Financieel afhankelijk van een ander?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:03

Ik zou willen dat ik financieel onafhankelijk was, maar helaas ... ik ben afhankelijk van mijn salaris. ;)

Ik draag wel de meeste financiële lasten helemaal zelf: hypotheek, verzekeringen, glw, schotel en internet, onderhoud en belastingen komen van mijn salaris. Mijn vriend betaalt meestal het eten (en andere huishoudelijke dingen), de benzine en uitjes. Met een (buitenlandse) vakantie betaal ik meestal de vlucht, hotel en autohuur en hij de rest.

Hij wilde wel van alles de helft betalen, maar alles staat op mijn naam en gaat al (meestal automatisch) van mijn rekening af, dus heb ik dat gewoon zo gelaten. Hij betaalt wel mee met grote uitgaves, zoals een nieuwe oprit of nieuwe garage en ook de auto hebben we 50/50 gedaan. :)
Ik werk fulltime en hij werkt niet meer. Hij is bij mij ingetrokken vanuit Amerika.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:06

(financieel) afhankelijk klinkt voor mij als een gruwel! Volgens mij hoeft in principe niemand financieel afhankelijk te zijn, aangezien iedereen in Nederland een dak boven z'n hoofd en iets te eten kan krijgen. De rest is luxe en daar willen veel mensen best afhankelijk van een ander voor zijn, blijkbaar. Persoonlijk is mij dat m'n eer te na en zou ik liever alleen, in een flatje zitten dan met van alles en nogwat, afhankelijk van iemand anders.
En van de mensen die dat zelfs liever doen, terwijl ze die ander eigenlijk niet (meer) zo zien zitten, vraag ik me af waar hun gevoel voor eigenwaarde is?
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 05-09-15 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:08

sflj schreef:
(financieel) afhankelijk klinkt voor mij als een gruwel! Volgens mij hoeft in principe niemand financieel afhankelijk te zijn, aangezien iedereen in Nederland een dak boven z'n hoofd en iets te eten kan krijgen. De rest is luxe en daar willen veel mensen best afhankelijk van een ander voor zijn, blijkbaar.

Ik ben liever meer afhankelijk van een werkende partner dan van bv de gemeente/overheid voor mijn inkomen. De ww vond ik al niet prettig := (maar ben blij dat die voorzieningen er zijn hoor! )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-09-15 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:09

Ik ben afhankelijk van mijn vriend, ben ziek maar krijg geen uitkering. Krijg geen bijstand omdat ik niet kan solliciteren. Door ik depressief ben gaat het overal achteraan zitten ook best moeizaam en de overheid heeft er ook geen haast mee natuurlijk. Is nu al een jaar zo.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:10

Ik ben financieel niet 'afhankelijk' van een levenspartner :). En dat wil ik graag zo houden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:13

vuurneon schreef:
sflj schreef:
(financieel) afhankelijk klinkt voor mij als een gruwel! Volgens mij hoeft in principe niemand financieel afhankelijk te zijn, aangezien iedereen in Nederland een dak boven z'n hoofd en iets te eten kan krijgen. De rest is luxe en daar willen veel mensen best afhankelijk van een ander voor zijn, blijkbaar.

Ik ben liever meer afhankelijk van een werkende partner dan van bv de gemeente/overheid voor mijn inkomen. De ww vond ik al niet prettig := (maar ben blij dat die voorzieningen er zijn hoor! )

Is het ook niet. Maar in feite zie ik niet zoveel verschil. Ik geloof dat ik toch liever een uitkering heb dan een partner waarvan ik afhankelijk moest / wilde zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:14

Ik ben chronisch ziek zonder uitkering.
Werk daardoor maar parttime.
Een eigen huis en onderhoud kan ik daarmee betalen.
Paarden zal wat anders worden.
Gelukkig is onze relatie nog goed. Maar de paarden zou geen reden zijn om bij elkaar te blijven.
Dan zoek ik wel een leuk bijrijdpaard.

orkaan

Re: Financieel afhankelijk van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:17

ik ben niet financieel afhankelijk van partner. (heb wel een partner)

Tis wel een keuze geweest toen ik net was gescheiden om paard te verkopen ook vanwege de financieen. Ik wil als vrouw mijn eigen boontjes kunnen doppen en als een paard daar dan niet in past..jammer maar helaas

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:19

sflj schreef:
(financieel) afhankelijk klinkt voor mij als een gruwel! Volgens mij hoeft in principe niemand financieel afhankelijk te zijn, aangezien iedereen in Nederland een dak boven z'n hoofd en iets te eten kan krijgen. De rest is luxe en daar willen veel mensen best afhankelijk van een ander voor zijn, blijkbaar. Persoonlijk is mij dat m'n eer te na en zou ik liever alleen, in een flatje zitten dan met van alles en nogwat, afhankelijk van iemand anders.
En van de mensen die dat zelfs liever doen, terwijl ze die ander eigenlijk niet (meer) zo zien zitten, vraag ik me af waar hun gevoel voor eigenwaarde is?

In principe heb je gelijk. Het hoeft niet.
Maar neem nou mijn situatie. Mijn partner wil ook graag buiten wonen op een boerderijtje en kan dat dus met gemak betalen. Ik absoluut niet, maar ik woon er nu wel, huis staat ook op beide namen. In die zin ben ik dus afhankelijk van hem. In mn eentje red ik het ook wel, maar niet op deze plek en niet met deze levensstijl. Dus idd de luxe betaalt hij.
Wat zou jij dan doen, als dat je eer te na is? Relatie maar verbreken omdat hij wel meer geld heeft? Of moet hij dan maar op mijn budget gaan leven? Want andere opties zijn er niet, behalve apart gaan wonen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:19

Ik ben in zekere zin wel financieel afhankelijk van mijn man. Met alleen mijn inkomen zou ik niet de dingen kunnen doen die ik nu doe. Ik zou me redden in de zin van een (kleine) woning en eerste levensbehoeftes kunnen bekostigen, dat deed ik voor ik hem kende ook. Maar nu we samen zijn wordt zeker 80% van mijn inkomen besteed aan de opvangdieren die ik heb. Dat kan ik doen omdat hij dat ondersteunt door andere kosten op zich te nemen. Mochten we uit elkaar gaan, dan stopt het opvangen en zal ik het geld weer helemaal voor mijn eigen onderhoud nodig hebben, maar ik ben dankbaar dat ik dit op deze manier kan doen. Ik voel me ook eigenlijk niet afhankelijk. Het geld wordt niet besteed aan luxe, maar aan iets wat bij mijn levensvisie past en wat hij ondersteunt, dus we staan hier gevoelsmatig gelijkwaardig in.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:21

Tsja hoe financieel onafhankelijk ben ik als ik nog thuis woon? Zou heel graag uit huis gaan maar daar heb ik niet genoeg centen voor icm paard dat ik volledig zelf bekostig. Zodra het appartement hier aan huis klaar is trek ik wel daar in.
Hier betaal ik dan wel huur voor maar dit zal hopelijk een familieprijsje zijn.

Het liefst ben ik van niemand afhankelijk. Dan kan niemand mij zeggen hoe ik moet leven of hoe ik met mijn spullen of dieren moet omgaan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:23

Goh, wat een weerstand tegen afhankelijk zijn van je gezin voor financiële zekerheid.

Natuurlijk is het fijn als je jezelf onder alle omstandigheden zou kunnen redden. En niet om hulp hoeft te vragen.
Onze samenleving is er al op ingericht dat we onszelf en elkaar indirect helpen. Sociale zekerheid bij werkloosheid en ziekte.

En ondanks dat ik mezelf kan redden, wonen, werken en het financieel goed heb. Mis ik het samen dragen en delen. Met een gezin als team, zouden de mogelijkheden veel groter zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:29

Zwerte schreef:
sflj schreef:

In principe heb je gelijk. Het hoeft niet.
Maar neem nou mijn situatie. Mijn partner wil ook graag buiten wonen op een boerderijtje en kan dat dus met gemak betalen. Ik absoluut niet, maar ik woon er nu wel, huis staat ook op beide namen. In die zin ben ik dus afhankelijk van hem. In mn eentje red ik het ook wel, maar niet op deze plek en niet met deze levensstijl. Dus idd de luxe betaalt hij.
Wat zou jij dan doen, als dat je eer te na is? Relatie maar verbreken omdat hij wel meer geld heeft? Of moet hij dan maar op mijn budget gaan leven? Want andere opties zijn er niet, behalve apart gaan wonen....

Ik ken jouw situatie maar al te goed. ;)
Er zijn meer manieren om e.e.a. gelijkwaardig te maken. ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:30

SuperAssie schreef:
Het liefst ben ik van niemand afhankelijk. Dan kan niemand mij zeggen hoe ik moet leven of hoe ik met mijn spullen of dieren moet omgaan.

Precies dát! ;)

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:36

Lastig, mijn man en ik hebben een kind gekregen dus ik ben minder gaan werken dus ja financieel nu wel afhankelijk.
Voorheen werkte ik 40 uur en verdiende ik in verhouding meer dan m'n man die int chauffeur is.

Maar afhankelijk ben ik niet!
Gaan we uit elkaar ga ik meer werken en is het probleem uit de weg.

Geld is voor mij geen reden om ongelukkig te zijn in een relatie!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:41

ik vind de stelling niet helemaal juist...
in mijn uppie zou ik niet in dit huis kunnen wonen met mijn paarden en honden. maar samen kunnen we dat wel. Maar als ik weg zou gaan zou mijn vriend het zelf ook niet kunnen. hij werkt meer dan ik en zou dan ook de verzorging en aandacht op zich moeten nemen wat niet lukt naast een drukke baan.
ik werk zelf ook en ben jaren financieel onafhankelijk geweest. nu zijn we gelukkig samen en kunnen met zn tweeen nou eenmaal net wat meer dan als je alleen bent. mooi toch!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:45

Ik ben financieel onafhankelijk.
Ik ben single en heb een full-time baan.
Geen kinderen en (helaas) geen paard. Wel heb ik een auto en een motorfiets.
Woon in een goed onderhouden huisje met een paar huisdieren.
Ik zou op vakantie kunnen als ik zou willen, maar ben aan het sparen om een garage te laten bouwen aan mijn huis
Rijd elke week een uur op de manege en als ik een dagje weg wil kan dat.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:48

suuzepuus schreef:
ik vind de stelling niet helemaal juist...
in mijn uppie zou ik niet in dit huis kunnen wonen met mijn paarden en honden. maar samen kunnen we dat wel. Maar als ik weg zou gaan zou mijn vriend het zelf ook niet kunnen. hij werkt meer dan ik en zou dan ook de verzorging en aandacht op zich moeten nemen wat niet lukt naast een drukke baan.
ik werk zelf ook en ben jaren financieel onafhankelijk geweest. nu zijn we gelukkig samen en kunnen met zn tweeen nou eenmaal net wat meer dan als je alleen bent. mooi toch!

Ja idd! Het is niet zo dat hij financieel onafhankelijk is en ik niet ofzo. We verdienen bijna hetzelfde dus wat dat betreft vind ik het een mooi evenwicht. Ik heb een aantal jaar meer verdiend en nu verdient hij iets meer. Kan per schooljaar eigenlijk veranderen.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:02

Ben niet afhankelijk van mijn partner..
Ik kan het prima redden met zoonlief en paard..
maar vindt het toch wel fijn/leuk/heerlijk om gepamperd te worden door mijn liefde <3 :D :o

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:08

Hier ook volledig financieel onafhankelijk.
Ik heb een fulltime baan en een eigen huis, ook al wordt dat nu nog gebouwd.
Paard, konijnen en ik redden ons prima :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:22

sflj schreef:
SuperAssie schreef:

Precies dát! ;)

Telt voor mij niet. Ik ben dus wel (financieel) afhankelijk, maar niemand vertelt me hoe ik moet leven of hoe ik ergens mee om moet gaan. Als ik iets wil kopen, dan doe ik dat. Kwestie van bij elkaar passen qua leefstijl en gezond rekening met elkaar houden.
O

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:25

sflj schreef:
SuperAssie schreef:

Precies dát! ;)

En daarom wil ik liever meer afhankelijk zijn van mijn man (nou ja, we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen dus in weze is het ook ons geld), dan van de overheid. Als je een uitkering krijgt, krijg je er plichten bij namelijk. Ik hoef van mijn man niet wekelijks een sollicitatieactiviteit door te geven, van het UWV wel :')

(Liever natuurlijk van beide niet haha, maar als ik moet kiezen zit ik liever gezellig samen in een fijn huis en dan maar meer afhankelijk zijn van mijn man voor het betalen van de vaste lasten, dan alleen in een flatje mijn hand op te houden bij de overheid :o )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:32

Ik ben financieel afhankelijk, ben al jarenlang thuismoeder, student en parttime werkende en woon in een huisje met grond en stallen die van mijn vriend zijn. Dit jaar een tweejarige studie richting fulltime werk op niveau maar het salaris van mijn vriend als doctor ingenieur kom ik niet aan en alleenstaand met drie kinderen zou ik ook dan veroordeeld zijn tot miniflat acht hoog achter :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:40

In principe ben ik nu in praktijk financieel afhankelijk. Ik ben gestopt bij mijn werkgever en ik blijf thuis bij mijn kinderen en om de boerderij bij te houden.
Mijn man heeft een akkerbouwbedrijf en werkt in rustige periodes ook nog wat uren als ZZPer bij loonbedrijven. Als ZZPer zit hij ook 2,5 maand per jaar in Spanje.

Ik moest steeds vaker onregelmatig werken en er kwamen veel weekenden bij. Oppas werd een probleem, althans ik wilde de kinderen niet op zaterdagen en soms zelfs zondagen bij (schoon)ouders brengen. Soms bleef mijn man dan thuis voor de kinderen terwijl hij die dag het 5-voudige van mijn salaris had kunnen verdienen.
Doordat ik thuis ben, kan mijn man zijn werk goed doen en kan ik bijspringen indien nodig.

Ik vind dit geen teren op zijn zak. Ik had ook kunnen zeggen; ik ga 3,5 dag werken en dan regel je maar wat je met onze kinderen doet.
Hij vindt het fijn dat ik thuis ben voor de kinderen en de beestjes op de boerderij. Hij is het hier volledig mee eens, het is een keuze die wij samen gemaakt hebben.

Wel hebben wij afspraken op papier en dat maakt dat ik misschien toch wat minder financieel afhankelijk ben als het er op aan komt. Er staat een vergoeding in voor mij, aangezien ik nu geen loon heb en niet kan sparen. Ondanks dat ik er volledig achter sta heb ik wel mijn baan en dus mijn inkomsten opgeofferd. Een bepaald percentage van de inkomsten van ons bedrijf is nu voor mij. Als ik kijk naar mijn oude salaris en nu, ben ik er absoluut niets in achteruit gegaan.
Mocht het onverhoopt mis gaan tussen ons, dan sta ik niet helemaal met lege handen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:47

Het is bij mij ontstaan door ziekte helaas. In eerste instantie was mijn salaris hoger maar ja, je wordt ziek gaat achteruit in uren en valt uiteindelijk met 4 uur en 330 euro per maand wao volledig uit. En dat nekt me nu helaas.