Wat maakt een keuken nou zo duur?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:12

Er zit een hele grote winstmarge op keukens. Dat vooral.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:14

Boras schreef:
Er zit een hele grote winstmarge op keukens. Dat vooral.

Heb je het dan over de 6000 euro ikea keuken of de 20000 euro keukenhandel keuken.

Ergens snap ik het ook wel hoor.
Het is niet zo dat je dagelijks stapels keukens verkoopt maar je personeel staat er ondertussen wel en je hebt een enorme showroom nodig.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-08-15 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:15

Die keukenhandels zijn boeven. Ze doen net of je je vaatwasser kado krijgt bij de aanschaf van je keuken maar ondertussen gaat die keuken nog vier keer over de kop hoor. Dat is echt niet de aanschaf van je witgoed, maar het belachelijke bedrag wat voor de keuken gevraagd wordt......

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:20

Vooral over die laatste, SIzzle. Maar met ikea hoeft je vast ook geen medelijden te hebben met hun enorme productie :)

Ik heb ook inderdaad geen goede ervaringen met keukenboeren. Nare verkooptechnieken, goedgelovige mensen onder druk zetten. Bah, ik gun dergelijke verkopers de deal niet :evaw:

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:26

_Juudith schreef:
ik denk dat deze keuken specifiek zo deur is omdat hij mega groot is.. Wij hebben in ons vorige huis ook een ikea keuken gehad, en waren totaal 2500 kwijt voor een prachtige keuken inclusief apparatuur..

Mijn broer is momenteel ook aan het kijken en bij keuken boren is hij voor wat hij wil rond de 7000 euro kwijt nu heeft hij zelf iets samen gesteld bij de ikea en komt hij op nog geen 3000 uit..

Precies mijn ervaring. :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:33

Afgezien dat ik keuken giganten ook niet vertrouw.

Even niet vergeten dat IKEA nogal dubieuze houtbronnen heeft he.
Zij verkopen bepaalde producten voor een prijs waar een goede timmerman nog niet eens zijn materiaal voor heeft.

Ikea prijzen zitten onder de gezonde markt prijzen voor kleinondernemers.

Neemt niet weg dat wij ook Ikea meubels hebben.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:04

Sizzle schreef:
Afgezien dat ik keuken giganten ook niet vertrouw.
Even niet vergeten dat IKEA nogal dubieuze houtbronnen heeft he.
Zij verkopen bepaalde producten voor een prijs waar een goede timmerman nog niet eens zijn materiaal voor heeft.
Ikea prijzen zitten onder de gezonde markt prijzen voor kleinondernemers.
Neemt niet weg dat wij ook Ikea meubels hebben.

Plus dat Ikea niet voor je installeert en er bijna altijd onderdelen niet voorradig zijn. Ik heb nog nooit een groot iets in een keer compleet kunnen meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:16

Bij mij werkt een voormalig keukenverkoper. Jeutje hoe bedoel je de kluit belazeren. Inkoop is nul komma niks.
Verkoop meer dan 300% is geen uitzondering.
Zelf(laten)maken is een veel betere optie. Kan je zelf de kwaliteit bepalen en tegenwoordig zijn leidingen allemaal snelkoppeling dus dat is ook een mannetje minder. Spoelbakken staan op MP, ook de mooie hoor.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:32

mysa schreef:
Geen verstand van massaproductie/prefab onderdelen maar de bedrijfsvoeringskosten worden vergeten, mijn schoonfamilie heeft een keukenmakerij, houten keukens, materiaal kost meer dan je denkt, ook mdf. Scharnieren/grepen/schroeven wordt afgedaan als kleine uitgaven maar kwaliteit is duur) Dan komt er nog arbeid bij, transportkosten, productiekosten als energie (geloof maar dat dat een behoorlijke post is als je machines gebruikt). Kosten van aanschaf en onderhoud machines. De keukens worden ergens gemaakt, huisvestingskosten in de vorm van hypotheek, ozb enzovoort, net als vaste lasten van een woonhuis maar dan tig keer zo hoog. Loonkosten (werknemers die ook bij ziekte doorbetaald moeten worden) en dan als sluitpost hoop je nog wat winst over te houden, waarvan bijna de helft weer naar de belasting gaat.

Hier sluit ik mij bij aan. :j

Ik geloof zeker dat bedrijven zoals Ikea, Keuken Kampioen, Mandemakers etc. een hoop geld verdienen op een keuken. Dit soort bedrijven maken gebruik van massa productie en verdienen er dan ook een hele hoop aan.

Mijn vader werkt als keuken/meubelmaker bij een keukenbedrijf waar alle keukens 'handmatig' gemaakt worden. Er zit meer werk in dit soort keukens dan je eigenlijk zou denken (het is immers geen fabriekswerk). De prijzen van dit soort keukens liggen dan ook hoger (bij mijn vader begint de goedkoopste handgemaakte keuken vanaf ong. 15.000 euro. Deze keukens worden volledig naar de smaak van de klant ontworpen.)

Ikea keukens vind ik zelf helemaal niks. Mijn vriend heeft een Ikea keuken in zijn huis staan en die valt uit elkaar waar je bij staat. Alles staat los en is slecht gemonteerd. Nee ik zou zelf nooit een Ikea keuken kopen. :n

Pippaa

Re: Wat maakt een keuken nou zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:41

Wij hebben een keuken via marktplaats gekocht voor 125 euro :j Dit zijn de kasten, afzuigkap, wasbak met kraan, koelkast en verlichting. Keuken was in zeer goede staat, maar wel een aparte kleur.

We hebben zelf een inbouwoven, gaskookplaat en vaatwasser nieuw gekocht, wat bij elkaar zon 700/750 euro kostte. Onze keuken heeft dus zonder installatie zo'n 1000 euro gekocht.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:49

Wij hebben een Ikea keuken en die is nu 12 jaar oud. Als je oppervlakkig kijkt lijkt het nog wat. Kijk je beter is gewoon niet veel soeps. Oogt ook gewoon goedkoop.
Hij kan nog wel even mee voor hij echt uitelkaar valt, maar als er een nieuwe keuken komt zeker geen Ikea. Dan maar wat meer geld uitgeven voor kwalitatief echt maatwerk.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:57

Een oud collega die bij een keukenboer heeft gewerkt dat hij standaard tot 40% korting mocht geven zonder overleg met de leidinggevende, als er werd aangedrongen kon in sommige gevallen zijn leidinggevende nog tot 50% korting gaan.
Hij zei dat er zo veel mensen waren die de keuken voor de volle prijs kochten dat dat prima uit kon.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:05

Even op uitzending gemist kijken naar keuringsdienst van waarden. Er is een hele aflevering die hierover gaat. Daarin gaan ze na wat het aan maakprijs kost. En wat er te onderhandelen valt bij de dealer.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:08

Wij hebben net ook een heel keukencircus gehad..

Keuken incl montage was rond de 8000 en alle apparatuur ook circa 8000. Uiteindelijk de keuken voor 7900 gekocht.

Je moet goed afdingen, niet te snel beslissen en, gewoon de helft van de offerte betalen. Alle keukenzaken in nl zijn bijna van dezelfde eigenaar. Er wordt ontzettend veel op verdiend..

Persoonlijk vond ik Ikea niet heel mooi afgewerkt, van kwaliteit en installatie erg duur. Ben nu bij een goede keukenzaak goedkoper uit.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:09

Zitten de arbeidsuren er niet ook bij als de keuken geinstalleerd wordt?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:36

Wij zouden ook erge s 50% korting krijgen op een groot fornuis. In de winkel was hij €6000 maar ik mocht hem voor €3000 meenemen (want hij had al in de showroom gestaan etc etc).
Kijk ik die avond nog even op internet, staat hetzelfde fornuis voor €2750 gloednieuw en bezorgd op verschillende sites.

Dus ik heb hem gezegd dat hij maar een nieuwe auto moest kopen van iemand anders z'n geld.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:49

palousa_boy schreef:
... Dus ik heb hem gezegd dat hij maar een nieuwe auto moest kopen van iemand anders z'n geld.

Geweldig! _/-\o_

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:57

Ach kennisje van vroeger gaf aan dat bij hem de keukens 75% duurder waren dan de maak en plaatskosten. Als hij er 1 per maand verkocht zat hij er erg warmpjes bij.
Zelf heb ik inbouwapparatuur (en vrijstaand) verkocht dus weet de inkoop en verkoopprijzen inmiddels en daar schrik je ook vaak van hoe hard je in sommige gevallen belazerd word.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:31

Ik ben mij ook aan het oriënteren op een nieuwe keuken en kwam toevallig vandaag dit tegen:
http://www.keukensduitsland.nl/
Er zitten meerdere showrooms in Nederland.
Iemand hier ervaring mee?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:37

Letizia schreef:
Ik ben mij ook aan het oriënteren op een nieuwe keuken en kwam toevallig vandaag dit tegen:
http://www.keukensduitsland.nl/
Er zitten meerdere showrooms in Nederland.
Iemand hier ervaring mee?

Ja, hoort gewoon bij de grote ketens..

Alleen omdat iedereen denkt, duitse keukens, dat is goedkoop gaan ze daar onder stunten.
Zo zelfde concept is bv kuchendirect.