Stoppen in tweede jaar HBO en VWO diploma halen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SummerRemedy

Re: Stoppen in tweede jaar HBO en VWO diploma halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:50

Ik heb VWO sprint gedaan, gewoon een voltijd opleiding waarbij je 5 en 6 VWO in 1 jaar doet, misschien ook iets voor jou (als je daar nog niet naar gekeken had). Ik heb daarna ook biomedische wetenschappen gestudeerd, maar had achteraf liever de HBO variant gedaan. Ik vind het uitvoeren van experimenten leuker dan ze bedenken, dus misschien ook iets voor jou om over na te denken. Ik kwam daar helaas pas achter toen ik bijna klaar was :+

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:30

Er zijn ook hogescholen waar je een soort onderzoekssemester of -jaar kunt volgen. Dan volg je vakken uit diverse opleidingen en ga je met een coach onderzoeken waar jouw belangstelling ligt.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:41

Goede keuze hoor, als je je niet prettig voelt in je studie moet je lekker stoppen, ongeacht wat de rest daar van vindt. Jouw gevoel is het belangrijkste en laat je niet gek maken.

Wat is nu verder het plan? Dit schooljaar wat werken en volgend jaar VWO?

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 16:54

@eefj33 Ik neig heel erg naar de studie Algemene Sociale Wetenschappen op de UU.
Maar ook; sociologie, dierwetenschappen, diergeneeskunde, biologie, psychologie en criminologie vind ik erg interessant.
Ik heb jouw studie opgezocht en mij een beetje ingelezen, maar ben bang dat het toch te veel labwerk/praktijk is voor mij, ik ben meer iemand die lekker de boeken in duikt.
Toch heel erg bedankt voor je aanbod! Wat zijn bokkers toch lief :D

@SummerRemedy Heb ik inderdaad naar gekeken! Nu heb ik dus ook ergens gelezen dat je een 21+ toets kan doen om toegelaten te worden tot een bepaalde WO opleiding.
Dit wil ik ook een kans geven, en ik ga dus contact opnemen met de betreffende universiteit.
Als dat niet werkt, ga ik inderdaad de VWO sprint doen.
Ik heb het precies andersom! Bij mij past veel beter een WO opleiding haha, ik ben helemaal niet zo praktijkgericht.
Wel grappig dat het echt per mens verschilt. :j

@Ilja000 Daar heb ik nog niet van gehoord! Ik ga meteen even zoeken, dan voel ik me ook tenminste een beetje nuttig dit jaar haha.

@Jelleee Ik zit te hopen op de 21+ toets, dit scheelt mij namelijk een heel jaar!
Wanneer ik de 21+ toets ga doen, kan ik beginnen in het jaar waarin ik 21 word. Dat is september 2016.
Als ik de VWO sprint ga doen ben ik nog 1 à 2 jaar bezig, en ben ik bijna 30 wanneer ik klaar ben met de uni.
Dit jaar ga ik mezelf nog nuttig proberen te maken, werken en sparen. (en dus misschien dat wat Ilja zei; onderzoekssemester).

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:31

Wanneer wil je met de nieuwe studie beginnen? Je kunt altijd naar een universiteit gaan en met de decaan daar in gesprek gaan over je studiekeuze. Bij sommige studies kun je ook na de kerst instromen. Maar ik zou eerst maar eens goed nadenken over wat je wilt. Ik lees alleen twee dingen die me opvallen. 1 je vond het moeilijk om voor een tentamen te leren, wat heb je toen nog meer gedaan om dat vak te leren behalve het boek lezen? Daarnaast vraag ik me af waarom je voor een universitaire studie kies? Bij enkele die je noemt zit ook veel praktijk ( zoals diergeneeskunde en biologie ). En 2, wil je een studie kiezen gebaseerd op de banenmarkt of op wat je leuk vindt?

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 19:54

Het liefst zou ik in september 2016 beginnen met een nieuwe studie.
Oh ik wist niet dat na de kerst beginnen een mogelijkheid is! Dan zou ik, wanneer ik de 21+ toets zou maken, gewoon inderdaad in september 2016 kunnen beginnen.
Naast het boek lezen is uiteraard opdrachten maken het meest belangrijke, en die gingen mij soms goed af, en soms niet. Veel oefentoetsen gemaakt voor het tentamen, maar op het tentamen sloeg ik dus dicht en alles wat ik naar mijn idee had geleerd was ineens weg.

Ik kies voor een universitaire studie omdat ik denk dat dat veel beter bij mij past, ik duik liever de boeken in. Ook vind ik het aanbod van WO studies veel beter bij mij passen, ik heb oprecht geen HBO opleiding gezien die mij écht leuk lijkt.
Ik heb alles (websites van hogescholen etc.) al meerdere keren van top tot teen helemaal uitgeplozen. Maar het was het telkens net niet.

En qua banenmarkt en het leuk vinden van de studie, ik vind beiden erg belangrijk.
Ik doe nu een studie die ik niet leuk vind, en waar de banenkans echt ontzettend laag ligt.
Dat werkt allebei ontzettend demotiverend, en dat wil ik echt niet nog een keer. :n

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:40

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:51

Fira schreef:
Ik kies voor een universitaire studie omdat ik denk dat dat veel beter bij mij past, ik duik liever de boeken in. Ook vind ik het aanbod van WO studies veel beter bij mij passen, ik heb oprecht geen HBO opleiding gezien die mij écht leuk lijkt.
Ik heb alles (websites van hogescholen etc.) al meerdere keren van top tot teen helemaal uitgeplozen. Maar het was het telkens net niet.

Oh dit herken ik wel heel erg. Ik doe hbo maar twijfel of ik niet de overstap wil maken naar universiteit. Ik had alleen begrepen dat je niet meer met je P naar de uni kon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:57

Die 21+ toets wordt je wel op geselecteerd. Ik weet van mijn zusje dat ze een sterke voorkeur hebben naar gewoon mensen met Vwo.. Als het een studie wordt met beperkt plek is de kans dat je daar met een 21 + test komt nihil.. Dus dan kan je beter eerst vwo doen. Met je Propedeuse had je al veel sterker gestaan.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 11:30

@Jelleee Klopt, de kans dat ik mijn P haal is nihil. Meerdere keren gezakt voor een bepaald vak, ondanks het harde leren.
Nu gewoon de laatste poging, heb ik het in ieder geval geprobeerd :j

@Yvak_ De studie die ik op het oog heb is gelukkig geen studie met beperkte plekken.
(Algemene Sociale Wetenschappen)
Maar ook Sociologie lijkt mij erg leuk.
Heeft je zusje zelf de 21+ toets gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:34

Ik ben destijds na 2 jaar HBO ook gestopt om psychologie te gaan studeren aan de universiteit. Nooit een dag spijt van gehad!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:35

Nee mijn zusje had VWO :) maar vriendinnen wel! En die kwamen er niet tussen.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:23

Yvank_ schreef:
Hou er rekening mee dat als je VWO gaat doen of je helemaal uitschrijft en een jaar niets doet dat je dan als je terug gaat valt onder het nieuwe leenstelsel en dus géén recht meer hebt op stufi.

Volgens mij is dat niet waar? In ieder geval niet als je een jaar niets doet en dan weer een studie gaat doen. Dan blijf je onder het oude stelsel vallen. Want je wisselt in principe, ook al zit er een jaar tussen.

Ik ben in december 2013 gestopt en september 2015 weer begonnen met een hbo studie. En ik val in het oude stelsel.
Maar ik ben ook gestopt met de februari-regeling, weet niet of dat uitmaakt.

TS, kijk het zelf goed na op duo.nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:27

De grens ligt op 36 maanden. Staat keurig op de DUO website.

Had je vóór 1 september 2015 studiefinanciering voor een opleiding in het hoger onderwijs en ga je een andere WO-bachelor doen, dan val je tot en met je 36e maand met studiefinanciering onder het oude stelsel. Dit geldt ook voor maanden na 1 september 2015, tot en met de 36e. Vanaf je 37e maand met studiefinanciering val je onder het nieuwe stelsel. Ga je een hbo-bachelor volgen, dan val je tot en met je 48e maand met studiefinanciering onder het oude stelsel.

Maar als je nu stopt en dan nog 2 jaar VWO en dan jaar erop beginnen kan je maar zomaar aan die maanden komen. Het hoeft niet als je nu direct door gaat. Maar wel iets om rekening mee te houden.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 13:27

Ik ben gisteren even wat wezen googelen en ik kwam uiteindelijk uit op de Open Universiteit; de WO-bachelor Psychologie.
Studeren op je eigen tempo, en bovendien heb je geen VWO-diploma hier voor nodig.
Het diploma dat je haalt (BSc) is gewoon een rechtsgeldig WO-diploma.
Naast deze thuisstudie ben ik ook een studie bij de NTI tegengekomen; Integrale Veiligheidskunde en Criminologie. Dit is dan een HBO-bachelor, en je diploma staat gewoon gelijk aan diploma's die je haalt aan de reguliere hogescholen.

Met beide opleidingen zou ik vandaag de dag al mee kunnen beginnen, dit maakt het wel erg aantrekkelijk.
Maar ja, wat is wijsheid ...

Een thuisstudie trekt mij wel heel erg aan, ik kan alles doen op mijn tempo, en ook alles indelen op mijn tempo. Ook kan ik hiernaast gewoon doordeweeks blijven werken.
Een klassikale studie vind ik gewoon heel erg moeilijk, met name gewoon de hoorcolleges en werkcolleges. De groepen zijn veel te groot en ik heb het concentratievermogen van een stoeptegel.
Voor mij zijn die colleges dus meer tijdverspilling, dan echt leren. Uiteraard zijn ze wel handig voor feedback en/of vragen, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Zijn er mensen die toevallig een thuisstudie hebben gedaan? Ik weet dat er echt veel inzet vermogen voor nodig is, en dat je het zeker niet moet onderschatten. Daar heb ik over nagedacht. :j

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:45

Ja hoor :)
Ben nu bezig met MBO gehandicaptenzorg via NHA. Inmiddels bij de stage. Ook een aantal modulen HBO psychologie bij de LOI gedaan. Ik vond de kwaliteit van de examens bij de LOI nogal wisselend.
Inleiding psychologie bij de OU gedaan. Was ontzettend interessant, maar op dat moment te pittig voor mij. Voordeel waren wel de bijeenkomsten waar alles nog eens doorgesproken werd, terwijl je toch op je eigen tempo kon studeren.

Woodwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:02

Ik zou doen waar jij je het beste bij voelt drie jaar is aardig lang als je er door niet lekker in je vel zit!
Ik heb zelf ook de verkeerde keuze gemaakt ik ben begonnen met de opleiding sociaal agogisch werker, aan het eind van het eerste jaar van de opleiding kwam ik erachter dat dit totaal niets voor mij was, toen heb ik mijzelf de vraag gesteld 'is deze opleiding het waard om nog 2 jaar op mijn tanden te bijten en door te gaan of ga ik een jaar weggooien en opnieuw beginnen' ik heb gekozen voor het eerste en nu zit inmiddels bijna mijn opleiding erop en moet ik zeggen soms was het best zwaar maar aan het eind heb je wel wat en nu kan ik gelijk doorstromen naar een niveau hoger van een andere opleiding en een jaar daar van overslaan waardoor ik nog maar 3 jaar moet en dan 2 diploma's heb die een goede combinatie vormen! <<)

Dus ik zou zeggen zolang je er niet onderdoor gaat, doorgaan en anders gewoon de knoop doorhakken, succes met je beslissing hopelijk is het de juiste!! +:)+