Dilema, begrafenis en jubileum op zelfde dag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:29

Ik vind het trouwens wel bijzonder dat jij blijkbaar niet je eigen keus kan maken maar dat je familie je zo ontzettend stuurt. Het is toch jouw keuze en jouw belissing? Je gaat in dit geval toch mensen teleurstellen dat is onvermijdelijk en bepaald niet jouw keuze.

Overigens zou ik ook voor de begrafenis gaan, dat is echt 1malig terwijl feesten herhaald worden.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:29

Ten eerste gecondoleerd.
Mijn oma had laatst een soortgelijke situatie en die zei toen ik kies voor het leven en is dus niet naar de begrafenis gegaan. Ik vond dat eigenlijk wel een mooie redenatie en in jou geval zou ik dus naar het jubileum gaan. Naar de begrafenis zou je gaan voor jezelf en/of familie maar niet voor je tante, je grootouders leven nu nog en ik zou tijd met hun doorbrengen kostbaarder vinden.
Succes met een keuze maken in ieder geval. :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:32

DeMolenhoek schreef:
Nou, toen ik tegen mijn grootouders zei dat het op dezelfde dag was was de letterlijke reactie: Ah, spijtig dat je niet naar de begrafenis kunt. Het gaat echt niet gewaardeerd worden indien ik niet kom...

Moest ik kunnen zou ik naar beide gaan, kan me helaas niet in 2 delen :(

Je moet doen waar JIJ je goed bij voelt, niet wat er van je verwacht wordt. Je leidt nog altijd je eigen leven dus dan mag je zelf beslissen watnje doet.nals jij het belangrijker vind om naar de begrafenis te gaan, dan ga je daar heen. Wat voor mensen zijn het als je grootouders dáár kwaad om worden? Heel banketstaaf, maar jammer dan. Heb een hekel aan dat soort mensen zonder ook maar een beetje medeleven.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:38

Wat is nou 3 kwartier rijden... Maar de uitvaart en dan schuif je later aan bij dat jubileum.

Wij hebben zo vaak dubbele afspraken, gewoon wat eerder weggaan en niet eeuwig blijven bij de condoleance en BAM in je auto springen en naar de volgende verplichting..

Marsu

Re: Dilema, begrafenis en jubileum op zelfde dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:42

Een beetje uitvaart is in een uurtje klaar. Daarna kan je in de auto stappen en naar het feest gaan. Een feest wat maar 2 uur duurt lijkt me wat onwaarschijnlijk. Dat gaat vast de hele middag door en dan kan je er zeker nog een deel van mee maken.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:45

DeMolenhoek schreef:
Omdat ik al in de OP had gezet dat beiden op hetzelfde uur zijn, letterlijk. De reactie van mijn grootouders vind ik niet gek. Familie ligt al langer in onenigheid en sinds die scheiding is er kamp moeders en kamp vaders.

Iemand zei om te gaan om moeders te steunen? Ik heb geen goede band met mijn moeder, zeker niet nu ze er een vechtscheiding van gaat maken.

Zowel begrafenis als jubileum start om 11.30. Dus als ik na de begrafenis snel terug rij is het jubileum al gedaan of omgekeerd.

Verder zei iemand iets over afscheid kunnen nemen? Het klinkt cru maar we hadden afscheid genomen toen ze nog leefde. Het was een heel slepende ziekte.

Een avondwake etc is er niet. Ze hebben nogal een speciaal geloof...

Als ik ga is het puur om familie langs moeders kant niet in te steek te laten maar dan laat ik mijn grootouders in de steek. 50 jaar getrouwd vind ik overigens niet zomaar een feestje :( Grootouders wonen 3 huizen verder. We zijn er tot ons 12de opgegroeid en opgevoed. Het contact met hun is heel intens en ze hebben beide geen super goede gezondheid meer.

Goed, ik ga verder bekijken hoe ik het kan oplossen. Denk dat ik eens mijn nonkel ga bellen om te horen wat hij zegt.

Je keuze klinkt al enorm gemaakt, maar misschien voel je je wat schuldig nog?
Niet doen en kies gewoon dat waarbij je je prettig voelt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:46

tsja het kan ook de laatste trouwdag van je grootouders zijn, dat weet je nooit.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:48

Kun je niet naar de dienst van de uitvaart gaan, en dan niet naar de koffietafel. Maar na de dienst direct doorrijden naar het jubileumfeest. Dan ben je bij allebei geweest. Jubileumfeest duurt meestal wel wat langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:51

Nogmaals: Het is op hetzelfde uur. Jubileum viering is gedaan om 11.45 en ze gaan om 12.00 aan tafel. Het is op restaurant en ze verwachten rond 15.00 gedaan te hebben.

Begrafenis, kist ter grave brengen en terug rijden samen zorgt ervoor dat ik nooit voor 15.00 terug ben. Dus combineren gaat echt niet gaan.

Tja, dat ze mij proberen sturen snap ik ergens wel. Moeders is met al het geld gaan lopen en doet er alles aan om mijn vader te ruïneren. Ze doet dit om aanraden van haar ouders en ze gaat er in mee. Grootouders van vaderd kant houden zich er van tussen en proberen enkel te steunen. Dus voor hun is het simpel: Waarom zou ik naar familie gaan die mijn moeders helpt in het zo veel mogelijk ruïneren van mijn vaders...

Als ik mijn gevoel zou volgen zou ik naar het jubileum gaan. Simpel omdat de familiekant waar de begrafenis is er alles aan doet om mijn vader constant zwart te maken en mij te overtuigen hun kant + geloof te kiezen.

Mijn nonkel heeft er in se niets mee te maken, dus denk dat het beste is dat ik bel, situatie uitleg en vraag of ik voor de begrafenis kan komen. Ik ga het zo doen denk ik :)

Edit: Feest duurt niet heel lang, is in intieme kring en begrafenis mag ik sowieso rekenen op minstens 2 uur (lange dienst)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:54

Gewoon doen wat jou het beste lijkt. Jij zit niet in scheiding. Een familie die mijn moeder bijv. zwart maakt wil ik geen contact meer mee hebben (ervaring mee. Toen mijn ouders gingen scheiden heeft bijna de hele familie van vaders kant mijn moeder zwart gemaakt. Er liepen zelfs ratten over ons aanrecht :') )

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:00

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:05

Gewoon naar geeneen van de twee gaan? Pfff als ik die situatie zo lees zou ik me der gewoon van tussen maken, wat een gedoe zeg (niet van jou maar van je families, haat dat als families zo doen tegen mekaar - meestal om geld).
Laatst bijgewerkt door miezelke op 27-08-15 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:06

Gecondoleerd.

Persoonlijk zou ik naar het jubileum gaan. 50 jaar is echt wel speciaal, niet iets waar je wel eens een volgende keer naartoe kan gaan. Maar je moet vooral doen wat je gevoel zegt. Ik vind het een goed idee om te bellen met je nonkel en de situatie uit te leggen. Hopelijk kunnen jullie nog een oplossing vinden waarbij je toch nog eerst langs de begrafenis kan, al is het wat vroeger.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:09

Even los van alles wat er speelt, van de druk van de anderen, als je jezelf stiekem de vraag stelt wat je nou echt liever zou willen. Ga je dan het jubileum vieren of afscheid nemen? (als ik jouw post op de vorige pagina lees heb je je keuze gevoelsmatig al gemaakt, maar je laat je onzeker maken door ieder ander die een mening heeft.

Beiden kan je ook op een andere manier doen en bij beiden vind ik het geen schande als je niet komt. Overigens kan ik bij beiden ook voorstellen dat je helemaal niet komt ;-)

Welke keuze je ook gaat maken, je omgeving gaat er iets van vinden. Zorg dus dat je jouw eigen keuze maakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:11

Als ik gevoelsmatig mag kiezen ga ik voor her jubileum. Simpelweg omdat mijn grootouders meer voor mij betekenen dan mijn tante.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:15

Ik zou zelf ook naar het jubileum gaan, maar misschien komt dat omdat mijn grootvader overleden is een paar maanden na hun jubileum.
Zelf heb ik ook niks met begrafenissen, ben ook niet naar die van mijn opa geweest, afscheid nemen doe ik op mijn eigen manier.

Gewoon kiezen wat je gevoel zegt!

Amandavd

Ik denk dat je het prima kan combineren maar simpelweg niet wilt. Dat is ook prima, jouw keuze. Ik zou nooit feest kunnen vieren als ik wist dat ik ook op een begrafenis was uitgenodigd.

_Aine

Dan lekker naar het jubileum gaan en ervan genieten ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Dan is je keuze toch gemaakt? Je moet doen wat voor JOU goed voelt, niet voor wat anderen er van denken/vinden dat je moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:25

Amandavd schreef:
Ik denk dat je het prima kan combineren maar simpelweg niet wilt. Dat is ook prima, jouw keuze. Ik zou nooit feest kunnen vieren als ik wist dat ik ook op een begrafenis was uitgenodigd.

Excuseer? Wat voor kwetsende en nare opmerking is dit nu? Combineren lukt niet. De dienst duurt 2 uur. 11.30 + 2 uur = 13.30 + ten grave dragen er nog bij. Ik ben nooit voor 15 uur terug als het jubileum van mijn grootouders gedaan is. Vind dit echt een rottige opmerking ;(
Ik trok gisteren wit weg en wist niet meer wat zeggen toen ze zeiden dat het op dezelfde dag + uur ging zijn. Normaal mag een lichaam maar 8 dagen bewaard worden maar er wordt een uitzondering gemaakt naar 10 dagen omdat mijn tante sowieso op een zaterdag wil begraven worden. Dus cru gezegd, toen ze gisterenmorgen heen ging hadden we ook niet gedacht dat het een probleem zou worden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:30

Schrijf een mooie kaart aan de nabestaande . Ga naar het feest van de grootouders.
Door omstandigheden kan ik op het moment ook niet naar begrafenissen . Ik stuur een kaart en iedereen begrijpt waarom ik niet kom.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:39

Als je kiest voor het jubileum dan zou ik er wel voor kiezen om vooraf (een of twee dagen) je andere familie te condoleren. Ik vind het echt voor de zotte zoals jij de vuile was van je familie hier buiten hangt en dat ook nog meeneemt in je beslissing.

Mijn keuze zou anders geweest zijn. Je tante wordt op vast tijdstip begraven maar je grootouders zijn per slotte de hele dag 50 jaar getrouwd.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:40

slimmerik schreef:
Als je kiest voor het jubileum dan zou ik er wel voor kiezen om vooraf (een of twee dagen) je andere familie te condoleren. Ik vind het echt voor de zotte zoals jij de vuile was van je familie hier buiten hangt en dat ook nog meeneemt in je beslissing.

Mijn keuze zou anders geweest zijn. Je tante wordt op vast tijdstip begraven maar je grootouders zijn per slotte de hele dag 50 jaar getrouwd.

Amen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:47

slimmerik schreef:

Oh, als jij dat vuil was noemt dan ben jij duidelijk niet veel gewend in jouw familie. Als dit topic voor enkelen enkel is bedoeld om even iemand lekker te veroordelen zou ik snel naar een ander topic gaan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:48

DeMolenhoek schreef:
Als ik gevoelsmatig mag kiezen ga ik voor her jubileum. Simpelweg omdat mijn grootouders meer voor mij betekenen dan mijn tante.

Dan heb je daar je antwoord en moet je echt niet meer twijfelen.