Macbook aanschaffen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:48

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-26 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:14

Omdat ik het zonde vind een heel nieuw topic te openen, stel ik mijn vraag even hier :D
Ik wil in januari een MacBook gaan kopen. Ik twijfel echter tussen de Air en de Pro (13 inch).

Wat ik wil:
Ik wil documenten kunnen maken (Pages, Numbers)
Ik wil surfen op internet (Bokt etc)
Ik wil filmpjes op YouTube goed kunnen kijken
Ik wil zo nu en dan een fotootje bewerken (niet professioneel)
Ik wil gaan vloggen, dus video's bewerken met iMovie (geen super ingewikkelde dingen)

Ik heb momenteel niet zoveel geld, maar wil wel een nieuwe, dus ik zou het liefst voor de Air gaan, maar werkt dat goed met iMovie?

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:36

Madison schreef:
Omdat ik het zonde vind een heel nieuw topic te openen, stel ik mijn vraag even hier :D
Ik wil in januari een MacBook gaan kopen. Ik twijfel echter tussen de Air en de Pro (13 inch).

Wat ik wil:
Ik wil documenten kunnen maken (Pages, Numbers)
Ik wil surfen op internet (Bokt etc)
Ik wil filmpjes op YouTube goed kunnen kijken
Ik wil zo nu en dan een fotootje bewerken (niet professioneel)
Ik wil gaan vloggen, dus video's bewerken met iMovie (geen super ingewikkelde dingen)

Ik heb momenteel niet zoveel geld, maar wil wel een nieuwe, dus ik zou het liefst voor de Air gaan, maar werkt dat goed met iMovie?

Ik denk dat de Pro en de Air hier beiden geschikt voor zijn. iMovie kan een Air wel aan (en een Pro ook, natuurlijk :) ), maar bedenk je wel dat iMovie een erg simpel bewerkingsprogramma is met niet al te fancy opties. Als je op een gegeven moment een stap wil maken naar een beter/duurder bewerkingsprogramma (zoals bijvoorbeeld Final Cut Pro) is de Air hier geloof ik niet heel erg geschikt voor. Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik had het een tijdje geleden opgericht ;).

Jungles

Re: Macbook aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:12

Okee, thanks! Ik kan niet echt wijs uit het verschil in prijs, maar volgens mij schelen de Air en Pro die ik wil hebben maar 100 euro... Dan kies ik voor de Pro, want ik lees op internet dat de Air minder lang meegaat? Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:16

Madison schreef:
Okee, thanks! Ik kan niet echt wijs uit het verschil in prijs, maar volgens mij schelen de Air en Pro die ik wil hebben maar 100 euro... Dan kies ik voor de Pro, want ik lees op internet dat de Air minder lang meegaat? Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.

Tsjaad mijn air doet het na 2 jaar nog prima, nergens last van. Daarnaast ben ik van mening dat het ook aan jou ligt. Mijn batterij gaat wat minder lang mee, maar moet dan ook wel zeggen dat hij in het begin rustig een paar dagen zonder accu kon als ik niet mega actief was, maar wel dagelijks gebruikte. De een is voorzichtiger met zijn laptop dan de ander.
Voor mij zat de doorslag in het gewicht van de air en dat ik dagelijks toch wel een tijd lopend onderweg was naar school (naast het ov).
Zo heeft mijn broer zijn air aan diggelen laten valen binnen een paar maanden, met een pro gebeurd dit minder snel omdat ze wat steviger zijn.

Als die 100 euro er voor jou niet toe doet + dat je het extra gewicht niet erg vind. Dan zou ik voor de Pro gaan.
Ik vind het soms namelijk wel jammer dat ik geen cd-schijf heb voor bepaalde programma's. (Veel is online te downloaden maar nog niet alles helaas)

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:18

De Air gaat niet per se minder lang mee, ligt helemaal aan jouw gebruik. De Air is over het algemeen minder zwaar, maar ook dit hangt weer af van wat je erin bouwt ofc, wat dus inderdaad zoals manonfleur al zegt; je zou er voor nu prima mee uitkomen maar als je over wilt stappen is de pro meer geschikt.

Welke specs kies je dan? Als er maar zo weinig verschil in prijs zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:25

Ik heb een macbook pro van 13" die net een paar maanden oud is. Ik heb de mijne net op het moment besteld dat er een nieuwe pro 13" gelanceerd werd, dus bestelling was geannuleerd en ik heb de nieuwe moeten bestellen. Niet dat ik dat erg vind :D Maar heel veel recensies zijn er dus ook nog niet van. Dus bij deze :)
Ik ben er echt ontzettend blij mee! Kan niet meer zonder. Ik heb gekozen voor een pro met een sterkere processor en extra werkgeheugen. Waarom? Omdat mijn vorige macbook na 8 jaar nog perfect werkt, maar de processor en het werkgeheugen het aanbod van tegenwoordig niet maar aankunnen. Dus ik vond het wel de moeite waard om daar een paar honderd euro meer in te steken, zodat deze macbook weer een paar jaartjes langer mee zou kunnen gaan. Aan de kwaliteit ligt het in ieder geval niet als je er normaal mee omgaat :)
Deze nieuwe pro merk ik niet echt veel verschil mee dan met de oudere pro 13" van mijn ouders. Die van mij is iets dunner en lichter, ander trackpad en er zou betere hardware in zitten, maar merk daar (nog) niet zoveel van. Ik heb geen cd ingang meer, maar tegenwoordig kan je voor een paar tientjes een externe dvd drive kopen die je met een usb in je macbook plugt.
Mijn gebruikersdoel is hetzelfde als die van jou, voor studie is het belangrijk om verslagen te kunnen schrijven (en daarmee word, pp, excel, matlab en nog wat andere programma's tegelijk te draaien) en daarbuiten voornamelijk een beetje internetten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:53

Ik snap iets niet... Ik heb net allemaal oude bestanden van mijn Mac book Air gegooid. Als ik nu kijk bij Finder, onder alle bestanden en ik rangschik ze op soort, dan staat er 1 kort filmpje. Als ik echter bij 'over deze Mac' bij opslag kijk, staat er dat er 11GB aan films op staat? Hoe kan dat?

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:58

eilleen333 ik zou het zo ook even niet exact weten maar je kan even Disk Inventory X downloaden, zie je precies wat hoe veel ruimte inneemt op je schijven :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:29

Heb je je prullenbak ook geleegd? Dit moet bij Mac ook :P

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:40

Ja, dat doe ik altijd als ik er wat in heb gestopt. Ik denk dus alleen dat de bestanden alsnog ergens blijven hangen, maar hoe kom ik daar achter? Want er staat dus gewoon dat het ruimte inneemt... Ok, maar waar is het dan? haha!

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:42

Waar het staat kun je dus ook direct zien via Disk Inventory X. Ik vind het erg prettig om mijn zooi mee op te ruimen iniedergeval :)