Vergeetachtigheid - het is ZO frustrerend!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Condor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 09:09

-
Laatst bijgewerkt door Condor op 21-09-23 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 09:21

Medische oorzaken daar gelaten, zijn braingames en dergelijke leuk, maar waarschijnlijk niet de oplossing. In veruit de meeste gevallen is niet het probleem dat het geheugen iets wat opgeslagen is niet meer terug kan halen, maar dat iets simpelweg niet opgeslagen wordt. En wat niet opgeslagen wordt, kan uiteraard niet teruggehaald worden. Eigenlijk wat Corelli zegt:
Corelli schreef:
Ben je voldoende in het hier en nu? Als in: ben je met je gedachten ook echt bij datgene waar je mee bezig bent of ben je bijv al enkele stappen vooruit of nog over iets anders aan het nadenken?

In dat geval is er maar 1 oplossing: Bewuster leven. Neem je tijd, zorg dat je met je aandacht bent bij wat je aan het doen bent (ja, ook als het iets is waar je je aandacht niet bij nodig hebt omdat je het zo wel kan en het praktischer is ondertussen iets anders te overdenken). Haal je gedachten elke keer terug naar wat je aan het doen bent. Eten, afwassen, naar huis fietsen, boodschappen doen, zorg dat je doet wat je aan het doen bent!

vuurneon

Re: Vergeetachtigheid - het is ZO frustrerend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 09:54

Belangrijke zaken kun je ook op een whiteboard schrijven die je in de keuken hangt. Voordat ik samenwoonde, had ik mijn vriend een whiteboard gegeven voor op zijn slaapkamer. Daar werd bv een acceptgiro opgeplakt die hij moest betalen. Hij had de computer voor het whiteboard dus hij had er altijd zicht op dus die acceptgiro werd keurig de dag erna betaald. Nu ben ik zijn geheugen haha, maar ik verwacht wel dat het whiteboard een rentree maakt als de baby er straks is :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:00

Zeer herkenbaar voor mij, maar dan vooral met woorden. Ik weet precies wat ik zeggen wil, maar kom dan niet op de simpelste woorden of namen van mensen die ik al jaren ken. Bij mij komt het door vermoeidheid die weer komt van een ziekte.

Heb helaas geen tips, maar leef met je mee. Je voelt je zo oud hierdoor.....

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:11

Herkenbaar, alleen heb ik het iets minder heftig dan jij denk ik.

De oorzaken bij mij zijn denk ik routinezaken of dingen doen terwijl ik met mijn hoofd ergens anders ben.

Bij routinezaken denk ik sowieso niet na wat ik doe en vergeet ik bijv regelmatig mijn auto op slot te doen of ik weet daarna niet meer of ik em op slot heb gedaan :+

En ik raak ook vaak mijn tel kwijt omdat ik hem ergens van me af gelegd heb omdat ik met mijn hoofd ergens anders mee bezig was. Op zo'n moment kan je ook met geen mogelijkheid bedenken waar je em neergelegd hebt :') tegenwoordig probeer ik dingen wat bewuster te doen en check ik iets vaker of ik mijn telefoon nog ergens heb liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:13

Ik had in oude huis een mandje aan de plank hangen in de kast tegenover de kapstok, daar gingen sleutels in en post etc. Werkte prima nooit sleutels kwijt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:14

Sleutels hebben hier thuis & op het werk ook een haakje, anders gaat het elke dag mis :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:16

vuurneon schreef:
Belangrijke zaken kun je ook op een whiteboard schrijven die je in de keuken hangt. Voordat ik samenwoonde, had ik mijn vriend een whiteboard gegeven voor op zijn slaapkamer. Daar werd bv een acceptgiro opgeplakt die hij moest betalen. Hij had de computer voor het whiteboard dus hij had er altijd zicht op dus die acceptgiro werd keurig de dag erna betaald. Nu ben ik zijn geheugen haha, maar ik verwacht wel dat het whiteboard een rentree maakt als de baby er straks is :)

Dat hielp bij mijn vergeetachtige vriend niet, hij vergat op het bord te kijken...

Denk dat de tip om je goed bewust te zijn van wat je doet een goede is, hoe bewuster je dingen doet hoe meer kans dat het daarna blijft hangen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:17

Wij hebben wel bewust een draaiknop aan de binnenkant van de sloten zitten; mocht de pleuris uitbreken dat je dan nooit naar een sleutel hoeft te zoeken.

(Want dat is mijn slechte gewoonte, sleutels ergens neerleggen ipv gelijk in de la := )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:18

Solleke_Noah schreef:
vuurneon schreef:

Dat hielp bij mijn vergeetachtige vriend niet, hij vergat op het bord te kijken...

Denk dat de tip om je goed bewust te zijn van wat je doet een goede is, hoe bewuster je dingen doet hoe meer kans dat het daarna blijft hangen.

Daarom hing dat bord ook op een plek waar hij altijd zat en altijd naar moest kijken :D

Daar had ik wel aangedacht haha. Zodra hij achter de computer ging zitten, zag hij ook direct het bord of hij nou wou of niet }>

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:30

Ik heb het ook, bij mij is het gekomen na een operatie aan/bij mijn hersenstam.
Het is frustrerend en het enige wat mij het een beetje makkelijker maakt is: alles op een vaste plek leggen en of hangen. Voordat ik wegga dan check ik altijd of ik alles bij me heb, dit doe ik ook zodra ik buiten ben dezelfde stappen neem ik weer zodra ik wegga van waar ik was.

Geregeld loop ik in huis ergens heen omdat ik iets wilde doen of pakken, zodra ik er ben, ben ik geregeld alweer vergeten wat ik ging doen, soms weet ik het ineens weer maar soms komt het niet meer terug.

Ik heb mijzelf er maar bij neergelegd want het is helaas voor mij blijvende schade.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:08

Ik wil hier eigenlijk een heel verhaal typen, maar ik weet niet meer wat.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:11

Ik ben soms ook heel vergeetachtig. Wat voor mij goed werkt is heel bewust nadenken als ik iets ga doen. Bijvoorbeeld als ik de deur uit ga voordat ik de deur dichttrek denken "heb ik mijn sleutels, portemonnee, telefoon?" en dat iedere keer als ik ergens weg ga. Dat leerde ik van een psych in het revalidatiecentrum en het werkt echt heel goed.

Sammie schreef:

Oh the irony _O-

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:14

Dit is zo herkenbaar!
Ik heb mezelf echt al een miljoen keer buiten gesloten, dus nu check ik altijd alles wat ik mee moet nemen 4 keer. Vooral als ik haast heb moet ik steeds weer terug omdat ik toch dingen ben vergeten.
Ik wilde hier nog meer voorbeelden geven maar dat weet ik niet meer.

Echt heel hatelijk.
Ik ben ook nog eens een stresskip, dus maak me vaak zorgen over dingen, maar ik vergeet steeds waarover. Ik moet echt meldingen in mijn telefoon zetten (als ik die niet kwijt ben) met wat ik allemaal moet doen, zodat dat ding gaat piepen en me er aan herinnerd.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:19

Ook voor mij herkenbaar. Ben standaard elke dag sleutels en telefoon kwijt. Ene moment heb ik ze nog, volgende moment zijn ze weg -O-

Telefoon ruim een half jaar kwijt geweest, zat in de jaszak van mijn winterjas... Die kwam ik begin van de winter dus weer tegen :+

Vitamine B gebrek kan een oorzaak zijn van vergeetachtigheid...

Verder heb ik zelf het probleem dat ik niet bewust met handelingen bezig ben.
Wil ik de kippen voeren, leg zonder ik erbij nadenk sleutels op de grond.. ben ik ze dus even later kwijt. En bij het kippenvoer is dan niet de meest logische plek waar ik sleutels ga zoeken :D

Dus misschien wat bewuster zijn gedurende de hele dag? Dus ook bewust je spullen ergens neerleggen :P

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:24

Ik probeer de laatste tijd wel bewust mijn sleutels altijd als ik ze niet in mijn hand heb ik het vakje van mijn tas te doen.
Dat werkt erg goed! De tas heb ik altijd bij me.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:30

Heel herkenbaar!

Sinds ik op mijn 16e een ongeluk heb gehad laat mijn korte termijn geheugen het vaak flink afweten. Ik kan beloven om iets te doen en het echt meteen weer vergeten zijn. Dat is echt ontzettend vervelend. Ik merk vooral dat het erger wordt als het dingen zijn die me eigenlijk niet echt interesseren.

Voor mij werkt het wel om echt overal takenlijstjes van te maken. Op mijn werk heb ik standaard een boekje naast mijn toetsenbord liggen waar ik alles in opschrijf wat ik die dag of de komende dagen moet doen. Dat helpt heel goed.

Dingen die routine zijn of waar ik me op verheug vergeet ik uiteraard niet. Ik vind het zelf behoorlijk vervelend, maar ben er nog nooit voor naar de dokter geweest. Je leert er wel mee leven :')

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:32

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:16

Ik denk juist dat als de oorzaak van je vergeetachtigheid ligt in het te druk hebben, dat braingames en dergelijke juist meer kwaad doen dan goed. Zo prikkel je je hersenen nog meer. TS zit nog op de uni dus die hersentjes worden echt wel aan het werk gezet. :+

In zo'n geval is rust en ontspanning (bijvoorbeeld, fysiek jezelf vermoeien maar niet mentaal) een beter alternatief. Lekker hardlopen of sporten waarbij je verstand even op 0 gaat doordat je fysiek bezig bent. :)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:29

Alsof ik mezelf lees, ik ben ook ontzettend vergeetachtig. Mensen vonden mij ook altijd erg ongeïnteresseerd, maar dat ben ik niet en nooit geweest, ik vergeet alleen alles wat er gezegd is of afspraken die gemaakt zijn. Opschijven is natuurlijk een goed idee, moet je het alleen niet vergeten natuurlijk.

Nu op dit moment gaat het wat beter, ik heb voor belangrijke zaken zoals sleutels, telefoon en post vaste plekken.

Op het werk controleer ik 10000 keer het geen waar ik op dat moment mee bezig ben, ook wanneer ik vanuit huis ga controleer ik alles extra.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:09

Sammie schreef:

:) haha

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:07

Tamelijk herkenbaar :') Alle belangrijke zaken hebben dus een Onwrikbaar Vaste Plaats in mijn huis. Zodra ik binnenkom -> alle sleutels in een bakje waar verder alleen sleutels in komen; telefoon op een vaste plaats (bijv. aan een lader, en die dan niet telkens in een ander stopcontact steken :+ ), paspoorten en dat soort zaken bijv. altijd in hetzelfde laatje leggen.

Het klinkt stom, maar binnen no time ben je er zo aan gewend dat je 't automatisch doet en het gevolg is dat je je sleutels of telefoon zelden meer kwijt bent. En verder inderdaad zaken opschrijven (of aan jezelf mailen, wil ook nog wel eens helpen) :)

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:17

Hier niets kwijt dankzij hele vaste plekken en routines, maar ik vergeet wel alles, woorden, niet uit mijn woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken, namen, verjaardagen , wat ik ging doen, boodschappen, en ga zo maar door. Ik heb dit sinds een jaar ongeveer en dat is heel frustrerend, was vroeg telefoniste en kon iedereen onder de tafel lukken. Of zoals vl zegt iemand met een glimlach afbranden.

Iets vergeten is heel frustrerend en in mijn geval ga je twijfelen aan jezelf.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:24

Ik ken het probleem goed... Zoals eerder vermeld, echt zorgen dat je overal een vaste plek voor hebt - niet alleen thuis, maar ook als je onderweg bent! Als je dit eenmaal bent aangewend doe je dit automatisch.

Wat ik bijvoorbeeld doe is telefoon altijd in dezelfde broekzak. Sleutels gaan in de andere broekzak. Ik stop nooit iets in kontzakken want dat zit vervelend en ik ben bang dat ik het kwijtraak of gejat wordt.
Als ik geen zakken heb [jurk/rok] en dus een handtas oid mee moet nemen, opnieuw alles op dezelfde plek stoppen. Dus: telefoon en sleutels in hetzelfde zijvakje [hierom koop ik ook nooit tassen zonder zijvakken].

En heel belangrijk: als ik weer thuis ben pak ik meteen mijn tas uit, leg ik alle belangrijke spullen [portemonnee, telefoon, sleutels, OV-kaart enz] weer op hun vaste plek. Als ik mijn tas niet uitpak ben ik het ook geheid kwijt. [En als ik de tas op de grond laat staan staat het meteen weer zo rommelig [ben student dus ik moet het doen met 12m2 :') ].]

Verder vergeet ik altijd om bepaalde klusjes te doen [vooral dingen die bij mij vrij sporadisch zijn als de was doen [grote wasmand en weinig viesmaken betekent dat ik dat niet vaak doe :+ ]] en boodschappen enz. mee te nemen.

Dus maak ik altijd to-do lijstjes, en niet op losse blaadjes die weer rondslingeren en kwijtraken, maar als ik heel weinig moet onthouden gewoon op m'n hand schrijven en anders in mijn bullet journal, superhandig [ik haat standaard agenda's]. Op deze manier kan ik mezelf er constant aan herinneren dat ik iets moet doen.
Ook als ik iets opmaak en ik niet binnenkort naar de super ga [bijv. 's avonds laatste beetje suiker of thee opmaken] schrijf ik het meteen op, anders zit ik geheid 3 weken zonder suiker.

Moet zeggen dat het door deze dingen bij mij een stuk is verbeterd sinds ik uit huis ben gegaan. Toen ik nog thuiswoonde vergat ik altijd mijn klusjes en mijn ouders beschuldigden mij ervan dat ik het 'expres vergat' -O- enorm frustrerend omdat ik er gewoon echt niet aan dacht...