Onderhandeling stagevergoeding, per mail, help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 13:04

VALINSKY schreef:
ik werk zelf bij een bedrijf waar BBL leerplekken zijn.

Wij betalen volgens CAO en betalen onze BBL leerlingen volledig salaris, is niet verplicht maar de dagen dat je werkt horen ze je wel volledig volgens cao te betalen ......

Heb je geen kontaktpersoon/ coach van je school die kan bemiddelen met dit bedrijf ?

Dat is wel heel netjes, dat jullie volledig salaris betalen. :j
Contactpersoon zal ik even naar moeten kijken. Ik ben in principe zelf verantwoordelijk voor het vinden van een gepaste werkplek namelijk. Daarnaast gaat het om een particulier opleidingsinstituut, dus ik betwijfel of zij bereid zijn hierin te bemiddelen.

Djonah schreef:
Voor een BBL opleiding is het verplicht dat je een arbeidsovereenkomst hebt voor een bepaald aantal uren per week. Gezien het een arbeidsovereenkomst is zou ik aangeven dat je het minimumloon wilt ontvangen. Daarna je kwaliteiten aangeven waarvoor jij denk dat ze jou moeten hebben en niet iemand anders. Op deze manier heb je je onderhandeling denk ik goed opgebouwd.

Ik dacht dus ook dat een arbeidsovereenkomst verplicht was, maar dit staat op de website van FNV jong:

Citaat:
BBL Facts:

- Meestal is er naast de praktijkovereenkomst ook een arbeidsovereenkomst. Maar let op: niet elk leerbedrijf sluit een arbeidsovereenkomst af met de leerling. Als er een arbeidsovereenkomst overeen is gekomen, dan is het arbeidsrecht (proeftijd, ontslag, loon, etc.) én mogelijk ook een cao van toepassing.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:08

Het is natuurlijk geen stageplek maar een BBL leer werktraject. Dus daarbij gelden totaal andere vergoedingen.

Ik zou dit toch bespreekbaar maken bij het bedrijf.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:09

Ik loop ook stage en volg een studie bij NTI.

Ik heb hier toen ook gezegd toen ze vroegen of ik niet full time wilde komen, dat ik dat heel graag wilde, maar dat ik dan een salaris nodig heb waarmee ik rond kan komen.
Daar hadden ze alle begrip voor (en het is ook gewoon heel logisch, je móet ook rond kunnen komen) en krijg daar nu ook salaris voor.

Het is nog steeds geen vetpot, maar he.. Ik ben nu eenmaal stagiaire, maar ik kan wél mijn lasten betalen :)

Niks gek dat je erover wilt onderhandelen.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:11

Djonah schreef:
Voor een BBL opleiding is het verplicht dat je een arbeidsovereenkomst hebt voor een bepaald aantal uren per week. Gezien het een arbeidsovereenkomst is zou ik aangeven dat je het minimumloon wilt ontvangen. Daarna je kwaliteiten aangeven waarvoor jij denk dat ze jou moeten hebben en niet iemand anders. Op deze manier heb je je onderhandeling denk ik goed opgebouwd.

Ik dacht dus ook dat een arbeidsovereenkomst verplicht was, maar dit staat op de website van FNV jong:

Citaat:
BBL Facts:

- Meestal is er naast de praktijkovereenkomst ook een arbeidsovereenkomst. Maar let op: niet elk leerbedrijf sluit een arbeidsovereenkomst af met de leerling. Als er een arbeidsovereenkomst overeen is gekomen, dan is het arbeidsrecht (proeftijd, ontslag, loon, etc.) én mogelijk ook een cao van toepassing.
[/quote]

Voor je opleiding is het verplicht om een arbeidsovereenkomst te hebben. Anders heet het geen BBL. Ik zou even goed navragen bij je opleiding wat precies verplicht is. Wat ik weet van BBL trajecten moet het gaan om een arbeidsovereenkomst omdat je anders geen diploma kunt ontvangen.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 13:14

_Nancy schreef:
Ik loop ook stage en volg een studie bij NTI.

Ik heb hier toen ook gezegd toen ze vroegen of ik niet full time wilde komen, dat ik dat heel graag wilde, maar dat ik dan een salaris nodig heb waarmee ik rond kan komen.
Daar hadden ze alle begrip voor (en het is ook gewoon heel logisch, je móet ook rond kunnen komen) en krijg daar nu ook salaris voor.

Het is nog steeds geen vetpot, maar he.. Ik ben nu eenmaal stagiaire, maar ik kan wél mijn lasten betalen :)

Niks gek dat je erover wilt onderhandelen.

Fijn om te horen dat mijn vraag niet gek is. Ik vind het toch wel eng om te gaan onderhandelen hierin, omdat er een hoop stagiaires staan te springen om deze werkplek. Ik ben nou eenmaal ietsjes ouder dan de gemiddelde student (17/18 jaar) en moet inderdaad gewoon rond kunnen komen en mijn lasten kunnen betalen. Verwacht ook zeker geen volledig loon, maar wel dekkend genoeg voor mijn vaste lasten. (waaronder natuurlijk ook mijn studie die betaald moet worden.) Nu alleen nog het probleem hoe ik het netjes moet verwoorden. :=

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:17

Citaat:
Stage

Leren doe je in de praktijk. Dit doe je tijdens de stage. We noemen dat de beroepspraktijkvorming (BPV). Heb je op dit moment een baan die past bij deze opleiding? En is het bedrijf waarbij je werkt een erkend leerbedrijf voor deze opleiding? Dan kom je in aanmerking voor de Beroepsbegeleidende Leerweg (BBL). Je huidige werkplek geldt dan als stageplek. Heb je op dit moment geen baan die past bij deze opleiding? Dan kom je in aanmerking voor de Beroepsopleidende Leerweg (deeltijd BOL). Je loopt dan stage bij een erkend leerbedrijf dat je zelf zoekt. Ons Stage Instituut kan je daarbij mogelijk helpen. Zie Toelichting MBO voor meer informatie. Je volgt bij deze leerweg extra bijeenkomsten ter ondersteuning van je opleiding.

Van de site van Scheidegger voor de opleiding secretaresse. Het is voor deze opleiding dus niet verplicht een arbeidsovereenkomst te hebben, dat maakt het lastig. het wordt dan namelijk gewoon als deeltijd BOL gezien.....
Ze mogen je dus een stagevergoeding betalen. Als jij echt loon nodig hebt, zou ik je adviseren met ze te bellen en een afspraak te maken. Wil dit bedrijf niet, moet je denk ik verder zoeken en desnoods dan eerst in je oude baan blijven.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:20

Toen mijn bazen aan mij vroegen of ik dan niet full time bij hun wilde komen (ik wilde eerst 24 uur ivm ander werk, maar hun zaten te springen op full time hulp) heb ik gezegd dat ik dat heel graag wilde, maar dat ik toen stalling had en een studie wat betaald moet worden en andere rekeningen.

Hun hebben toen zelf gezegd dat ze mij een bedrag zouden betalen waar ik mijn lasten kon dekken.
Dit is nog vér onder het minimum loon (ik ben 23 jaar), maar genoeg om van rond te komen..

Ik heb het ook wel echt getroffen hoor.
Na mijn stage ook nog een vaste werkplek voor full time én op 5 minuten loopafstand..

Ik denk dat iedereen wel begrip kan opbrengen voor het feit dat je vaste lasten hebt die betaald moeten worden, of althans... Dat zou iedereen moeten kunnen opbrengen vind ik :') Maar of ze het dan ook willen betalen is een tweede natuurlijk.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 13:32

_Nancy schreef:
Toen mijn bazen aan mij vroegen of ik dan niet full time bij hun wilde komen (ik wilde eerst 24 uur ivm ander werk, maar hun zaten te springen op full time hulp) heb ik gezegd dat ik dat heel graag wilde, maar dat ik toen stalling had en een studie wat betaald moet worden en andere rekeningen.

Hun hebben toen zelf gezegd dat ze mij een bedrag zouden betalen waar ik mijn lasten kon dekken.
Dit is nog vér onder het minimum loon (ik ben 23 jaar), maar genoeg om van rond te komen..

Ik heb het ook wel echt getroffen hoor.
Na mijn stage ook nog een vaste werkplek voor full time én op 5 minuten loopafstand..

Ik denk dat iedereen wel begrip kan opbrengen voor het feit dat je vaste lasten hebt die betaald moeten worden, of althans... Dat zou iedereen moeten kunnen opbrengen vind ik :') Maar of ze het dan ook willen betalen is een tweede natuurlijk.

Jij hebt echt geluk gehad! :D
Ik begrijp ook wel dat een bedrijf geen volledig loon betaald. Je bent immers nog in opleiding..
Ik hoop ook dat er begrip kan worden getoond hierin. Lijkt mij niet meer dan logisch dat je je vaste lasten zou moeten kunnen dekken.

Ilja000

Re: Onderhandeling stagevergoeding, per mail, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:59

Er is een groot verschil tussen BOL en BBL!
Bij BOL loop je stage en kun je eventueel een stagevergoeding krijgen. Het grootste deel van je opleiding breng je door op school.
Bij BBL ben je werkzaam in het bedrijf als werknemer. Daarnaast volg je een opleiding. Gemiddeld ga je 1 dag in de week naar school. Er is dus sprake van een arbeidsovereenkomst.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:12

jorretje schreef:
Lolacabana schreef:
Minimumloon voor 23 jaar en ouder is bij:
36 uur per week: € 9,67
38 uur per week: € 9,16
40 uur per week: € 8,70

Op basis van 3 dagen, dus 24 uur per week zou ik inzetten op € 1005,68 per maand exclusief vakantiegeld. Uitgaande van het hoogste minimumloon. Als ik jou was zal ik dus rond dat bedrag uit willen komen eventueel met de reistoeslag er al bij in.

:evaw:
Denk je dat serieus dat te kunnen krijgen?
Mijn mond valt open!

lk kreeg op mijn stage plek dus voor 4 dagen in de week = 32 uur wel geteld 250 euro in de maand en ik was ook al 23+. Ik was daar BLIJ mee, want vrijwel al mijn studiegenootjes kregen helemaal niets.
(ik studeerde aan de universiteit).

Ik heb idd wel stufi gehad, maar had daar op dat moment al geen recht meer op (en die perstatiebeurs maakt écht bar weinig verschil). Ik heb er destijds ook ontslag voor moeten nemen bij mijn baantjes en heb dan ook heel wat bij moeten leggen tijdens die stage maanden.

Maar een stage is heel iets anders dan een baan. TS komt daar gewoon als werknemer, niet als stagair. Dus ja, het minimum loon vind ik wel het minste.

GrumpyCat

Re: Onderhandeling stagevergoeding, per mail, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 09:16

Ik heb mijn voorstel inmiddels verstuurd, dus het is nu afwachten wat de reactie van het bedrijf zal zijn. Ik heb besloten een stuk lager in te zetten, omdat ik mijn eigen glazen absoluut niet wil ingooien. :)