Goed de kleine lettertjes lezen. Ik vind het persoonlijk een hoop geld

Wat gebeurd er als je lease contract afloopt met de auto?
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
KimD schreef:Deze zit erin voor €279,-
http://www.ford.nl/ConfigureVehicle/Fiesta/Style
& deze voor €229,-
http://www.opel.nl/onze-modellen/modell ... index.html
& de Skoda Citigo, maar die blokkendoos is absoluut niet welkom.Maar de Focus is dus de enige met trekhaak.
Babette schreef:Wij hebben 1 auto in de particuliere lease. Ik was heel sceptisch maar nu een krap half jaar verder vind ik het echt geweldig. Je hebt gewoon geen onverwachte koste meer en rijd een veilige en in ons geval zuinige auto.
Hierdoor besparen we enorm op benzine.
Wanneer mijn autootje teveel mankementen gaat krijgen dan ga ik ook over op lease.
Het enige is als wij schuld hebben aan een ongeluk dan heb je 300 euro eigen risico maar ik ben voor mijn kleine auto ook allrisk verzekerd en heb dan ook nog 150 eigen risico.
karuna schreef:<KNIP>
En 15000 km is erg weinig. Wie betaald wat als je daar overheen gaat? kwa schadevrije jaren, helaas die gaan per leasetermijn als je schadevrij rijdt tenminste. Dus opbouwen voor een mogelijke eigen auto met schadvrije jaren is er niet meer bij zeer waarschijnlijk.
<KNIP>

Cowboy55 schreef:Hoe zit het in die constructie met de meldingsplicht van schade richting de leasemaatschappij?
Kijk, als je auto flink in de kreukels ligt dan is het duidelijk. Je belt de leasemaatschappij, de auto wordt gerepareerd en jij betaalt je eigen risico. Duidelijk.
Maar hoe zit het als je bijvoorbeeld 'op het gehoor parkeert' (boem = ho) en er zit bijvoorbeeld een kras(je) in de bumper. Iets waarvan je zelf zou zeggen: f*ck it, lekker laten zitten, niks mee doen. Ben je dan verplicht die schade te melden en te laten repareren en Euro 300 af te tikken?
Staat daar iets over in de kleine lettertjes van de private lease?
karuna schreef:En 15000 km is erg weinig. Wie betaald wat als je daar overheen gaat? kwa schadevrije jaren, helaas die gaan per leasetermijn als je schadevrij rijdt tenminste. Dus opbouwen voor een mogelijke eigen auto met schadvrije jaren is er niet meer bij zeer waarschijnlijk.
karuna schreef:335 euro per maand is ruim 4000 euro per jaar. Daarvoor kun je best een priveauto rijden.
miccamaaike schreef:Je least hem via je je werk, maar het is dus alleen voor prive gebruik? Bijzondere constructie..
Sjimmy schreef:Bij mij was.de lease auto echt heel veel duurder. Als je geen leaseauto had kreeg je nl meer salaris/km vergoeding. En de bijtelling dan nog. Die bedragen opgeteld was voor mij prive rijden veel voordeliger.
Ik krijg ondanks mijn lease-auto wel nog geen de kilometervergoeding, die overigens ook vrij ruim is. Dus ook als ik cursussen volg waar ik ruim 500 KM voor moet rijden dan krijg ik deze vergoed. Ik kan de kilometers gewoon declareren. Babette schreef:Wij hebben 1 auto in de particuliere lease. Ik was heel sceptisch maar nu een krap half jaar verder vind ik het echt geweldig. Je hebt gewoon geen onverwachte koste meer en rijd een veilige en in ons geval zuinige auto.
Hierdoor besparen we enorm op benzine.
Wanneer mijn autootje teveel mankementen gaat krijgen dan ga ik ook over op lease.
Het enige is als wij schuld hebben aan een ongeluk dan heb je 300 euro eigen risico maar ik ben voor mijn kleine auto ook allrisk verzekerd en heb dan ook nog 150 eigen risico.

karuna schreef:En 15000 km is erg weinig. Wie betaald wat als je daar overheen gaat? kwa schadevrije jaren, helaas die gaan per leasetermijn als je schadevrij rijdt tenminste. Dus opbouwen voor een mogelijke eigen auto met schadvrije jaren is er niet meer bij zeer waarschijnlijk.
Ik zou met zo weinig km per jaar toch eens gaan kijken ook naar een eigen auto aan kosten. Zowel die je nu rijdt als een andere.
335 euro per maand is ruim 4000 euro per jaar. Daarvoor kun je best een priveauto rijden.
Cowboy55 schreef:karuna schreef:<KNIP>
En 15000 km is erg weinig. Wie betaald wat als je daar overheen gaat? kwa schadevrije jaren, helaas die gaan per leasetermijn als je schadevrij rijdt tenminste. Dus opbouwen voor een mogelijke eigen auto met schadvrije jaren is er niet meer bij zeer waarschijnlijk.
<KNIP>
Hebben ze dat aangepast dan? Ik heb jaren geleden tussen de leaseauto's door even zelf een auto moeten kopen en verzekeren. Ik kreeg keurig via (de verzekeringsmaatschappij van) de leasemaatschappij een overzicht van schadevrije jaren voor de verzekering van mijn prive-auto. Dat het niet zoveel jaren waren, tja, dat was ik zelf schuld.....
Babette schreef:Cowboy55 schreef:*KNIP*
Je hebt inderdaad meldplicht ook bij kleine schades. Wel is er een schifting tussen acceptabele en onacceptabele schade. De grote van de deuk/kras is hij Door de lak heen of niet maakt dat het wel of niet door ons vergoed moet worden.
Ook valt er bij kleine schades te praten om het zelf te laten maken op eigenkosten zodat de premie niet stijgt. Dit alles wel in overleg met het bedrijf waar we bij leasen.
NatasjavE schreef:karuna schreef:335 euro per maand is ruim 4000 euro per jaar. Daarvoor kun je best een priveauto rijden.
Nee joh.
Als je uit gaat van een Golf van 5 jaar oud zit je al snel op 10.000 euro plus. Afschrijving in 4 jaar tijd 4256 euro 88 euro per maand over 4 jaar. (looptijd van mijn leasewagen.
Verzekering alleen WA 17 euro per maand(even snelle check gedaan)
2 keer tanken pak hem beet 100 euro
Wegenbelasting 47 euro
Onderhoud? Nieuwe banden, olie verversen, kleine dingen vervangen, lampjes, ruitenwissers etc). Laten we zeggen 50 euro per maand. gokje.
Apk keuring 19 euro
Kom ik op 303,50 euro... das 10 euro per maand duurder dan mijn nieuwe BMW. (1 serie)
En ik moet 52% inkomstenbelasting betalen. Zit je in het 42% tarief is het nog voordeliger.
Golf is het meest waardevast. Oudere auto meer onderhoudskosten.
Ik heb niet mee genomen grote reparatie, schade door eigen schuld etc. Dan wordt het verschil nog veel groter in het voordeel van de leasebak.
Ik ben niet zo van de berekeningen, maar heb wel in de maandelijkse kosten de motorrijtuigenbelasting en inderdaad ook €50,- onderhoud gerekend, ook inderdaad lampjes, zekeringen, ruitenwissers, nieuwe matten, olie etc etc etc.
miccamaaike schreef:Bij privé lease zit benzine nooit inbegrepen, je moet dan dus zelf nog wel tanken. Je had het eerder over een tankpas, maar dat is volgens mij alleen met een 'gewone' bedrijfsleasebak zo.
miccamaaike schreef:Ah ok, dat heeft je werkgever op zich leuk geregeld dan! Ook met een leuke korting. Had die site even bekeken die je eerder postte en dan gaat er toch nog best wat af.
Nadeel van prive lease vind ik dat je er zo'n lange tijd aan vast zit. Je kunt er pas na 3 of 4 jaar weer vanaf. Je kunt natuurlijk nooit in de toekomst kijken, maar dat houdt mij wel een beetje tegen. Zelf heb ik momenteel even geen werk en mijn auto kost me maar 50 euro in de maand. Is ook kleine auto (Suzuki alto uit 2012) dat scheelt natuurlijk aanzienlijk qua kosten.
miccamaaike schreef:Ik had hier gekeken: http://www.broekhuisgroep.nl/acties/for ... vate-lease
(en dan ging ik uit van de titanium versie)

Dus nu twijfel ik nog meer.