Toegestaan schaduwaccount; Geestelijk zieke moeder.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Star123

Re: Toegestaan schaduwaccount; Geestelijk zieke moeder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 20:20

Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik gelukkiger moet zijn, is dat raar?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:25

Star123 schreef:
@ Sallandval, ik weet hoe ze was uit verhalen van haar familie

Okee, maar hoe neutraal kunnen die verhalen eigenlijk zijn? Het zou heel knap zijn als die familie ook haar eigen aandeel in het gedrag van je moeder zou erkennen. Een zondebok aanwijzen gebeurt is makkelijker en gebeurt veel vaker.

Feit is wel dan zulk ernstig psychisch lijden eigenlijk nooit komt door één enkele oorzaak. Het is maar heel zelden zo dat één partner helemaal 'wit' is en de ander helemaal 'zwart'.

Als je moeder écht een einde wil maken aan haar leven, dan zal dat haar uiteindelijk lukken. Of jij nou wel of niet thuis woont. Jij bent niet verantwoordelijk voor je moeders geluk, evenmin als dat je vader dat was. Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen geluk. De aanname dat mensen verantwoordelijk zijn voor het geluk van een ander is een hele gevaarlijke.

Op dit moment kies jij er ook voor om het geluk van je moeder prioriteit te geven boven je eigen geluk. Maar je hebt wellicht al gemerkt dat jij haar niet gelukkig kunt maken. En zo zal er ook niemand komen die jou gelukkig kan maken als zij er ooit niet meer is. De enige die dan kan ben jij, maar dat kun je niet zomaar (van wie had je dat moeten leren dan?) daar heb je hulp bij nodig.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:29

Star123 schreef:

Nee in jou situatie niet. Dat wist ik op mijn 10e ook niet (er wellen tranen in me op) omdat ik door iets anders wel in zo'n soort situatie zat. Jij kunt moeilijk naar je moeder gaan. Je kunt wel tegen haar zeggen dat je dit heel zwaar vind en dat je het wel probeert maar dat je ook een eigen leven moet leiden. Dat ze niet bang moet zijn om jou te verliezen of dat je haar niet meer leuk vind maar dat je het gewoon heel moeilijk vind zo. Daarom wil ik eigenlijk contact met je zoeken. Dan kan ik je stapje voor stapje een beetje helpen om gelukkiger te worden. En doe wat Zwerte zegt. Zoek hulp. Nou hier is al iemand die al een beetje hulp aanbied :)
Nu nog echt goede hulp. Dus begin met therapie zoeken of naar de HA gaan en daar kun je je ei kwijt. En die helpen je wel op weg. Ik denk dat als je dit stukje advies alleen al opvolgt, dat je al heel ver kan komen.
En wat er bij jou moeder is gebeurt, komt door denken. Simpel denken. Dat geestelijke komt omdat ze er gewoon zelf in heeft gestampt dat ze slecht is voor iedereen en er een einde aan moet maken. En jij bent daar ook mee bezig. Je bent al bezig met in jezelf te stampen dat je niets bent zonder je moeder. Zeg tegen jezelf, jawel ik kan wel zonder mijn moeder op eigen benen staan. Ik ga hulp zoeken en dan lukt het me. En ik kan veel gelukkiger zijn dan dat. Echt wel.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:29

Star123 schreef:

Nee. Hoe zou je dat moeten weten?
Voor iedereen is het zoeken naar een eigen leven en eigen geluk, vooral op jouw leeftijd. In optimale omstandigheden is dit een leuke, maar onzekere zoektocht. Voor mensen zoals jij (en ik en meerderen hier) is dit iets wat ver van je af staat, onmogelijk lijkt. Je hebt tenslotte je moeder om voor te zorgen. Je leven is zoals het is en je roeit met de riemen die je hebt. Je hebt je geschikt in je huidige rol: je bent er om ervoor te zorgen dat je moeder blijft leven en hopelijk gelukkig is/word/blijft. Stilstaan bij jezelf en je eigen behoeftes en dus nadenken wat jij werkelijk wil in dit leven, dat leer je al op jonge leeftijd af. Dat is namelijk een bedreiging voor je huidige rol en dus een bedreiging voor je moeder. Je houd van haar, dus zet je jezelf aan de kant. Dat dit vreselijk schadelijk is, ga je pas later merken....

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:30

ik begrijp je verhaal volkomen en herken me er wel heel veel in.
Mijn moeder heeft een moeilijke jeugd gehad en is jaren manisch depressief geweest, ik en mijn broertje woonde eerst bij haar maar zijn na 10 jaar naar mijn vader toe gegaan (ouders zijn al heel lang gescheiden) dat heeft ons en mijn moeder wel veel goed gedaan want zo kon ze tot rust komen en aan zichzelf werken.

De tijd dat ik nog bij mijn moeder woonde kreeg ze soms woede aanvallen en dan lag het hele servies aan diggelen in de kamer, reed ze pislink weg in dr auto en daar stonden ik en mijn broertje dan, bang dat ze zich van kant reed. Vaak kwam ze na een uur thuis en ging ze op de bank zitten en tv kijken alsof er niks was gebeurd. En zo zijn er nog wel een aantal dingen, ook deed ze aan zelfverminking omdat ze niet gelukkig was met haar lichaam. Heeft 7 jaar bij therapeuten gelopen en nu eindelijk gaat het wat beter met haar (als er niet weer dingen gebeuren die dr van streek maken)

Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om je moeder zo te zien ook omdat je niet weet wat je moet doen en hoe je haar kan helpen.
Je wilt zo graag het beste voor haar maar ze moet het toch echt zelf doen.

als je wilt praten stuur je me maar een pb

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:36

drawerlover schreef:
Star123 schreef:

Nee in jou situatie niet. Dat wist ik op mijn 10e ook niet (er wellen tranen in me op) omdat ik door iets anders wel in zo'n soort situatie zat. Jij kunt moeilijk naar je moeder gaan. Je kunt wel tegen haar zeggen dat je dit heel zwaar vind en dat je het wel probeert maar dat je ook een eigen leven moet leiden. Dat ze niet bang moet zijn om jou te verliezen of dat je haar niet meer leuk vind maar dat je het gewoon heel moeilijk vind zo. Daarom wil ik eigenlijk contact met je zoeken. Dan kan ik je stapje voor stapje een beetje helpen om gelukkiger te worden. En doe wat Zwerte zegt. Zoek hulp. Nou hier is al iemand die al een beetje hulp aanbied :)
Nu nog echt goede hulp. Dus begin met therapie zoeken of naar de HA gaan en daar kun je je ei kwijt. En die helpen je wel op weg. Ik denk dat als je dit stukje advies alleen al opvolgt, dat je al heel ver kan komen.
En wat er bij jou moeder is gebeurt, komt door denken. Simpel denken. Dat geestelijke komt omdat ze er gewoon zelf in heeft gestampt dat ze slecht is voor iedereen en er een einde aan moet maken. En jij bent daar ook mee bezig. Je bent al bezig met in jezelf te stampen dat je niets bent zonder je moeder. Zeg tegen jezelf, jawel ik kan wel zonder mijn moeder op eigen benen staan. Ik ga hulp zoeken en dan lukt het me. En ik kan veel gelukkiger zijn dan dat. Echt wel.

Mag ik jou dan ook advies geven? Je aanbod is heel lief, maar niet verstandig. Je kan haar niet helpen gelukkig te worden, dat is eigenlijk een milde vorm van het probleem wat we hier bespreken. Ze moet zelf hulp zoeken via de weg die zij wil. Lotgenotencontact kan een goede hulp zijn hoor. Maar uit jouw reacties krijg ik toch een beetje gevoel dat het niet gezond is wat je aanbied.
Ik weet dat het moeilijk is, ik heb ook lang iedereen willen helpen met soortgelijke problemen. Dat doe je al met je berichtjes hier en daar moet het eigenlijk bij blijven. Als je met zoiets goed contact opbouwt en het loopt door in een vriendschap, dan is het anders. Maar nu is het nog een vreemde met een verhaal op internet en voor mijn gevoel ga je iets te ver in hulp aanbieden.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:55

Schrijf advertenties op fora dat je bv een wandelmaatje zoekt zodat je samen met iemand kunt wandelen met de hond of dat je een buitenrit maatje zoekt. Probeer via die weg eens met andere mensen in contact te komen. Vaak bij zulke afspraken vallen er geen stiltes omdat je over je gezamenlijke hobby kunt praten dus is de drempel ook al minder hoog. Wellicht dat je van daaruit een vrienden kring(etje) op kunt bouwen. Vraag eens een collega waar je goed mee kunt om wat leuks te gaan doen. Ik heb ook een collega wat inmiddels een hele goede vriendin van me is geworden. Het belangrijkste is kies voor jezelf en ga voor jezelf leven. Tuurlijk blijft je moeder in je leven maar ze moet niet je leven zijn! Als ze zelfmoord wil plegen doet ze dat echt wel of je haar nu wel of niet steunt maakt niet uit. Mijn moeder heeft het ook geprobeerd toen ik 16 was. Ze heeft te veel medicatie genomen en de buurman vond haar buiten westen. Ze is toen met spoed naar t zkh gebracht en daar weer opgelapt.zodra ik 18 was ben ik t huis uit gegaan. Als ze haar zin niet krijgt wil ze nog steeds dreigen met zelfmoord, maar inmiddels ben ik 32 en is ze er nog steeds ;)
Ik wil maar zeggen, als ze het ECHT wil doen, DOET ze het ook en of je haar steunt of niet, dat maakt geen verschil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:03

Lieve TS wat een leven heb je of eerlijk gezegd geen leven.
Ik herken zoveel van wat je schrijft en ik weet dat je nu nog in de fase zit dat alles wat je zou doen voor jezelf een schuldgevoel richting je moeder zou opleveren.

Jij bent nu een rups in een cocon, je ruimte tot ontwikkeling is er niet. Jij hebt het nodig om uit die cocon te breken en je vleugels uit te slaan.

Jou ontwikkeling staat stil! als jij jezelf de vraag stelt, "wie ben ik?" kun je daar dan op antwoorden?
"Wie mag ik zijn?"
Het zijn vragen waar ik dit jaar met mijn 36e pas aan toe ben gekomen. Mijn moeder was ook psychisch onstabiel en ik had een vader die verstandelijk beperkt is.
Ook ik kwam niet tot zelf ontplooiing.

Door jou psychisch zieke moeder heb jij al schade opgelopen, zeker als ik je opmerking lees dat je niemand meer hebt als je moeder er niet meer zou zijn.
Neem de woorden van Zwerte aan! Ga hulp zoeken bij een psycholoog en ga jou eigen ontdekkingstocht tocht starten.
Het is beter dat je op eigen benen gaat staan en de zorg voor je moeder uit handen geeft.

Niet gemakkelijk maar wel nodig!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:59

Er worden hier echt hele goede dingen gezegd! Neem niet alleen mijn woorden aan maar alles wat hier staat. ik vind alle posts hier zeer waardevol.

Ik ga er ook in mee dat als ze zelfmoord wil plegen, dat echt wel doet (of dus juist niet). Dat is echt onafhankelijk van wat jij doet. Zo voelt het niet, maar zo is het wel!
En zelfs als ze iets zou doen n.a.v. iets wat jij zegt of doet, is het nog steeds niet jouw schuld of verantwoordelijkheid!

Ik wil nog wel even aangeven dat mn pbbox voor je open staat (voor iedereen hier die dat wil trouwens). Ik ben niet altijd even snel met reageren omdat ik niet altijd online ben en de tijd wil nemen voor reacties op zulke serieuze zaken.
Eventuele vragen over mijn situatie en (lange) weg door de hulpverlening wil ik daar ook beantwoorden, veel daarvan zet ik liever niet openbaar.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:06

Ts, je ben het waard om voor jezelf op te komen en voor jezelf te vechten.
Het is moeilijk. Maar echt het is het waard.
Zoek hulp voor jezelf. Laat je moeder door anderen helpen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:26

Kom uit een soort gelijke situatie, alleen begon het bij mij voornamelijk na het overlijden van mijn vader ( Ik 19 ) broers en zussen verspreid door Nederland en mijn moeder achterblijvend met een slechte lichamelijke conditie dat later ook een slechte psychische conditie werd.

Iemand verplichten tot opnamen kan inderdaad niet zolang diegene geen gevaar voor zichzelf of de samenleving is.
Mijn moeder heeft altijd ontkent dat het geestelijk niet goed met haar ging.....ze was immers altijd een sterke vrouw??!!

Ik heb hier een behoorlijk trauma aan over gehouden ( inmiddels 50 ) en inmiddels al enkele jaren hulp voor mijzelf ingeschakeld.
Laat het niet zo ver komen!!

Je hoeft je moeder echt niet te laten vallen, maar zorg er voor dat jij zélf ook de aandacht krijgt die jij verdient!!
Je bent nu nog jong en veerkrachtig, maar je hoeft dit zeker niet alleen te doen.
Ga eens een praatje aan met je huisarts en vertel hoe deze situatie voor jou is( daar hoef jij je moeder nog niet eens in te betrekken)
100% zeker dat er voor jullie passende hulp te vinden is, dat hebben jullie niet alleen nodig, jullie hebben er gewoon recht op......want dit zijn hele lastige situaties.
Die hoef je niet alleen te doen.

Goed dat je je verhaal hier kwijt wil, dat is alvast een stap in de goede richting.
Ik zie hele goede welgemeende adviezen voorbij komen, waar je wat mee kan.
Heel veel sterkte met de zorg rond jou moeder, daar mag je gerust mee begaan blijven, maar vergeet zélf ook niet te léven!!

Star123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 23:07

Jullie hebben wel gelijk, ik kan het niet tegen houden als het toch gebeurt.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:17

Wat een zware last draag jij met je mee zeg ... Erg moedig om dit ook zo uit te spreken TS.

Ik heb recent geleerd dat iemand die dichtbij me staat ook psyschische problemen had en ook deels met suicidale neigingen zat. Wat wellicht een idee is om ervoor te zorgen dat er absoluut geen 'extra' medicijnen in huis zijn of in ieder geval waar je moeder bij kan. Verminder het risico zo min mogelijk. Maximaal 1 stripje paracetemol of een halve, rest anders maar per week ophalen. Zodat er niet genoeg is om 'iets naars' te doen zeg maar :) 't Is misschien maar een kleine stap maar wellicht kan het helpen, bij de persoon in kwestie hier heeft het wel invloed gehad :)

Ik kan je niks anders dan heel veel sterkte en succes wensen, hopelijk hebben de voorgaande tips ook wat deuren voor je geopend :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:42

Ik sluit me aan bij de meedte reacties hier.

Het is fijn dat je er voor je moeder bent maar denk alsjeblieft aan jezelf. Zoek hulp voor jezelf. Veel lotgenoten hier. Maar de psychologen hebben er voor geleerd.

Wat betreft voorzorgsmaatregelen zodat ze er geen einde aan kan maken. Dat ga je niet volhouden. Wat hier ook al vaak wordt gezegd. Weet het uit ervaring met mijn schoonmoeder. Je kan n9g zo je best foen, als iemand het wil dan gebeurd het. (Ze is onder andere eens uit het zienhuis ontsnapt om een poging te doen).

Voel je niet verantwoordelijk voor je moeder jij bent wie je bent en hebt je eigen leven.

Daarnaast vooral niet afvragen waarom het jou overkomt. Het is jou overkomen en dat is flink klote. Maar vraag je af hoe je hier het beste van kan maken. En dan vooral voor jezelf. Welke balans is goed voor jou? Helemasl geen contact, uit huis en regelmatig op bezoek. Thuis blijven en dingen voor jezelf doen. Er zijn veel mogelijkheden.

Je zit in een pastig pakket. Probeer niet zelf depri te worden of in de dlachtofferrol te geraken.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 00:41

Star123 schreef:
Zo'n groep om te praten lijkt me wel wat, alleen lijkt het me rot om te zeggen tegen mijn moeder om daar aan mee te doen vanwege haar.

Nee, niet vanwege haar maar voor jezelf. Je bent een kind met ouder met een psychiatrische problematiek.
Laat het alsjeblieft geen reden zijn om jezelf steun te ontzeggen. Als je het echt niet wil vertellen, kun je de reden achterwege laten of zeggen dat je naar je paard gaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 01:16

Moeilijk verhaal.
Ik wil een paar dingen kwijt: Ten eerste: van paracetamol wordt je erg beroerd, maar je gaat er niet dood aan.
Daarnaast moet je echt blijven praten met je moeder en vooral ook eerlijk zijn. Als jij bang bent dat ze zichzelf wat aan gaat doen moet je dat benoemen. En dan niet boos, maar maak het bespreekbaar. Als ze zulke dingen zegt kun je gewoon zeggen 'mam, als je dat zegt dan denk ik dat je jezelf wat aan gaat doen' En als ze dan zegt dat ze dat wil doen, dan praat erover door en vertel haar hoe jij je daarbij voelt. Geef ook aan dat je het gevoel hebt dat jij er verantwoordelijk voor bent.
Dat is voor jou nu misschien moeilijk maar wel het juiste om te doen, jij bent niet haar moeder maar andersom.
Wees eerlijk, vertel haar dat je je zorgen maakt om de toekomst, hoe het moet als jij uit huis gaat.
Het heeft 2 voordelen; je kunt haar er vast op voorbereiden dat dat moment komt en je kunt peilen wat ze ervan vind. En het eerlijk zijn heeft alleen maar voordelen, dat zal jullie band alleen maar ten goede komen, juist bij dit soort problemen.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 01:22

Phoe ts wat een een verhaal zeg, ik kan je helaas geen advies of iets geven ik wil je wel even sterkte wensen! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 02:30

anneliesdj schreef:
Moeilijk verhaal.
Ik wil een paar dingen kwijt: Ten eerste: van paracetamol wordt je erg beroerd, maar je gaat er niet dood aan.
Daarnaast moet je echt blijven praten met je moeder en vooral ook eerlijk zijn. Als jij bang bent dat ze zichzelf wat aan gaat doen moet je dat benoemen. En dan niet boos, maar maak het bespreekbaar. Als ze zulke dingen zegt kun je gewoon zeggen 'mam, als je dat zegt dan denk ik dat je jezelf wat aan gaat doen' En als ze dan zegt dat ze dat wil doen, dan praat erover door en vertel haar hoe jij je daarbij voelt. Geef ook aan dat je het gevoel hebt dat jij er verantwoordelijk voor bent.
Dat is voor jou nu misschien moeilijk maar wel het juiste om te doen, jij bent niet haar moeder maar andersom.
Wees eerlijk, vertel haar dat je je zorgen maakt om de toekomst, hoe het moet als jij uit huis gaat.
Het heeft 2 voordelen; je kunt haar er vast op voorbereiden dat dat moment komt en je kunt peilen wat ze ervan vind. En het eerlijk zijn heeft alleen maar voordelen, dat zal jullie band alleen maar ten goede komen, juist bij dit soort problemen.

Een overdosis Paracetamol kan wel degelijk tot onherstelbaar leverfalen veroorzaken, waardoor iemand overlijdt.

Lieve TS, je kan helaas je moeder niet helpen, zij kan pas geholpen worden als ze dat zelf wil. Je houdt van haar en je wil een goede dochter voor haar zijn, dat kan je alleen door eerst goed voor jezelf zorgen. Met de hulp van haar begeleiding, zal je moeder echt wel leren inzien dat jij je eigen leven kan opbouwen zonder dat ze je daardoor verliest. Ik zie hier heel veel goede tips voorbij komen, hopelijk helpen ze je op weg in je zoektocht naar jou eigen plekje onder de zon.

Star123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 11:14

Bedankt dat jullie zo lief voor me zijn. Er zitten echt goede tips tussen. Nog wat vragen:

1. Hoe kan ik beginnen om aan mijn geluk te werken?
2. Als het wel gebeurt dat ze dood is dan snap ik dat het niet mijn schuld is en dat ik het niet kan voorkomen maar hoe moet ik dan verder? Waar moet ik wonen? Ik ben wel 20 maar zo zelfstandig ben ik ook weer niet. Al hoe wel ik het in mijn eentje vast wel zou redden. Maar ben gewoon bang dat mijn vader wil dat ik bij hem kom wonen en dat mensen mij dan gaan steunen die er nooit voor mij zijn geweest.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:29

Je kan naar de huisarts gaan. Vertellen dat je emotioneel stuk ben.
Je huisarts zal je dan doorverwijzen naar een psycholoog.

Wat zijn dingen die jij leuk vindt om te doen?
Kan zijn van een avond naar een bioscoop, kroeg of feest. Boktmeeting, cursus fotografie of pottenbakken.
Lekkere maaltijd maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:32

Star123 schreef:
Bedankt dat jullie zo lief voor me zijn. Er zitten echt goede tips tussen. Nog wat vragen:

1. Hoe kan ik beginnen om aan mijn geluk te werken?
2. Als het wel gebeurt dat ze dood is dan snap ik dat het niet mijn schuld is en dat ik het niet kan voorkomen maar hoe moet ik dan verder? Waar moet ik wonen? Ik ben wel 20 maar zo zelfstandig ben ik ook weer niet. Al hoe wel ik het in mijn eentje vast wel zou redden. Maar ben gewoon bang dat mijn vader wil dat ik bij hem kom wonen en dat mensen mij dan gaan steunen die er nooit voor mij zijn geweest.

Dat laatste moet je niet over nadenken, dat komt echt wel goed mocht dat werkelijk aan de orde zijn.
Daarbij, je moet er niet vanuit gaan dat het zover komt, dan maak je jezelf gek ;)

Maak het bespreekbaar!! Ga met je moeder in gesprek. Als je eerlijk bent zal er een last van je schouders vallen en ben je instantly een stuk gelukkiger ;)
Heb je goede vriendinnen, of familie met wie je veel omgaat? Anderen in vertrouwen nemen is ook altijd goed. Ga evt. naar je huisarts en vraag of hij je door wil sturen naar een psycholoog, die kan je helpen je hart te luchten en kan je veel handvatten geven voor de omgang met je moeder.

Star123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 11:59

Ik heb geen vrienden, dus ben best wel alleen staand. Wat ik erg jammer vind. Ik heb echt geprobeerd om in mijn dorp vrienden te maken maar er zijn zulke hechte groepen dat je er als nieuweling niet tussen komt. Dus naar een kroeg of feest word al lastig, dat doe je niet echt alleen. Ik kijk graag films en series en lees graag boeken. Muziek luisteren is ook leuk. Maar ik zou het gewoon zo leuk vinden om vrienden te hebben. Maar op de 1 of andere manier gaat dat niet zo makkelijk meer als je ouder word. Ik heb het gevoel dat je niet zo snel meer hecht met elkaar word.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:18

Nieuwe vrienden maken is inderdaad niet iets wat makkelijk gaat, maar er zijn zat mogelijkheden! Doe een cursus, ga op een sport, regel een vrijwilligersbaantje voor een paar uurtjes per week en ontmoet nieuwe mensen!

Ik lees in je reacties vaak 'ja maar...'. Ik snap heel goed dat je momenteel niet weet wat je met de situatie aan moet, maar begin ergens, dan gaan er ook echt andere dingen rollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:01

Star123 schreef:
Ik heb geen vrienden, dus ben best wel alleen staand. Wat ik erg jammer vind. Ik heb echt geprobeerd om in mijn dorp vrienden te maken maar er zijn zulke hechte groepen dat je er als nieuweling niet tussen komt. Dus naar een kroeg of feest word al lastig, dat doe je niet echt alleen. Ik kijk graag films en series en lees graag boeken. Muziek luisteren is ook leuk. Maar ik zou het gewoon zo leuk vinden om vrienden te hebben. Maar op de 1 of andere manier gaat dat niet zo makkelijk meer als je ouder word. Ik heb het gevoel dat je niet zo snel meer hecht met elkaar word.

Je bent nooit te oud om vrienden te maken en contacten aan te gaan.
Ik zou zeggen open eens op bokt een topic om mensen te ontmoeten. Dat is al een eerste stap.
Dat heeft Selina hier op bokt ook gedaan en meerdere zijn je daarin voort gegaan.
Het komt je niet aanwaaien, jij zult het initiatief moeten nemen.
Hier op bokt heb je zo wie zo al gelijk geïnteresseerden namelijk paarden.
Heel belangrijk is het eerst gewoon te zien als leuke activiteiten samen te ondernemen en daar uit voort kan een goede vriendschap ontstaan.

Met die eerste stap zet je al een begin met het zoeken van jou geluk.
Jou tweede vraag is eigenlijk al het stukje schade wat zich openbaart bij jou. Je hoeft je angst niet te negeren maar probeer je er niet door te laten leiden.
Die tweede vraag heeft betrekking op de toekomst en de toekomst staat voor niemand vast, het komt zoals het komt en daar heb je niet altijd invloed op.
Richt je voor nu op wat jij wel kan veranderen en probeer je niet te richten op dat waar jij geen invloed hebt.

Star123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 13:08

Ik heb al een keer zo'n topic aan gemaakt maar er kwamen weinig reacties. Maar goed, ik vind het geen ramp om geen vrienden te hebben. Ik ben er aan gewend geraakt. Het is niet zo dat ik ongelukkig ben zonder vrienden. Er zijn genoeg mensen denk ik die geen vrienden hebben.

Oke, ik ga de toekomst los laten en in het nu leven, wat er gebeurt in de toekomst ben ik niet verantwoordelijk voor en kan ik niets aan doen.