlijk niets mis met langer bij je ouders wonen als je je daar prettig bij voelt. :)

Ik zit net boven de 2500 bruto. Ik woon bij mijn moeder in. Heb een restschuld van mijn vorige koophuis. Over een half jaar wil ik klaar zijn met aflossen.
Maar nu komt het:
Met het salaris wat ik nu heb kan ik niet kopen (midden van het land :(. Huizen prijzen zijn giga. )
Sociale huur kan ook niet: Met het salaris wat ik nu heb + 13e maand en vakantiegeld kom ik niet in aanmerking. Is het weer te hoog.
Ik zal dus vrije sector moeten huren. Ook niet heel goedkoop hier. Dus zo makkelijk is het ook weer niet om 2500 euro bruto te hebben :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:32

Janine1990 schreef:
MarloesHJ schreef:

Heb je niet bruto en netto door elkaar?

Edit: http://www.jobnet.nl/orienteren-en-soll ... laris.html

Nee hoor, ik haal niet netto en bruto door elkaar.. Ik denk dat je in deze tijden al blij mag zijn als je een baan heb, ik verdien 2100 euro bruto en dat is niet meer de instapschaal, maar desalniettemin kan je geen sectoren met elkaar vergelijken als je niet in dezelfde sector werkt... Daarom zei ik ook dat ik niet wist in welke branche je werkt. Ik ben al blij dat ik een baan heb in deze tijden dat het salaris wel de minste van mijn zorgen is... Het duurt nog wel een paar jaar voordat ik aan de 2500 euro bruto ga komen hoor!

Edit: plus ik werk in een sector die in jouw link niet vermeld wordt...
Laatst bijgewerkt door MarloesHJ op 07-09-15 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:33

vuurneon schreef:

Is dat zo? Ik had bij mijn eerste baan €2200 bruto en dat was een behoorlijk standaardloon voor mijn positie (starter met bachelor + master). Of is dat gewoon het verschil tussen België en Nederland?

Mijn ouders hebben overigens ook nooit een bijdrage van me gevraagd. Ik ben het daarin helemaal eens met Kwanyin: andere mensen hebben daar geen zaken mee. Mijn ouders zagen het als hun bijdrage aan mijn toekomst om me thuis te laten wonen en geld te laten sparen voor mijn eigen toekomst.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:33

Yasmine schreef:
vuurneon schreef:

Is dat zo? Ik had bij mijn eerste baan €2200 bruto en dat was een behoorlijk standaardloon voor mijn positie (starter met bachelor + master). Of is dat gewoon het verschil tussen België en Nederland?

Mijn ouders hebben overigens ook nooit een bijdrage van me gevraagd. Ik ben het daarin helemaal eens met Kwanyin: andere mensen hebben daar geen zaken mee. Mijn ouders zagen het als hun bijdrage aan mijn toekomst om me thuis te laten wonen en geld te laten sparen voor mijn eigen toekomst.

Belgie kent een hoger minimumloon :j zelfs al bij de jeugd.