Bedreiging... Politie doet pas iets als het te laat is

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:32

De stalker van de dochter van mijn 'tante' was een einzelgänger, dus welke sociale controle? Pa en ma waren al dood en geen broers/zussen/vrienden. Kon ook geen sociaal leven hebben, werd volledig opgeslokt door zijn obsessie voor haar.

_Yasmine_

Re: Bedreiging... Politie doet pas iets als het te laat is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:34

Zoals ik lees is er aangifte/ melding gedaan door meerdere personen. Daarnaast heeft hij een strafblad met geweld. Gok dus dat er in zijn naaste omgeving niemand over was behalve zijn exen? of dat zijn naaste omgeving zelf ook melding heeft gedaan.

Het ging hier naar mijn inziens niet om 1 persoon die melding gemaakt heeft.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:37

Ik heb helaas de zelfde ervaring...gelukkig kan ik het nog na vertellen!

Die glibbers kennen de mazen van de wet en glippen daar heerlijk tussendoor of het nu de wet is of de politie als je ze nodig hebt sta je er alleen voor!En ze zijn je altijd een stap voor omdat ze weten wat ze doen. -:(-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:38

Politie kan ook moeilijk iets aan de wet veranderen, ik snap het ook wel maar het is voor slachtoffers en nabestaanden zo vreselijk frustrerend en verdrietig.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:57

Ik heb ook wat moeite met het eenzijdig wijzen naar de politie.

Ten eerste zijn er meer instanties die gefaald hebben (zo'n kerel, die toch een niet zo'n beste reputatie had voor zover ik begrijp had iig in beeld bij zorginstellingen moeten zijn, minimaal). Ten tweede willen we allemaal heel graag dat er zo min mogelijk geld naar dingen als politie gaat, maar dat ze tegelijkertijd overal nuttig aanwezig zijn. Dat gaat nou eenmaal niet samen en is ook niet iets van de laatste jaren, op goede politie wordt al heel erg lang bezuinigd. Zo lang ik me herinner.

Naast dat politie al ernstig onderbetaald en onderbezet is (die recente acties zijn echt niet voor niets), lijken de eisen die door de maatschappij aan ze gesteld worden steeds zwaarder te worden, terwijl we er steeds minder voor willen betalen en zelf collectief over de zeik gaan als de politie haar werk doet in mensen hun nadeel (boetes schrijven).

You can't have it both ways. Of we steunen de politie in haar acties voor betere omstandigheden (en daardoor dus ook betere veiligheid voor de rest van de bevolking) en zeuren niet over boetes voor "een kinderachtige 5 km te hard" die gewoon 5 km te hard is (als ik 'm pak ben ik ook niet blij hoor, maar ga ook niet lopen zeuren. Ik trapte zelf het gaspedaal in), of we blijven lekker zeuren en steunen bezuinigingen, met soms dodelijke gevolgen. Ik weet het wel!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:17

Sorry hoor. Maar meerdere aangiftes door meerdere mensen. Gaat daar niet een belletje rinkelen dat het fout af kon lopen. Blijkbaar vonden ze het niet ernstig genoeg om er iets aan te doen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:20

Als geld de oplossing was geweest dan lag er nu al een nieuw cao voorstel.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:23

Politie mag vaak pas actie ondernemen als het van (de officier van) justitie mag. De realiteit is niet als in een serie of film waar de politie op stel en sprong iemand in hechtenis kan zetten. Had de politie er harder achteraan moeten zitten? Waarschijnlijk wel. Maar dan blijft de vraag: Had het voldoende geweest om justitie mee te krijgen? Iemand voor 3 dagen vast zetten, heeft totaal geen nut met dit soort personen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 00:36

IsaCalixa schreef:
Dit soort verhalen word ik altijd bang van.. :( Tegenwoordig kun je blijkbaar gewoon iemand stalken/bedreigen zonder dat er iets aan gedaan wordt.. (hooguit eens een contactverbod oid..)

Nee hoor, helemaal niks doen ze eraan tenzij diegene daadwerkelijk voor je deur staat of je gegevens openbaar maakt met naam en toenaam.
Is mij vorige week nog verteld nadat ik contact opnam met de politie over bedreigingen via internet.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 01:08

Ik woon in deze gemeente dus hier speelt het heel erg momenteel.
Vreselijk.

Toch lijkt het me als politiet moeilijk, want hoeveel ' bluffers' heb je niet? Iemand die veel roept,blaft niet meteen. Het is gewoon heel lastig met al die wetten en regels. En ook denk ik,wat had de politie dan gedaan wat had geholpen? 2 jaar zitten? Denk je dat hij er dan van geleerd heeft?
Levenslang opsluiten wegens dreiging kan ook niet. ..

Al met al,moeilijk.. en vreselijk.. dat zoiets moet gebeuren..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 01:33

Heftig .... heel heftig en zo dichtbij. Ik woon in een naastliggend dorp en hier zijn ook veel mensen in shock. Ook best wat mensen die haar of familie van haar kent.
En natuurlijk relatief kort geleden, ook in Zevenbergen, Claudia die is omgebracht door haar ex-man.

Ik vind het heel moeilijk. Je hebt natuurlijk veel bluffers en jaloerse types ertussen zitten. Maar in dit geval is er meerdere malen aangifte gedaan door diverse vrouwen. Ook zou hij volgens zijn ex meerdere malen veroordeeld zijn voor geweldsdelicten. En daarbij heeft ex Linda bij de politie aangegeven dat hij een wapen in zijn bezit heeft.

Nu is er weer een 3e ex van John F die met het verhaal komt dat de exen Satudarah op John F hebben af gestuurd.
Maar goed, ongeacht of dit wel of niet klopt, dit mag natuurlijk nooit een reden zijn voor deze verschrikkelijke daad.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 05:52

lor1_1984 schreef:
IsaCalixa schreef:
Dit soort verhalen word ik altijd bang van.. :( Tegenwoordig kun je blijkbaar gewoon iemand stalken/bedreigen zonder dat er iets aan gedaan wordt.. (hooguit eens een contactverbod oid..)

Nee hoor, helemaal niks doen ze eraan tenzij diegene daadwerkelijk voor je deur staat of je gegevens openbaar maakt met naam en toenaam.
Is mij vorige week nog verteld nadat ik contact opnam met de politie over bedreigingen via internet.

Ja, want dan hebben ze (hopelijk) een heterdaadje. In elk ander geval moet je blijven melden wat er gebeurt is, dossier op laten bouwen door de politie tot je jezelf een stalker voelt. En je moet een rechercheur treffen met ervaring met stalking/bedreiging. Maar dan blijf je alsnog met de bewijslast zitten. Ik kan 20x melden dat Pietje mij lastig valt, maar daar kan en mag de politie vaak weinig mee behalve een goed gesprek met Pietje aangaan. En dan ligt het ook nog aan het type bedreiging wat Pietje uit. Ook bij een eerste bedreiging mogen ze niet direct handelen, tenzij het slachtoffer zelf meerdere meldingen heeft gedaan tegen Pietje.
Nogmaals de realiteit is niet als in een film of serie.
Stalkingszaken zijn letterlijk of figuurlijk slopend voor het slachtoffer, wil je als politie een goede zaak opbouwen duurt dit echt maanden en dan moet ook het slachtoffer elk detail hebben gemeld, het liefst zwart op wit. Telefoongesprekken worden vaak niet opgenomen en is het jouw woord tegen de stalker. Maar heb je eenmaal een goed dossier opgebouwd, krijgt de politie veel meer mogelijkheden en sneller toestemming van justitie om in actie te komen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:20

purny schreef:
Sorry hoor. Maar meerdere aangiftes door meerdere mensen. Gaat daar niet een belletje rinkelen dat het fout af kon lopen. Blijkbaar vonden ze het niet ernstig genoeg om er iets aan te doen.

Dat belletje is echt wel gaan rinkelen bij de politie. Maar wat hadden ze moeten, kunnen en vooral mógen doen? Niks. En dát is de ellende. Niet dat de politie niet wil of het niet serieus neemt, maar zolang er niet daadwerkelijk een daad gedaan is (dus daadwerkelijk geweld gebruikt) is er niks wat ze kunnen doen, hoe graag ze zelf ook willen. Of denk jij dat de politie dit leuk vind?

Voor dit specifieke gedrag, ben ik voor om in het strafrecht de intentie gelijk te stellen aan de daad. Kan er bewezen worden dat iemand aan het dreigen is? Dan veroordelen alsof die bedreigingen daadwerkelijk hebben plaatsgevonden. Want pas als dit in de wet veranderd is, kan de politie optreden. En ik heb er geen twijfel over dat ze dat dan ook zullen doen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:22

En wat denken jullie als deze man 2 of 3 dagen in een cel heeft doorgebracht en dan los komt? Dat het dan niet alsnog gebeurd was? Zo'n zieke geest is niet tegen te houden. Dat is een tikkende bom.

Ik heb met de politie ook hulp gehad en het is voor mij wel echt een toegevoegde waarde geweest. Al blijft het lastig inschatten wanneer iemand van een woord een daad gaat maken...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 08:26

Volgens mij zullen de meeste mensen ook vóór zo'n wet stemmen. Lastige daarmee is wáár en hoe leg je de grens vast ( in de wet)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:38

Dat de politie misschien te weinig kan doen en de straffen zo laag zijn, is dan misschien waar.
Maar feit is dat de politie nalatig is geweest. Dat is niet (enkel) de schuld bij de politie leggen, dat is een organisatie aanspreken op nalatigheid. Het wil niet zeggen dat het niet gebeurd was als zij wel iets hadden gedaan, maar de kans is er wel geweest. En dat is vreselijk, vooral voor de familie en de vriend. Politie noemt het zelf nu al 'verkeerde inschatting'.

Het slachtoffer heeft meermalen aangiftes/meldingen gedaan en ook wapenbezit gemeld. Ook anderen hebben aangiftes/meldingen gedaan. Daarnaast was deze man in het verleden vaker veroordeeld voor geweldsovertredingen. De politie had een gesprek kunnen voeren (of meerdere) met de vermoedelijke dader n.a.v. de aangiftes van bedreiging, en het wapenbezit kunnen onderzoeken. Dat ze niet met elke losse enkelvoudige aangifte van bedreiging iets kunnen doen kan ik me nog voorstellen. Maar hier is meer gemeld!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:19

Yviertje schreef:
lor1_1984 schreef:

Ja, want dan hebben ze (hopelijk) een heterdaadje. In elk ander geval moet je blijven melden wat er gebeurt is, dossier op laten bouwen door de politie tot je jezelf een stalker voelt. En je moet een rechercheur treffen met ervaring met stalking/bedreiging. Maar dan blijf je alsnog met de bewijslast zitten. Ik kan 20x melden dat Pietje mij lastig valt, maar daar kan en mag de politie vaak weinig mee behalve een goed gesprek met Pietje aangaan. En dan ligt het ook nog aan het type bedreiging wat Pietje uit. Ook bij een eerste bedreiging mogen ze niet direct handelen, tenzij het slachtoffer zelf meerdere meldingen heeft gedaan tegen Pietje.
Nogmaals de realiteit is niet als in een film of serie.
Stalkingszaken zijn letterlijk of figuurlijk slopend voor het slachtoffer, wil je als politie een goede zaak opbouwen duurt dit echt maanden en dan moet ook het slachtoffer elk detail hebben gemeld, het liefst zwart op wit. Telefoongesprekken worden vaak niet opgenomen en is het jouw woord tegen de stalker. Maar heb je eenmaal een goed dossier opgebouwd, krijgt de politie veel meer mogelijkheden en sneller toestemming van justitie om in actie te komen.

Mij is letterlijk vertelt dat ze er niks mee doen omdat het 'maar' een internetruzietje is en de gegevens van iedereen zijn zo op te zoeken.
Dat het hier om een (vergelijkbaar met) medisch dossier gaat met vertrouwelijke informatie boeit ze weinig, ook niet dat de persoon in kwestie me achtervolgt en overal lastigvalt.
Ik moet mijn accounts maar opzeggen en m'n hele internet maar de deur uitdoen wil ik geen last hebben van dit soort praktijken. >;)
Maar heb contact gehad met iemand die wat meer kijk heeft op deze dingen en die heeft me diverse tips gegeven, oa blijven bellen, pv opmaken en desnoods naar een leidinggevende vragen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 22:23

Probeer anders de media te bereiken. Peter R. de Vries of Alberto Stegeman bijvb... Maar dat moet je willen uiteraard...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:30

Ik ga me eerst even op m'n verhuizing richten, daarna probeer ik het op een 'nette' manier op te lossen via de politie enzo en als dat niet werkt dan gaat het verhaal openbaar. :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:28

lor je vuile was buiten hangen kun je doen, maar zou het iets veranderen denk je?
En dan dat dossier opbouwen .....het gaat net zo hard op de grote hoop is mijn praktijk ervaring.

De misdaad is georganiseerd nu de politie nog!.( En dat kan nog wel even duren.....)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:58

Wellicht niet, maar dan weet deze persoon ook meteen dat 'ie de verkeerde heeft gepakt. :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:21

Linda was een zus van een oud collega van me.
Politie doet tegenwoordig niks meer, alles moet of via internet, of kan pas na bepaald zoveel uur.

Triest voor woorden!

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:48

Ik vind het echt jammer om te lezen dat jullie niet de ervaring hebben met de politie die ik heb gehad met mijn stalkende ex. Ja, het duurde ff voor ik een vaste rechercheur kreeg toegewezen. En ik heb me ontzettend "verloren" gevoeld voor ze echt iets konden doen en ik het idee kreeg ze mijn zaak serieus namen.
Maar als er iets was gebeurt, kon ik het bureau binnen lopen en m'n naam (of die van m'n ex :) ) was genoeg om het bureau in rep en roer te krijgen, op een gegeven moment hoefde ik m'n naam niet eens meer te zeggen en was m'n gezicht genoeg om dit voor elkaar te krijgen.
Is mijn zaak dan heftiger geweest dan "normaal"? Als ik de politie en slachtofferhulp mag geloven wel, maar ik leef gelukkig nog. En ik geloof echt niet dat de politie je weg blijft sturen als je voor de zoveelste keer in een week/maand om precies dezelfde zaak/persoon binnen stapt.
En aangifte via internet kan alleen als je geen naam van de verdachte hebt. Zodra je een naam of een vermoeden hebt wie de dader is, moet je naar het bureau voor een aangifte.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:53

wie moet je dan serieus nemen? degene die dreigt ik ga je vermoordern maar dat als gewone zin tegen kan en alleman roept als scheldwoord, of degene die een motorbende achter iemand aanstuurt om een soort waarschuwing af te geven?? lijkt mij dat de 2e daad toch zwaarder weegt als de eerste daad?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:02

De politie zei letterlijk tegen mij: zolang het bedreigen is,kunnen we niks doen.
Wat ik dan wel raar vind,waarom kunnen ze wel wat doen als er een BNNer word bedreigd? dan word er werk van gemaakt en de persoon word ook bijna altijd 'gevonden' en opgepakt.
Das toch raar,bij een gewone burger kunnen ze niks doen,maar bij een BNNer wél.