eind van het geld stukje maand over

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:02

Wees een voorbeeld voor je kinderen :) want ze leren niet van wat je zegt, maar van wat je doet.

Je kan bij de gemeente ook een gratis cursus volgen over het budgetteren. Zit je met allemaal gelijkgestemden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:03

Ja zo zou ik ook geen geld overhouden, als je maar blijft kopen :P
Ik denk dat het in jouw geval handig is om meer contant te gaan betalen. Vier envelopjes, elke week eentje, pinpas thuis laten en als het op is dan is dat jammer dan, dan heeft mama geen geld meer voor een ijsje en een ponyritje :Y)
Neem de kids lekker een pakje appelsap en een stuk fruit mee als je gaat wandelen. Goedkoper en gezonder.
En qua paardenspul kun je heel veel zelf maken. Bij de Action heb je rekken vol met spul om dekjes te pimpen met blingbling spul en te schilderen met textielverf en te borduren enz enz :)

Edit, wat speelgoed betreft, ik vind de kinderen van tegenwoordig sowieso veel te verwend :=
Wij konden ons uren, dagen vermaken met een simpele bal. Daar zijn al zo veel leuke spelletjes mee te verzinnen. En als iemand me een kleurboek gaf was ik de rest van de dag stil. Ik denk dat je je kinderen beter kan leren om creatief te zijn met het speelgoed wat ze al hebben.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 04-08-15 21:07, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:03

sweetwendy schreef:
Dusja1 schreef:
Het komt op mij nu vooral over dat je dat gat in je hand drastisch moet verminderen.. En de enigste die je daarbij kunt helpen ben je zelf.

Precies en hoe.. tis lastig omdat me inkomen heel erg schommelt. En wil het wel super graag zelf in beheer houden.

Hoezo lastig? Gewoon niks kopen wat niet nodig is :) uitrekenen wat je precies nodig hebt per maand en de rest op de spaarrekening zetten. Dan kun je het ook niet uitgeven.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:05

sweetwendy schreef:
Dusja1 schreef:
Het komt op mij nu vooral over dat je dat gat in je hand drastisch moet verminderen.. En de enigste die je daarbij kunt helpen ben je zelf.

Precies en hoe.. tis lastig omdat me inkomen heel erg schommelt. En wil het wel super graag zelf in beheer houden.

Door inderdaad jezelf een schop onder je kont te geven.

Heb zelf ook jaren een schommelend inkomen gehad, scheelde rustig 300,- met de vorige maand.

Ik had voor mezelf op een rijtje wat de vaste lasten waren en ging uit van het laagste bedrag dat binnen kon komen. Daar kon ik de vaste lasten van betalen. Alles wat meer binnen kwam was mooi meegenomen om iets leuks van te kopen of te sparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:05

Tja sorry, maar als je prioriteiten liggen bij speelgoed en ponyspul zomaar kopen in plaats van goed boodschappen kunnen doen gaat er echt iets mis.
Imo kun je ze beter verwennen met goede maaltijden en je aandacht dan nutteloze prullen.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 21:05

Ja dat is ook wel handig idd die tip van de envelopjes.. :)*
* al wel bezig met een inkomsten lijsje en uitgaven lijstje*

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:11

Begrijp me niet verkeerd maar als je zo door gaat komt er straks een moment dat je onverwacht een grote uitgave moet doen. Dat kun je blijkbaar niet betalen. Kom je in de schulden en van kwaad naar erger. Wil je nou echt voor een luxe probleem in de schuld hulpverlening terecht komen. Kom op. Stop het geld in een potje of iets voor elke keer dat je er anders wat zinloos van zou kopen en stort dat eens per maand op je spaarrekening.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:13

Ik weet niet hoe vaak je boodschappen doet, maar ik heb eerst een hele poos bijna dagelijks boodschappen gedaan voor 1 dag, maar doe inmiddels 2 (soms 3) keer per week grote(re) boodschappen voor een paar dagen en dat scheelt mij al zoveel geld. Ik doe gerust boodschappen voor 20 euro per dag, en als ik boodschappen haal voor bijv. zondagmiddag tm woensdagmiddag dan ben ik zo ongeveer 35 euro kwijt. Scheelt mij een hoop geld. Wij zijn overigens een gezin met 4 personen.

Wij drinken bijna alleen nog maar aanmaak (tropicol, ice tea smaken enzo vinden we heerlijk) en dat kost 2.15 euro per fles voor ongeveer 7 liter. Ook drink ik veel water. Dit scheelt ook een hoop vergeleken met flessen en pakken drinken.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 21:20

Ik beperk het boodschappen. 2 x in de week de kleine boodschapjes en 1 keer in de week de grote. Wij drinken veel ijsthee en koop dan de flessen van de lidl en dubbelfriss en ranja.
Ik ga vanaf nu beter op me geld letten voordat het inderdaad helemaal in de soep loopt (schulden).. _/-\o_

Anoniem

Re: eind van het geld stukje maand over

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:23

Ik koop pas aan het eind vd maand wat leuks voor mezelf of pony. Dan kan ik zien hoeveel er over is vd vorige maand zeg maar.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:23

Tip: Koop ice-tea limonade (karvan cevitam). Daarmee maak je zelf ongeveer 10 liter ice tea voor 2,80(en minder als je de flessen in de aanbieding haalt, 2 flessen voor 4 euro is regelmatig bij de ah). Stuk goedkoper dan flessen van de LIDL.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 21:25

Oja dat is er tegenwoordig ook he.. bedankt voor de tips :)*

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:26

Wij hebben hier shampoo, cremespoeling en douche gel in pompjes zitten. Hier doen we met 3 personen gewoon met 1 fles shampoo nu zeker 3 maanden(750 ml). En dan heb ik dik haar tot halverwege mijn rug, en de rest kort haar. Zo doen we met de douchegel(750ml) nog langer! Dus ook dat spaart enorm uit kwamen we achter.
Mijn schoonvader haalt heel vaak A-merken die je kunt proberen, dan moet je dus nog een vraag en je kassabon oid mailen of opsturen. Ook daar best veel mee te verdienen. Bijv, via Scoopy.
Groenten op de markt halen rond het einde van de marktdag levert ook op, Hier tenminste. Alles wat niet mee naar huis willen nemen, verkoopt beter.
Restjes van je eten bewaren voor de volgende dag, Ook al is het niet genoeg voor een persoon.
Vlees is bij de aldi vaak op de laatste dag met 30% korting, en bij de Appie ook. Wat betekend of heel vroeg boodschappen doen, of net voor sluitingstijd.
Uitvaart verzekering inderdaad goed naar kijken, ik betaal 22 euro per kwartaal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:29

Speelgoed via de kringloop halen of martkplaats
Kost je bijna niks dan :j

En inderdaad koopjesjagen met boodschappen.
Geen onnodige telefoon abonnementen
Beetje er op letten, is leuk als het op een gegeven moment goed lukt en dan word je er vanzelf beter in :j

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 21:30

Restjes bewaren e.d. doe ik ook vaak. Soms eten we 2 dagen hetzelfde.
Scoopy heb ik nog nooit van gehoord. Zal er wel even naar googlen :)
Kringloop moet ik ook maar vaker heen gaan inderdaad..

Bedankt voor jullie tips :j

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:30

Pony wegdoen. Ik neem aan dat het belangrijker is dat je goed te eten hebt en dat je kinderen een goede basis hebben dan dat je een eigen pony kan houden. Reken eens uit wat dat in de maand kost. Kom nu niet aan met hij kost niets want ze kosten allemaal aardig wat geld.

De kinderen hebben geen pony nodig maar wel een boterham. Sorry als ik het wat bot breng maar ik snap het niet dat je wel een luxe kan houden als een pony en dan hier gaat vragen waarom je geen geld overhoud.....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:31

Super lastig... nu een half jaar op mijzelf, en zeker de eerste maanden hield ik een stuk maand over aan het eind van mijn geld.... ik had het net ietsjes op orde, en toen werd ik werkloos. Mijn eerste ww moet nog gestort worden maar dat wordt heul moeilijk.......

Ik ben alleen, paardlief gaat echt de deur niet uit. Dan ik maar op droog brood.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 21:33

Ik heb net alles uitgerekend en ik kom makkelijk rond als ik de extra's niet koop. (speelgoed,leuke dingen doen etc..)

En inderdaad de pony gaat echt niet weg..dat heeft een therapeutisch effect op mij en me kinderen na wat we hebben doorgemaakt.. :\

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:34

Tancreda4 schreef:
Super lastig... nu een half jaar op mijzelf, en zeker de eerste maanden hield ik een stuk maand over aan het eind van mijn geld.... ik had het net ietsjes op orde, en toen werd ik werkloos. Mijn eerste ww moet nog gestort worden maar dat wordt heul moeilijk.......

Ik ben alleen, paardlief gaat echt de deur niet uit. Dan ik maar op droog brood.

Vaak gezellig ff binnenwippen bij vrienden of familie rond etenstijd ;-) Scheelt ook...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:34

sweetwendy schreef:
Het gaat niet om mijn shetlander maar om de vele leuke dingen, speelgoed en alles voor de kinderen en voor de pony terwijl dat niet echt nodig is.. :o

Weet je ook hoe hoog deze kostenpost is?

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 21:36

haha dat doe ik soms ook en me familie vind het juist erg gezellig :)

Ja dat weet ik zonnetje81 en daarom heb ik me spaarrekning ook nog

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:36

Ik hou in excel AL en dan ook echt ALLE uitgaven bij en wat er binnenkomt. Zo heb je goed overzicht.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 21:37

Zonnetje81 schreef:
Ik hou in excel AL en dan ook echt ALLE uitgaven bij en wat er binnenkomt. Zo heb je goed overzicht.

Heb ik nu ook in word gedaan want excel is voor mij te ingewikkeld :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:38

Schrijf het eens op.

Totaal bedrag wat je hebt te besteden: --
Min Totaal bedrag vaste lasten: --
Min Totaal bedrag voor boodschappen: --
Min Totaal bedrag voor pony: --
Is Totaal bedrag over aan het eind van dit alles: --

Vul dit eens in voor jezelf.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:38

sweetwendy schreef:
Ik beperk het boodschappen. 2 x in de week de kleine boodschapjes en 1 keer in de week de grote. Wij drinken veel ijsthee en koop dan de flessen van de lidl en dubbelfriss en ranja.
Ik ga vanaf nu beter op me geld letten voordat het inderdaad helemaal in de soep loopt (schulden).. _/-\o_

Tsja, je koopt dus veel extraatjes. Maar hoeveel geef je daar ongeveer per maand aan uit? Moet ik denken aan een paar euro of enkele tientjes? Misschien wel meer?
Ijsthee kan je idd ook als een soort ranja krijgen.

Ik ken het gevoel wel, maar ik geef dan idd ook gewoon teveel uit. Nu net zo. Paardentraining geboekt, en ik kom echt net uit. Dat is dan wel minus mijn spaarpotje voor onverwachte Da kosten. Die blijft altijd staan, ookal zou het inhouden dat ik dan geen boodschappen kan doen. Had ik me eerder moeten bedenken. Paard kan er niets aan doen dat ik een gat in mijn hand heb.

Maar koop een maand geen extra's. Stel, je houd 50 euro over, dan kan je dat besteden aan extra's voor de maand erna. Dan hou je aan het eind van de maand dus geld over wat je de volgende maand kan besteden.