Eetpatroon veranderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 20:14

Supervixen schreef:
Kun je niet overleggen of er voor jou bruin brood gekocht kan worden? Al is het maar een halfje, die je voor jezelf in de vriezer kan doen.

Wat eet je qua avondeten zoal?

Als avond eten eet ik ofwel brood :9 of een gewone warme maaltijd: een stukje vlees, groenten en aardappelen. Af en toe eens spaghetti of lasagne ofzo, maar niet zo heel vaak.

ikkebenhier

Re: Eetpatroon veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 20:23

nog een tip voor de volgers:
ik maak vaak smoothies.

Ik doe verschillende soorten fruit (aarbeien, framboos, braambessen, banaan, ...)
in de blender met wat water, of in plaats van water doe ik er magere yoghurt bij.
En vaak ook na het blenden doe ik er wat muesli of havermout bij.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:08

Nog een tip: flink ontbijten, stevige lunch, maar niet te veel avondeten. Ontbijt en lunch kun je de hele dag verbranden, maar na het avondeten heb je niet zoveel energie meer nodig en dat wordt dus opgeslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:11

Ik maakte ook altijd Smoothies met yoghurt en fruit. :9
Nu weet ik niet of jij ook echt af wil/moet vallen, maar door fruit te blenden, neem je het suiker veel sneller op en krijg je sneller weer honger.
Dus als je echt af wil vallen, zou ik dat even laten staan of in ieder geval minderen.
Anders gewoon lekker doorgaan. :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:33

8nnemiek schreef:
Brood is niet slecht hoor, maar in plaats van witbrood moet je wel volkorenbrood nemen. Geen bruinbrood, dat is namelijk gewoon witbrood met een kleurtje. In volkorenbrood zit volkorenmeel, daar zitten de vezels in die vol vitamines zitten en daarnaast zorgen voor een vol gevoel zodat je minder zin hebt in tussendoortjes. Je moeder wil vast wel een volkorenbrood voor je meenemen :) En dan leg je de helft bijvoorbeeld in de vriezer, zodat je de hele week vers brood hebt.

Verder is het beter om 5x per dag een kleine maaltijd te eten dan 3x een grote.

Neem meer groente en fruit, en minder aardappels/pasta/vlees. Van groente kun je haast niet te veel eten. Zeker met dit weer zijn salades erg lekker. Doe er dan geen olie of vette saus over, maar alleen wat azijn en kruiden/peper/zout :)

Kijk je wat verder terug de geschiedenis in, dan zie je dat 2 maaltijden per dag gebruikelijk was en volgens sommigen was zelfs dat vraatzucht en was 1 voldoende. Echter tegenwoordig met en het nee geen vet eten en de uitgeputte landbouwgronden loop je snel tegen tekorten op, ook als je eet wat het voedingscentrum echt aanraad nl 3 fruit en 4 groente, 2 en 2 is ivm het demotiverende van die 1e hoeveelheden. Wil je afvallen let dan op dat je wel wat (liefst dierlijk) vet binnen krijgt zodat je vit. A,D,E en K kan opnemen, die zijn nl ook weer belangrijk voor de opname van diverse mineralen en sporenelementen. Daarnaast is het te overwegen om ook een goede standaard multivit te slikken zodat je de basis binnenkrijgt en je lijf minder gaat zeuren om voedsel om tekorten aan te vullen.
Eet ook dingen die lang een verzadigd gevoel geven en niet je bloedsuikerspiegel flink laten schommelen. Daarnaast nodigt het veel kleine maaltijden eten ook uit om te blijven eten en dus honger te blijven hebben omdat je lijf op die gewoonte anticipeert met hongersignalen. Ook dat is een situatie waarin je snel teveel en verkeerd eet. Allemaal heel prettig voor de rekening van bv mars en kitkat, maar bar slecht voor je lijf en ook je gebit.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 00:12

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:08

Een maaltijd per dag is echt niet gezond. Vroeger dachten ze ook dat je dood ging als je plat ging slapen en dat de aarde plat was.. Nee, vleeseters kunnen een keer per dag/week eten, wij hebben het verteringsstelsel van een planteneter en moeten dus net als alle andere planteneters steeds kleine beetjes eten zodat ons maagzuur de tijd krijgt om het plantaardige voedsel te verwerken en de darmen het goed kunnen opnemen. Dat zul je in elk onderzoek terug vinden. Vitamines zitten meer dan genoeg in fruit en groente. Je moet oppassen met vitaminepreperaten, want er zit vaak veel te veel in. Op vitamine C na is het nooit goed om tig keer de dagelijks aanbevolen hoeveelheid binnen te krijgen.
Als je maar zorgt dat je als tussendoortje kiest voor iets gezonds als groente of fruit en 's avonds een handje noten ipv chocolade en suiker en mueslirepen en zuivel (want zuivel is bedoeld om een kalfje in een jaar tijd honderden kilo's te laten bijkomen, niet om ons te laten afvallen), dan komt het helemaal goed :)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:08

Tja 8nnemiek en ook dat verschilt weer.... Ik doe het het best op een (laat) ontbijt rond half 11-11 uur, lunch rond 1 uur, wat fruit/groente/yoghurt rond 4 uur en avondeten tussen 6 en half 8 ofzo. Ga ik uit mn werk naar de sportschool, wordt eten sowieso na half 8 en eet ik een banaan in de auto. Eet ik vaker dan dit, blijf ik eten/honger houden....
Misschien niet gezond volgens de wetenschap, maar aangezien ik al aardig overbodige kilos meesleep denk ik toch echt dat dit voor MIJ gezonder is.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:20

Ik doe ook aan de lijn. Ben min of meer wel verplicht om af te vallen omdat ik zyprexa slik. Ik hoop het nu vol te kunnen houden en mijn figuur en kledingmaat weer terug te kunnen krijgen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 10:27

even een update van mijn gezondere levensstijl.

Het valt beter mee dan ik dacht.
Ik probeer erop te letten dat ik meer water drink (want ik dronk echt veel te weinig!). Dat begint al aardig te lukken.
Als ontbijt eet ik geen brood met chocopasta meer, maar yoghurt met muesli en fruit.
Ik eet 1 gewone warme maaltijd per dag en 1 keer gewoon brood met beleg (kaas of vlees).

Ik probeer ook als ik op restaurant ga, eens een salade te nemen of iets gezonder dan altijd een zware maaltijd met frieten.

Ik snoep minder en probeer gezonde tussendoortjes te eten.

Af en toe eens mezelf verwennen doe ik wel: dan eet ik een handje chips (in plaats van een halve zak), een stukje chocolade, 1 koekje (in plaats van 5), af en toe een blikje frisdrank (in plaats van elke dag).

Ik ben ondertussen al ongeveer 1.5 kg lichter. (ik zou er graag nog 1 kg af krijgen om terug op mijn streefgewicht te zitten)

En hoe gaat het bij jullie?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:35

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:41

Dit lijkt me een prima oplossing.. zo heb ik het ook ongeveer gedaan en ben 8 kilo afgevallen in een half jaar.