Zwanger, ontslagen en een flut opleiding.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Zwanger, ontslagen en een flut opleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:44

Ik lees even mee.

Nu gaan solliciteren heeft geen zin, er is geen werkgever die je nu aanneemt, of je moet zwijgen over je zwangerschap en het is nog niet te zien.
Misschien een goed moment om er een cursus of iets dergelijke bij te doen? Zou ik wel zo mikken dat je klaar bent voor je bevalling, want om daarna nog verder te gaan is erg zwaar.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 17:16

Even mijn situatie verduidelijken,
Ik wil graag iets doen met tekenen, webdesign, ontwikkelen of administratie eventueel heel graag dierenarts maarja dat is niet haalbaar.

Mijn man en ik wonen samen in een koophuis zijn salaris gaat op aan vaste lasten. Van ons en het huis dus huisdieren daarbuiten gelaten.

Dan mijn paard iedere maand 80 euro en hondjes en vogels voor +/- 35 euro. Dan nog boodschappen iedere week 90€ en we willen ook nog wel is naar de bios e.d.

Dus daarop gebaseerd hebben we best wat centjes nodig en straks natuurlijk de kleine met luiers voeding e.d dus we moeten zeker 900€ in de maand hebben om van te leven.

Ww wil ik niet aan beginnen stel je voor dat ik op een nieuwe baan wordt aangenomen en wordt ontslagen dan heb ik liever die Ww nog staan, in december krijg ik wel 16 weken zwangerschapsuitkering dat is 100% van mijn huidige salaris.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:23

Hoe kun je al je zwangerschaps en bevallingsverlof betaald krijgen als je dan niet meer werkt, geen ww hebt en je nog niet eens in aanmerking ervoor komt? Verlof wordt niet betaald door je werkgever namelijk maar door het UWV.

Bij je ww gaat het om sollicitatie activiteiten; betekend dat bv een netwerkgesprek ook mee telt (dus je vraagt een kennis over zijn werk bv en hoe je er binnen komt), naar een banenmarkt gaan telt ook mee of zelfs een sollicitatie training volgen (ook de webinars van het UWV tellen mee, kun je gewoon vanachter je pc volgen en is gratis. Duurt geloof ik 2 uur) Dus je hoeft niet eens letterlijk op een functie te solliciteren.

Als je in december je ww krijgt, tik je dan nog wel je verlofdatum aan tijdens je ww? Want dan krijg je namelijk wel gewoon je zwangerschap en bevallingsuitkering :)

Al is er nog een optie:
Uw uitgerekende datum ligt binnen 10 weken na het einde van uw dienstverband.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-09-15 17:47, in het totaal 5 keer bewerkt

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:27

bigone schreef:
Als je toch weet dat je er per december uitligt dan kun je wachten maar ook nu gewoon heel veel solliciteren op een nieuwe baan, wat dan maar ook want je kunt met een kleine op komst het geld goed gebruiken.

Maar als zwangere solliciteren is niet makkelijk. Moest ik toendertijd ook en kreeg letterlijk te horen dat ze me niet wilde omdat ik zwanger was.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 17:52

vuurneon schreef:
Hoe kun je al je zwangerschaps en bevallingsverlof betaald krijgen als je dan niet meer werkt, geen ww hebt en je nog niet eens in aanmerking ervoor komt? Verlof wordt niet betaald door je werkgever namelijk maar door het UWV.

Bij je ww gaat het om sollicitatie activiteiten; betekend dat bv een netwerkgesprek ook mee telt (dus je vraagt een kennis over zijn werk bv en hoe je er binnen komt), naar een banenmarkt gaan telt ook mee of zelfs een sollicitatie training volgen (ook de webinars van het UWV tellen mee, kun je gewoon vanachter je pc volgen en is gratis. Duurt geloof ik 2 uur) Dus je hoeft niet eens letterlijk op een functie te solliciteren.

Als je in december je ww krijgt, tik je dan nog wel je verlofdatum aan tijdens je ww? Want dan krijg je namelijk wel gewoon je zwangerschap en bevallingsuitkering :)

Al is er nog een optie:
Uw uitgerekende datum ligt binnen 10 weken na het einde van uw dienstverband.

Ging dit om mij of? Want mijn werkgever meld mij aan bij het uwv na ontslag

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:54

Het is toch jouw topic? ;)

Als er tussen jouw laatste dag en je uitgerekende datum minder dan 10 week zit, dan heb je er recht op (maar let wel, je krijgt het dus pas als je echt met zwangerschapsverlof gaat; die datum geef je zelf door aan het UWV) Dus je krijgt niet in december al die uitkering.
Stel je bent 1 december werkloos, dan moet je uitgerekende datum voor 9 februari liggen.

Zit er meer weken tussen, kun je toch overwegen de ww in te gaan als je verlofdatum dan wel binnen je ww periode valt.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:01

Hier ok werkloos kind van bijna 2. En niet weten welke opleiding(evt thuisstudie).

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:25

hier ook ww, zwanger 35 weken, inmiddels met zwangerschapsverlof, maar wel tot 30 weken (daarna door iets anders de ziektewet in gegaan) gesolliciteerd en gespreken gehad. Zelfs op laatst banen moeten afwijzen omdat ik binnen korte tijd met verlof zou gaan en daarbij aangegeven wanneer ik wel weer beschikbaar ben. Zou dus wel ww aanvragen die loopt na het verlof mocht je niets hebben gevonden weer door, al moet je deze wel weer opnieuw aanvragen. Moet er wel bij zeggen dat ik vanaf begin van mijn zwangerschap al thuis zit en heb hopelijk 1 januari wat nieuws gevonden, dan zit ik al weer een jaar thuis. Ook al heb ik dan nog recht op een aantal maanden ww. Maar hoop daar geen gebruik van te hoeven maken, is ook geen vetpot. Uwv kijkt na het verlof waar je weer recht op hebt. En ik heb bij sollicitaties gewoon eerlijk toegeven dat ik zwanger was maar wel heel graag wou werken. Ben daardoor soms ook ver in rondes gekomen maar door andere dingen alsnog afgewezen. Ze zochten iemand zonder accent en helaas heb ik die een beetje. Andere persoon sprak echt abn, was gesprek met meerdere via Skype. Dus ik zou het wel doen en dan gewoon gaan solliciteren met voor jezelf een datum dat je eventueel beschikbaar bent. Dit werd in mijn geval erg gewaardeerd. In ieder geval werd dat gezegd, ik ga deze mensen ook in december gewoon benaderen om te kijken of er nog steeds werk is.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 18:37

vuurneon schreef:
Het is toch jouw topic? ;)

Als er tussen jouw laatste dag en je uitgerekende datum minder dan 10 week zit, dan heb je er recht op (maar let wel, je krijgt het dus pas als je echt met zwangerschapsverlof gaat; die datum geef je zelf door aan het UWV) Dus je krijgt niet in december al die uitkering.
Stel je bent 1 december werkloos, dan moet je uitgerekende datum voor 9 februari liggen.

Zit er meer weken tussen, kun je toch overwegen de ww in te gaan als je verlofdatum dan wel binnen je ww periode valt.

Ik ben 16 feb uitgerekend

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:45

Vanaf welke datum ben je werkloos?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 18:46

1 dec

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:50

Ai, dan val je buiten de 10 weken.... Zou toch ww aanvragen, anders heb je geen recht op je zwangerschapsverlof uitkering

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:57

zanakuzies schreef:
*knip*
Ww wil ik niet aan beginnen stel je voor dat ik op een nieuwe baan wordt aangenomen en wordt ontslagen dan heb ik liever die Ww nog staan, in december krijg ik wel 16 weken zwangerschapsuitkering dat is 100% van mijn huidige salaris.

Die ww word opnieuw bekeken! Ik had namelijk hetzelfde idee. Heb hem nu aangevraagd en krijg 7 maanden lang WW. Mocht ik straks weer gaan werken en opnieuw werkeloos raken, kijken ze opnieuw naar je arbeidsverleden en krijg ik dus nogmaals die 7 maanden! (althans, dit is mij vertelt door iemand van het UWV, dus hoop dat ze gelijk heeft...anders laat ik het ook liever staan.).

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 19:27

Ik heb de afgelopen 5 jaar gewerkt, en ook zomerbaantjes en krantenwijkjes gehad.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 19:28

Dus als ik WW aanvraag, heb ik 7 maanden recht erop bij wijze van en dan zwangerschapsuitkering en daarna weer 7 maanden WW?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:31

zanakuzies schreef:
Dus als ik WW aanvraag, heb ik 7 maanden recht erop bij wijze van en dan zwangerschapsuitkering en daarna weer 7 maanden WW?

Nee. Je ww stopt even voor je verlof en gaat weer in na je verlof. Dus t is gewoon even een onderbreking :)

Stel je hebt 7 maand en je hebt 3 maanden ww gebruikt hebt voordat je met verlof gaat. Na je verlof krijg je dan nog 4 maand.

Om te kijken hoeveel arbeidsverleden je hebt;
http://www.uwv.nl/particulieren/mijnuwv/index.aspx

(En dan inloggen bij UWV, niet bij je werkmap)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 19:53

Oké zo, maar ik kan toch gewoon de zwangerschapsuitkering aanvragen? Want om nou voor 2 weken ww aan te vragen is ook nutteloos? Toch wil gewoon liever geen aanspraak maken op de ww mocht ik nog werkeloos zijn na mn zwangerschap

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:54

zanakuzies schreef:
Oké zo, maar ik kan toch gewoon de zwangerschapsuitkering aanvragen? Want om nou voor 2 weken ww aan te vragen is ook nutteloos? Toch wil gewoon liever geen aanspraak maken op de ww mocht ik nog werkeloos zijn na mn zwangerschap

Je maakt geen aansprak op de zwangerschapsuitkering, je uitgerekende datum ligt namelijk verder dan 10 week van je ontslag datum af.

Dus als je wel er recht op wil hebben, moet je een ww uitkering aanvragen.
Je krijgt dan vanaf 1 december ww tot aan je verlof, dus dat is echt wel langer dan 2 week hoor! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:57

zanakuzies schreef:

Daar denken ze bij het UWV heeeel anders over.
WW aanvragen, al is het voor 1 week. Je krijgt anders gezeur over de wet en regelgeving en dan loop je het risico op strafkortingen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:00

Ik snap je probleem niet met de ww eerlijk gezegd. Daardoor heb je recht op betaald verlof namelijk. Je kan dan ook in de ziektewet nog komen als je bv door je zwangerschap niet in staat bent te werken en ook dan word je ww gewoon even tijdelijk stopgezet en hervat na je verlof.

Het is niet dat je maar 1 keer recht hebt op ww in je leven: elke keer als jij aan de voorwaarden voldoet, heb je er recht op.

Dus stel je krijgt na deze ww periode nieuw werk en je bent ervoor verzekerd via dat werk maar je verliest je werk door economische reden, dan kom je gewoon weer in ww als er sprake is van:
Verlies van minimaal 5 uren per week
Direct beschikbaar voor betaald werk
In laatste 36 weken minstens 26 weken gewerkt
Geen schuld aan werkloosheid

Dat je eerder ww hebt gehad maakt dus niets uit. Wel kan je mogelijk korter ww krijgen omdat je bv een gat hebt in je arbeidsverleden doordat je te weinig of niet hebt gewerkt in een jaar.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 20:31

vuurneon schreef:
zanakuzies schreef:

Je maakt geen aansprak op de zwangerschapsuitkering, je uitgerekende datum ligt namelijk verder dan 10 week van je ontslag datum af.

Dus als je wel er recht op wil hebben, moet je een ww uitkering aanvragen.
Je krijgt dan vanaf 1 december ww tot aan je verlof, dus dat is echt wel langer dan 2 week hoor! :)

Het scheelt precies 1 week, dus als ik mijn werkgever het 1 week laat verlengen heb ik gewoon recht op de zwangerschapsuitkering en hoef ik (nog) geen aanspraak te maken op mijn ww

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:36

Maar je maakt dan sowieso pas weer aanspraak op je ww als je 26 vd laatste 36 week hebt gewerkt. Het is niet zo dat je na je verlof even je ww ineens op kan nemen, zo werkt dat niet omdat je al per december zonder werk zit.

Tot aan je verlof heb je geen inkomsten, waarom dan niet de ww?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-09-15 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 20:37

Ik heb afgelopen 2 jaar fulltime gewerkt. Daarvoor ook partime 3 jaar

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:40

24 maand dus bij je huidige werkgever tot december? Dan mag je contract alleen verlengd worden met een vaste aanstelling.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 01:41

WW moet je aanvragen uiterlijk 2 of 3 dagen na je laatste werkdag, anders heb je er geen recht meer op.
Moet je zeker wel doen hoor, want nu krijg je echt geen baan meer tot na je zwangerschap (wanneer je baby een maand of 3/4 is minimaal) en al die tijd zonder inkomen zitten is geen pretje.