Hulp gevraagd: (oud) SPH studenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:28

amandananana schreef:
Ik ben afgestudeerd deze zomer en heb besloten om niet door te studeren. Ik snap mensen die dat willen wel, het werkveld is echt een slagveld, er vliegen meer mensen uit dan er aangenomen worden (in de randstad iig) en het is zeer moeilijk om aan een vaste baan te komen. Ik ben blij met het flexwerk dat ik heb, anders was ik misschien ook door gaan studeren.

In de randstad is het nog relatief gunstig ten opzichte van hier (Achterhoek) qua werkgelegenheid.

Darah3

Re: Hulp gevraagd: (oud) SPH studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:04

Hier ook afgestudeerde SPH'er :)

Inmiddels 3 jaar aan het werk in VG-doelgroep en dan met name mensen met ernstige verstandelijke beperking, gedragsproblematiek en bijkomende agressie.
Mijn tip is vooral om te netwerken en je moet maar net geluk hebben :j Ik heb oud-klasgenoten die nooit in het werkveld een baan gevonden hebben en ik vond na afloop van mijn contract vrij snel een nieuwe baan (binnen drie maanden eigenlijk).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:21

Ik had tijdens mijn studie al een baan. Toen ze daar na 3 contracten geen vast contract wilde geven had ik ook direct weer ander werk.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:10

Wendy schreef:
amandananana schreef:
Ik ben afgestudeerd deze zomer en heb besloten om niet door te studeren. Ik snap mensen die dat willen wel, het werkveld is echt een slagveld, er vliegen meer mensen uit dan er aangenomen worden (in de randstad iig) en het is zeer moeilijk om aan een vaste baan te komen. Ik ben blij met het flexwerk dat ik heb, anders was ik misschien ook door gaan studeren.

In de randstad is het nog relatief gunstig ten opzichte van hier (Achterhoek) qua werkgelegenheid.

Dan moet het daar helemaal rot zijn.. ik heb al zoveel sollicitaties verstuurd maar omdat ik starter ben en dus weinig ervaring kom ik nergens aan de bak.. -O-

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 19:48

In het Noorden is er ook bijna geen baan te vinden. Ik denk dat je op alle huidige veranderingen in kan spelen (door bijvoorbeeld een eigen bedrijf te starten), doorstuderen of inderdaad geluk hebben.

Gelukkig duurt het nog even, maar als ik jullie ervaringen zo lees hebben jullie allemaal een leuke baan/flexwerk gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:53

Ik probeer op dit moment nog bij een gemeente binnen te komen omdat ik denk een heel interessant concept te hebben voor de WMO...

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:55

Inderdaad, de WMO biedt ook kansen :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:07

En daar zijn ook weer allemaal nieuwe opleidingen voor. Wat je tegenwoordig ook vaak ziet, mensen die als ZZP'er aan de slag gaan in de zorg. Daar ligt volgens mij ook een grote markt, maar het is wel goed uitzoeken hoe je genoeg kan verdienen, en genoeg geld opzij zet voor de nodige verzekeringen en pensioenopbouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:48

Ik hoop eigenlijk tzt aan de slag te kunnen als combinatiefunctionaris vanuit de gemeente.

Maar ik stap nu net over van de HvA naar Saxion en volgens mij hebben ze hier geen uitstroomprofiel integraal werken. Dat vind ik best jammer.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:56

Ik ben 4 jaar geleden alweer afgestudeerd. Ik ben blijven plakken bij mijn derdejaars stage in brabant. Er was vrij veel veel werk in de zomer periode en het was makkelijk om te blijven werken als je eenmaal een beetje bekendheid hebt binnen de instelling. Eerlijk gezegd is de vraag naar invallers juist vergroot doordat contracten niet verlengd zijn maar de uren wel gedraaid moeten worden. Er worden nu wel weer contracten aangeboden en er zijn zelfs weer vaste contracten gegeven. nadeel is dat het vaak kleinere contracten zijn maar je kunt vaak wel genoeg bij werken als je goed functioneert.

Ook ik werk nu 'onder' mijn niveau. Ik zit in functie schaal 40 en het werk als begeleider binnen de complexe afdeling zou geloof ik zelfs als mbo niveau 3 uitgevoerd kunnen worden geloof ik. Merendeel van mijn collega's is wel gewoon HBO geschoold. Ik begeleid cliënten met gedragsproblematieken i.c.m. een verst. beperking. Intensieve maar zeer interessante doelgroep. Ik heb heb veel geleerd en ondanks dat ik in principe onder mijn niveau werk leer ik elke dag bij en is geen dag voorspelbaar. Wel merk ik dat ik nu na een paar jaar wel wat meer op zoek ben naar diepgang. Dilemma is nu dat ik een vast contract heb, bijstuderen geld kost en de kans op een baan kleiner is nu. Als HBO'er zou je makkelijk cliënt ondersteuner/coordinerende functies kunnen vervullen. Door de bezuinigingen zijn er weinig mogelijkheden, openstaande functies worden vaak intern opgevuld en eerlijk gezegd scheelt het in salaris niet eens zo heel veel in tegen stelling tot de werk druk die ervoor terug komt.

Mijn tip, zorg dat je een goede indruk achter laat, grijp kansen om op invalsbasis te werken meteen aan (Staat altijd goed op je CV!). Vaak kan dit ook al tijdens of na je derdejaars stage en dat verdiend ook meteen lekker ivg tot de standaard studentenbaantjes. Als je gaat doorstuderen schat ook goed de kansen in op de markt. Merendeel van de doorstudeerders komt niet aan een baan. Kunt dan denk ik beter eerst wat werk ervaring op doen en hopen dat de markt wat bijtrekt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 07:47

Idd salaris ontloopt elkaar niet veel. Als ik zie wat ik nu verdien als gewone begeleider denk ik wel eens heb ik me voor die paar euro per maand zo het vuur uit de sloffen gelopen. Als ik nu 1 extra dienstje draai per maand (en dat lukt makkelijk binnen het lopende rooster) verdien ik netto net zoveel per maand als in mijn oude functie. Soms mis ik de extra taken wel maar wat ik er voor terug heb gekregen is ook heel fijn. Ik kan nu echt tijd besteden aan de clienten tijdens mijn dienst terwijl ik eerder meer tijd op kantoor doorbracht. Ook voelt mijn werk nu klaar als ik naar huis ga, terwijl ik eerder nog een heel lijstje in mijn hoofd had van dingen waar ik niet aan toe was gekomen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:50

Zelf ben nu ik nu een jaar afgestudeerd als MWDer. Echter heb ik geen baan in deze sector. Om mij heen hoor ik veel mensen over tijdelijke contracten etc. Ik weet dat je soms een risico moet nemen, maar heb voor nu besloten om voor zekerheid te gaan. Ik had al een vaste bijbaan bij een supermarkt en daar kon ik afgelopen jaar een management opleiding op MBO niveau volgen en dat heb ik dan ook gedaan. Ik ga nu een tussenjaar in vanwege een verhuizing, maar hoop volgend jaar of het jaar daarna de HBO variant van deze opleiding te kunnen volgen :) En eerlijk gezegd vind ik het management gedeelte ook erg interessant.