beelden van palesteinse jongeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 22:57

Palestijnen zijn jarenlang (vanaf de jaren '50 !!!!) stelselmatig onderdrukt door de Israeli's. De Israeli's worden vanaf het eerste begin in de wereldpolitiek zwaar gesteund en gefinancierd door de VS. Dat neemt niet weg dat het een wrange situatie is om blij te zijn om de dood van duizenden mensen, maar het maakt de situatie hopelijk wel begrijpelijker.

Wie hier uitspraken over wil doen zou zich eerst eens in het probleem moeten verdiepen. Goed of fout bestaan helaas niet in de wereldpolitiek. Publieke opinie is sterk afhankelijk van de verslaggeving door journalisten. De laatste tijd is de stemming vooral pro-israëlisch, ihkv de bomaanslagen e.d. Ik hoor daarbij regelmatig uitspraken van mensen over palestijnen waar ik echt Misselijk neigingen van krijg. Voor je iemand veroordeeld die zichzelf opblaast om daar een ander iets mee aan te doen moet je je eens afvragen hoe je een volk massaal en collectief zo gek krijgt dat soort dingen te doen. Ik denk daarbij altijd aan één van de prachtigste plekken in Jeruzalem, dat mooie grote plein, waar je zo op de klaagmuur kijkt en daarbovenop die gouden koepel ziet. Als je daar staat en bedenkt dat daar tot 1967 een dichtbevolkte Arabische wijk stond, maakt die plek ineens een heel ander soort indruk.

Ik vind het onbegrijpelijk dat de Israëli's hun beleid nog altijd weten te verantwoorden met de diaspora en de holocaust. Van een volk dat zelf zo onderdrukt is zou je een andere houding verwachten. Het is afschuwelijk wat er in de WOII in Europa gebeurd is, maar ik heb geen medelijden met een kolonist die een huis met een zwembad wil hebben, terwijl op nog geen 1000m afstand nauwelijks voldoende drinkwater is voor een Palestijns vluchtelingenkamp.

Het is absoluut afschuwelijk dat één of andere groepering zijn standpunten wil bevechten over de levens van duizenden onschuldige mensen. Maar nuanceer je denkbeelden even voor je met een beschuldigend vingertje naar een ander wijst.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:08

Inerdaad. Denk eens in welke omstandigheden sommige mensen leven? Denk eens hoe het zou komen dat Palestijnen juichen? Denk eens wat verder dan je neus lang is a.u.b. ?
Natuurlijk is dat verschrikkelijk en weet ik veel wat nog allemaal. Maar die mensen zijn echt niet anders dan wij hoor. Ze zijn niet vanzelf zo wraakzuchtig geworden. *LOL*
Kortzinnigheden...
Ergens kan ik me hun situatie wel voorstellen en ik vraag me af hoe jullie in WOII zouden geweest zijn, hé? Na al wat ze jullie aangedaan hadden? Er zijn toch nog veel mensen die nog steeds niets met Duitsers te maken willen hebben? Terwijl het dan de kleinkinderen of de kinderen van dien mensen zijn, die natuurlijk niets verkeerds gedaan hebben. Dat si toch ook schreinend?
Soms kan een volk zo geraakt worden door een ander, dat er gewoon een pure wraaksfeer komt. Dat is alleen maar menselijk, maar ik keur het natuurlijk ook af Frusty .

Femke

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:14

Denken jullie daar ook zo over als je eigen familielid, vriend, kennis etc, die onschuldig op kantoor zat te werken, dood is gegaan door deze aanslag? Hebben jullie dan nog zoveel sympathie voor dit gedrag???

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:18

sorry, maar ik zie nederlanders niet juichen als er ook maar ergens in de wereld een stad platgegooid wordt waarbij duizenden doden vallen. Alleen domme, hele domme, gelovige fanatici doen dit.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:19

Ja.. Denk het wel.
Hoe blij denk je dat die nabestaanden op dit moment zouden zijn als Bush een grote bom op die feestende palestijnen (overigens een minderheid, de rest van de palestijnen zat gewoon binnen of was aan het werk) zou laten vallen?

Hoe zou jij over een land denken dat (in dit geval indirect) mensen om je heen vermoord, aanslagen pleegt en je halve familie heeft afgeslacht? En dat dan ook nog (in hun ogen) verdorven is door ongodsdienstige dingen en spul als drank, sex en drugs?

Ik vind een aantal meningen in dit topic op z'n zachtsgezegd ongenuanceerd.

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:21

als amerika nu degene en het land dat veroorzaakt platgooid, zal ik ook geen feestje bouwen. denk toch eens na. al heb je nog zo'n hekel aan een bepaald land, een feestje bouwen is walgelijk en zegt iets over de herseninhoud van dergelijke mense. eigenlijk kun je het geneens mensen meer noemen, het zijn beesten die het een daad van god vinden.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:21

Dan moeten ze niet in dat land gaan wonen, en het lekker allemaal op hun eigen manier doen!

Nee dit vind ik niet recht te praten.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:26

Haha, dan moeten ze niet in dat land gaan wonen Lachen Eeeh? Verward

Maar dit heeft dus helemaal niets, maar dan ook niets, met dom te maken maar alles met opvoeding, opleiding, cultuur, sociale omgeving en geloofsovertuiging. Ze maar simpelweg beesten noemen omdat ze anders denken dan jij is IMO een beetje kort door de bocht.

En die mensen waren niet blij om al die onschuldige mensen die omgekomen zijn maar om het feit dat er iets tegen hun onderdrukker werd gedaan.

Ik praat niets recht, ik ben er ook niet blij mee dat ze dat doen, ik kan het me alleen wel een beetje indenken. That's all.

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:27

50% van de mensen die ik op tv zag waren kinderen. Geïndoctrineerde kinderen. Niet barbaars maar hun opvoeding heeft ze geleerd dat dit iets is waar ze blij om moeten zijn. Gezien de geschiedenis vanuit hun ogen (zie Zep en Bart) van volwassenen zou je in mijn ogen genuanceerder gedrag mogen verwachten. Ik vind dit dus niet ziek en om te Misselijk maar heel heel triest dat het zover is gekomen.

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:27

de enige onderdrukkers daar zijn Hoessein, khadaffi en consorten. maar ze zijn te dom om dat te snappen. en ik men het hoor, als je blij bent over duizenden doden ben je een beest en niet meer dan dat!

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:29

Nogmaals ik praat het gedrag van de volwassenen niet goed, maar om ook de kinderen zo te veroordelen dat gaat me echt te ver.

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:31

ik zag een domme doos met een hoofddoek gillen van blijdschap, en de mensen om haar heen ook en dat waren beslist GEEN kinderen!!!!

Spades

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:31

Citaat:
Op 2001-09-12 14:21, schreef Jura:
Dan moeten ze niet in dat land gaan wonen, en het lekker allemaal op hun eigen manier doen!

Nee dit vind ik niet recht te praten.

Eehhh... sorry, maar ze woonden al in dat land, totdat de VN (onder aanvoering van de VS) 50 jaar geleden besloten dat Israel voor de joden zou worden !!!

Dat neemt overigens niet weg dat het absoluut schandalig is dat er daar op straat gedanst wordt om zoiets ergs, en dat het bovendien een hele negatieve invloed heeft op de manier waarop de wereld tegen de palestijnen, en de islamieten in het algemeen aankijkt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:32

Hmm, sommige uitspraken begrijp ik niet helemaal, en het laatste wat ik wil is dat we dezelfde denkfout maken als de terroristen

1) We leven met zijn allen op planeet aarde. Grenzen vervagen, sommige mensen worden op sommige plaatsen geboren. Palestijnen zijn nou eenmaal in Palestina (nu Israel) geboren, dus zullen niet zomaar gaan verhuizen. Geen van ons heeft de optie om naar een andere planeet te verhuizen...

2) Mensen vinden het nou eenmaal leuk om andere mensen de schuld te geven voor hun ellende. We kunnen de schuld van het een en ander wel aan wat mensen geven: De Romeinen in de eerste eeuw, Nazi-Duitsland, Israel. Veel mensen worden vanaf hun geboorte gehersenspoeld. Volgens hun is de oorzaak van de ellende in de Gazastrook en de Westbank de schuld van Israel, die zwaar gefinancierd worden door de VS.

Allemaal geen goede redenen om een feestje te bouwen, maar zoals iemand daar in Israel al eens eerder zei: "Heer vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen."

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 15:58

Ik vind het weer errug naar dat gelijk groffe intolerante opmerkingen over asielzoekers worden gemaakt. Een goede Islamitische vriend van mij belde me gisteravond met de mededeling dat hij niet naar buiten durfde. Z'n jurk ging hij sowieso niet aan doen. Ik zei nog 'a joh dat valt wel mee', maar na het lezen van de berichten hier denk ik dat ik hem wellicht toch nog maar even ga bellen.
heel Amerika praat over het WTC en het Statue of Liberty als symbolen van dat waar Amerika voor staat: vrijheid. Ik wou dat we daar in NL ook wat meer waarde aan zouden hechten zonder die van anderen zo te beperken.

Sorry, het klinkt misschien overdreven, maar ik vind dit soort reacties net zo angstaanjagend als de dreigende situatie in Amerika.

De wereld heeft inderdaad rare kostgangers.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 16:13

Citaat:
Op 2001-09-12 14:27, schreef PUCK:
de enige onderdrukkers daar zijn Hoessein, khadaffi en consorten. maar ze zijn te dom om dat te snappen. en ik men het hoor, als je blij bent over duizenden doden ben je een beest en niet meer dan dat!

Uh, sorry hoor, maar wie is hier dom? ALs je hiermee wilt beweren dat bovenstaande quote jouw versie van de waarheid is ben jij dat naar mijn mening. Het spijt me, maar in kan dit soort uitspraken gewoon bijna niet geloven. Amerika is voor veel aardebewoners een enorme onderdrukker!

En ik denk dat als de Amerikanen tijdens de Golfoorlog Hoessein hadden opgespoord en platgebombardeerd, dat heel veel Nederlanders wellicht niet op straat hadden gedanst (doen wij sowieso al minder he) maar dat ze er wel een borrel op gedronken zouden hebben! En DAT hadden we dan allemaal gans normaal gevonden.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 16:13

Ik word ziek van sommige reacties hier!!! Constant hoor ik die K*T-Palesteinen, het zijn geen K*T-Palesteinen er lopen ook goeie rond, degene die feestvieren, dat zij idd eikels, maar zeg niet gelijk dat alle Palesteinen zo zijn.

Dan kunnen we ook beginnen over blanken die bij een racisten-aanslag juichen, zijn dat ook allemaal klootzakken???

En oke, er zijn lijpe mensen die zeggen dat ze dit vanuit hun geloof doen, dat is de grootste bullshit!!! Ze doen dit vanuit zichzelf of ze worden aangestoken met deze ideeën. Niet iedereen die gelooft is zo'n lijperd. Niet elke moslim is een klootzak. Sorry als ik hard overkom, maar ik kan hier echt pislink over worden.

Jullie kunnen nu misschien denken, waar komt dit ineens vandaan? Vast omdat ze een moslim-vriendje heeft??? Misschien wel, misschien niet.

NIET DUS!!! Ik kan gewoon niet tegen dat gezeik van alle mensen over 1 kam scheren, ik hoor steeds van: dat doe ik niet. Nou het zijn toevallig wel een hoop reacties die ik hier terug zie die daar toch erg op lijken. Denk eerst na voordat je iets neerzet!

Die dansende palesteinse vrouw met die hoofddoek had ik ook het liefst opgehangen aan 't plafond aan d'r doekje, maar zeg dan niet gelijk dat alle moslims, palesteinen, holbewoners... weet ik veel wie allemaal hetzelfde zijn. Want kan een moslim of een Palestein vanuit Nederland er wat aan doen dat die Palesteinen daar dansen??? Nee!

Zo dit moest er even uit! Niemand moet zich hier persoonlijk aangevallen voelen, want dit is op niemand persoonlijk bedoeld. Ik geef hier puur mijn mening van mijn opvattingen over wat ik regelmatig tegenkom.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 16:16

Kan me je reactie hierover erg goed voorstellen. Dit zijn de minst plezante soort forums, omdat zo duidelijk is hoeveel bokkers toch behoorlijk intolerant zijn en vasthouden aan vooroordelen. Erg onprettig helaas.

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 17:49

Wat een gelul weer hier zeg. Het is weer duidelijk wie de zgnd sociale types zijn.
Wat een onzin. Ik persoonlijk veroordeel niemand, ik vind het alleen wel gruwelijk om te zien dat iemand kan juichen om andermans dood en rampen. Oke...noem het de opvoeding...dan noem ik die mensne niet ziek in hun hoofd, dan noem ik hun opvoeding ziek. Hier word ik echt nijdig van. Jullie roepen zeker ook bij een seriemoordenaar:" Ach...kan ie niks aan doen, slechte jeugd gehad, verkeerde opvoeding..." Wat mij betreft mogen die lui hangen, bekrompen of niet.
Ik hoorde hier toevallig over iemand die ik ken die het prachtig vond, die hele aanslag....die mag wat mij betreft ook gemolesteerd worden, je spoort dan niet.
En ik moest er nog eens extra aan denken toen ik gisteravond laat zag dat er een aanslag, mogelijk door Amerika, in Palestina was gedaan. Toen dacht ik...jezus...wie weet hoeveel onschuldige mensen nu weer. Ik vond het voor hen net zo erg.....
Maar ze zijn nu wel de klos daar, want inderdaad hebben ze al jaren last met Israel en had Israel de wereld op zijn dak wat dat betreft. Na dit soort beelden zal het veel mensen een worst wezen wat die Israelis met die Palestijnen doen natuurlijk. Vandaar dus dat het Arrafat niet zo goed uit zal komen....
Natuurlijk zijn er zat mensen daar die ook meeleven en zijn het selectieve beelden, die de pers misschien beter niet kan laten zien. Maar om het nou te gooien op opvoeding, geloof etc. Juist vanuit dat bizarre geloof doen mensen (van alle gezindten) de meest bizarre dingen...zoals die aanslag dus.
Jullie kunnen kotsen van 'rascistische opmerkingen' (wat ik niet zo zie), maar ik kots ervan dat alles maar goedgepraat wordt omdat 'mensen nu eenmaal zo zijn'.....daarmee zijn dit soort acties als juichen op straat om zo'n omvangrijke aanslag echt niet goed te praten hoor. Boos!

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 17:55

Als jullie nu eens gewoon zouden lezen wat er staat ipv te roepen dat wij alle moslims en alle palestijnen veroordelen. Ik vind het prima als jullie zgn de psycholoog uit willen hangen, maar opvoeding, overtuiging of fanatisme, het maakt me niet uit. Het is ZIEK om een feestje te bouwen als duizenden ONSCHULDIGE mensen omgebracht worden. Of het nou amerikanen, israeli's of palestijnen of whatever zijn!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 18:05

Als jullie goed gelezen hadden dan hadden jullie ook mijn opmerking gezien over die vroeuw met die bril + hoofddoek, dat ze opgehangen mocht worden aan d'r doekje aan 't plafond. Ik zeg helemaal niet dat ze er niks aan kunnen doen.

Degene die dansen en juichen om zoiets zijn gewoon klootzakken, je hebt mij dat niet horen ontkennen. Ik had 't er puur over dat ik veel opmerkingen tegenkom die op de totaliteit gemunt zijn. Bijv. k*tpalesteinen! oke, degene die ik op TV heb zien dansen zijn inderdaad k*tpalesteinen, maar niet alle Palesteinen zijn zo.

Ik praat de reacties van dansende + juichende mensen helemaal niet goed, absoluut ten verre van, ik heb 't hier puur over het over 1 kam scheren.

Ik vind 't best dat jullie me hier op aan willen vallen, maar doe dat dan wel wanneer het bericht goed gelezen is en dat er daadwerkelijk wetenschap is van wat ik heb gezegd/bedoeld.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 18:06

Ik sluit me volledig bij Bart aan. Jullie zeggen misschien wel dat jullie nooit zouden vieren op de overwinning op andere (of die nu door jouw volk gepleegd is of niet), maar hoeveel mensen heb ik vandaag al horen zeggen dat ze Bush gerust mogen de kop afhakken?
Dat komt toch op hetzelfde neer? En de nog steeds durende onverdraagzaamheid t.o.v. de Duitsers? Of is die ineens weg? Verward

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 18:07

Ik val je er helemaal niet op aan mayo, zoals je kunt zien denken we er hetzelfde over....

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 18:11

Mooi, dan is dat uit de wereld Haha!

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 19:16

Ik val jou ook niet aan Mayo.
Maar ik wil even duidelijk stellen dat ik ook niet alle palesteinen veroordeel, net zoals ik niet alle amerikanen zou veroordelen als ze morgen een bom op palestina zouden gooien. Maar dan zou ik net zo hard de amerikanen veroordelen die daarom feest staan te vieren. Dan is het ook niet opeens 'hun opvoeding', of wel soms??????
En wat een bullshit over die duitsers weer. Wat ik al eerder zei: wij hebben ook nog steeds iets bizars met de duitsers, natuurlijk. Hier is meteen agressie om een voetbalwedstrijdje bijvoorbeeld. Maar hier staan echt niet allerlei mensen op straat te feesten als er in Duitsland zo'n actie wordt gepleegd. Tuurlijk heb je een stelletje imbeciele skinheads die het prachtig zullen vinden, maar die sporen dan net zo min als de Palesteinen die staan te juichen. En zeggen we dan ook:" Ach...die mag je daar niet op veroordelen, zo zijn ze opgevoed?" Je kunt beter inzien dat er hele idiote lui rondlopen op de wereld, anders was die hele actie al niet bedacht? Welke imbeciel verzint nou zoiets? En welke imbeciel staat er bij te feesten???? Of dat nou een Palestein of een Nederlander is.....er ontbreekt iets in je hersens als je dat kunt doen.