Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
elenaMM77 schreef:janderegelaa schreef:Maar ze hoeft toch geen toelatingstest te doen voor het HBO? Ze heeft een MBO diploma.
ligt helemaal aan de opleiding en de toelatingseisen.
elenaMM77 schreef:janderegelaa schreef:Ik begrijp het heel goed. Het is alleen een wens uit emotie die ondertussen wel een waste of time en geld is als je ook HBO kunt doen en daarmee je eigen toekomst beter kunt maken.
In mijn ogen is het geen fout uit het verleden herstellen maar gewoon een nieuwe fout maken omdat er niet rationeel gedacht wordt.
Zoals TS zelf zegt dat ze verder en méér wil dan is het VWO geen goede start. HBO wel. Sluit aan bij het MBO en geeft eventueel ook nog een bepaalde dispensatie voor de Uni.
waarom een fout maken..
als je graag op vakantie zou gaan naar italië omdat je een bepaald gebied niet aangedaan hebt.
moet je dan naar madagascar gaan omdat je dat nog niet gezien hebt?
het gaat om het hoogst haalbare of om zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk te bereiken..
als jij een nieuwe auto wilt of nieuwe fiets, ongeacht of je het nodig hebt.. dan doe je dat toch als je het je kunt veroorloven?
ik zou niet weten waarom een jaartje of wat hersengymnastiek fout zou zijn..
de ene neemt paardrijles van zijn geld. de ander gaat het VWO alsnog afmaken..
het is toch ook niet fout als je genoegen neemt met een gewone instructeur, als je je een cursus aan de weense rijschool kunt permiteren.
waarom is het alleen goed als je een hoge opleiding doet met mogelijkheden, als dat helemaal niet het doel is? Het is precies zoals je zegt.. een keuze gemaakt op basis van een emotie, niet vanuit een bepaald toekomstperspectief.
janderegelaa schreef:elenaMM77 schreef:ligt helemaal aan de opleiding en de toelatingseisen.
Nope...
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eau-4.html

janderegelaa schreef:TS geeft duidelijk aan dat het na het VWO niet stopt. Vanuit dat oogpunt bezien is eerst naar het VWO gaan een omweg.
Ze moet het zelf weten hoor het is haar keuze. Ik VIND alleen dat je dit soort keuze's rationeel moet maken en niet emotioneel.
benangelique schreef:Het staat voor de ts al vast dat ze dat VWO diploma hebben wil. Ze vraagt niet wat de ander daar van vindt of wat een betere keuze zou zijn. De vraagt of er iemand ervaring heeft met het behalen van dit diploma middels thuisstudie.
Zullen we allemaal het belerende vingertje weglaten en ontopic gaan?
lucifertje schreef:Mag je wel een VWO doen met alleen een MBO of havo 3? Ik weet niet precies hoe dit zit maar zou het wel goed nakijken.
Ook weet ik niet hoe groot je portemonnee is maar anders een Luzak of Erasmus?
TamaradB schreef:Ik mag VWO doen, dat is al uitgezocht. Dit kan bij sommige instellingen en voor sommige vakken door een zogenaamd 'onderbouwpakket' mee te laten leveren. Hiermee krik je je basiskennis op. Er is geen vooropleiding vereist als je bijvoorbeeld via de LOI begint.
Trouwens; het normale VO heeft ook alleen maar een basisschool als 'vooropleiding'.
TamaradB schreef:De bestemming is; mijn VWO afronden. Ik heb eerder een aantal cursussen en ook vakopleidingen gevolgd via de LOI, ik vond het geweldig, maar ik leer dan ook gemakkelijk zelf.

Lalidan schreef:Waarom moet iets nou altijd maar de slimste weg, de snelste weg, de beste weg zijn? Waarom kan iemand niet gewoon iets doen, omdat diegene dat leuk vind om te doen? Een omweg kan je juist ook heel veel opleveren, soms veel meer dan de snelste weg.
Wat dat met eigenwijs te maken heeft, of met 'niet slim', geen idee.
En waarom moet er altijd een doel zijn? Ooit gehoord van "de weg is het doel'?
Ik snap de negativiteit hier echt niet hoor, TS gaat dit doen omdat het haar leuk lijkt, als zij dit leuk vind, moet ze dat toch lekker doen?
Ik kan je verder weinig inhoudelijk helpen met je vraag TS. Ik heb zelf hetzelfde overwogen, maar in mijn geval ging het wel om toekomstperspectief. Ik kwam op de valreep nog een (voor zover ik het nu kan overzien) redelijk passende HBO opleiding tegen, dus daar is nu mijn keuze op gevallen.
Bij de LOI kan je de vakken los volgen. Dan kan je het dus onderdeel voor onderdeel doen, of een paar vakken tegelijkertijd. Maar net wat je zelf wilt. Voordeel ervan is dat je het kan aanpassen aan je overige omstandigheden. Ik zou, ondanks dat ik behoorlijk slechte ervaringen met de administratie van de LOI heb, toch voor de LOI gegaan zijn.
Avondschool zou niks voor mij geweest zijn, maar een docent die alles voorkauwt heeft mij nooit gelegen. En dat is eigenlijk iets wat je voor jezelf moet nagaan: Hoe leer ik het makkelijkste? Als dat erg zelfstandig is, kan je LOI doen mits je daarvoor de discipline op kan brengen. Je hebt namelijk vanuit hun geen enkele stok achter de deur. Word je liever meer door de lesstof geleid, dan is LOI niet de handigste keuze.
Studeren, of het voor je toekomst is of voor wat sommige hier schijnen denken een 'nutteloos papiertje' is, is in mijn optiek nooit nutteloos. Het zal je altijd verrijken en is misschien wel, misschien niet een opstap zijn naar wat anders. Maar hoe dan ook heb je jezelf, gewoon voor de hobby, uitgedaagd en nieuwe kennis opgedaan. En dat is in mijn ogen altijd positief, ook als je er misschien in je carrière niks mee kan. Er is meer in het leven dan werk!