Toekomst: willen we veel te snel, veel te veel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:21

Ik heb eigenlijk nooit wat gepland 'vroeger'.
Toen ik de opleiding secretaresse deed mocht ik bij mijn laatste stage plaats blijven werken.
Hier werk ik nu dus al sinds mijn 18e tot op heden.
Toen ik 20 was heeft mijn vriend een nieuwbouwhuis gekocht. En op mijn 21e zijn wij getrouwd.
Nu ben ik 22 en heb het super voor elkaar, fulltime baan, eigen huis, getrouwd, luxe auto, veel reizen.
Sinds een half jaar hebben wij een super leuk hondje erbij.

Mijn man (25) wil graag kinderen, ik twijfel, maar als het zover komt pas over een jaar of 5.
Nu nog lekker genieten en veel reizen en wat van de wereld zien.
Ik heb juist nu al het idee dat het niet beter meer kan :)

bakkabouter

Re: Toekomst: willen we veel te snel, veel te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:23

Wij hebben het erop gewaagd, voor een kind gaan terwijl ik nog studeerde. Een ook al staan we nog steeds 100% achter die keuze (en zouden we ze ook opnieuw maken), ik kan het officieel afraden :+

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:24

Het enige wat ik op dit moment snel wil is een kat :')

Ik ben 20, misschien nog een beetje jong, maar ik wil wel graag kinderen voor m'n 30e, ik moet zoals het nu lijkt nog 3 jaar studeren en zolang ik studeer, hoef ik nog geen kinderen. Ik woon sinds 2 week samen met mijn vriend en alles loopt op rolletjes. Misschien omdat ik wat "voor loop" op leeftijdgenoten, voel ik me niet zo gehaast :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:32

Misschien ben ik niet degene waarvan je zou verwachten dat ik dit zeg, maar... het leven houdt niet op als je kinderen hebt. Waarom zou je per sé alles al gedaan moeten hebben voordat je aan kinderen begint? Waarom kun je bijvoorbeeld geen huis verbouwen, studeren of reizen als je kinderen hebt?
Zo hebben mijn eigen ouders dus een oude boerderij gekocht destijds toen ik zelf 9 jaar was. En ja, wij hielpen op onze manier gewoon mee en mijn zus en ik zijn er bepaald niet slechter van geworden :n
Sterker nog: we weten heel goed dat een mooi huis bijvoorbeeld je niet aan komt waaien, dat verbouwen hard werken is en hebben beide niet bepaald 2 linkerhanden.

De rest... tja, draait ook om keuzes maken. Er zijn wel eens mensen die uitspreken dat ze best een beetje jaloers zijn dat wij hier wonen, in een boerderijtje met de paarden aan huis. Wat ze dan soms even vergeten is dat wij beide lang gestudeerd hebben (terwijl zij toen al hun eerste auto's en huizen kochten), fulltime werken, goed sparen en geen kinderen hebben. Het opknappen en onderhoud van het huis en de stallen doen we grotendeels zelf, dat scheelt ook weer.
Ik ben er superblij mee dat dit ons gelukt is, volgens mij mag dat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:32

bakkabouter schreef:
Wij hebben het erop gewaagd, voor een kind gaan terwijl ik nog studeerde. Een ook al staan we nog steeds 100% achter die keuze (en zouden we ze ook opnieuw maken), ik kan het officieel afraden :+

Bedankt _O-

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:34

Heel herkenbaar!
Maar iedereen (althans, bij mij in de omgeving) gaat zo snel!!

Toen ik 16/17 was, droomde ik dat ik op mijn 23e 2 kinderen zo hebben met de man van mijn dromen.
Met een leuk huisje en een pony in de wei.

De realiteit is: Nu ben ik 26, heb een geweldige pony, een leuk huis, gezellige en lieve huisdieren (hond, kat, konijnen), werk ik 32 uur in de week en investeer ik veel in mijn toekomst door dingen te plannen en te doen.
Ook leer ik nu keuzes te maken met dingen die ik graag wil.

Een tijdje geleden had ik ook zo'n dip moment, dat ik dacht: en nu? Wanneer komt die leuke vent?
Dat ik me op twee datingsites had aangemeld.
Nou, dat is niks voor mij, blijkt achteraf.

Laat mij maar nu lekker genieten van wat ik wel heb!
Een geweldige pony, mooi huis, leuke baan, super hond, super kat en twee leuke konijnen!
En natuurlijk mijn familie en vriendinnen <3

"Die man en kinderen" komen later wel ;) wanneer ik er echt aan toe ben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:38

ruitje schreef:
pmarena schreef:
Om rond je 30e nu als een kwart van je leven te bestempelen...dat is wel heul positief gedacht :P

Tegen die tijd kunnen we onbeperkt leven joh :')

Ik ben heel nieuwsgierig...het zou mij eerlijk gezegd niet verbazen als de stijgende levensverwachting van de afgelopen decennia niet door gaat zetten maar misschien zelfs wel terugloopt :=

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:39

En daarnaast, er zijn ook mensen die op hun 23ste "alles voor elkaar hebben". En tien jaar later, op hun 33ste, zitten ze in een vechtscheiding waar ze elkaar het licht niet meer in de ogen gunnen en waarbij de inzet hun kinderen zijn. Of dat dan zoveel beter is...Je weet nooit hoe iemand anders zijn leven loopt, iemand waar je nu jaloers op bent omdat haar leven zo "perfect" is, kan over twee jaar in een gigantisch dal zitten of misschien zelfs al op het moment dat jij nog denkt dat zij "het" leven heeft wat je wilt, terwijl jouw droomtoekomst net dan begint.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:40

Kwanyin schreef:
En daarnaast, er zijn ook mensen die op hun 23ste "alles voor elkaar hebben". En tien jaar later, op hun 33ste, zitten ze in een vechtscheiding waar ze elkaar het licht niet meer in de ogen gunnen en waarbij de inzet hun kinderen zijn. Of dat dan zoveel beter is...Je weet nooit hoe iemand anders zijn leven loopt, iemand waar je nu jaloers op bent omdat haar leven zo "perfect" is, kan over twee jaar in een gigantisch dal zitten of misschien zelfs al op het moment dat jij nog denkt dat zij "het" leven heeft wat je wilt, terwijl jouw droomtoekomst net dan begint.

of ze denken op hun 50 ste...Is dit alles??? :=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:40

Haha hier ook heel herkenbaar allemaal. 28 en samenwonend in een huurhuisje, we hebben het echt niet slecht. Als kind zei ik altijd dat ik voor m'n dertigste een kind wilde en daarvoor getrouwd wilde zijn, en toen ik begin dit jaar 28 werd heb ik een dag of 10 gestrest omdat dat allemaal echt niet ging lukken, of eigenlijk, dat niet ging lukken in combinatie met alle andere wensen en twijfelend over de kinderwens..

Gelukkig ging dat gevoel weer over en sindsdien ben ik weer helemaal relaxt. Nog steeds zou ik meer willen dan ik kan betalen (mooi vrijstaand woonhuis, bruiloft met groot feest, reizen) maar de druk is er weer af nu ik zeker weet dat die 'droom' van vroeger hem niet meer gaat worden en aan dat idee gewend bent :) En ach dan wordt het allemaal wat later, trouwen kan ook na m'n dertigste en ik ken weinig mensen die tegenwoordig nog voor hun dertigste aan kinderen beginnen, dus ook dat kan wachten. Kan ik nog minstens 3 jaar twijfelen of ik ze überhaupt wel wil :D

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:41

Ik kan me best voorstellen dat het zo voelt.. maar volgens mij liggen jullie aardig op koers :)

Ik heb ook altijd geroepen dat ik voor mijn 28e kinderen wilde.. Ik zou met mijn man dan ergens in een boerderijtje wonen, 2 - 3 dagen in de week werken en we leefden nog lang en gelukkig.. <3

Inmiddels ben ik zo goed als 30 en is die man nog steeds niet op komen dagen.. -O-
Heb een reuze leuk leven, maar ben soms razend jaloers op andere meiden die jonger zijn dan ik en samen met iemand aan een toekomst kunnen bouwen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:47

pmarena schreef:
Je wilt natuurlijk liever vandaag dan morgen je schaapjes op het droge hebben, zodat je op je lauweren kan gaan rusten en kan gaan genieten van je leven :P

Volgens mij is de truuk (zonder daarbij persoonlijk op jou te doelen pmarena maar jouw post is een mooie aanleiding meer niet) om te zorgen dat je NU van je leven geniet. Als je nu dingen doet omdat je dan later kunt gaan genieten... dat klinkt alsof je nu moet 'lijden' om het straks leuk te hebben. Misschien is er wel helemaal geen straks. Of misschien is het straks niet zo als je nu denkt dat het gaat zijn.

Ik ben niet van het plannen en herken helemaal niet wat TS zegt. Ik ben meer van het hier en nu. Het leven moet nu goed zijn, of zo goed mogelijk. Ik heb wel rond mijn 25ste een moment gehad dat ik dacht, jeetje, is dit het nu? := Dat nu vond ik niet zo leuk dus heb ik mijn leven radicaal omgegooid, toen vond ik het nu wel weer leuk. :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:48

Wendy schreef:
Misschien ben ik niet degene waarvan je zou verwachten dat ik dit zeg, maar... het leven houdt niet op als je kinderen hebt. Waarom zou je per sé alles al gedaan moeten hebben voordat je aan kinderen begint? Waarom kun je bijvoorbeeld geen huis verbouwen, studeren of reizen als je kinderen hebt?
Zo hebben mijn eigen ouders dus een oude boerderij gekocht destijds toen ik zelf 9 jaar was. En ja, wij hielpen op onze manier gewoon mee en mijn zus en ik zijn er bepaald niet slechter van geworden :n
Sterker nog: we weten heel goed dat een mooi huis bijvoorbeeld je niet aan komt waaien, dat verbouwen hard werken is en hebben beide niet bepaald 2 linkerhanden.

De rest... tja, draait ook om keuzes maken. Er zijn wel eens mensen die uitspreken dat ze best een beetje jaloers zijn dat wij hier wonen, in een boerderijtje met de paarden aan huis. Wat ze dan soms even vergeten is dat wij beide lang gestudeerd hebben (terwijl zij toen al hun eerste auto's en huizen kochten), fulltime werken, goed sparen en geen kinderen hebben. Het opknappen en onderhoud van het huis en de stallen doen we grotendeels zelf, dat scheelt ook weer.
Ik ben er superblij mee dat dit ons gelukt is, volgens mij mag dat ook.

Ik wilde het ook al zeggen.

Natuurlijk moet ben je beperkter in wat je kunt doen met kinderen (lange vliegreizen bijvoorbeeld) Maar waarom leef/zie/beleef je minder als je het op een andere manier aanpakt. En met de huidige leeftijden kun je het vast ook wel als de kinderen ouder zijn. Dan heb je in ieder geval nog iets om naar uit te kijken.

Je moet vooral niet je leven inrichten volgens een stramien, maar nemen zoals het komt. Niet alles is te plannen; je levenspartner komt niet gepland, de baan van je leven ook niet en kinderen laten zich ook niet plannen. En daarnaast zijn er nog 1000 factoren die je globale planning helemaal op de schop kunnen gooien.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:50

Heel herkenbaar. Ik ben 27 en heb naar mijn gevoel nog helemaal niets bereikt.
Nu probeer ik mij dus dagelijks gelukkig te praten en blij te zijn met de dingen die ik heb en dat helpt. Geen grote projecten meer hier, veel te bang om teleurgesteld te worden en te weinig geld voor paarden aan huis. Het is mooi om dromen na te streven, maar als die dromen je zodanig verblinden dat je van het huidige niet meer kunt genieten doe je ook jezlf te kort. Je leeft maar 1x.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:53

Wendy schreef:

Het is natuurlijk wel totaal iets anders of je nu kinderen hebt die al naar de basisschool gaan en dat je dan een project-huis aan gaat pakken, of dat je nog in een totaal gestript huis zit en je bent al tegen de 35 en moet nog aan kinderen beginnen :=

Wij hebben het best zwaar gehad met al het werk en verbouwen, maar als we het niet gedaan hadden.....pffft ik moet er niet aan denken dat we nu met die kleine kabouter (inmiddels 5 maanden) nog in de rotzooi hadden moeten zitten... :=

Vind het al erg zat dat de tuin nog zo'n zooi is....gevolg daarvan is dat die katten de hele tijd allemaal zand en grond (en muizen) mee naar binnen slepen en dat de vloer dus niet bepaald altijd fris is voor een uk die straks toch zal gaan kruipen als het goed is...

Maar gelukkig hebben we een goed functionerende badkamer, keuken en slaapkamers nu :j
Zonder had ik echt gek geworden denk ik :P

Meteen reactie op IR :j

Ik had echt het idee dat wij geen keuze hadden (gezien het doel), nu heb ik nèt voor mijn 35e die kleine gekregen.... vind dat al oud zat voor een eerste kind, risico's op niet zwanger worden of problemen bij kindje nemen toch snel toe naarmate je ouder wordt.

Met babietje in de troep zitten of nog langer wachten vond ik allebei geen optie.
Dus dan zal je hard moeten werken en de schouders er onder moeten zetten :j

Het leven is nu eenmaal niet altijd perfect zoals je het zou willen en je gaat toch niet genietend op vakantie als je je boeltje thuis niet voor elkaar hebt en dat op je schouders voelt drukken dat je in de problemen komt als je dat niet eerst in orde maakt :)

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:02

Ik word er zaterdag 27, heb een eigen huis, al 4 jaar gelukkig samen, een kat in huis en een pup op komst. Ik heb paardjes waar ik mee mag rijden als ik zin heb, en verder niet naar moet kijken. Dus dat is allemaal perfect in orde en hier voel ik me perfect gelukkig mee.

Trouwen hoeft niet persé, maar als mijn vriend het vraagt, zeg ik natuurlijk niet nee.

Het enige wat ik mis zijn kindjes. Ik heb altijd gezegd dat ik voor mijn 27e mijn 2e kindje gehad wou hebben :P Moeilijk plannen, dat besefte ik ook wel, maar het was toch een doel, ik wou jong moeder worden. Nu is dat nog steeds niet het geval en dat heeft zijn effect op mij wel. Mijn beste vriendin staat nu op ontploffen, wat het mij nog lastiger maakt, en de druk errond helpt de natuur natuurlijk ook niet.
Ik weet ook wel dat ik nog jong ben en tijd genoeg heb, maar stiekem vind ik het wel spijtig dat ik nog geen klein hummeltje heb rondlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:03

geerke schreef:
Kwanyin schreef:

of ze denken op hun 50 ste...Is dit alles??? :=

Oehhohhhooeehoeeeeeeh :')

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:04

pmarena schreef:
Met babietje in de troep zitten of nog langer wachten vond ik allebei geen optie.

Het leven is nu eenmaal niet altijd perfect zoals je het zou willen en je gaat toch niet genietend op vakantie als je je boeltje thuis niet voor elkaar hebt en dat op je schouders voelt drukken dat je in de problemen komt als je dat niet eerst in orde maakt :)

Er is natuurlijk helemaal niks mis met hard werken en je schouders eronder zetten. Zeker niet! Tuurlijk moet je dingen doen om een doel te bereiken. Maar voor mij persoonlijk is het zaak om zoveel mogelijk van de weg te genieten.

Om jouw voorbeeld van de verbouwing te nemen, ik zou juist op vakantie gaan als ik die verbouwing zat ben. Even wat leuks doen zodat je daarna fris weer verder kunt. Maar dat is natuurlijk per persoon verschillend, dat maakt mensen zo leuk. :j

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:08

betadine schreef:
Heel herkenbaar. Ik ben 27 en heb naar mijn gevoel nog helemaal niets bereikt.
Nu probeer ik mij dus dagelijks gelukkig te praten en blij te zijn met de dingen die ik heb en dat helpt. Geen grote projecten meer hier, veel te bang om teleurgesteld te worden en te weinig geld voor paarden aan huis. Het is mooi om dromen na te streven, maar als die dromen je zodanig verblinden dat je van het huidige niet meer kunt genieten doe je ook jezlf te kort. Je leeft maar 1x.
Dit ja! Je beschrijft het echt helemaal goed! _/-\o_
Te veel willen en daardoor 'niks' meer kunnen; dromen die je verblinden. Daarmee doe je jezelf te kort inderdaad.

Ergens is het wel herkenbaar. Ik wil nog op een verre reis nadat ik ben afgestudeerd en voordat ik kinderen krijg. Maar ook dat moet maar net op mijn pad komen. Als het niet lukt, dan maar op reis met mijn kinderen of pas wanneer mijn kinderen het huis uit zijn.

Het krijgen van kinderen is geen 'deadline' voor het najagen van dromen.

Kinderen in je leven plannen vind ik sowieso raar. Je merkt toch vanzelf wanneer je er klaar voor bent? Wanneer er een stabiele situatie (dus geen studie of verbouwing aan het huis ofzo Uitzonderingen daargelaten natuurlijk ) is. Bovendien heeft je partner er ook nog wat over te zeggen ;)

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:09

Wij westerlingen zijn gewoon verwend dat we (including me :') ) ons hier druk over kunnen maken. Dat betekent dat we geen 'echte zorgen' hebben zoals, hoe kan ik overleven, zorg ik voor eten of überhaupt een dak boven je hoofd.

Het is eigenlijk net dat laatste beetje luxe waar we van dromen, we hebben al zoveel. En alhoewel ik me er terdege van bewust ben is het soms moeilijk om je niet mee te laten slepen :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:09

Ir111 schreef:
pmarena schreef:

Er is natuurlijk helemaal niks mis met hard werken en je schouders eronder zetten. Zeker niet! Tuurlijk moet je dingen doen om een doel te bereiken. Maar voor mij persoonlijk is het zaak om zoveel mogelijk van de weg te genieten.

Om jouw voorbeeld van de verbouwing te nemen, ik zou juist op vakantie gaan als ik die verbouwing zat ben. Even wat leuks doen zodat je daarna fris weer verder kunt. Maar dat is natuurlijk per persoon verschillend, dat maakt mensen zo leuk. :j

Klopt helemaal :D
Na een maand of 9 waren we het verbouwen van ons vorige huis helemaal zat, toen wilden we verhuizen. Vervolgens hebben we 3 maanden niks gedaan, waarna we in een rustiger tempo toch alles af hebben gemaakt :D Iedereen riep dat we niet moesten stoppen, omdat we het anders nooit zouden af maken... nou, voor ons gold dat dus duidelijk niet.

Een vriendinnetje bleek zwanger toen ze midden in een ingrijpende verbouwing zat. Tja, haar kinderen wisten de eerste jaren niet beter dan dat ze buitenom naar de wc moesten bijvoorbeeld :+ :D Want tja, als je dan eigenlijk toch meerdere kinderen wilt, dan is het ook wel zo leuk als ze qua leeftijd bij elkaar in de buurt zitten.
Zo doet iedereen dat weer anders. Heerlijk is dat :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:16

Ir111 schreef:
pmarena schreef:

Is ook zeker aan te raden hoor :j

Maarja, allebei heel druk, dus weinig vrije tijd, dus het klussen gaat dan al tergend langzaam en wat ik zeg.....het is nu nèt voor mijn 35e gelukt om moeder te worden met een net ver genoeg af huis...

Tussendoor een beetje met de pootjes omhoog zitten had het "leuker worden" alleen maar verder uitgesteld en de stress toe laten nemen van ojee hoe moet dat nou met het ouderschap :P

Als je op een punt komt dat het angstzweet je een beetje uitbreekt (overdreven gesteld) over of bepaalde dingen nog gaan lukken....dan moet je toch echt even de schouders er onder zetten denk ik dan maar.

Want net zoals dat later wanneer je wilt gaan genieten misschien niet komt, kan van "rustig aan" ofwel uitstel ook afstel komen...dan ben je eindelijk zover dat je aan een kindje wilt / kunt beginnen en dan lukt het niet meer :(:)

Maar nogmaals: het is absoluut aan te raden om niet te veel zorgen te maken over morgen, het NU is in principe alles dat je hebt :j

Alleen tja....soms heb je geen zeeën van tijd meer en moet je keuzes maken :)

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:20

Pff ik ben toch al blij dat ik geen kinderwens heb, scheelt de meeste 'stress' dat is eigenlijk het enige dat gewoon een biologische deadline heeft, tenzij je wilt adopteren of pleegouders oid.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:27

urosa schreef:
Pff ik ben toch al blij dat ik geen kinderwens heb, scheelt de meeste 'stress' dat is eigenlijk het enige dat gewoon een biologische deadline heeft, tenzij je wilt adopteren of pleegouders oid.

Voor adoptie geldt ook een leeftijdsgrens... ;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:27

Nog drie nachtjes slapen en dan word ik 30 ... en... ik...wil... het...NIET!
Ik ben er nog niet aan toe om die "Big 3-0" te zijn :')

Mn studie is nog niet af (ok ok nog 1 maandje dan wel), ik woon nog thuis (wilde op mn 21e al uit huis), heb geen paard (ik dacht als jonger meisje dat ik op mn 29e toch wel een eigen paard had :') ), en ben ook nog eens single (waar ik niks ergs aan vind, maar mijn omgeving heeft een andere mening helaas)

Maar ach, soms loopt het leven nou eenmaal zo. Ik had dit niet gepland, niet verwacht en absoluut niet gehoopt. Ik ging werken na mn MBO diploma, maar na 3 jaar keihard werken werd ik eruit geschopt... Goed begonnen bij baas 2, en daar was ik absoluut niet gelukkig. Toen lang en goed nagedacht en besloten weer te gaan studeren (HBO) en gedacht afgelopen juli klaar te zijn (en dus fijn voor mn 30e), maar helaas 1 vak gooide roet in het eten en nu dus 3 maanden vertraging.

Maar wat heb ik nou bereikt in mn leven?!