De enige zekerheid die we hebben.......uitvaartverzekering!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:40

vibabu schreef:
waarom een uitvaartverzekering eigenlijk afsluiten. Als je de komende 24 jaar die 35 euro spaart en niet aan de maatschappij betaald dan zit je ook op 10.000 euro.
Ik heb dan ook geen uitvaartverzekering maar zorg er voor dat ik genoeg geld op m'n rekening heb staan waarvan de begrafenis van betaald kam worden.

Maar dan moet je niet in die 24 jaar overlijden anders moeten de nabestaanden dat bedrag ophoesten.

Precies daarom ben ik al 13 jaar verzekerd bij Monuta met winstdeling.
Door eigen ervaringen weet ik dat het een fijne uitvaartverzekering is. Ik ben voor rond de 10.000,- verzekerd en betaal dacht ik tussen de 12,- en 18,- uit mijn hoofd.

Uitvaarten kunnen zo goedkoop en duur als je zelf wilt. Wat misschien interessant is dat je een gesprek aan gaat met een uitvaartverzekering maatschappij om te kijken wat je wensen zijn en of je dan genoeg verzekerd bent.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:41

Euh vibabu.. De verantwoording niet op je nemen is ook geen erfenis op je nemen. Informeer jezelf gewoon goed, want ik lees hier en daar toch redelijk het eea aan dingen die onjuist zijn.

Ik vind een uitvaartverzekering ook onzin, maar ik heb m wel! Erg mager en meer dan de simpelste kist zit er wrs niet in.

Ik ken genoeg mensen die uit religieuze overwegingen deze verzekering niet hebben. Dan kom je dus uit op kerkdienst, thuis opbaren, begrafenis, geen brood, geen thee of koffie en geen steen. Kost een paar duizend euro.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: De enige zekerheid die we hebben.......uitvaartverzekering!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:44

Uitvaart is niet aftrekbaar bij de belasting en toen mijn broer overleed werd het geld echt niet meteen vrij gegeven aan mijn moeder. Dit duurde maanden voordat het gebeurde. Nu weet ik niet hoe het zit wanneer je getrouwd ben en het op een gezamenlijke rekening staat maar ik zou er niet meteen vanuit gaan dat je het bedrag krijgt.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:44

Inderdaad er is nog nooit iemand boven de grond blijven staan....omdat de rekening bij de nabestaanden wordt gelegd. Zelfs als er geen kinderen zijn. Ben je als neef of nicht de klos. Tenzij je geen aanspraak maakt op de erfenis, of spullen dan betaalt de gemeente het daarvan.
Ik zelf heb een levensverzekering met winstdeling. Als het verzekeringsbedrijf winst maakt deel ik daarin en wordt het bij het verzekerd bedrag geteld. Ik denk dat ik op €7500 zit nu.
Ik hoef niets, zo goedkoop mogelijk, zeker geen rouwbeklag waar mensen in je kist kijken en moeten melden hoe mager, ziekelijk etc etc er bij ligt , of vredig ??
Geen rouwkaarten, geen volgauto.
Gelukkig weten mijn kinderen wat ik wil en hebben daar volkomen vrede mee, omdat het mijn wens is en ik alle poespas niet voor hun hoef te doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:45

Ik heb vorig jaar het UitvaartPlan Plus van DELA afgesloten. Ik ben daarmee verzekerd voor in totaal €8.500; €5.500 in de vorm van diensten (dus dat zal ivm inflatie in de toekomst meer worden) en €3000 vrij te besteden. Ik betaal nog geen €10 per maand, ik betaal tot mijn 65e en na mijn 65e wordt mijn uitvaartverzekering nog steeds elk jaar geïndexeerd. Hier heb ik voor gekozen omdat mijn familie tot nu toe 80+ en 90+ is geworden.

Ik heb hiervoor gekozen omdat deze als beste uit de bus kwam bij een test van de Consumentenbond. http://www.consumentenbond.nl/uitvaartv ... rgelijken/

Ik heb het destijds ook zelf geprobeerd uit te rekenen of sparen niet goedkoper was, maar dat was volgens mij niet zo.

Ik doe het vooral om mijn nabestaanden wat te ontlasten. Het deel wat overblijft van die €3000 is voor de nabestaanden.

Over zelfdoding kan ik overigens niets vinden in mijn polisvoorwaarden.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 03-09-15 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:48

Zelf sparen kan wel goedkoper zijn, maar eerst komt de fiscus daar een deel opeisen. Dus dat moet je ook meetellen. Tot wellicht 60!!!! Procent. Dan blijft het nog even ergens vastliggen, want de erfenis moet geregeld worden. Alleen die begrafenis of crematie moet binnen max 6, soms 7 dagen al geregeld zijn. De fiscus is noooooit zo snel...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:49

bakkabouter schreef:
verootjoo schreef:
Ik snap dat ook nooit. Wij hebben sowieso wel geld op de spaarrekening staan, dan gebruik je dat toch gewoon :? Heb er zelf dan toch niks meer aan.

Ik weet niet of het altijd en overal het geval is, maar ik hoor vaak dat bij een overlijden alle rekeningen geblokkeerd worden. Dat geld is een deel van de erfenis, en eerst moet alles daarvoor geregeld worden voor je er weer aan kan. En soms kan dat helaas LANG duren...

Kun je tegenwoordig wijzigen, ook in geval van dementie van één partner zijn er soms moeilijk beslissingen te nemen. Een nieuwe regeling, die dan wel bij de notaris opgesteld moet worden, maakt dat je als partner de beslissingen over verkopen woning ed kunt nemen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:49

dorientjuh schreef:

Bij dela belgië wordt er zelfdoding de eerste 12 maanden niet uitgekeerd, daarna wel.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:50

Geen, mijn nabestaanden zien maar hoe ze me onder de grond stoppen of afgeven bij het chemisch afval. Gelukkig heb ik een grote familie, gedeelde smart halve smart

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:53

Hoop je :') als er ergens ruzies ontstaan dan is het wel bij... De erfenis.. ( of het gebrek daaraan := )

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:57

Hier wel een polis.
Idd omdat ik niet zeker weet of er genoeg op de rekening staat in geval van vroegtijdig overlijden.

plieza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:58

In latere situaties hebben vaak de kinderen al controle over de rekeningen van de ouders. Dus betalen is dan geen probleem. In vroegere situaties zijn er al meerdere oplossingen genoemd. Zoals het voorschieten, rekeningen die niet acuut betaald hoeven worden (een steen gaat er echt pas een maand of wat later op), en bankrekeningen die echt niet zomaar bevroren worden.

Verzekeringsmaatschappijen bestaan in de eerste plaats om geld te verdienen. Je een schuldgevoel aanpraten omdat eventuele nabestaanden met de kosten opgescheept zouden zitten is onderdeel van het marketingplan.
Als wil dat er een back-up is omdat je bang bent dat jij of anderen het eventueel niet kunnen betalen, dan is dat geen probleem. Maar het is absoluut niet nodig.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:00

bakkabouter schreef:
dorientjuh schreef:

Bij dela belgië wordt er zelfdoding de eerste 12 maanden niet uitgekeerd, daarna wel.

Hm, waar zie jij dat staan / hoe wordt het genoemd in de polis?
Dit zijn mijn polisvoorwaarden:
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 24&cad=rja

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:01

Sammie schreef:
Euh vibabu.. De verantwoording niet op je nemen is ook geen erfenis op je nemen. Informeer jezelf gewoon goed, want ik lees hier en daar toch redelijk het eea aan dingen die onjuist zijn.

Ik vind een uitvaartverzekering ook onzin, maar ik heb m wel! Erg mager en meer dan de simpelste kist zit er wrs niet in.

Ik ken genoeg mensen die uit religieuze overwegingen deze verzekering niet hebben. Dan kom je dus uit op kerkdienst, thuis opbaren, begrafenis, geen brood, geen thee of koffie en geen steen. Kost een paar duizend euro.

Hoe bedoel je? Ik zeg toch ook niet geen verantwoording is wel een erfenis?
Als je een uitvaartverzekering onzin vind, waarom neem je hem dan wel :7

Ik heb mezelf goed laten informeren en ook vooral zelf goed onderzoek gedaan. Want uiteindelijk is die ene verzekeringsmaatschappij die je goed informeert de beste, de goedkoopste en hen je hem zeker weten nodig!

Ik heb een overlijdensrisicoverzekering voor mijn huis mocht ik vroegtijdig komen te overlijden en heb genoeg spaargeld waarvan m'n uitvaart betaald van zou moeten worden. Datgene wat er overblijft is voor de mensen die alles geregeld hebben (de nabestaanden)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:01

Het is duur, zelfs als je het eenvoudig houdt.......Opa is overleden, opgehaald en opgebaard bij het rouwcentrum in de meest eenvoudige kist. Hier is geen gebruik gemaakt van een rouwkamer o.i.d. Op de dag van de crematie zijn wij achter de auto aangereden naar het crematorium. Aangezien opa in besloten kring werd gecremeerd (5 personen) hebben wij geen gebruik gemaakt van de aula en koffiekamer. De kaarten zijn achteraf verstuurd en het aantal van 150 kaarten hebben wij lang niet gehaald. De rekening: 6000 euro......

Zelf ben ik al jaren verzekerd bij de Dela met mijn man. Onze dochter is meeverzekerd tot 18 jaar, hierna zal zij zelf moeten gaan betalen. Als gezin betalen wij 53 euro per kwartaal en zij wij per persoon verzekerd tot 8500 euro.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:02

Ik vind het ronduit schandalig zoals sommigen hier noemen dat de nabestaanden het maar moeten uitzoeken of de gemeente maar moet betalen (dat zijn we allemaal zelf he!). Als de gemeente het moet doen, verhaalt deze alles op de nabestaanden. Je hebt dan het goedkoopste van het goedkoopste en dat is dan cremeren zonder afscheid of een algemeen graf zonder steen voor 10 jaar. Vaak is de familie dan nog wel van plan het huis leeg te halen maar dat wordt dan afgesloten. Je verwerpt dan de erfenis en zo niet, dan moet je betalen, zo simpel is het.

V.w.b. het blokkeren van de rekening, met een en/of rekening gebeurt dat niet. Tenminste, niet bij mij. Ik kon overal bij en alles gewoon betalen.

Bij een verzekering hoor ik vaak dat er maar uitgekeerd wordt voor 10 jaar grafrechten, terwijl de meesten toch wel langer willen huren. Erg pijnlijk soms maar de maatschappijen willen ook verdienen.

En dat een uitvaartverzorger duur is, wie gaat er hier naar zijn werk zonder aan het eind van de maand salaris te verwachten? Het is een zwaar beroep, je weet niet half hoeveel ellende ze zien en horen na een overlijden van ruziënde families!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:05

dorientjuh schreef:
Hm, waar zie jij dat staan / hoe wordt het genoemd in de polis?

Geen idee hoe het er precies instaat, ik heb de informatie via een vriendin die er werkt, schijnt ook niet afhankelijk te zijn van welk type polis maar voor allemaal te gelden. Misschien gewoon eens vragen?
Bij Nederlandse vrienden heeft dela overigens wel uitgekeerd na een zelfdoding, maar ik durf niks te zeggen over hoe dat precies geregeld was.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:10

Sammie schreef:
Zelf sparen kan wel goedkoper zijn, maar eerst komt de fiscus daar een deel opeisen. Dus dat moet je ook meetellen. Tot wellicht 60!!!! Procent. Dan blijft het nog even ergens vastliggen, want de erfenis moet geregeld worden. Alleen die begrafenis of crematie moet binnen max 6, soms 7 dagen al geregeld zijn. De fiscus is noooooit zo snel...

Hoe kom je aan 60%? Volgens mij is het hoogste belastingpercentage 56% en die hoef je echt niet binnen een week te betalen. Ze zijn gelukkig niet zo snel dus dat je binnen zo'n korte tijd moet betalen.... Nee.
En de fiscus hoeft ook nooit binnen 6 a 7 dagen betaald te worden. De belastingaanslag komt gewoon het volgende jaar en dan nog kan je uitstel van betaling aanvragen. Je moet zelfs binnen 5 werkdagen? Begraven worden dus je heb niet eens 6 dagen de tijd (afgezien van zondag)
De erfenis en al dat papierwerk komt pas na de begrafenis.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:10

vibabu schreef:
Sammie schreef:

Ik heb mezelf goed laten informeren en ook vooral zelf goed onderzoek gedaan. Want uiteindelijk is die ene verzekeringsmaatschappij die je goed informeert de beste, de goedkoopste en hen je hem zeker weten nodig!

Ik heb een overlijdensrisicoverzekering voor mijn huis mocht ik vroegtijdig komen te overlijden en heb genoeg spaargeld waarvan m'n uitvaart betaald van zou moeten worden. Datgene wat er overblijft is voor de mensen die alles geregeld hebben (de nabestaanden)
ik heb m enkel voor het basisbedrag. Afgesloten door m'n ouders, trouwens. Volgens mij stond dat eerste er achter. Basisbedrag dus. Jij zegt ik spaar het wel bij elkaar en vervolgens zeg je als men die kosten niet wil dan moeten ze die niet aanvaarden. Dan hoef jij ook niet te sparen en hopelijk woon je ook niet in een koophuis of heb je erfstukken oid, want dat mag dan ook door niemand geclaimd worden. Het enige wanneer dit rendabel is is als er schulden zijn, komt er al een beetje eigen geld om de hoek kijken dan is het eigenlijk niet rendabel om te weigeren.

Er zijn genoeg redenen om geen verzekering te nemen, hoor. En dat is verder ieder voor zich. Maar hier en daar denk jij er iets te simpel over, over hoe iets wrs of al dan niet werkt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:14

vibabu schreef:
Sammie schreef:

Hoe kom je aan 60%? Volgens mij is het hoogste belastingpercentage 56% en die hoef je echt niet binnen een week te betalen. Ze zijn gelukkig niet zo snel dus dat je binnen zo'n korte tijd moet betalen.... Nee.
En de fiscus hoeft ook nooit binnen 6 a 7 dagen betaald te worden. De belastingaanslag komt gewoon het volgende jaar en dan nog kan je uitstel van betaling aanvragen. Je moet zelfs binnen 5 werkdagen? Begraven worden dus je heb niet eens 6 dagen de tijd (afgezien van zondag)

Hier ook een mooi voorbeeld.. Vijf werkdagen.. Ontzettend achterhaald. Na een bepaald tijdstip en voor bepaalde feestdagen levert al snel zes dagen op. En dat gebeurd tegenwoordig steeds vaker dan binnen de vijf.

Het hoogste erfbelastingsbedrag is zestig procent.. Geen 56. Dus als jij tienduizend hebt gespaard en je hebt geen directe nabestaanden om je heen is 6000 voor Rutte en co.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:14

vibabu schreef:
Sammie schreef:

Het hoogste tarief erbasting is 40% per persoon. En dat is dan tot een bedrag van X 30%, en vanaf daar 40%..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:16

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:18

40% staat ook in m'n bundel :')

Jullie halen volgens mij erfbelasting en inkomstenbelasting en vpb door elkaar _O-
Erfbelasting wordt vaak geheven op t moment dat het geld vrij komt. Dus niet een jaar later betalen, maar eerst verkopen, dan geld , en dan geld-belasting krijg je. En dan heb je nog wel x aan vrijstellingen overigens.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 03-09-15 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:20

LiiNd_Y schreef:
vind uitvaartverzekering zo'n onzin! Maar het geld is bij ons ook geen probleem ;)

Tot dat je failliet raakt, en je partner daardoor het niet meer zitten en zelfmoord pleegt. En dan... Had ik maar...

Ook voor onverziene zaken moet je risico's klein houden. Mijn opa heeft zich vorig jaar nog laten verzekeren.
Hij wil ons(mijn moeder en broers en zussen) niet voor het blok zetten. En misschien heeft hij een aardig centje. Maar voordat je dat hebt moet het huis verkocht zijn en erfbelasting betaald zijn. Dan ben je in deze tijden wel 3 jaar verder.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:24

Sammie schreef:

Citaat:

Citaat:
ik heb m enkel voor het basisbedrag. Afgesloten door m'n ouders, trouwens. Volgens mij stond dat eerste er achter. Basisbedrag dus. Jij zegt ik spaar het wel bij elkaar en vervolgens zeg je als men die kosten niet wil dan moeten ze die niet aanvaarden. Dan hoef jij ook niet te sparen en hopelijk woon je ook niet in een koophuis of heb je erfstukken oid, want dat mag dan ook door niemand geclaimd worden. Het enige wanneer dit rendabel is is als er schulden zijn, komt er al een beetje eigen geld om de hoek kijken dan is het eigenlijk niet rendabel om te weigeren.

Er zijn genoeg redenen om geen verzekering te nemen, hoor. En dat is verder ieder voor zich. Maar hier en daar denk jij er iets te simpel over, over hoe iets wrs of al dan niet werkt.

Zeg... Lees je wel mijn hele tekst? Ik heb nu al meerdere keren aangeven dat ik een overlijdensrisico verzekering heb afgesloten voor mijn huis. Daarnaast is mijn huis meer waard dan de hypotheek dus blijft er geld over. En daarnaast heb ik nog eens geld gespaard voor mijn uitvaart.

Ik heb het ov andere mensen over erfenis wel of niet aanvaarden dus niet over mijn eigen situatie. Een dakloze krijgt bijv ook een "uitvaart" zonder dat er maar een nabestaande is. Niet dat dit bij mij van toepassing is maar het gebeurt wel. Mensen die in de schuldsanering zitten zeggen ook wel tegen de kinderen 'aanvaard mijn erfenis niet' dus ook niet bij mij van toepassing maar het gebeurt.