Ongewild jaloers gevoel naar vriend toe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:32

'Het is (in de meeste gevallen) een onterecht gevoel, maar wie heeft er ook last van? En nog belangrijker, wat doe je ertegen?'

Ja, juist dat dikgedrukte stuk is het probleem. Als het nou altijd een onterecht gevoel was, dan was niemand meer jaloers als haar vriend gaat stappen met een meisje dat hij heeft leren kennen.

Opzich, zou ik heel alert worden van dit soort dingen.
Ik zou ten eerste aangeven dat ik het niet leuk vind, en vragen hoe hij het zou vinden als ik met een random jongen, die ik ergens heb ontmoet, naar een concert zou gaan en een leuke avond zou hebben. Geloof me, veel jongens vinden dat niet heel tof..

En daarna zou ik wel gaan opletten. Gebeurt dit vaker? Gaat hij vaker met haar zomaar een avond weg zonder jou? Wie is zij eigenlijk? Wil zij jou ontmoeten? Staat hij daar open voor? Appen ze veel? Hebben ze verder veel contact. Ik zou echt mn voelsprieten uitschuiven. Maar goed, ik ben misschien achterlijk daarin. Maar dit zou voor mijn gevoel denk ik wel een reden zijn om op te letten of ik daadwerkelijk niet belazert wordt. Een foutje is zo gemaakt, ook al is je vriend nog zo trouw normaal gesproken.

Tja, een gezond gevoel van wantrouwen vind ik opzich niet verkeerd.. maar goed dat is helemaal aan jou :)

Ik snap je wel.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:06

Ik moet zeggen; zou ook niet zo "happig" zijn op een "nieuw" meisje waar mijn vriend ineens close mee zou worden om vervolgens samen af te spreken.
Mocht het nu met een groep zijn dan is het een ander verhaal.

Mijn ex ontmoette ook wel eens meiden, bijvoorbeeld in de sportschool. Na twee maanden waren ze "vrienden" en gingen ze samen naar de bios.
Ik dacht dan "boeiend", maar achteraf denk ik "why"?
Bijna altijd bleek dat die meid andere bedoelingen had.

Uiteindelijk ging het ook uit tussen ons omdat hij constant overal nieuwe meiden vandaan plukte. De druppel deed de emmer doen overlopen toen hij het te druk had om met mij twee daagjes op pad te gaan maar wel tijd had voor een meid die hij op vakantie had ontmoet.
Ik geloof niet dat hij ooit vreemd is gegaan maar wanneer ik niet "meisje nummer 1" ben in een relatie is het voor mij klaar.

Overigens ben ik veel "jaloerser" of eigenlijk meer onzeker bij mijn nieuwe vriend. Ben namelijk echt heel verliefd op hem :')
Achteraf gezien was mijn ex leuk, maar dat was ook alles.

Wat betreft nieuwe meiden. Als ze zo'n goede vriendin van hem is (geworden) wil ik haar graag eens ontmoeten.
Laatst bijgewerkt door Paisano op 23-08-15 10:22, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:12

Ik zou het ook niet zo tof vinden, en in ieder geval fijner vinden als ik haar ken.

Meiden die mijn vriend leert kennen zonder mij oid, vind ik nooit zo'n succes.
Maar als hij ze bijvoorbeeld met mij of door mij leert kennen (klasgenoten, vriendinnen etc), en ik mag die meiden ook, dan is het geen probleem.

Moet er wel bijvoegen dat ik van nature en door ervaringen in het verleden gewoon een jaloers rotkreng ben geworden op dat gebied :') }>

Shadow0

Re: Ongewild jaloers gevoel naar vriend toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:25

Meestal werkt het bij gevoelens het beste om ze eerst te erkennen ('ok, ik ben jaloers') en dan te aanvaarden dat het zo is. Het vermijden van de oorzaak van de gevoelens werkt lang niet altijd. Soms slaat het door in het steeds verder vermijden van die zaken (eerst mag dit niet meer, dan dat niet meer.)

Het is helemaal niet erg om je af en toe onzeker of jaloers of onprettig te voelen - hoort bij het leven en gaat vanzelf weer over. Juist de krampachtige reflex om dat almaar te vermijden ('ik voel me rot, dus hij moet zorgen dat het niet zo is') maakt het volgens mij vaak erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:28

Ik ben totaal niet jaloers aangelegd maar ik zou t echt niet leuk vinden als mijn vriend een meisje leert kennen en daar zo mee naar een concert gaat. Ligt truwens ook wel aan de manier waarop hij het mededeelt. Maar toch, ik zou t ook niet leuk vinden.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:31

Vaak moet je ook even omdraaien :)
Hij doet iets, maar als jij hetzelfde zou doen, zou hij dan jaloers moeten zijn/het raar vinden?

In dit geval kan ik mij bijvoorbeeld voorstellen dat je haar eens wilt ontmoeten en had gewild dat hij het eerst met jou had besproken ipv medegedeeld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:24

Toch heb ik al jaren een goede vriend die echt niet meer is dan een vriend. We gaan al jaren af en toe naar de bios of ergens naar toe samen puur uit vriendschap. Nu heeft hij een vrouw leren kennen waar hij een relatie mee heeft maar toch gaan we soms nog samen naar de bios of uit eten. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Er is echt niets meer dan vriendschap tussen ons. Ik zou het jammer vinden als zijn vriendin dat niet meer zou willen omdat ze zelf jaloers/onzeker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:26

Maar nu gaat het erom dat jij hem eerder kende dan zijn nieuwe relatie. In het voorbeeld van TS (en van iedereen hier) gaat het om kerels die meiden leren kennen als ze al een relatie hebben en daar dan samen dingen mee gaan doen die lijken op daten. Daar zou ik ook wel even mijn vraagtekens bij hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:28

Emmaa_ schreef:
Maar nu gaat het erom dat jij hem eerder kende dan zijn nieuwe relatie. In het voorbeeld van TS (en van iedereen hier) gaat het om kerels die meiden leren kennen als ze al een relatie hebben en daar dan samen dingen mee gaan doen die lijken op daten. Daar zou ik ook wel even mijn vraagtekens bij hebben.

Hm ja, je hebt gelijk. Dat zou ik misschien ook wel minder leuk vinden. Ik heb nog een soort van 'oud recht'. :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:40

Bespreek je gevoelens hierover openlijk met hem. Als het een topvent is dan zou hij het vervelend moeten vinden voor jou dat je deze gevoelens hebt en zelf al niet meer willen gaan. Als hij over jou gevoelens heenwalst en gewoon met dat meisje naar het concert gaat dan weet je hoe hij in jullie relatie ten opzichte van jou staat. :evaw:

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:53

Zonnetje81 schreef:
Ik vind het maar maf als mijn vriend tijdens onze relatie iemand ontmoet en dáármee naar een concert zou gaan...... Of ligt het anders?

Ik denk het zelfde, met vrienden prima, maar met een meisje dat ie net heeft ontmoet???

Ik vind het wel raar ja en dat heeft helemaal niks met vertrouwen of wat dan ook te maken, ik vind het gewoon raar, mijn vriend zegt t zelf ook.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:56

Ik heb dat vroeger heel erg gehad. Nu niet meer zo, en heb daar ook wel mijn trucjes voor :')

Als we dan samen zijn en er is vrouwvolk bij dan ga ik er gewoon heel de avond er mee chillen :') en dan vinden ze mij vaak leuker dan mn vriend hahah! Ik zou zeggen give it a try

En wat ik ook altijd doe. Laat je onzekerheid niet merken als je samen met je vriend bent en er komt een knappe meid even met je vriend praten. Be strong! Steek je tieten naar voren en zet een lekkere fake glimlach op. Zo voorkom je een loze ruzie met je vriend. En denkt je potentiële nieuwe aartsvijand oh in die relatie heeft het geen nut om te stoken want dat is een leuk stelletje! <3
Laatst bijgewerkt door Blackflag op 22-08-15 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

CoSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:57

Ik heb een goede vriend die ik al jaren ken maar waar ik pas sinds een half jaar een vriendschappelijke band mee heb. Wij doen zo af en toe ook wel dingen samen. Zo gaan wij over 2 weken naar de sauna. En dat terwijl ik getrouwd ben. Mijn man wil niet naar de sauna toe en vindt het prima.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:15

Wat ik me na het lezen van alle reacties over ontrouwheid, onterechte jaloerse gevoelens of aanstelleritus afvraag is..
Waarom gaat TS zélf niet mee naar dat concert?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:17

Dat kan ik me juist heel goedvoorstellen. Andere muzieksmaak?

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:55

Ergens snap ik het wel, maar vaak sta ik aan de andere kant; ik heb vnl. mannelijke vrienden/studiegenoten (natuurkunde) en een gedeelte heeft een relatie- een paar ken ik van voordat ze hun vriendin kenden, een aantal van daarna. De gevoelens gaan echt niet verder dan vriendschap en zelfs als dat het geval zou zijn lijkt het me duidelijk dat 1. de vriendinnen hun vriend logischerwijs kunnen vertrouwen in een relatie en 2. dat ik het fatsoen en verstand heb niets te proberen bij een bezette vriend.

Ik zou zelf eerder ongelofelijk pissig worden als een jaloerse vriendin tussen mijn vriendschappen komt te staan, zou dan echt zoiets hebben van, ga aan jezelf en je eigen vertrouwen en relatie werken in plaats van je onzekerheid en wantrouwen op mij af te katten := misschien erg hard, maar, alsof je geen vriendschappen met iemand van het andere geslacht mag hebben..
Een van mijn vrienden heeft een jaloerse vriendin, kan goed met hem overweg, maar het beste als we duizenden kilometers van elkaar zitten want dan is ze niet zo jaloers :o is soms niet helemaal leuk hoor, want er is totaal geen aantrekkingskracht, we kunnen gewoon goed praten en het is jammer dat zij dat hem 'ontzegt' :) Hij wilde voornamelijk soms ook gewoon een mening van een ander meisje dan z'n vriendin over dingen :)

Anderzijds kan ik me best voorstellen dat het afhankelijk van de manier waarop je vriend erover praat e.d. het wantrouwen op kan roepen, maar dan zou ik die gevoelens gewoon uitspreken :) Vertrouwen lijkt me toch iets basis in een relatie, en over vertrouwen en wantrouwen kunnen praten ook. En het is natuurlijk een verschil of jullie totaal andere muzieksmaken hebben of dat jij dat concert ook wel had zien zitten? :)
Een van mijn vrienden met wie ik ooit 'iets' gehad heb heeft nu een vriendin, maar hij kwam me 'gewoon' ophalen van het vliegveld nadat we elkaar een jaar niet gezien hadden, en we spreken regelmatig samen af. Zouden jullie als vriendin zijnde dat dan ook wantrouwen :=

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 16:46

Tja ik zou het ook niet echt top vinden als mijn man diepzinnige praatgesprekken heeft met andere vrouwen. Praten kan intiemer zijn dan sex.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 16:50

Ik heb hier heel erg veel last van dat het soms gewoon echt niet leuk meer is. :') ik lees even mee!

Edit: voordat ik mijn vriend kende heeft hij op internet een meisje ontmoet, gewoon als vrienden. Maar nu vraagt zij de hele tijd naar mij en hoe ik ben en ze wilt alles weten over onze relatie en zelfs op het gebied van seks. Ik vind dit echt wel ver gaan en dit heb ik ook gezegd maar dan krijg ik als antwoord dat hij haar niet wilt kwetsen. Ik mag ook nooit op zijn mobiel en al helemaal niet zijn berichten lezen, dan "verstopt" hij zijn mobiel. Word er toch wel onzeker van. #)

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:06

Dat is wel bizar zeg := hij wil haar niet kwetsen dus het is oke om over jou en jullie relatie te praten, maar kwetst jou ondertussen en dat maakt niet uit? :) Dat stiekeme is ook niet heel chill.

piezze schreef:
Tja ik zou het ook niet echt top vinden als mijn man diepzinnige praatgesprekken heeft met andere vrouwen. Praten kan intiemer zijn dan sex.

Echt? Waarom dan? :) Ik ben van mening dat verschillende relaties (dus ook vriendschapsrelaties) op verschillende niveaus voor fulfillment zorgen, en dat je partner niet per se de rol van beste vriend vervult.. :) En/of in elk geval niet op alle vlakken/lagen de aangewezen persoon is dingen mee te bespreken. Jij zou het te intiem vinden als je man met iemand anders gesprekken over filosofie/literatuur/problemen of onzekerheden heeft, of ligt het ook aan het onderwerp?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:14

Verstandelijk heb je gelijk Lien, qua gevoel zeg ik tja niet tof. Hier is het trouwens niet aan de orde hoor. Mijn ervaring is dat normale vriendschappen tussen mannen en vrouwen moeilijk haalbaar zijn omdat er meestal 1 is met diepergaande ideeen over de vriendschap en dat je midden van lol maken ineens een zoen krijgt van diegene ofzo.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:17

Lien_ schreef:
Dat is wel bizar zeg := hij wil haar niet kwetsen dus het is oke om over jou en jullie relatie te praten, maar kwetst jou ondertussen en dat maakt niet uit? :) Dat stiekeme is ook niet heel chill.

Leg hem dat maar eens uit... Ik vind het ook gewoon geen fijn idee dat er over mij gepraat wordt en dat ik dat dan niet mag weten/lezen. Ik weet dat zij gevoelens voor hem had dus het zal vrijwel alleen negatief zijn.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:27

Oefff, herkenbaar!
Heel vervelend

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:45

joleinn schreef:
Wie heeft er nog meer last van; een ongewild 'jaloers' gevoel wanneer vriendlief de deur uit gaat met een ander meisje?

Ik kreeg dit ongewilde gevoel toen mijn vriend meededeelde dat hij met een meisje wat hij ontmoet had naar een concert gaat.
Rationeel weet ik dat mijn vriend trouw is en dat hier geen verkeerde bedoelingen achter zitten en hij gewoon naar een concert gaat met een meisje met dezelfde muzieksmaak. Maar toch dat gevoel.. Aarg, gek word ik ervan!

Het is (in de meeste gevallen) een onterecht gevoel, maar wie heeft er ook last van? En nog belangrijker, wat doe je ertegen?

Eh..... WAT?
Hij DEELT MEE dattie naar een concert gaat met een meisje dat hij ONTMOET HEEFT??????????

Tuurlijk joh, ga lekker.. But don't bother coming back.. Zou voor mij echt een no go zijn...

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:51

Het ligt er bij dit soort dingen heel erg aan hoe je partner hiermee omgaat. Als ik een vriend zou hebben en hij zou zeggen "Joh Sunrise_, ik heb een meid ontmoet die toevallig dezelfde muzieksmaak heeft als ik (en als het goed is ben ik dan al bekend met die muzieksmaak, niet ineens iets waar ik nooit van heb gehoord en wat nu ineens naar boven komt }> ), en zij wil ook graag naar dat concert, dus ik stelde voor om samen te gaan. Ik zou het leuk vinden om je aan haar voor te stellen, zodat jij beeld bij haar hebt en ik het leuk vind om mijn vriendin aan haar voor te stellen", of zoiets in die richting dan zou dat prima zijn. Gewoon openheid van zaken, misschien zit er wel een leuke gemeenschappelijke vriendschap in.

Als ik een partner had die ineens verdacht veel aan het appen/bellen was en af en toe een naam laat vallen maar er niet echt op in wil gaan, of juist enorm defensief en chagrijnig reageert als je om opheldering vraagt, tja daar zou ik niet blij van worden.

Daarbij heb ik ook altijd het idee dat er in hechte man-vrouw vriendschappen (maar dat is een vooroordeel van mijn kant), de man er stiekem toch meer achter zoekt dan de vrouw. Dat is in ieder geval mijn ervaring. Misschien dat daarom sommige meiden het lastig vinden als een man hechte vriendschappen heeft met andere meiden, terwijl die meiden er echt gewoon vriendschappelijk in staan.

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 20:47

Voor de goede orde, even wat meer info over de situatie.

Mijn vriend en ik gaan (volgende week) samen op kamers en we beginnen nu aan ons eerste jaar van onze studie. Zijn intro is een week eerder begonnen dan die van mij. Tijdens deze week heeft hij dus dat meisje ontmoet.
Hij had een maand geleden gevraagd of ik meeging naar een bepaald concert, na wat muziek ervan te hebben geluisterd zei ik dat ik niet perse mee wilde: 'zoek maar iemand anders' (met een knipoog).

Hij belde me om te vertellen over z'n intro en zei dat ie een meisje had gevonden om mee te gaan naar dat bepaalde concert.

Ik heb met hem gesproken intussen en gezegd dat ik me er echt niet fijn bij voel. Ik ben niet bang dat hij verkeerde bedoelingen heeft, maar het zou altijd anders af kunnen lopen toch? Hij zei dat ie zich andersom hetzelfde zou voelen en begrijpt me. Wel zegt hij, waar ik het wel mee eens ben, dat we elkaar een beetje los moeten laten qua vriendschappen met meisjes en jongens, dat we weten dat we van elkaar houden.
Ik ben t daar mee eens, maar toch voelt t niet leuk. Maar je kan slecht je vriend verbieden vriendschappen te hebben met meisjes, haha.