Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
IsaCalixa schreef:Dit soort verhalen word ik altijd bang van..Tegenwoordig kun je blijkbaar gewoon iemand stalken/bedreigen zonder dat er iets aan gedaan wordt.. (hooguit eens een contactverbod oid..)
lor1_1984 schreef:IsaCalixa schreef:Dit soort verhalen word ik altijd bang van..Tegenwoordig kun je blijkbaar gewoon iemand stalken/bedreigen zonder dat er iets aan gedaan wordt.. (hooguit eens een contactverbod oid..)
Nee hoor, helemaal niks doen ze eraan tenzij diegene daadwerkelijk voor je deur staat of je gegevens openbaar maakt met naam en toenaam.
Is mij vorige week nog verteld nadat ik contact opnam met de politie over bedreigingen via internet.
purny schreef:Sorry hoor. Maar meerdere aangiftes door meerdere mensen. Gaat daar niet een belletje rinkelen dat het fout af kon lopen. Blijkbaar vonden ze het niet ernstig genoeg om er iets aan te doen.
Yviertje schreef:lor1_1984 schreef:Nee hoor, helemaal niks doen ze eraan tenzij diegene daadwerkelijk voor je deur staat of je gegevens openbaar maakt met naam en toenaam.
Is mij vorige week nog verteld nadat ik contact opnam met de politie over bedreigingen via internet.
Ja, want dan hebben ze (hopelijk) een heterdaadje. In elk ander geval moet je blijven melden wat er gebeurt is, dossier op laten bouwen door de politie tot je jezelf een stalker voelt. En je moet een rechercheur treffen met ervaring met stalking/bedreiging. Maar dan blijf je alsnog met de bewijslast zitten. Ik kan 20x melden dat Pietje mij lastig valt, maar daar kan en mag de politie vaak weinig mee behalve een goed gesprek met Pietje aangaan. En dan ligt het ook nog aan het type bedreiging wat Pietje uit. Ook bij een eerste bedreiging mogen ze niet direct handelen, tenzij het slachtoffer zelf meerdere meldingen heeft gedaan tegen Pietje.
Nogmaals de realiteit is niet als in een film of serie.
Stalkingszaken zijn letterlijk of figuurlijk slopend voor het slachtoffer, wil je als politie een goede zaak opbouwen duurt dit echt maanden en dan moet ook het slachtoffer elk detail hebben gemeld, het liefst zwart op wit. Telefoongesprekken worden vaak niet opgenomen en is het jouw woord tegen de stalker. Maar heb je eenmaal een goed dossier opgebouwd, krijgt de politie veel meer mogelijkheden en sneller toestemming van justitie om in actie te komen.
) was genoeg om het bureau in rep en roer te krijgen, op een gegeven moment hoefde ik m'n naam niet eens meer te zeggen en was m'n gezicht genoeg om dit voor elkaar te krijgen.