Wie hier uitspraken over wil doen zou zich eerst eens in het probleem moeten verdiepen. Goed of fout bestaan helaas niet in de wereldpolitiek. Publieke opinie is sterk afhankelijk van de verslaggeving door journalisten. De laatste tijd is de stemming vooral pro-israëlisch, ihkv de bomaanslagen e.d. Ik hoor daarbij regelmatig uitspraken van mensen over palestijnen waar ik echt
neigingen van krijg. Voor je iemand veroordeeld die zichzelf opblaast om daar een ander iets mee aan te doen moet je je eens afvragen hoe je een volk massaal en collectief zo gek krijgt dat soort dingen te doen. Ik denk daarbij altijd aan één van de prachtigste plekken in Jeruzalem, dat mooie grote plein, waar je zo op de klaagmuur kijkt en daarbovenop die gouden koepel ziet. Als je daar staat en bedenkt dat daar tot 1967 een dichtbevolkte Arabische wijk stond, maakt die plek ineens een heel ander soort indruk.Ik vind het onbegrijpelijk dat de Israëli's hun beleid nog altijd weten te verantwoorden met de diaspora en de holocaust. Van een volk dat zelf zo onderdrukt is zou je een andere houding verwachten. Het is afschuwelijk wat er in de WOII in Europa gebeurd is, maar ik heb geen medelijden met een kolonist die een huis met een zwembad wil hebben, terwijl op nog geen 1000m afstand nauwelijks voldoende drinkwater is voor een Palestijns vluchtelingenkamp.
Het is absoluut afschuwelijk dat één of andere groepering zijn standpunten wil bevechten over de levens van duizenden onschuldige mensen. Maar nuanceer je denkbeelden even voor je met een beschuldigend vingertje naar een ander wijst.

.
Eeeh?