Waar haalt iedereen het geld vandaan??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:57

Kun je je lesgeld niet in termijnen betalen? Kun je niet minder dan 2000 euro uitgeven aan de inrichting van je nieuwe huis? Kun je je eventuele herexamen niet uitstellen tot je weer wat geld gespaard hebt? De meeste mensen kunnen niet alles doen en kopen als ze net op zichzelf gaan wonen, dus zul je keuzes moeten maken. Wil je liever het nieuwste van het nieuwste qua meubels of wil je liever mee op reis? Het is sowieso nogal luxe om nog tijdens je studie een huis/appartement volledig voor jezelf te hebben. Ik woon in een studentenhuis met vier huisgenoten en dat is niet altijd ideaal, maar ik kan wel nog op vakantie. Het ligt er maar aan waar je prioriteit aan geeft en welke keuzes je maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:58

Ik werk 5 dagen in de week, waarvan 1 dag volledig, dus meer werken zit er niet echt in ism school.
Ik hoef ook niet alles nieuw, alles is al berekend op 2e hands behalve matras, die wil ik nieuw.
Ik krijg ook heel veel maar dan nog kom ik op 2000... En er zijn wel idd dingen die ik later kan kopen maar dan nog...

En zo heel duur is dat appartement niet, maar 400 per maand. Waarvan ik uiteindelijk maar 80 zelf hoef te betalen.
En ik kies er ook niet voor om op mezelf te gaan, luxe en cool is het niet, dat is omdat ik anders nergens kan wonen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:59

Cayenne schreef:
Ik las in het 'Op jezelf' topic dat je een compleet appartement huurt voor starters. Die zijn vaak erg prijzig. Dat zal wel een groot gedeelte van je budget opslokken, denk ik.

ouch..

en dan dus gas/water/licht, verzekeringen, gemeentelijke heffingen, servicekosten (parkeerontheffing of garage/parkeerplek afhuren zodra je een auto hebt).. eventueel straks een auto (neem aan dat je daarom je rijbewijs haalt) dus ook autoverzekering, wegenbelasting, benzine..

ik hoop dat TS dit heel goed heeft doorgerekend..

want met starters worden over het algemeen schoolverlaters met een vast inkomen bedoeld.

ik had het in ieder geval nooit gered op mijn 19e.. kon net aan mijn kamerhuur en studie betalen en daar hield het wel heel rap mee op.. Wil liever je topic vraag omdraaien.. waar haal jij zoveel inkomsten vandaan op die leeftijd ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:59

Dan zul je keuzes moeten maken en op de dingetjes bezuinigen waar het op kan.
En niet teveel naar anderen kijken. Daar bereik je toch niets mee.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:01

Hier een samenwonende student.
Dat is al iets makkelijker, omdat je de kosten deelt.

Ik had al heel wat gespaard, voordat ik ging samenwonen. Dit door baantjes.
Dat is opgegaan voor een groot deel aan mijn rijbewijs.

Maar alles betalen wij samen. Dus ook ik heb een kostenpost.

Ik ga dus niet mee met schoolreisjes... en uitjes.
En er zijn meer in mijn klas, met dezelfde situatie en die gaan ook niet mee.

Daar in tegen sparen wij voor een vakantie samen.
Vind ik belangrijker met de klas.

Maar ook ik, bijbaantjes, werken en school...
En heeeeel veel keuzes maken.
Veel kleren komen bijvoorbeeld van de action, of van marktpaats.
Veel spullen net zo...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:02

Het is eigenlijk vrij simpel. Je zult de dingen moet afwegen, je geld kan je maar 1x uitgeven. Leuk zo'n reis met school, maar je wilt ook op jezelf, je wilt ook je rijbewijs halen etc. Soms moet je het ene laten om het andere te gaan doen.

Dat zal je nu merken als je student bent, maar later zal je ook die keuze weer tegen komen. Hoort erbij, nu mee leren om gaan ;)

Anoniem

Als je in Utrecht of Groningen oid een kamer huurt, kost net zoveel als mijn appartement. Mijn appartement kost 400 per maand.

Ik ga nog een keer die begroting doorspitten en kijken wat ik eventueel later zou kunnen kopen.

Anoniem

ik zou in het begin meubels en inrichting gewoon goedkoop tweedehands aanschaffen. Dan heb je alvast de basis in huis en kun je die 2000 euro besteden voor je opleiding en de andere dingen waar je geld voor nodig hebt. daarna pas denken aan schoolreis etc.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:03

Al mijn meubels zijn nieuw aangeschaft, meeste Ikea en vergelijkbare prijsklasse, maar ik kom echt niet aan de 2000 euro. Ik woon hier al vijf jaar en heb niet alles meteen gekocht, veel dingen heb ik in de loop der jaren gekocht.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:19

Is het niet gewoon van de zotte dat schooluitjes zo duur zijn. Het is gewoon een complete vakantie.
En dat is niet alleen voor TS zo maar ook voor anderen. Er word maar even verwacht dat je 400 euro voor een schoolreisje neer telt.

Kringloop winkel is echt een goede helemaal als je ook nog een beetje creabea bent want er staat wel vaak van die bejaarden meuk. Donkere meubels....ff schuren, spuitbus met verf (bij de action 2 euro) en leef je uit. Probeer ook af te dingen...wie weet.
Op facebook heb je ook pagina's in de trant van 'te ruil' 'gratis afhalen' etc etc.
Ook op MP kun je veel leuke dingen scoren voor weinig maar soms moet je even gedult hebben.
Huis richt je meestal wat basis in en in de loop der tijd komt er wat bij.

Volgens mij moet het met 1500 ook aardig lukken. Dat je je matras nieuw wilt dat snap ik volledig en dat is soms ook een beste uitgave.

Het leven is gewoon F*cking duur en soms zul je een keus moeten maken die niet altijd even leuk is.

Lolacabana

Re: Waar haalt iedereen het geld vandaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:53

Kan je ook geen meubels meenemen die je nu al hebt?
Ik neem aan dat je nu ook in een bed slaapt en andere dingen op jouw kamer hebt staan, die hoef je al niet nieuw te kopen.

Voor de hele inrichting van mijn oude appartement was ik 700 euro kwijt toen ik daar ging wonen. Niet alles hoeft gelijk al aanwezig te zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:54

Zo is dat.
Ik heb op heel veel plekken wifi. en ook dat gebruik ik bijna niet.
Ik betaal 6 euro per maand voor mijn abbonement, met 250 bel minuten en onbeperkt sms.
Ik heb 70 euro voor mijn mobiel betaald, omdat ik niet de nieuwste van het nieuwste hoef.

Wel heb ik ecco's maar dat heeft een therapeutische reden. Dus daar zet ik geld voor opzij.

En ja, inderdaad 400 euro voor een schoolreisje?
Sorry, maar voor 400 euro, hebben wij 4 dagen ameland geboekt, en daar zit het eten en drinken bij in.
We betaalden 120 euro voor het huisje, voor 4 dagen.
De boottocht van 80 euro, en dan 200 euro voor eten, drinken en leuke dingen doen.

Dit betalen wij, voor 2 man, dus 200 euro per persoon.
4 dagen ameland... Met een eigen huisje....

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:01

Helaas Ts je zal keuzes moeten maken.
Als je nu de reis gaat doen. Start je al in de rode cijfers en word het steeds lastiger om daar uit te komen. Dat reizen komt op een later tijdstip wel.
Meubels kan je makkelijk van internet halen. scheelt veel geld.
Wij starten hier als voorbeeld met alles nieuw en strak. Waren ruim 3000 euro kwijt voor alleen meubels.
Nu is mijn smaak veranderd en heb ik veel van mp gehaald.
De volledig nieuwe inrichting heeft me 150 euro plus 3 potten verf gekosten en wat werk. En krijg van iedereen complimenten hoe leuk ons huis is geworden.

Je kan met minimaal dus heel veel bereiken.
Nu zijn wij wel ouder, mijn man 1 verdiener en we leven er met zijn 4en van met 2 honden en een pony. En ja helaas, wij gaan ook niet op vakantie, dagjes weg of luxe uit eten of maandelijks winkelen.
Het zijn gewoon echt allemaal keuzes en niet altijd even leuk, maar prijs je gelukkig dat je een leuk dak boven je hoofd krijgt en je jezelf kan redden
Dat is veel belangrijker dan klasgenootjes die voormoedelijk nog door paps en mams vanalles toegestopt krijgen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:09

Cowgirl schreef:
Is het niet gewoon van de zotte dat schooluitjes zo duur zijn. Het is gewoon een complete vakantie.
En dat is niet alleen voor TS zo maar ook voor anderen. Er word maar even verwacht dat je 400 euro voor een schoolreisje neer telt.

Kringloop winkel is echt een goede helemaal als je ook nog een beetje creabea bent want er staat wel vaak van die bejaarden meuk. Donkere meubels....ff schuren, spuitbus met verf (bij de action 2 euro) en leef je uit. Probeer ook af te dingen...wie weet.
Op facebook heb je ook pagina's in de trant van 'te ruil' 'gratis afhalen' etc etc.
Ook op MP kun je veel leuke dingen scoren voor weinig maar soms moet je even gedult hebben.
Huis richt je meestal wat basis in en in de loop der tijd komt er wat bij.

Volgens mij moet het met 1500 ook aardig lukken. Dat je je matras nieuw wilt dat snap ik volledig en dat is soms ook een beste uitgave.

Het leven is gewoon F*cking duur en soms zul je een keus moeten maken die niet altijd even leuk is.

en bedankt..

ik heb al tweemaal mijn oude boedel door de kringloop laten ophalen (kon het niet meeverhuizen).
mijn inrichting is echt niet oude banketstaaf..

zelf heb ik weer een mooie hoge keukenkast bij de kringloop vandaan, gewoon een moderne. en twee grote staande lampen.. gewoon ikealampen, modern en in zeer goede staat.

er is zat te vinden bij de kringloop.. je moet het alleen niet allemaal in 1x willen hebben.. Ook voor de niet creabea's zoals ik, is er meer dan voldoende aanbod.

de tijd dat er alleen boedel stond van vertrokken opa's en oma's is allang voorbij.. Met name door de recessie is het goedkoper om je boedel naar de kringloop te doen en elders weer aan te schaffen.. kan behoorlijk in de verhuiskosten schelen. daarnaast hebben ook de rijkere stinkerds inmiddels wel kennissen en familie die het minder hebben, dus brengen die ook sneller wat naar de kringloop dan vroeger.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 07-09-15 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:11

Hangt ook erg van de plek af waar je woont, ik ken kringlopen in bejaardenwijken (die dus inderdaad vol staan met 'ouwelullenkasten', waar overigens niks mis mee is) maar ook kringlopen in gezinswijken. Daar vind je heel ander spul :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:56

Ik heb een lucratief bedrijf opgebouwd, zo'n 5-15 uurtjes in de week, naast mijn fulltime baan, dat inmiddels meer verdient dan mijn fulltime job. (nee, géén 18+ :+ )

Mensen denken altijd in het negatieve (beknibbelen, zuinig aan doen) terwijl er zát mogelijkheden zijn om in een paar uur in de week juist extra te verdienen.
Maar.. dit heb ik wel in 2 jaar tijd, met keihard werken, opgebouwd en staat niet volgende maand al op je rekening ;)
Laatst bijgewerkt door Puchje op 07-09-15 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:00

Mooie verhalen als je een mega netwerk onder je hebt....
Ja, ik weet waar ik over praat, doe het zelf nl ook, sta er alleen iets realistischer in en beloof geen gouden bergen. Die gouden bergen zijn er nl alleen voor diegene die bovenop de piramide staan...

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:03

Volgens mij wil je vooral je verhaal even kwijt :(:) Is super balen he als je zoveel wilt maar het gewoon niet lijkt te lukken..

Probeer voor jezelf keuzes te maken. Wil je graag mee op de reis? Is het iets waar je iets aan hebt voor de toekomst? Dan kan je bijvoorbeeld kiezen om het autorijden even stil te leggen of wat zaken voor in je huis niet aan te schaffen of later.

Heb je voor jezelf overzichtelijk wat er inkomt en er uit gaat? Of heb je het idee dat je het ene gat vult met het ander?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:04