Ongevraagd lenen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:55

Misschien lees ik er overheen, maar wat zijn de consequenties voor je zusje voor het "lenen"

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:00

Nou een consequentie aan hangen als ze weer spullen van jou "leent" en dit moet je moeder regelen, als je iets mist en zij heeft t, krijg jij t natuurlijk terug, en dan mag jij een favoriet kledingstuk van haar uitzoeken en kapot knippen en wegflikkeren....of dat ze jou de schade moet afdragen, dus kledingstuk uitgelubbert, dan geeft zij geld, en koop jij daar wat nieuws voor waar ze niet aan mag komen en dat uitgelubberde kledingstuk weg gooien, of dat mag ze ook tegen betaling nieuwprijs overnemen..

Er zijn regels en als je die overtreed, dan moet je de consequentie ook accepteren, dan leert t wel af!

dus de comsequentie flink zwaarder maken, dan houd het gedrag wel op.

En van te voren duidelijk zeggen, wat de regels zijn en de consequentie die er aan vast zit. Mocht ze de regels overtreden.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:03

Ik hoop dat je eruit komt met je zusje. Ik zou wel zorgen dat er echt consequenties zitten aan het gedrag (maar daar zijn je ouders verantwoordelijk voor). Ik heb een oudere zus die dit ook doet en bijna 20kg zwaarder is. Laatst dus nog een joggingbroek weg moeten doen omdat ze die gewoon pakt en er dan lekker een maand in gaat lopen. :+ En ze is 24!!!

Ik ben inmiddels uit huis dus eindelijk veilig. :wave:

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:07

spatter schreef:
Tja, dan kan ik alleen maar zeggen dat je zeer laxe ouders hebt en het werkelijke probleem, een stelende dochter totaal niet serieus nemen, zeer triest!

Ik zou maar een extra kast aanschaffen met slot of eisen van je ouders dat je dat krijgt omdat ze te lui zijn om hun dochter op te voeden en jij je spullen veilig wilt.

Ik vind dit nogal een overdreven en zelfs beledigende reactie. Ook om te impliceren dat ze in winkels dan mischien ook steelt.
Ik heb dit als vervelende puber ook gedaan bij mijn grote zus, haar kleren en spullen waren immers veel cooler dan die van mij. Dat had niets te maken met of ik ze zelf kon betalen, ik kon het gewoon niet zo goed uitzoeken. Ik ben keurig opgevoed en was te bang om zelfs ook maar een snoepje uit een drogist te stelen. Ik heb het diepste respect voor mijn ouders dat ik zo ben geworden als ik nu ben, met de kennis wat voor onhandelbaar monster ik was in de puberteit. Dus om ouders meteen laks en triest te noemen als ze dit probleem niet meteen aan kunnen pakken stoort mij nogal. Mijn moeder had ook echt geen idee welke kleren precies van wie waren dus het is niet voor elke ouder een optie om alles meteen achter slot en grendel op te bergen als het uit de was komt.
De kleren van je grote zus hebben gewoon een bepaalde aantrekkingskracht en als hormonale puber kan je het niet helpen, ook al is je zus van streek of worden je ouders boos. Bij mij ging het zo rond mijn 16-17 wel over gegaan, daarna werdt er gewoon veel over en weer geleend met toestemming.

Cioccolato

Re: Ongevraagd lenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:20

Mijn zusje doet precies hetzelfde. Alleen vind k het vaak kapot terug. Ik blijf geld weg gooien en zij blijft het kapot maken.. geen consequenties voor haar.....
Heel oneerlijk.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:27

Heeft je zusje ook consequenties als ze dit zonder toestemming doet?
Zo nee dan zou ik een goed gesprek aan gaan met je ouders dat dit wel gebeurt. Hier lijkt mij een stuk opvoeding in te zitten. Daarnaast zou het goed zijn om te weten waarom ze het doet omdat ze wel zelf geld verdient. Is het jaloezie/ aandacht vragen of iets anders.

Een slot op een kast zetten vind ik niet de oplossing. Zo moet je altijd opletten dat je niks los hebt liggen. Daarnaast pak je de oorzaak niet aan.
Jouw kamer hoort jouw plek te zijn waar geen broer of in dit geval je zus zonder toestemming spullen pakt en dat later ook nog eens gaat ontkennen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:28

Ik had dat vroeger met mijn fooienpot. Ik maar geld erin gooien en het werd maar niet meer.. achteraf bekeken zal mijn broertje tientallen, zo niet in de honderd euro gejat hebben. Hij kocht er steeds snoep van. Toen ik er uiteindelijk achter kwam is er niets aan gedaan. Mijn ouders wisten immers niet hoeveel hij had gejat..
Ik heb dan zelf zoiets van: oke dan gaan we maar van het ergste uit, dan heeft ie dat ook meteen afgeleerd _-:( maar dat deden ze dus niet

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:59

Mijn zus deed precies zo..

Alles pakken en ontkennen dat ze iets had en waar ik dan later, als zij er niet was, op haar kamer gewoon mijn spullen terug vond..

Ik had toen een slot op mijn kledingkast gehangen. Was het helemaal zat!

Had ook andere dingen in de kast gelegd, zoals nagellakjes en dergelijke..

Nu ben ik t huis uit, dus kan alles weer veilig rond laten slingeren :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:08

sky britt ze doet het al 3 jaar!
vind ik redelijk lax van ouders, als iets al zolang speelt en er geen werk van gemaakt wordt

Hier zit nergens een slot op, niet op de snoepkast, niet op de rookwaar(van mijn overleden tante) en niet op de alcohol
Ik ga er van uit dat ze zich normaal gedragen en zo niet horen ze het wel!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:37

Ik vind het ook vrij gemakkelijk (nou ja, in hoeverre pubers bijsturen gemakkelijk is natuurlijk....) dat er geen enkele consequentie aan verbonden zit. Je moet respect hebben voor elkaars spullen immers, heb je dat niet dan kun je er als ouder(s) consequenties er aan verbinden als de kinderen het niet onderling kunnen oplossen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:47

Ik zou tegen haar zeggen dat als ik nog eens iets van mezelf terug vond op haar kamer zonder dat ze gevraagd had om het te lenen, ik haar lievelingsshirt/broek/cd ga verbranden :))

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:03

Je zusje heeft geen recht om boos te zijn als jij in haar kamer gaat zoeken naar dingen die zij zou kunnen hebben gestolen. Ze heeft zelf bewezen niet betrouwbaar te zijn. Ts mag zelf ook weleens boos worden.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:07

1 keer terug doen wat zij doet vind ik niet het verlagen van je niveau, ik vind het meer het laten voelen wat het zusje al jaren doet. Als ze al niet wilt stoppen wanneer ze betrapt is, of dit aan de ouders ligt kan ik niet over oordelen, dan moet ze het maar de harde manier leren. 1 ding wat ze normaal regelmatig gebruikt in je tas verstoppen en dus bij je dragen, voor een week lang. Daarna terugleggen en heel sneaky vragen of ze het gemist had :p O:)

Mijn zusje doet dit ook, ze heeft dit veel met kleding gedaan maar m'n ma heeft het laten stoppen. Nu, als ik weer een make upje oid mis, weet ik meteen waar ik moet zoeken, en 99% van de keren ligt het ook daar!

Ook bijvoorbeeld dat er iets is gebeurt terwijl ik niet thuis was, en dan m'n zusje stronteigenwijs beweren dat zij het niet was :+

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:18

Martine_R schreef:
Ik zou tegen haar zeggen dat als ik nog eens iets van mezelf terug vond op haar kamer zonder dat ze gevraagd had om het te lenen, ik haar lievelingsshirt/broek/cd ga verbranden :))

Je zou haast die neiging krijgen hè :')

Belachelijk dit. Heb dan ook de ballen om het toe te geven. Als je haar ermee confronteert zegt ze zeker dat de kat de spullen daar heeft gelegd? Ik voelde me al schuldig als ik een haarelastiekje pakte van m'n zusje als ze weg was :+

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:22

Oeh ik heb hier nog jeugdtraumas van.
Een jonger zusje dat dingen steelt en geen straf krijgt. Grrrr.
Waarom zit er niet standaard een slot op elke kamerdeur in een huis. Hebben gezinsleden opeens geen recht op privicy?
Een slot op je kamer maken zou echt de meest eenvoudige oplossing zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:31

Echt ergerlijk dit en dan die lakse houding van je ouders.
Slechts erop aanspreken meer niet??? Ja, dan gaat ze er lekker mee door, want er gebeurt toch niets voor haar.

Het is aan jouw ouders de schone taak ervoor te zorgen dat jouw zusje niets van jou pikt zonder jouw medeweten/ toestemming.

En dat moeten ze echt wel gaan doen hoor, het is erg oneerlijk naar jou toe. En het is een stukje opvoeding het is toch hun kind.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:34

Wat mij betreft een lakse houding van je ouders. Die horen hier hun verantwoording te nemen.
Als jij al zo vaak ergens om vraagt, waarom kijken zij dan niet gewoon of het op de kamer van je zusje ligt?
Bij ons komen ze niet op elkaars kamer, ook als ze spul voor school nodig zijn wordt dat gewoon gevraagd. Ik vind dat toch een kwestie van opvoeden en respect hebben voor andermans spul.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 18:52

Allereerste beste bokkers, bedankt voor alle antwoorden!

Wat betreft mijn ouders laks noemen, hier voel ik mij niet prettig bij, ze willen echt het beste voor ons en hebben veel meer aan hun hoofd dan alleen dit.

Met mijn moeder heb ik vandaag een goed gesprek gevoerd waarbij ik ook zeker een goede indruk voelde dat ze begrijpt wat ik bedoel en hoe ik mij er bij voel. Heb ook het punt van consequenties opgebracht en hier kon zij zich ook zeker in vinden. Hier heb ik dan ook verder geen zeggenschap over.

Het is niet de bedoeling dat ik mijn zusje ga opleren hoe het wel moet en dat ik moedertje ga spelen. Uitkomst daarvan is een nog slechtere band. Ik ga dan ook absoluut niet spullen van haar stelen of kapot maken. Dit is zelfs als het maar één keer gebeurd, alsnog mij naar dat niveau verlagen.

Wat betreft slot op mijn kamerdeur. Hier voel ik mijzelf niet prettig bij dit omdat ik vind dat het nodig zou moeten zijn en ivm. bijvoorbeeld brand in huis.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:59

Je doet natuurlijk ook alleen je deur op slot als jij er niet bent. Of heb je dieren op je kamer staan?

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:03

Waarom gaat je moeder of vader dan niet gewoon kijken op haar kamer? Het is toch te zot dat jij zo lang je spul kwijt bent?
En ik heb ook van alles aan mijn hoofd, werk ook nog heel veel, maar zulke dingen mogen de kinderen mij echt vragen.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:12

Ik heb zelf ook deze ervaring gehad met mijn jongere zusje. Het stopte pas toen ik een slot op mij kast kreeg. Wanneer ik dit even vergat waren er weer spullen en/ of geld weg. Nu ik in de tuin woon en ze mijn kamer niet inkan is het gestopt.

Mijn ouders hebben alles geprobeerd van terugbetalen en streng toespreken. Niks hielp, behalve dan de verleiding wegnemen.

Sterkte de komende jaren, ik weet hoe frustrerend het is!

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 11:26

Het is weer raak hoor. Moest nieuwe oortjes kopen gisteren en heb ze die avond op de tafel in de woonkamer laten liggen. Vanochtend waren ze mysterieus verdwenen. Heb je het nog geen dag! Mijn moeder heeft ook meegekregen dat ze de hele avond daar hebben gelegen en dat ik ze niet mee naar boven had genomen. Nu missen ze dus en had mijn moeder nog gevraagd of ze ze had opgeruimd, dit was niet het geval.
Voordeel bij een nadeel is dat zij nu ook zeer duidelijk heeft dat mijn zusje ze heeft gejat. Ze is furieus. Ze heeft mij zusje(zit nu op school) even een apje gedaan of zij ze toevallig heeft maar tot op heden geen reactie. Dit zal dan dus vanavond ook zeer duidelijk besproken worden en consequenties daarvoor zijn nu voor 99% aan de orde!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:41

Mijn zusje deed dit ook. Ik was daar zo woest over. Vooral met mijn boeken, omdat ze altijd beschadigd terugkwamen. Toen heb ik ook gezegd: Je betaald wat je stuk maakt of beschadigd. Mijn moeder stond daar ook achter. Toen werd het wel wat beter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:44

Ik deed het vroeger bij mijn zus!
Zij had spullen die ik mooi vond en die wilde ik lenen :D
Mijn zus is ook boos geweest,slot op de deur,maar die peuterde ik open dus kon ik nog overal bij.

Krijgt je zusje zakgeld?
Ik kreeg het toen nog niet,was 15 en bij mij was de oplossing dus zakgeld zodat ik zelf mij spullen kon kopen.

En wat ook enorm goed werkte is dat mijn zus een keer uit wraak een aantal dingen uit mijn kamer haalde.
Toen ik een aantal dingen kwijt was die ik erg bijzonder vond viel eigenlijk pas het kwartje dat ik dus van de spullen van een ander af moest blijven.

Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:46

DearLove schreef:
Het is weer raak hoor. Moest nieuwe oortjes kopen gisteren en heb ze die avond op de tafel in de woonkamer laten liggen. Vanochtend waren ze mysterieus verdwenen. Heb je het nog geen dag! Mijn moeder heeft ook meegekregen dat ze de hele avond daar hebben gelegen en dat ik ze niet mee naar boven had genomen. Nu missen ze dus en had mijn moeder nog gevraagd of ze ze had opgeruimd, dit was niet het geval.
Voordeel bij een nadeel is dat zij nu ook zeer duidelijk heeft dat mijn zusje ze heeft gejat. Ze is furieus. Ze heeft mij zusje(zit nu op school) even een apje gedaan of zij ze toevallig heeft maar tot op heden geen reactie. Dit zal dan dus vanavond ook zeer duidelijk besproken worden en consequenties daarvoor zijn nu voor 99% aan de orde!

Ik zou het toch evrn doen.
Haal wat spul uit haar kamer waarvan je zeker weet dat ze het mooi vind.
Bewaar het en als ze thuis komt kun je ruilen.
:j

Werkte bij mij vroeger dus ook, gaat er om dat ze zich dan kan verplaatsen in het gevoel dat je je spul kwijt bent