Tegelijkertijd ingepland bij 2 werknemers, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tegelijkertijd ingepland bij 2 werknemers, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:29

Kun je niet ruilen met een collega?

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 18:42

WiancaR schreef:
Kun je niet ruilen met een collega?

Dat ga ik morgen bekijken. Als de bedrijfsleider zegt dat ik het zelf moet oplossen, dan ga ik inderdaad kijken of ik met mensen kan ruilen. Er zijn echt wel mensen die voor mij kunnen, mogen en willen werken.

Vuurneon, is een CAO van 2012-2013 nog 'geldig'? Het is natuurlijk geen 2013 meer maar die van 2015 (of 2014) kan ik nergens vinden..

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:48

Het kan zijn dat ze er nog niet uit zijn over de nieuwe CAO regels. Dan blijft gewoon de laatste van kracht, ook al is die verlopen. Voorbeeldje: De CAO Beroepsgoederenvervoer hebben pas sinds kort een nieuwe CAO. Voor die tijd was gewoon die in dec 2013 verliep nog geldig. Maar dit zou je in principe op moeten kunnen zoeken hoe het bij jouw CAO is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:03

Laatste cao kan idd nog van kracht zijn :j

Kun je vaak wel terugvinden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:14

Heb je niet vast een vervanger achter de hand? Kan misschien een handiger uitgangspunt zijn om het gesprek in te gaan...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:19

Je hebt dus een min/max contract, zij zijn verplicht om vijf uur werk aan te bieden. De link in je contract geeft aan dat je ook tijdens alle openingsuren ingezet kunt worden. Nu weet ik niet of je dat kunt weigeren, bij een nul uren contract kun je inderdaad weigeren. Maar bij dit weet ik het niet.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 19:30

Volgens mij is die van 2013 nog van kracht, en daarin staat iets over flexibel werken. Ook staat daar dat dit geldt 'indien er afspraken gemaakt zijn tussen werknemer en werkgever over flexibel werken'. Die afspraken zijn er niet (voor zo ver ik weet) maar ik werk wel flexibel.
De werkgever van een werknemer met een flexibel arbeidspatroon en een arbeidsduur kleiner of gelijk aan 24 uur is verplicht om, op verzoek van de medewerker, bij het inroosteren of oproepen van deze medewerker, rekening te houden met het dienstverband dat de medewerker met een andere werkgever heeft. De medewerker zal bij het aangaan van een ander dienstverband rekening houden met het inzetpatroon dat hij bij zijn werkgever heeft.

Maar ik weet dus niet of dit bij mij van toepassing is.

Ik ga inderdaad wel alvast iemand zoeken die voor mij (deels) kan werken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:35

Als dit er in staat dan sta je wel sterk, vooral als er geen nieuwe cao is. En je hebt duidelijk en ver van te voren aangegeven dat je niet ingepland kunt worden op bepaalde dagen. Dit uitprinten en meenemen.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:52

Pfff, wat een rottige situatie! Dit doet mij zo erg denken aan mijn baantje bij een supermarkt die ik tot mijn 18e had. Geen uren op je contract, en dan alleen vrijdag en zaterdag werken. Maar als het ze uit kwam werd je ineens op maandagochten ingepland. En dan: oh, moet je dan naar school? Oh maar je staat ingeroosterd dus je moet zelf iemand anders regelen. Lekker makkelijk voor hun ja! Lekker van hun tekort aan personeel jouw probleem maken. Na een tijdje was ik het zo zat dat ik (na wat aansporen door mijn lieve mams) gewoon zei: maar die dag kan ik niet, dus ik ben er niet, klaar. En het gekke is, ik heb er nooit problemen mee gekregen, en na een paar keer gebeurde het niet meer OF werd ik vantevoren gebeld met de vraag of ik alsje-alsjeblieft een extra dienst kon doen. Dus heeft het toch nog wat respect afgedwongen bij de bedrijfsleider, en toen ik uiteindelijk ontslag nam hebben ze nog gevraagd of ik het wel zeker wist en of ik toch echt niet wilde blijven...

Moraal van het verhaal: je hebt vantevoren aangegeven dat je niet kon doordeweeks. Men heeft tekort aan personeel in de vakantietijd, en ze denken: oh prima we roosteren haar gewoon in en opgelost (misschien vergeten dat je niet kon, misschien kan het ze niet zo veel schelen). Nou jij hebt alle recht om te zeggen dat dat niet de afspraak was, daar kun je ze aan herinneren met de medeling dat je dus ook niet komt, klaar. Ja je loopt het risico dat ze je dat niet in dank afnemen, maar ik zou ook niet zomaar over me heen laten lopen door zo'n type die denkt dat je je wernemers op deze manier kunt behandelen.

(Haha, valt het op hoe geïrriteerd ik ben door deze gang van zaken! Want ik werk nu bij een soortgelijk bedrijf en daar gaat het gewoon op een normale manier en dat is zo veel fijner voor iedereen. Ookal moet soms iemand werken als het eigenlijk slecht uitkomt, maar dat is dan niet erg omdat het normaal gewoon goed geregeld is!)

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 20:06

Het bedrijf waar ik werk kampt inderdaad met een merkbaar tekort aan arbeidskrachten en wij, de werknemers, zijn daar standaard de pineut van. Dat, naast dat ik vind dat ik te weinig verdien voor dit soort fratsen, zorgt er dus ook voor dat ik morgen misschien ontslag ga nemen. Dit is niet zeker natuurlijk maar hangt af van hoe het morgen opgelost wordt.

Ik heb net de CAO nog een keer doorgelezen (dat wat van toepassing is) en daar staat:
Werkgever en medewerker kunnen een flexibele inzet afspreken. In dat geval wordt in de arbeidsovereenkomst vermeld hoeveel uur de medewerker gemiddeld per week werkt. Dit zijn de contracturen ofwel de basisuren en deze gelden als uitgangspunt voor het flexibel werken.
Dat betekend dus ook dat het cursieve stukje van net bij mij van toepassing is. Het 'afspraken maken tussen werkgever en werknemer' is dan niet gebeurd, er werd mij vermeld dat ik een 5-uren contract heb.

Edit: Alleen weet ik niet of ik volgens mijn bedrijf een 'flexibel arbeidspatroon' heb.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 20:45

Anoeska schreef:
Wat denk jij dat het woord werknemer betekent? Ik denk namelijk dat je werkgever bedoelt.

Ha oeps, ik kom er nu pas achter dat ik 2 keer werknemer heb geschreven ipv werkgevern :+ Kan je de titel van je topic veranderen of moet een mod dat doen?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:53

DGL: ik heb ook zulke ervaring. Ik werkte ook alleen bepaalde dagen, roostering kwam veel te laat en dan moest ik in een dag of 2-3 vervanging regelen. Als je in een week maar tot woensdag werkte, was het aan te bevelen op je vrije dagen nog even naar t werk te komen, in de hoop dat op vrijdag of zaterdag het rooster van de volgende week er "al" hing. En het was natuurlijk allemaal niet het probleem van onze manager...

Ik denk TS dat dat veel gebeurt en je kunt er weinig aan doen. Goed dat je al iemand gaat zoeken voor je uren, dan kun je je werkgever ook meteen aangeven dat het wel opgelost kan worden zonder dat jij werkt. Probeer rustig en netjes je verhaal te doen en blijf zolang als dat lukt beleefd. Dan heb je de meeste kans dat je werkgever ook beleefd en rustig blijft en kun je samen naar een oplossing zoeken. Wordt 1 van de 2 boos, dan wordt het vaak wat lastiger.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 14:03

Waar ik dacht dat ik sterk stond met de CAO (want dan klopt het inderdaad dat de werkgever om de andere werktijden van de werknemer heen moet plannen) blijkt dus dat "we" geen CAO hebben..

Misschien komt dit doordat we franchise zijn ofzo, geen idee maar ik moet het zelf zien te regelen. Voor aanstaande vrijdag is dat al gelukt met de collega die ik gisteren gevraagd heb, nu nog voor de 3 dagen volgende week... M'n bedrijfsleider was wel aardig zegmaar, ze dacht wel mee dus ik denk dat een groot deel wel goed komt.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 12:33

Oh guys, t werd me gisteren toch echt te veel.. Ik ben 's ochtends naar m'n werk gegaan om dus mijn gelijk te halen, bleek dat dat dus niet klopte. Vervolgens heb ik gewerkt bij het andere bedrijf maar 's avonds helemaal in tranen van de stress. Ik heb de ballen niet om maar gewoon niet op te komen dagen dus ik piekerde me helemaal kapot over hoe ik dit ging oplossen.

Nu is de oplossing nabij, want ik blijk waarschijnlijk toch wel gelijk te hebben.

Voordat ik weer helemaal happy wordt; als iets op fnv.nl staat, betekent dat dan ook dat dit echt klopt?

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:33

FNV is een vakbond. In principe kan je ervan uitgaan dat ze wel waarheden neerzetten, maar als het een regel is waar ze voor "gevochten" hebben, dan kan het wel eens zijn dat die alleen telt voor leden van de vakbond. Maar dit is niet altijd zo. Weet niet waar het over gaat waarin jij je gelijk gevonden hebt, maar denk kan je beter maar waarschuwen voor de zekerheid.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 23:38

En, hoe is het afgelopen? Het is denk ik niet een kwestie van gelijk halen, maar gewoon van elkaar herinneren aan gemaakte afspraken ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:10

Maar wat staat er nou in je contract? Daar moet in staan of er wel of geen CAO is en zo ja, welke, en hoe het met inplannen zit. In plaats van je gelijk te halen met wat er op FNV.nl staat, denk ik dat je echt vele malen beter kan kijken naar wat er in je contract staat. Daar hebben zowel jij als je werkgever voor getekend namelijk....
Wat er op FNV staat is waar, voor zover het op je van toepassing is. En dat laatste is dus maar de vraag.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 16:37

In mijn contract staat dat de CAO nog geldig is, dus ik zat niet fout. Het blijkt dat ze in maart niet hebben begrepen dat ik al een baan had, maar dat ik op zoek ging naar een baan wat ik dus echt niet aangegeven heb. Maar dat terzijde.
Het is opgelost en ik kan gewoon beide banen houden.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:44

Gelukkig maar!