laptop hbo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

History_

Re: laptop hbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:11

Ik heb de eerste jaren aan de unief met een Sony gedaan en de laatste jaren met een Mac.
Als ik mijn 18-jarige zelf een raad zou mogen geven, zou het zijn om meteen die Mac aan te schaffen.
Hij werkt zo fijn, batterij gaat zonder problemen een hele lesdag mee en hij weegt amper iets.
Maar er hangt natuurlijk een prijskaartje aan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 23:53

Hij is al naar college geweest en niemand heeft een macbook. Gaat niet alleen om de prijs,maar hij heeft er nooit mee gewerkt,hij heeft hem niet nodig en doet verder vrij weinig op de pc.

Asus van ons is nu binnen 2jr kapot,maar was verder prima. Net als de oudr hp van zoon of acer van mn moeder.

Als je er niet veel mee bezig bent merk je de verschillen denk ik niet zo.
Wij surfen,mailen en schrijven. Maar ik bewerk geen fotos,speel geen spelletjes en download geen films. Mijn man speelt wel,maar op de tablet. We kijken soms korte filmpjes van youtube.

zoonlief is daar nier heel anders in. Hij gebruikt internet en office. Hij heeft meeste muziek op telefoon.
Veel dingem openen in adobe.

Gewicht heeft hij niet naar gekeken,maar in principe is het 1km fietsen,trein en bus. Hij keek naar 13/14"om hem met hoes in de rugtas te kunnen doen. Boeken heeft hij nog niet echt nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:09

STW --> HTT

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:19

Ik heb aan het begin van mijn studie een ultrabook aangeschaft van Toschiba, 14". Nu twee jaar later ben ik nog steeds super tevreden! Ultrabook houdt in dat de laptop niet dikker is dan 2 cm is en licht van gewicht is. Ik gebruik deze laptop echt heel erg veel en heb er absoluut niets op aan te merken! Nooit iets mee aan de hand geweest, dus ik kan je dit zeer zeker aanraden! Je kunt er geen zware programma's op draaien, maar wanneer dat niet nodig is, is het een prima laptop. Ik gebruik m vooral voor mijn studie om verslagen te maken en van alles uit te zoeken op internet.

Daarnaast heb ik nu bijna een jaar geleden een Microsoft Surface aangeschaft, wat ook heel erg goed werkt voor studie. Nog makkelijker mee te slepen naar school vanwege de grootte en het gewicht. Touchscreen en toetsenbord die je makkelijk er aan kan klikken of er af kan halen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:23

Tillie20 schreef:
Beste laptop voor college's te volgen is gewoon een Macbook. Mensen die zelf een Macbook hebben en HBO/Uni doen zullen het met me eens zijn. De Windows gebruikers niet vanwege imago en 'overpriced'.

Ik hoor bijna iedere dag wel iemand klagen 'mijn tas is zwaar'. 'Ik heb pijn aan mijn rug'. Terwijl we geen papieren boeken bij ons hoeven te hebben, dus puur en alleen vanwege de laptop. Onlangs iemand van Windows naar Macbook overgeschakeld, en super tevreden!

Ik zou in ieder geval een dunne, lichte laptop van ongeveer 13 inch pakken. En dan even op internet kijken naar de prestaties tegenover de waarde van de laptop.

Mwah, ik ben enorm blij met mijn macbook en zou niet zonder meer willen, maar met mijn opleiding zie ik niet perse de meerwaarde van een macbook (economische studie). Een windows laptop 13" had net zo goed zijn werk gedaan, zeg maar. Ik doe er niet veel meer mee dan wat internetten en wat verslagen op maken- niets wat een windows laptopje niet zou hebben gekund. Als je je laptop weinig gebruikt, heb je echt geen Apple nodig. Eigenlijk heb ik een veel te dure laptop voor wat ik er mee doe. :Y)
Tijdens college's hoeven wij ook niet steeds te switchen van scherm hoor :? maar ik moet ook bekennen dat ik aantekeningen eigenlijk zelden op m'n mac maak en vaker gewoon uitschrijf in een collegeblok.

Veel schoolprogramma's draaien toch op windows vooral. Daarnaast hebben de meeste scholen zelf ook windows computers. Met creatieve opleidingen is dit uiteraard meestal andersom.

Ik zou wel echt voor een 13" gaan. Ik heb zelf nu een 13" en vind het heerlijk. Het scherm is totaal niet te klein, je raakt er super snel aan gewend namelijk en het is heel erg makkelijk mee te nemen in je tas. 15" zou ik echt niet aan beginnen als je dat elke dag mee moet slepen. Bij mij in de klas zijn er erg veel mensen met asus laptops en dat zijn eigenlijk de enige mensen die ik nooit hoor klagen over hun laptops.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 13:55

In de 15" is wel de meeste keus en de kleinere lijken tot nu toe duurder. Maar die is wel net te groot voor in de tas. We hadden zelf asus en hp. Nu even de acr van mn moeder. Als je zo weinig ermee doet merk je echt weinig verschil. Een nieuwe pc lijkt volgens mij altijd even sneller.

Bij onze oude desktop is de harde schijf gecrasht en nu op de asus laptopt weer. Een chroomebook leek me dus wel makkelijk met een externe harde schijf erbij. Het lijkt zo mooi, mensen vinden het een fijn ding, maar niet voor het "echte" werk.
Toch gaat een vriend van mn zoon die ict gaat studeren een chroomebook kopen. Hij heeft ook een telefoon daarmee en is zelf natuurlikk heel handig, gezien de opleiding die hij gaat doen. Hij heeft uitgelegd hoe je erop kan wrken en bestanden kan ooslaan zodat je ze kan delen. Hij zet verdr alles op harde schijf.
Als mn zoon wil, mag hij hem proberen en nemen wij die wel als het niks is. Dan koopt hij maar alsnog een asus, toshiba of hp etc.

hij ziu vandaag nog rond vragen en kijken wat aneen hebben en ervaringen horen. Zeker op tweaker wordt je gek van de hoeveelheid pcs en ervaringen etc.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:00

Ik heb een lenovo en ben er erg tevreden over, heb nu nog wel een vrij grote' :') das beetje onhandig maar als ik gespaard heb ga ik zeker weer voor een lenovo maar dan iets kleiner haha

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:01

Zelf zou ik gaan voor een Asus of Lenovo, die laatste word vooral bij bedrijven veel gebruikt.
En inderdaad, ga voor 15". Niet te klein, niet te groot en vooral wat betreft prijs heel gunstig.

Apple, zou ik niet aan beginnen. Kwa prijs zijn die een stuk duurder en als de school met windows werkt word het lastig,

Kies er een, en denk daarbij ook aan een externe harde schijf, zo voorkom je problemen wat betreft snelheid en mocht de laptop ooit crashen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:10

Ik heb zelf een MacBook en ik vind het in mijn opleiding vooral ideal dat de accu lang mee gaat en je dus ook gewoon een heel college aantekeneningen kan blijven maken zonder dat de accu leeg is. Dit is me met windows laptops nooit gelukt, de accu's waren altijd vrij snel kapot, na een half jaartje ofzo was altijd de accuduur gehalveerd. Ik merk in mijn opleding nu niet direct problemen met het verschil tussen OSX en Windows, als we special programma's nodig hadden stonden die namelijk toch altijd op PC op de campus en werdt niet verwacht dat je die zelf zou instaleren op je prive laptop. Aangezien Microsoft office ook gewoon voor mac te krijgen is heb je daarmee geen problemen.

Lenovo zou ik niet doen, had ik voor mijn mac, echt een top of the line model ook nog via de opleiding gekocht , was total niet duurzaam :n alle klasgenoten hebben er defecten mee gehad en hem vrij snel moeten vervangen. Asus heb ik wat positievere ervaringen mee.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:16

Hoe lang gaat een Apple dan mee?

Mijn Windows laptop gaat gemakkelijk 10 uur mee, zeker met school werk (met films kijken wat minder lang...). Ding is nu 2 jaar oud en gaat nog steeds gewoon 10 uur mee.

Neem dus ook nooit oplader mee en heb er geen problemen mee om er de hele dag op te werken (heen reis 2.5 uur, dan school hele dag en terug reis weer 2.5 uur). Zodra ik thuis ben hang ik m aan t stroom en volgende dag er weer vanaf als ik naar school ga.

Heb m daar wel op uitgezocht (afmetingen, gewicht en accuduur).

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:17

Ik ben bij aanvang van mijn studie voor een MacBook Pro gegaan en ik ben nu 7 jaar studeren verder (verschillende opleidingen zelfs) en het apparaat werkt nog steeds vlekkeloos. Is niet traag, werkt naar behoren en wat ik vooral een pre vindt; de accu gaat lang mee. Met een opgeladen accu kan ik afhankelijk van de intensiviteit van het gebruik 5-7 uur zonder stekker aan het werk.

Minst intensieve gebruik voor mij houdt in dat ik 'slechts' verschillende internetpagina's met informatie open heb staan, minstens word en adobe reader en vaak zelfs powerpoint of afbeeldingen, foto's en scans op beeld.

Mijn broertje is altijd voor windows-laptops gegaan (ik meen HP en sowieso een Asus) en hoewel hij ook niet voor de goedkoopste modellen is gegaan is hij inmiddels na 4 jaar studie aan zijn 3e laptop toe.

Apple crasht niet of nauwelijks en ook virussen is geen veel voorkoment euvel. Kost wat (€1100) maar de updates zijn gratis en het apparaat gaat op een betere manier langer mee. Al met al heb ik veel minder aan mijn laptop betaald aan studiegenoten die hun apparaten hebben moeten vervangen of duur hebben moeten laten repareren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:27

Ik blijf het grappig vinden dat elk topic dat begint als advies voor laptops altijd eindigt in een discussie over Windows en Apple.

Zelf heb ik jarenlang met Windows gewerkt icm een Sony Vaio en dat was een fijne combinatie. Helaas deed de accu het na 2 jaar niet meer goed waardoor ik zelfs als ik even snel iets wou uitprinten (moest toen nog via een USB kabel) echt moest rennen en super erg moest opschieten. Binnen 5 minuten was hij gewoon uit.

Het nadeel van Windows vond ik vooral dat het op de laptops die ik gehad heb echt enorm lang duurde voordat ze opgestart waren. De accu werd snel slechter, uiteindelijk moest ik ze bij al mijn Windows laptops binnen 2 jaar vervangen, en zelfs dan werden ze snel weer slechter. Weet natuurlijk niet of dat bij alle laptops zo is en ik ga niet súper voorzichtig met mijn computers om, dus dat kan er ook mee te maken hebben.

Ik ben ondertussen overgestapt naar Apple omdat dit werd aangeraden voor mijn opleiding, en ik moet zeggen dat ik nooit meer terug zou willen naar een andere laptop. Ik heb een refurbished model gekocht via Leapp.nl, wat inhoudt dat ik er maar 800 euro voor betaald heb, maar dat ik wel een model uit 2009 heb die al eerder door iemand in gebruik is geweest. Het is een beetje een zorgenkindje, ik heb wat gedoe gehad met de harde schijf en de accu is niet wat hij hoort te zijn, maar dit valt allemaal binnen de garantie. Op het moment dat ik er minder schoolwerk op hoef te doen laat ik hem een paar dagen achter en dan krijg ik hem tip top in orde terug. Mocht Apple dus wel op je lijstje staan, TS, is een winkel als leapp.nl zeker aan te raden om een keertje naar te kijken.

Wat ik zelf het grootste voordeel aan Apple vind tov Windows is dat Apple laptops vrij tijdloos zijn. Zoals ik al zei heb ik een model dat ondertussen alweer 6 jaar oud is en hij werkt nog als een trein. Draait de nieuwste besturingssystemen zonder problemen en als ik er ooit wat extra werkgeheugen in laat zetten dan kan hij zeker nog 10 jaar mee. Ik ken niemand die een Windows laptop zo intensief gebruikt als ik mijn laptop gebruikt, die er 10 jaar mee heeft gedaan of denkt er 10 jaar mee te doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 14:28

Onze asus is nu bijna 2jr en gecrasht. Maar de accu ging niet zo lang mee, terwijl ik niet van het donwloaden ben. Ik maakte alleen niet echt gebruik van de app's.

15" vind hij iets te groot voor in zijn tas. 13 en 14 zijn duurder.

Volgens hem heeft vrijwel iedereen 1 laptop en nemen ze die mee naar school. Ik dacht dat mensen iets simpels mee naar school namen en misschien thuis een sterkere pc hebben. Ik heb eerst nkg gezged dat hij een goede laptop moest kopen en een toetsenbordje voor de tablet om op school te typen en te lezen etc. Tablet is lekker klein.

Hier zit hijv alleen een scher en foppen met echt slecht personeel en een expert die ok niet geweldig is. Daarbij verkopen winkels maar enkele merken en modellen. Je ka dus niet ecyt goed advies vragen
bcc in Amersfoort zijn we wel goed geholpen, dus twijfel om daar wel even binnen te stappen. Heeft aardige wat keus en kun je ze ook even vasthouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:29

superpony schreef:
Onze asus is nu bijna 2jr en gecrasht. Maar de accu ging niet zo lang mee, terwijl ik niet van het donwloaden ben. Ik maakte alleen niet echt gebruik van de app's.

15" vind hij iets te groot voor in zijn tas. 13 en 14 zijn duurder.

Volgens hem heeft vrijwel iedereen 1 laptop en nemen ze die mee naar school. Ik dacht dat mensen iets simpels mee naar school namen en misschien thuis een sterkere pc hebben. Ik heb eerst nkg gezged dat hij een goede laptop moest kopen en een toetsenbordje voor de tablet om op school te typen en te lezen etc. Tablet is lekker klein.

Hier zit hijv alleen een scher en foppen met echt slecht personeel en een expert die ok niet geweldig is. Daarbij verkopen winkels maar enkele merken en modellen. Je ka dus niet ecyt goed advies vragen
bcc in Amersfoort zijn we wel goed geholpen, dus twijfel om daar wel even binnen te stappen. Heeft aardige wat keus en kun je ze ook even vasthouden.

Dit is dan wel weer even een beetje een Apple-rant.. Maar je hebt de Macbook Air in 11 inch. Klein, de Air is splinterdun en ook nog eens hartstikke licht.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:08

Mss kun je eens contact opnemen met http://ermelo.laptopplus.nl/ Mijn broertje zit bij hetzelfde bedrijf aangesloten en kan ook aan diverse nieuwe en gebruikte laptops komen. Ik neem aan dat dat bedrijf dat ook kan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:02

@quir: Mijn accu gaat nu al een jaar of 4 braaf een uur of 6 mee als hij volledig opgeladen is.

Overgens geloof ik best dat er functionerende windows laptops bestaan welke een lange accu duur hebben er is echter imo heel moeilijk om de bagger modellen van de fatsoenlijke computers te onderscheiden. Ik ken bijna ieder merk wel mensen die er een verschrikkelijk maandag ochtend model van hebben waarbij geen enkele ondersteuning van de fabrikant te verwachten valt. Merk of prijs bieden daarin geen enkele garantie, mijn lenovo was duurder dan mijn macbook bijv en lenovo werd toen altijd bij de betere merken genoemd (en nu nog steeds trouwens) het was uiteindelijk gewoon een hele dure krakende kachel :$ .

Apple is trouwens makkelijker tweedehands te verkrijgen dan de meeste merken imo en daardoor niet perce altijd heel erg duur.

EDIT: Als je trouwens student bent kan je bij heel veel hogescholen en universiteiten goedkoper laptops kopen via surfspot

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:14

Tillie20 schreef:
Beste laptop voor college's te volgen is gewoon een Macbook. Mensen die zelf een Macbook hebben en HBO/Uni doen zullen het met me eens zijn. De Windows gebruikers niet vanwege imago en 'overpriced'.

Ik hoor bijna iedere dag wel iemand klagen 'mijn tas is zwaar'. 'Ik heb pijn aan mijn rug'. Terwijl we geen papieren boeken bij ons hoeven te hebben, dus puur en alleen vanwege de laptop. Onlangs iemand van Windows naar Macbook overgeschakeld, en super tevreden!

Ik zou in ieder geval een dunne, lichte laptop van ongeveer 13 inch pakken. En dan even op internet kijken naar de prestaties tegenover de waarde van de laptop.

Bij mij op school werkt bijna geen een macbook. Werkt gewoon niet fijn vinden de meeste. En ikzelf vind macbook ook niet fijn. Zelf heb ik een lenovo heel tevreden over maar die is uit mijn tas gevallen terwijl ik op de brommer zat dus ben ook op zoek naar een nieuwe

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 17:15

Toen wij vorig jaar naar nieuwe telefoontjes zochten, was het ook al zo. Net zoveel mensen pro iphone en anti de rest en net zoveel mensen pro samsung, waar samsung doir anderen wordt afgemaakt.

Ik weet zelf echt weinig van computers. Ze moeten het doen en bij een mankement worden ze nagekeken of ingeruild voor een andere.

Macbook heeft dus zijn eigen programma. Chroomebook in principe ook. Waarom vinden mensen het dan wel erg dat ze beperkt zij en bij apple niet? Chromebook wordt door vrschillende merken oo de markt gebruikt, maar hetvsysteem zal hetzelfde zijn.
De nadelen vanbhet delen of andere office heb je ook met apple.

Maar goed. Hij twijfeot, iedereem zegt wat anders. Onze zoon is rdelijk bewust van prijzen. Hij krijgt hem van ons en wil wel op de prijs letten, ook omdat hij verder geen fanatieke gebruiker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:07

Voor Apple kan je tegenwoordig alle gangbare Windows-software ook wel krijgen. Er zijn gewoon Microsoft Office (met Word, Excel, Powerpoint e.d) te krijgen voor Mac, en die werken ook helemaal prima.

Natuurlijk is het een afweging. Voor wat internetten en tijdens colleges aantekeningen maken heb je echt geen Macbook nodig. Maar als hij voor een laptop wilt gaan die echt langer dan alleen zijn studententijd mee gaat heb je die garantie imo wel alleen bij Apple.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:21

Waarom laat je die Acer van bijna 2 jaar niet repareren dan? Een crash is geen reden het ding van de hand te doen!

Ik ben in 2011 volledig overgestapt op Apple. Voor mij persoonlijk werkt Apple fijner. Het is ook meer hufterproof. Het crasht ook wel eens, maar minder vaak.

Ikzelf zou voorlopig niet terug gaan naar Windows, maar met Windows is weinig mis, het behoeft alleen meer onderhoud.

That said zou ik in dit geval lekker een Windows notebook nemen. Kijk eens bij Dell naar de Inspiron 5000 serie. Bijvoorbeeld die met de i5 en touchscreen van 649. Met een trucje (PB me maar) kan je op elke Dell laptop 10% korting krijgen. Eventueel over 2 jaar een Solid State Drive er in en je hebt zeker voor de duur van de studie plus eventuele vervolgstudie een prima laptop!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 00:22

De Asus is terug. We hadden hem verzekerd en ik krijg het volledige bedrag terug.

Onze zoon vindt het zelf ook niet belangrijk genoeg om een dure te kopen als je er verder weinig mee doet. Het enige waar hij van baalt is dat de kleintjes zo duur zijn. Hij wilde eigenlijk echt een 12 t/m 14 inch en die zijn allemaal duurder.

We willen best een duurdere kopen, maar er moet office op, beveiliging, we verzekeren dus het telt wel op. Daarbij gat de ontwikkeling door en zou 4 jaar gebruik voldoende zijn.

De meningen zijn erg verdeelt. Zijn vriendin heeft een asus met touch screen, maar die is niet leverbaar.
Een vriend die ict studeert koopt een chroomebook. Ik lees hele positieve dingen en de nadelen. Hij zou hem proberen en anders zouden wij die nemen, maar als je geen software kan downloaden zoals adobe houdt het denk ik op. Veel komt binnen in adobe en dat moet ik wel kunnen openen. Heb te weinig verstand van computers om andere oplossingen te verzinnen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 00:57

Jammer dat het woord 'Windows laptops' weer wordt gebruikt :') Heb het gewoon over HP laptop, Asus laptop, Toshiba laptop etc. Dat Apple zijn eigen hardware alleen met eigen besturingssysteem verkoopt (en het voor hun dus ook veel makkelijker maakt, zeker om een imago hoog te houden), betekent niet dat Windows dat ook doet :+ Windows is een besturingssysteem en het merk laptop wat je koopt kies je zelf. Je kan zelfs Windows op je Macbook zetten als je wil...

Zoek degelijke hardware uit en zet er Windows op en het draait perfect...

Persoonlijk zou ik voor een eenvoudige laptop gaan van een betrouwbaar merk, al ben ik niet zo thuis in de laptop merken. Tweakers Bestbuy guide is heel handig. Daar pik ik zo even deze uit bijv:
http://tweakers.net/pricewatch/443952/a ... c051h.html

Maar misschien is dat al wel te duur?

Om de laptop lekker snel te houden zou ik zeker kiezen voor een laptop met SSD schijf. Installeer hier je Windows en programma's op en hij draait als een zonnetje. Echt iets om op te letten!

Macbook is leuk, maar inderdaad vrij duur. En heb persoonlijk helemaal geen positieve ervaringen met lang-mee-gaan bij Apple. Je kan net pech hebben :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 01:12

Onze zoon krijgt hem, maar wilde zelf onder de 500 blijven. Ik heb hem vanavond al naar iets duurdere laten kijken zodat hij wat meer keus heeft, maar nu twijfelt hij.

Installeren kunnen we volgens mij niet, tenzij het vanzelf gaat als je iets kiest. Onze vorige pc's heb ik echt stuk laten lopen door overal maar akkoord te drukken en uitgebreid te installeren als dat gevraagd werd. Ik heb een handje vol om harde schijven de soep in te laten draaien binnen enkele jaren.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 01:17

Neuh zelf installeren niet doen idd. Bedoelde ik ook niet hoor, ging me er meer even om dat duidelijk is DAF een Windows-laptop niet bestaat eigenlijk :P

Het lastige hierbij is dat veel winkels gewoon troep verkopen. Ze verkopen je rustig een laptop zonder SSD bijv. terwijl ik denk, tegenwoordig, annu nu waar de SSD al zo ingeburgerd en betaalbaar is, waarom nog met die oude slome zooi aan de gang?

Voordeel van Apple is dat je minder keus hebt en vrijwel zeker bent dat je keus goed is (maar goed, dat kost dan ook wat..). Als ik een laptop zou kopen zou ik mijn broer vragen wat een goede koop is omdat hij er echt verstand van heeft. Als jullie dat zelf moeten bepalen is dat gewoon heel lastig. Al kan de Tweakers Best Buy guide je misschien wel zinvolle informatie geven.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 06:37

Thesserd schreef:
Jammer dat het woord 'Windows laptops' weer wordt gebruikt :') Heb het gewoon over HP laptop, Asus laptop, Toshiba laptop etc. Dat Apple zijn eigen hardware alleen met eigen besturingssysteem verkoopt (en het voor hun dus ook veel makkelijker maakt, zeker om een imago hoog te houden), betekent niet dat Windows dat ook doet :+ Windows is een besturingssysteem en het merk laptop wat je koopt kies je zelf. Je kan zelfs Windows op je Macbook zetten als je wil...

Zoek degelijke hardware uit en zet er Windows op en het draait perfect...

Persoonlijk zou ik voor een eenvoudige laptop gaan van een betrouwbaar merk, al ben ik niet zo thuis in de laptop merken. Tweakers Bestbuy guide is heel handig. Daar pik ik zo even deze uit bijv:
http://tweakers.net/pricewatch/443952/a ... c051h.html

Maar misschien is dat al wel te duur?

Om de laptop lekker snel te houden zou ik zeker kiezen voor een laptop met SSD schijf. Installeer hier je Windows en programma's op en hij draait als een zonnetje. Echt iets om op te letten!

Macbook is leuk, maar inderdaad vrij duur. En heb persoonlijk helemaal geen positieve ervaringen met lang-mee-gaan bij Apple. Je kan net pech hebben :)

Dat praat nogal lekker joh :')
In het begin van het topic is wel onderscheid gemaakt overigens.