Is dit normaal,wat de Brandweer doet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:47

Ik zou morgen even contact opnemen met je rechtshulp wat je hier aan kunt doen.
Ik dénk dat het niet is toegestaan aangezien het geen spoed was en ze jou hadden kunnen inlichten voor ze aan het werk gingen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 19:49

goeroe schreef:
Dat jij er niet blij mee bent kan ik me goed voorstellen, maar vanuit de brandweer gezien denk ik dat zij onder deze lastige omstandigheden hun werk zo goed mogelijk hebben uitgevoerd. Het feit dat zij vandaag deze boom pas konden opruimen zegt al iets over hoe druk ze het hebben met de gevolgen van de storm. Zo te zien is de ruimte daar erg beperkt en dat maakt het er niet gemakkelijker op. Desondanks is het fietspad nu weer begaanbaar, de boom ligt op een plek waar hij geen kwaad kan en de pony's zijn naar een veilige plek verplaatst. Voor de brandweer draait alles om veiligheid en de begaanbaarheid van de weg en in die zin hebben ze gewoon goed werk geleverd. De opmerking dat de omheining al ondeugdelijk was vind ik wel een beetje bijzonder. Ik vermoed dat daarmee werd bedoeld dat de omheining niet bestand is tegen vallende bomen en dat is natuurlijk ook zo. De boom had net zo gemakkelijk helemaal om kunnen vallen en dan was de omheining ook niet overeind gebleven. Nu de omheining beschadigd is door toedoen van de brandweer (zo begrijp ik dat tenminste uit het verhaal) zou ik inderdaad wel even uitzoeken of die schade te verhalen is.

Maar natuurlijk begrijp ik dat ze hun werk doen en dat het om de veiligheid gaat.Maar het is een kleine moeite om mij even in te lichten.Dan had ik zelf de paarden uit die wei gehaald en ze in de paddock gezet tot ze klaar waren.Ook begrijp ik dat ze erg druk zijn,er zijn heel veel bomen gesneuveld in Ermelo e.o.
Ik had ook gewoon mee gewerkt,maar ze hadden me best even mogen inlichten vind.

Nou dat zeg jij nu,maar vorig jaar bij ook een storm,viel er een halve boom [Robinia] bovenop mijn omheining.En hij was helemaal heel gebleven,de draden waren alleen naar beneden gezakt.

muzzy17

Re: Is dit normaal,wat de Brandweer doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:58

Wij hebben er eentje met suikerziekte in het verleden en die snel hoefbevangen word. Als hij in een andere wei gezet zou worden zou dat zomaar zijn laatse keer kunnen zijn.

Zou er zeker achter aan gaan. Hier Is ook wel eens een hek gesloopt en dat Is netjes door een degelijk bedrijf gerepareerd op hun kosten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:07

gohya schreef:
Maar natuurlijk begrijp ik dat ze hun werk doen en dat het om de veiligheid gaat.Maar het is een kleine moeite om mij even in te lichten.Dan had ik zelf de paarden uit die wei gehaald en ze in de paddock gezet tot ze klaar waren.Ook begrijp ik dat ze erg druk zijn,er zijn heel veel bomen gesneuveld in Ermelo e.o.
Ik had ook gewoon mee gewerkt,maar ze hadden me best even mogen inlichten vind.

Hoewel ik heel goed begrijp dat jij zo redeneert snap ik ook waarom de brandweer dat niet doet. Op het moment dat zij ter plaatse constateren dat ze er niet aan ontkomen om op jouw terrein te komen en dan eerst nog moeten uitzoeken wie de eigenaar/verhuurder/onderhuurder of wie zich maar belanghebbende voelt is gaat er veel tijd verloren. Nu geef jij aan dat je bereid was om mee te werken en in staat was om dat ook snel te doen, maar voor hetzelfde geld ontstaat er een hele discussie waardoor een onwenselijke en mogelijk gevaarlijke situatie nog langer voortduurt. Dan snap ik heel goed dat ze het risico nemen dat er iemand ontevreden is en dat achteraf oplossen.

Citaat:
Nou dat zeg jij nu,maar vorig jaar bij ook een storm,viel er een halve boom [Robinia] bovenop mijn omheining.En hij was helemaal heel gebleven,de draden waren alleen naar beneden gezakt.

Ligt er maar net aan hoe hij valt natuurlijk. Als deze eik op een paal was gevallen geloof ik niet dat die heel was gebleven. Neemt niet weg dat jouw omheining er meer dan gemiddeld deugdelijk :)) uitziet en dat ik snap dat die opmerking bij jou in het verkeerde keelgat schoot.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:12

Tsja ze moeten de boom ergens laten en een weiland is op zich een logische keuze. Mits ze hem op een later tijdstip komen ophalen en de schade herstellen aan heining en weiland.

Maar zelf zou ik de paarden terug zetten op het stuk met de boom, desnoods daar een draadje omheen zetten. En zorgen dat je de boom laat wegzagen als haardhout. Goed stookhout is altijd welkom en er zijn voldoende mensen die je graag van deze boom afhelpen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 20:19

Karuna,de paarden mogen niet bij die boom komen, het is een Eik.Er zitten al groene kleine eikels aan,en die zijn giftig voor paarden. Afzetten met paaltjes heb geen zin,dan blijft er maar de helft over van die wei.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:26

Met eik ben ik meestal niet zo zenuwachtig. Er wat van eten kan geen kwaad mits niet teveel. Als het idd je halve wei is zou je er misschien omheen kunnen werken tijdelijk, deels die wei, deels de andere. Dan kan de rest van de nieuwe wei toch bijgroeien en komen ze niet bij de eik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:40

Belachelijk zeg :=
Ik de vorige wei waar mijn paard stond kwamen jaarlijks mensen van de gemeente de wei in om te snoeien, en daar was ik al kwaad om dat ze dat niet even vantevoren deden aankondigen, maar dit is helemaal erg..
Heb je zelf geen kachel? Eikenhout brand heel goed en lang. Heel gewild als brandhout. Als je het zelf niet kan gebruiken zou ik het ook verkopen := Het ligt in jouw wei, dus jouw eigendom :Y)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 20:56

De gemeente blaast ook elk jaar,meerdere keren, het blad wat op het fietspad ligt,mijn weiland in.
Allemaal bruin Eikenblad,hoppa zo de wei.Toen ik er wat van zei tegen die man met die blaaswagen zei die: ik doe mijn opdracht.Gemeente kijkt hier niet zo nauw.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:57

Je kan altijd nog geitjes gaan houden.Die vinden omgevallen bomen geweldig :D

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:37

NM -> LZP

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:42

Hier is iets soortgelijks gebeurt bij de buren.
Die hebben steen en been geklaagd bij de gemeente, en alles is keurig gerepareerd door de gemeente.
Gewoon doen dus!
Geen gang van zaken dit :-(

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:50

Tja dat je er niet bij mee bent snap ik. Maar als vrouw van een brandweerman gaan hier al mijn haren van omhoog staan.

Hoeveel uur denk je dat de brandweer gemaakt heeft afgelopen dagen? Buiten om hun fulltime baan hebben zij ook non stop gewerkt aan storm schade. Waren gister nog steeds bezig.

Hadden ze de boom op het fietspad laten liggen Had je ze ook asociaal gevonden. Ze doen eerst alles veilig stellen, maar dat is vast niet belangrijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:50

Als ze de boom komen ophalen, zie ik het probleem niet zo. Wat hadden de mensen hier verwacht? Dat de brandweer eerst uren gaat overleggen of afwachten met en op ts om te smeken of ze die boom ergens kwijt kunnen.. De brandweer heeft wel meer te doen, dan ga je geen tijd verspillen. Dan doe je je ding, wees blij dat ze je paarden hébben verplaatst. Er zijn ook paljassen die daar geen eens rekening mee houden. De brandweer heeft het met dit soort klusjes met dit weer superdruk, dus ik snap héél goed dat eerst in actie zijn gekomen en dáarna hebben gebeld. Leuk mag het wellicht niet zijn, maar dat er mensen die hier nog gaan roepen dat ze eerst moeten bellen en overleggen.. Kom op zeg! De brandweer heeft meer te doen.. als ts niet op had genomen hadden ze de boom dan moeten laten staan en dan was ie misschien uit zichzelf de wei in komen of op een argeloze fietser gevallen. Willen we dat? Mag hopen van niet..

http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem ... -1.5108286

Als ze boom niet komen ophalen kun je zelf altijd nog iemand proberen te vinden die ‘m in stukjes zaagt. Maar dat is aan jou.. of actief bij de gemeente aandringen op verwijderen of zelf iemand inschakelen :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:55

Hier zou ik het niet bij laten. Politie, gemeente en eventueel rechtsbijstand opbellen. Ze mogen dit niet zomaar op priveterrein leggen. En dan ook nog omheining beschadigen? Die schade zou ik verhalen op de gemeente.
Paarden zomaar op een ander afgesloten stuk weide zetten? Wat als die net bemest was? Of gesproeid tegen onkruid? Ik zou niet blij zijn. Voor hetzelfde geld ben je je paarden kwijt.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:56

Tja de normale gang van zaken zal dit vast niet zijn. Gezien de drukte en grote inzet van de brandweer kan ik mij helemaal voorstellen dat ze niet de tijd hebben genomen om je bijvoorbeeld te bellen. Ze hebben hun werk gedaan en een onveilige situatie veilig gemaakt. Het pad is vrij op naar de volgende klus. Is dit niet gewoon verzekeringswerk?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:58

@Yontheke ik denk dat je ook niet blij bent als een boom voor je huis op instorten staat maar er geen brandweer beschikbaar is omdat ze aan het uitzoeken zijn van wie de wei is, de eigenaar aan het bellen zijn en wachten met het verplaatsen van paarden tot de eigenaar er is.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:59

muzzy17 schreef:
Wij hebben er eentje met suikerziekte in het verleden en die snel hoefbevangen word. Als hij in een andere wei gezet zou worden zou dat zomaar zijn laatse keer kunnen zijn.

Zou er zeker achter aan gaan. Hier Is ook wel eens een hek gesloopt en dat Is netjes door een degelijk bedrijf gerepareerd op hun kosten.

Maar wat heb je liever. Een paard dat even last van z'n suiker krijgt of een boom op z'n rug. of van de schrik dwars door de wei heen rennen.

Ik vind het handelen heel netjes van ze. Alleen de afwerking is triest. Zij zullen hier oom gewoon verzekerd voor zijn. Op z'n minst een schadevergoeding om het fatsoenlijk te maken en een bos bloemen ..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:01

Happie schreef:
@Yontheke ik denk dat je ook niet blij bent als een boom voor je huis op instorten staat maar er geen brandweer beschikbaar is omdat ze aan het uitzoeken zijn van wie de wei is, de eigenaar aan het bellen zijn en wachten met het verplaatsen van paarden tot de eigenaar er is.

De boom hing/stond er zo al bij sinds zaterdag. Die extra 10 minuten om te bellen zullen dan ook niet meer uitmaken. De eigenaar hoeft daarom niet perse aanwezig te zijn maar kan wel toestemming geven om de paarden te verplaatsen naar een onschadelijk stuk.

Wat als de Ts in deze geen toestemming geeft? Bij mij zouden ze alleszins geen toestemming krijgen. Ik heb ook bordjes aan de weide hangen met priveterrein en niet betreden.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:02

Happie schreef:
Tja de normale gang van zaken zal dit vast niet zijn. Gezien de drukte en grote inzet van de brandweer kan ik mij helemaal voorstellen dat ze niet de tijd hebben genomen om je bijvoorbeeld te bellen. Ze hebben hun werk gedaan en een onveilige situatie veilig gemaakt. Het pad is vrij op naar de volgende klus. Is dit niet gewoon verzekeringswerk?

Ik snap dat de brandweer ook verder moet, maar hoe kunnen zij nou beslissen dat het "veiliger" is voor de paarden om verplaatst te worden. Je land had net maar gespoten geweest of er staat maar net een onkruid die schadelijk is, waar jij vanaf weet. Wat dan? Daar zullen ze vast niet over nagedacht hebben.
Dat ze die boom kwijt moesten, snap ik op zich nog wel. Maar om dan zo te werk te gaan?!
Zouden wij, als burger, eens moeten proberen.

Tuurlijk hebben ze het druk, maar dan kan je elk excuus wel gebruiken om alles goed te praten.

Ik zou wel echt even contact zoeken met een rechtshulp. Gemeente kan ook erg stug wezen en zeker in deze vakantieperiode. Dan zijn ze helemaal goed in "van het kastje naar de muur sturen" en vervolgens over een paar weken weten ze er niets meer van en "het staat niet in het dossier".

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:04

Yontheke schreef:
Happie schreef:

De boom hing/stond er zo al bij sinds zaterdag. Die extra 10 minuten om te bellen zullen dan ook niet meer uitmaken. De eigenaar hoeft daarom niet perse aanwezig te zijn maar kan wel toestemming geven om de paarden te verplaatsen naar een onschadelijk stuk.

Wat als de Ts in deze geen toestemming geeft? Bij mij zouden ze alleszins geen toestemming krijgen. Ik heb ook bordjes aan de weide hangen met priveterrein en niet betreden.

Maar heb jij dan een kaartje bij de wei hangen met jouw gegevens daarop? Hoe moet de brandweer zo snel anders aan deze gegevens komen?

Het is misschien niet helemaal netjes, maar zou het gewoon aangeven bij de gemeente. Kan me zo voorstellen dat de brandweer het zaterdag iets te druk had om de boom direct helemaal te verwijderen en dit uit noodzaak heeft gedaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:05

Ik zou ook woest zijn, als ze na het hele gebeuren kunnen bellen hadden ze dat ook ervoor kunnen doen.
Stel je paard is net herstellende van hb en word van de paddock de wei ingedaan door de brandweer. Dat kan zo'n beestje z'n dood betekenen!

Edit: Of in de andere wei was net kunstmest gestrooid, tegen onkruid gespoten... Er zijn tig redenen te bedenken waarom het niet oké is dat vreemden zonder overleg je paarden verplaatsen. Of stel je voor de paarden zijn onlangs geïntroduceerd aan elkaar en besluiten te gaan knokken als er net iemand tussen ze staat.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 28-07-15 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:06

Dit is puur stormschade, als je weet wat er omgegaan is en hoe druk die mannen het hadden. En nu de normale aannemers het nog hebben ivm alle takken en extra controles van bomen.

Voor schade aan hek, weide ect kan je gewoon bij de gemeente zijn. Ze zijn er voor verzekerd en keren netjes uit als je alles goed documenteert.

Dus denk rustig, en blijf vooral rustig. Bel je gemeente en vraag welke procedure je moet inzetten om de schade te vergoeden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:08

Yontheke schreef:

Die tien minuten (en het zijn er veel meer dan tien) maken net wél het verschil. Dan was ie bij de volgende rukwind mogelijk omgekieperd. Dat risico wil je toch niet lopen?

Leuk jouw bordjes en leuk dat jij geen toestemming geeft, maar die boom zagen ze echt gewoon om.. Dus als jij graag kans wil lopen dat je paarden in paniek wegrennen met alle gevolgen van dien is dan óók voor jouw rekening. En bovendien vraag ik mij af of je wettelijk gezien de toegang wel mág weigeren. E.e.a. dat ze toch via jouw terrein hun werk gaan en mogen doen..

Ik denk dat een hoop mensen hier eens een dag of een week mee moeten lopen met de brandweer. Jullie hebben echt geen flauw idee waar je het over hebt en wat er allemaal kan gebeuren..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:08

Naath86 schreef:
Yontheke schreef:

Maar heb jij dan een kaartje bij de wei hangen met jouw gegevens daarop? Hoe moet de brandweer zo snel anders aan deze gegevens komen?

Het is misschien niet helemaal netjes, maar zou het gewoon aangeven bij de gemeente. Kan me zo voorstellen dat de brandweer het zaterdag iets te druk had om de boom direct helemaal te verwijderen en dit uit noodzaak heeft gedaan.

Jah, ik heb aan de stal een plaatje hangen met alle belangrijke nummers op die mensen kunnen bellen in nood. Ook alle omringende eigenaars van de weilanden en huizen hebben elkaars telefoonnummer.

De gemeente kan altijd het kadaster raadplegen van wie welk stuk grond is hoor. Als je zelf iets gedaan hebt dat in overtreding is staan ze anders ook snel genoeg op de erf.

Dit moet je zelf eens proberen. Boom omdoen op privegrond en dan droppen op gemeentegrond. Ze zullen nogal snel zijn.