FB actie voor vluchtelingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:13

Ik vind het nogal een verschil 'zwerver in NL' of door IS je huis uit gebombardeerd worden en naar de andere kant van de wereld moeten vluchten om te overleven.

Maar goed dat zal wel aan mij liggen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:14

Esther28 schreef:
Amaris schreef:
Esther28 je moet weten wanneer je moet reageren in een topic en wanneer je moet denken 'naahh niks voor mij ik klik het weg'.

Dat laatste kan veel oeverloze discussies en vervuiling schelen.

Niks voor jou dit idee? Prima :evaw:

Nee hoor...omdat ik jouw mening niet deel? Ik laat me door jou niet uit een topic sturen.
We leven hier nog steeds in een democratie. Je hoeft mijn mening niet te lezen en er vooral ook niet op te reageren! Misschien moet je dan zelf wieberen :evaw: :evaw:

Ik zou lekker terug kruipen onder je hunebed :)

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:16

Amaris schreef:
Ik vind het nogal een verschil 'zwerver in NL' of door IS je huis uit gebombardeerd worden en naar de andere kant van de wereld moeten vluchten om te overleven.

Maar goed dat zal wel aan mij liggen.

Dit dus.
Ik weet niet of je kinderen hebt Esther28? Maar moest er in Nederland nu hetzelfde aan de gang zijn als in Syrië, zou je dan zo denken als dat je nu denkt?

http://www.demorgen.be/buitenland/de-cr ... -a2443105/
Het moest jouw kind maar eens zijn...

Nicky91

Re: FB actie voor vluchtelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:22

Ik heb respect voor Esther28. Ook ik denk er zo over. Ook ik heb geen goede dingen mee gemaakt met buitenlanders. Maar omdat zij haar mening geeft word zij uitgespuugd. heb je enig idee hoeveel Nederlanders deze mening met haar delen maar deze niet durven uit te spreken?

Iedereen zijn mening hoort gerespecteerd te worden of dit nu wel of niet in jullie straatje past.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:44

Als ik kijk naar de gemiddelde haat-reactie onder de zoveelste foto van een groep verdronken vluchtelingen denk ik dat het wel een beetje meevalt met 'al die mensen' die hun mening niet durven uit te spreken. Ik zie in deze, en gelukkig steeds meer acties, een tegengeluid om te laten zien dat Nederland niet bestaat een verzameling harteloze, kille, buitenlander haters die uitsluitend bezig zijn met het in stand houden van hun eigen (hoge mate van) welvaart.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:47

Esther28 schreef:
chamion schreef:
Nee, ik heb het niet op vreemde mensen en ik heb niet op buitenlanders. Ik weet het moet ze niet allemaal over 1 kam scheren, maar ik heb tot nu toe alleen maar slechte ervaringen met buitenlanders.

Hier precies zo...en trouwens waarom voor buitenlanders wel. Maar er zijn ook zat jonge dakloze moeders, daar worden geen initiatieven voor genomen. Die zijn t blijkbaar niet waard.
Ik vind het dus een enorm hypocriete actie!

Voor dakloze moeders zijn er talloze initiätieven. Heb verschillende vrienden die dakloos waren en zonder problemen weer de maatschappij ingeholpen werden. Weinig beseffen hier hoe bevoorrecht wij zijn met ons huidig sociaal systeem. Komt ook nog bij dat er nog veel knelpuntberoepen zijn en dat als we enkel afhankelijk zijn van ons eigen volk om de pensioenen uit te betalen we dan waarschijnlijk tot ons 90 jaar gaan mogen werken, want onze bevolkingsgroei is enkel aan de immigratie te danken. En als een vreemdeling 1000€ per maand krijgt doet hij het nog altijd grotendeels op aan huur en lokale winkels en dergelijke. Dus ze dragen sowieso bij aan de economie. En zoals velen hier zeggen. Als jouw grootmoeder in een rusthuis terecht komt is er veel kans dat het een vreemdeling is die haar pampers ververst...

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:51

joyce B schreef:
je kunt je ook als vrijwilliger opgeven bij een AZC hoor... Dan hoef je ze niet in huis te halen maar ga je daarheen zo vaak als dat jij dat ziet zitten.

Dat zou ik wel heel leuk vinden.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:57

Vind het echt heel erg hier hoe sommige mensen reageren, weet je hoeveel buitenlanders hier in NL wonen?
Stel je pleurt van je paard en je moet naar de dokter, en dat is een buitenlander? Ga je dan ook zeggen sorry maar ik wil niet door jou geholpen worden?

Jessy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:14

Geen goede buitenlanders?? Wat een poedersuiker opmerking zeg!! Ik hoop dat ik als kleurling met een zwarte vader en witte moeder..en een zwart kindje in mijn buik van een zwarte vriend daar wat van mag vinden....

Even over die buitenlanders..Toen hier de Duitsers binnen vielen waren het buitenlanders met hulp van een aantal Nederlanders die jou voorouders hebben gered en Voor uiteindelijk jou vrijheid hebben gevochten! Er liggen graven vol met " buitenlanders" die voor jou vrijheid zijn gestorven! Als goede Nederlanders herdenken we die buitenlanders nog wel elk jaar door een paar minuten stil te zijn...maar die buitenlanders bedoel je waarschijnlijk niet ;)

Je bedoelt zwarten en gekleuren natuurlijk...zal ik als half buitenlander met een half buitenlandse baby vertellen dat buitenlanders ook hard werkende en volwaaridge mensen zijn!!! Ja er zitten rotte appels tussen maar dat geldt net zo goed voor het Nederlandse volk..

Dat sterven voor deze oorlogslachtoffers die er nu zijn word je niet gevraagd hoor..alleen een beetje menselijkheid naar een MEDEMENS...de wereld is van iedereen..

En ik denk dat al die overleden "buitenlanders" voor jou vrijheid zich om zouden draaien in hun graf als ze je gebazel zouden meekrijgen...

Ik hoop dat jij niet over 10 jaar met je kids die kant op moet roeien en dat ze er daar net zo over denken als jij...

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:22

Nicky91 schreef:
Ik heb respect voor Esther28. Ook ik denk er zo over. Ook ik heb geen goede dingen mee gemaakt met buitenlanders. Maar omdat zij haar mening geeft word zij uitgespuugd. heb je enig idee hoeveel Nederlanders deze mening met haar delen maar deze niet durven uit te spreken?

Iedereen zijn mening hoort gerespecteerd te worden of dit nu wel of niet in jullie straatje past.

Zucht... Dit is echt zo'n typisch Nederlandse manier van discussiëren: "Ik vind X." "Maar jouw mening kan moeilijk standhouden, want argument Y, Z en P." "Nou en! Ik vind dit, dit is mijn mening, je beperkt me in mijn vrijheid van meningsuiting, de democratie is in gevaar, je respecteert me niet etc. etc.!" :')

Het probleem dat veel anti-allochtonen hebben, is niet het niet durven uitspreken van hun mening, maar het onvermogen om te kunnen geloven dat er mensen zijn die hun mening niet delen en het denken dat deze mensen, als ze er al zijn, in de minderheid zijn. Een beetje hetzelfde idee als het "allochtonen zijn stom"-verhaal. Een minderheid van de immigranten zorgt voor problemen en plaatst zichzelf buiten de maatschappij, maar de anti-allochtonen laten het voorkomen alsof álle immigranten onfatsoenlijke honden zijn (hierbij vaak vergetend dat ook Britten, Chinezen, Amerikanen én onze koningin net zo allochtoon zijn als Syriërs, Zimbabwanen en Turken). Newsflash: dit is niet zo en er zijn ook zat Nederlanders die zichzelf buiten de maatschappij plaatsen, en de meeste Nederlanders hebben normen en waarden waarvan ik een beetje moet huilen.

Ik zou zeggen: loop een keer een dagje mee met mijn colleges. Buitenlanders te over op de universiteit--zowel staff als studenten--en ze proberen je niet te ontdoen van je hoofd of je geld, beloofd. :)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:32

Vind het wel altijd 'grappig' dat mensen zeggen dat er ook genoeg ellende is in Nederland en dat daar wat aan gedaan moet worden, maar er dan eigenlijk zelf niks aan doen en 's avonds lekker in het warme veilige bedje duiken. Ja want de overheid doet er toch niks aan, het is de taak van de overheid? Tsja ik vind dit een goede actie en zou graag er aan mee willen helpen. En mensen die vinden dat er wat aan de dakloze kindermoeders gedaan moeten worden, dan ga je daar toch aan meehelpen?

Kennisje van mij is afgekeurd om te werken en krijgt een uitkering. Nu gaat ze dit 'corrupte' zooitje in Nederland verlaten en emigreren naar het buitenland. Maarja, ze gaat er dan wel vanuit dat ze gewoon haar uitkering nog steeds krijgt.

Tsja, en natuurlijk valt er ook wel iets te zeggen over de 'kleurlingen'. Zo vind ik bv dat er wel erg vaak de racisme kaart getrokken wordt en de slavernij van eeuwen terug erbij getrokken wordt. Feit is namelijk dat er ook onwijs veel blanke slaven zijn geweest. Maar je kan niet iemand beoordelen enkel en alleen om zijn uiterlijk

Een betere wereld begint bij jezelf :)

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:33

Ik zal nooit een "buitenlander" Allochtoon hoe je het noemen wilt, respectloos behandelen, als ze voor me deur staan, iets vragen wat dan ook zal ik ze altijd te woord staan. MAAR, ik heb er niks mee, zal er niks mee hebben en zal er nooit iets mee krijgen. Dat is het verschil. Het is geen HAAT, ik kan er alleen niet mee omgaan. Meerdere keren geprobeerd helaas pindakaas.

Te veel dingen gezien en mee gemaakt voor mij niet meer.
Neemt niet weg dat ik het sneu vind voor die mensen die daar lopen/wonen/staan/ziek zijn, maar ik ga ze ook zeker niet opvangen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:33

_Summerly_ schreef:
Nicky91 schreef:

Zucht... Dit is echt zo'n typisch Nederlandse manier van discussiëren: "Ik vind X." "Maar jouw mening kan moeilijk standhouden, want argument Y, Z en P." "Nou en! Ik vind dit, dit is mijn mening, je beperkt me in mijn vrijheid van meningsuiting, de democratie is in gevaar, je respecteert me niet etc. etc.!" :')

Het probleem dat veel anti-allochtonen hebben, is niet het niet durven uitspreken van hun mening, maar het onvermogen om te kunnen geloven dat er mensen zijn die hun mening niet delen en het denken dat deze mensen, als ze er al zijn, in de minderheid zijn. Een beetje hetzelfde idee als het "allochtonen zijn stom"-verhaal. Een minderheid van de immigranten zorgt voor problemen en plaatst zichzelf buiten de maatschappij, maar de anti-allochtonen laten het voorkomen alsof álle immigranten onfatsoenlijke honden zijn (hierbij vaak vergetend dat ook Britten, Chinezen, Amerikanen én onze koningin net zo allochtoon zijn als Syriërs, Zimbabwanen en Turken). Newsflash: dit is niet zo en er zijn ook zat Nederlanders die zichzelf buiten de maatschappij plaatsen, en de meeste Nederlanders hebben normen en waarden waarvan ik een beetje moet huilen.

Ik zou zeggen: loop een keer een dagje mee met mijn colleges. Buitenlanders te over op de universiteit--zowel staff als studenten--en ze proberen je niet te ontdoen van je hoofd of je geld, beloofd. :)

Helemaal mee eens

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:41

Nicky91 schreef:

Naar mijn idee spreken te veel mensen juist hun mening ongefundeerd uit...
"Ja maar ze lopen op Nikes en dragen Adidas shirts en hebben ook nog een mobiele telefoon...."
Kom op.... Deze mensen vluchten niet omdat ze arm zijn.
De hélft van de Syrische bevolking is óf dood óf op de vlucht! De hélft....

Ik heb de oplossing niet, had ik die maar.... Maar als ik dan zo'n kinderlijkje op het strand zie liggen, terwijl ik echt niks met kinderen heb..... Dan breekt mijn hart....

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:45

LadyMadonna schreef:
Nicky91 schreef:

Naar mijn idee spreken te veel mensen juist hun mening ongefundeerd uit...
"Ja maar ze lopen op Nikes en dragen Adidas shirts en hebben ook nog een mobiele telefoon...."
Kom op.... Deze mensen vluchten niet omdat ze arm zijn.
De hélft van de Syrische bevolking is óf dood óf op de vlucht! De hélft....

Ik heb de oplossing niet, had ik die maar.... Maar als ik dan zo'n kinderlijkje op het strand zie liggen, terwijl ik echt niks met kinderen heb..... Dan breekt mijn hart....

Mee eens, maar er word wel gezegd: "Deze mensen hebben niks meer" "Ze zijn alles kwijt"... Dit is het geen wat verwarring veroorzaakt, waardoor mensen daar dus uithalen dat ze arm zijn en niks kunnen.

De mensen hebben geen huis meer, de kleding die ze hebben is alles wat ze hebben. Maar ze hebben nog wel hun mobieltje en sommige nog wat geld...

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:49

Helaas wel wat minder familieleden dan een paar jaar terug en een totaal verwoest leven, maar inderdaad: hoe durft men te zeggen dat ze niks meer hebben. Ze hebben hun mobiel toch nog 8)7

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:50

Volgens mij vergeten veel mensen dat zodra ze over hun eigen landsgrens gaan en vakantie vieren in een ander land die niet deel uit maakt van hun nationaliteit, ze ook de vreselijke buitenlander zijn.
Klagen over die vreselijke buitenlanders en dan wel als bv Nederlander vrolijk 3 maand naar Spanje gaan of vrolijk gaan wonen en studeren als Belg in Nederland :')

Ik wil graag iets doen voor ze, maar ben zwanger dus kan even niets nu.

Wij hebben iets kostbaarders dan zij hebben en ik gun het iedereen; vrijheid.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:51

Nicky91 schreef:
Mee eens, maar er word wel gezegd: "Deze mensen hebben niks meer" "Ze zijn alles kwijt"... Dit is het geen wat verwarring veroorzaakt, waardoor mensen daar dus uithalen dat ze arm zijn en niks kunnen.

De mensen hebben geen huis meer, de kleding die ze hebben is alles wat ze hebben. Maar ze hebben nog wel hun mobieltje en sommige nog wat geld...

Vergeer niet dat het niet alleen materiële zaken zijn die ze kwijt zijn. ;) Want naast huis, kleding e.d. zijn ze nog meer kwijt: familie, veiligheid, geborgenheid, hun plaats in de samenleving en hun thuis (wat iets anders is dan een dak boven je hoofd). Dit laatste is nog veel erger om te verliezen dan de vervangbare, materiële zaken. Ik weet bijna zeker dat als je zou zeggen dat je ze herenigt met hun familie in ruil voor hun telefoon, ze nog geen twee seconden na hoeven te denken waar ze voor zullen gaan. En dat is niet de telefoon. :)

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:54

Jezus, wat lezen jullie verschrikkelijk vervelend zeg.

ik ben weg AJU!

"Mee eens, maar er word wel gezegd: "Deze mensen hebben niks meer" "Ze zijn alles kwijt"... Dit is het geen wat verwarring veroorzaakt, waardoor mensen daar dus uithalen dat ze arm zijn en niks kunnen.

De mensen hebben geen huis meer, de kleding die ze hebben is alles wat ze hebben. Maar ze hebben nog wel hun mobieltje en sommige nog wat geld..."

DIT WORD GEZEGD IN DE MEDIA.

En verder: Is dit een eindeloze, nutteloze, verschrikkelijke discussie waar nooit, maar dan ook nooit een einde aan zal komen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:58

Op zich een mooi initiatief, maar ik zou ook nooit vreemde mensen naar binnen laten. Stel dat je zo'n groepje extremisten uitnodigt? Er zijn vast zat vaders die daar mee hebben gevochten, die radicaal moslim zijn, en nu met hun familie vluchten en er niet van wakker liggen als ze nog een extra persoon moeten omleggen omdat hun denkwijze ze niet aanstaat of simpelweg om te overleven.
We hebben hier regelmatig een buitenlander werken, een pool. Aardige, handwerkende man.. En toch zou ik nooit vreemde polen binnen laten simpelweg omdat het aantal inbraken evenwijdig omhoog loopt met het aantal polen die hier 's zomers op de akkers komen werken en dus neem ik liever niet het risico om een van die rotte appels in huis te hebben.
Prima dat anderen het doen hoor. Maar ik geef dan bv liever een voedselpakket ofzo.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:59

Goeie actie hoor, maar ik zal er zelf niet aan mee doen. Ik woon nog thuis, heb een gehandicapt broertje, een tante met een beperking en een dementerende oma. Heb zelf jarenlang vrijwilligerswerk gedaan. Op den duur vind ik het gewoon even genoeg. Als iedereen nou iets goeds deed, dat bij hem of haar zou passen, komen we al heel ver.

Hier in de buurt heeft ook een tijd aan azc gezeten, als ik in m'n eentje langs drommen roepende mannen moet fietsen, voel ik me echt niet fijn. Of dit nou asielzoekers, gastarbeiders of Nederlanders zijn, doet er niet toe. Het nadeel vind ik, is dat je niet weet wat ze roepen, waardoor het op mij heel intimiderend overkomt. Daarnaast heb ik op mijn stage iets behoorlijk schokkends meegemaakt met een asielzoeker, tuurlijk was dit maar 1 gezin, maar het heeft wel een enorme indruk achtergelaten, wat ik niet snel vergeet.

Als laatste vraag ik mij nog af. Ik zag laatst wat op tv dat heel veel vluchtelingen door willen naar Duitsland, Nederland, Engeland. Waarom precies vraag ik me dan af? Waarom wil je zo'n enorm eind verder reizen, terwijl het dichter bij waar ze aankomen ook veilig is? Dan krijg ik toch een vermoeden dat ze hier heen komen omdat het hier nog veel beter is.

En.. Ik vind het inderdaad wel opvallend hoe veel er gebeld wordt door een deel van hen. Ik heb zelf ook geen geld om urenlang te bellen. Waarom zie ik hen dan constant bellen? Contact met familie, snap ik helemaal, maar naar mijn idee hoeft dat niet in deze vorm..

Edit, en wat 8nnemiek zegt, ik haal ook niet zomaar iemand in huis. Niemand, die ik niet ken..
Laatst bijgewerkt door san4nie op 03-09-15 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:03

In huis hoef ik ook geen vluchtelingen :n De meesten hebben niets meer te verliezen wat dat betreft en komen uit de oorlog. Ze staan meer in overlevingsmodus. Dus ben dan liever erg (te) voorzichtig en nodig ze niet zomaar thuis uit.
Ik ben er niet bang voor vluchtelingen, maar in mijn eigen huis voel ik mij dan te kwetsbaar. Een willekeurige vreemde zou ik ook niet zomaar in huis laten.

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:07

Misschien is het fijn als het hier met name gaat over de acties die voor de vluchtelingen op touw gezet worden, dan kunnen degenen die hier wel graag iets voor deze mensen willen doen elkaar op weg helpen.
Dat gezegd hebbende, ben ik benieuwd wat voor acties er nog meer zijn.
Ik kan namelijk weinig vinden.
Ik heb het dan met name over de vluchtelingen in Griekenland, Turkije enz. Kunnen we ook iets betekenen voor die tijdelijke opvangkampen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:08

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:19

ilayda schreef:
Vind het echt heel erg hier hoe sommige mensen reageren, weet je hoeveel buitenlanders hier in NL wonen?
Stel je pleurt van je paard en je moet naar de dokter, en dat is een buitenlander? Ga je dan ook zeggen sorry maar ik wil niet door jou geholpen worden?

Inderdaad.... Mensen met oogkleppen op. Ik vraag me af of zij dan ook op vakantie naar het buitenland gaan. Dat zijn immers ook buitenlanders. Deze vluchtelingen zijn ook mensen. Ik vind het een ontzettende schrijnende, mensontwaardige situatie, en het is dat ik nog thuiswoon anders had ik mij opgegeven.