Wij krijgen een baby, maar mijn schoonmoeder bepaalt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:05

Kinke schreef:
Als je vriend zich onder druk laat zetten zitten jullie dus niet op 1 lijn.

Idd. Hij is het wellicht eens met je maar hij laat niet niet duidelijk genoeg merken aan zijn moeder/ouders.
Ik snap het wel hoor, mannen en hun moeders is ook nogal een dingetje. Maar toch, ik weet zeker dat als hij laat zien, horen, merken dat hij dit gedrag van zijn moeder niet accepteert en volledig achter jou staat (en dat dus uitstraalt), het al een stuk beter wordt.
Zijn moeder doet dit alleen maar omdat ze het kan.

Jij kan wel met haar in gesprek gaan en je genzen aangeven maar dat zal ze niet accepteren. Dan heb jij het gedaan.

Laat je vriend merken dat je heel goed begrijpt dat het voor hem heel moeilijk is om tegen zijn moeder in te gaan, zijn grenzen aan te geven en voor zichzelf en jou op te komen. Steun hem hierin. Maar laat ook duidelijk merken dat dit nodig is. Voor jou. Maar dus ook voor hem, zijn relatie en jullie kind straks. Geloof me, als de baby er is wordt dit alleen maar erger.

Hij moet echt duidelijk zijn tegen zijn moeder. Zeggen waar het op staat. Hoeft niet kwetsend, maar wel helder. Ze moet weten waar ze aan toe is. Met duidelijke grenzen. Niet lafjes, half of 'het valt wel mee' en vanuit zichzelf, niet in jouw schoot schuiven.
Punt.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:11

Hij zegt dat ie het met jou eens is, maar een traan of dreigement van zijn moeder en hij slaat weer om en jij hebt het nakijken.

Weet je, dit is voor mij haast pijnlijk herkenbaar. En ik bleef ook zeggen dat mijn toenmalige man het echt wel met me eens was, maar ja, die moeder hè? Maar dat is natuurlijk onzin. Want blijkbaar is jouw man het gewoon met jullie allebei eens, anders zou hij niet volmondig ja zeggen tegen jullie allebei.
En dat typeert een zwakke ruggengraatloze man, want een man die weet wat ie wil laat zich niet zo door de vrouwen in zijn leven behandelen.
Bij mijn ex verdenk ik hem ervan dat het hem stiekem best een kick gaf, zijn moeder en ik 'streden' immers om hem in ons kamp te krijgen en hij ging van hot naar her, maar omdat ik mijn fatsoen bewaarde en niet de boel wilde manipuleren door dreigen of huilen trok ik telkens aan het kortste eind.

Het feit dat jij nu achter zijn rug om naar een ander huis aan het kijken bent, zegt toch al genoeg. HIJ zou moeten zeggen: "liefje, dit is niet te doen, we gaan gisteren nog verhuizen." Maar dat doet ie niet, hij laat jou je vervelend voelen en kiest telkens weer voor de lieve vrede en dus zijn moeder...

En nu ik een man heb die zijn eigen plan trekt, het niet altijd en eeuwig eens is met zijn ouders én ook niet altijd met mij, weet ik pas hoe ik al die jaren met ex heb afgezien. Want wat is het fijn om een partner te hebben waar je van op aan kunt, die zijn eigen mening heeft en niet zwalkt tussen die van de mensen om hem heen.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 22:13

CarinaR schreef:
Oei, dat is een lastige zeg.
Heb je dat huis bekeken voor jou en je vriend, of voor je alleen.
Ik denk dat je t je vriend wel moet vertellen, dat je in staat bent om te verhuizen ivm haar.

Ja, voor mijn vriend en mij. Hij weet dat ik hier niet meer wil wonen. We hadden ook afgesproken dat we een huisje in de buurt zouden zoeken.. Alleen nu zet zijn moeder hem weer enorm onder druk met dat ze hem het bedrijf zullen afpakken, wat natuurlijk helemaal niet zomaar kan, maargoed ik snap dat dat voor hem echt vervelend is.
En hij vindt dat wij ons eigen leven moeten kunnen lijden, maar zou het makkelijker vinden als ik me er gewoon overheen zou zetten en we hier konden blijven wonen.
Vandaar dat ik ook pas een huis ga voorstellen als het mij echt wat lijkt en ik weet dat het financieel haalbaar is..

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:18

Tja... hier iemand die dus strak aan haar schoon ouders woont.. zelfs een tuussen deur hebben ( maar weinig gebruikt word) en het eigelijk goed is wel duidelijk dingen aan gegeven van af begin.. en eigelijk nooit problemen gehad ook niet sinds hun opa en oma geworden zijn... dus tips lastig behalve wees netjes en zeer duidelijk jullie huis jullie regels jullie tafel en trek daar in een duidellijke streep ook met je vriend...

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 22:21

Ik heb er al wel over nagedacht dat ik niet ga tekenen voor gezamenlijk gezag.. Stel dat mij iets zou overkomen, ligt de zorg van ons kind bij hem (zoals het eigenlijk ook hoort), maar zal mijn kind volledig opgevoed worden door zijn moeder. En zij zal er, gezien de hele geschiedenis en hun 'relatie' met mijn ouders, ook nog voor zorgen dat mijn ouders hun kleinkind bijna nooit te zien krijgen.

Ik snap niet dat mensen zo weinig geluk aan hun eigen kind kunnen gunnen als zij doet!
Het is al eens uit geweest tussen ons, toen heb ik een tijdje bij mijn ouders gewoond. We hebben later een gesprek gehad en toen heeft ze letterlijk gezegd dat ik weg moest blijven, maar daar heeft mijn vriend een stokje voor gestoken.

Mijn vriend is echt enorm lief, maar ook een slappe banketstaaf wat betreft het opkomen voor zichzelf en mij.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:21

Ik zou echt nu wel op mn strepen gaan staan! Het gebeurt vaak op agrarische bedrijven. Ouders zijn bang om levenswerk te zien gaan en zoon neemt vaak andere beslissingen. Dan komt er een vrouw bij en de chaos is compleet. Als zij het contract wil herstellen jouw voorwaarden eerst! Schend ze die gelijk afkappen. Zal moeilijk worden maar het veranderd anders nooit. Succes

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:23

mlO_uu schreef:
Ik heb er al wel over nagedacht dat ik niet ga tekenen voor gezamenlijk gezag..

En je vriend accepteert dit? Ik vind dit echt een heftige uitspraak!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:25

Ik heb makkelijk praten, maar in belang van kind zou ik harde eisen stellen; dus nu kijken naar een andere woning. Kindje heeft er niets aan als moeder zich zit op te vreten omdat de schoonloeder bepaalt wanneer je mag ademen... Als je dacht dat het nu al feest is, heb je straks helemaal een mega party als de uk er is want ik heb zomaar het vermoeden dat schoonmoeder jouw manier van opvoeden nét iets anders wil zien :=

Denk dat dat enorm zal schelen als jullie écht een eigen plek hebben.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:26

Goof schreef:
mlO_uu schreef:
Ik heb er al wel over nagedacht dat ik niet ga tekenen voor gezamenlijk gezag..

Pff dit had ik als vriend niet gepikt... kunt er hooguit papier bij doen vriend niet schoonmama...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:28

Zou wel regelen dat gezag naar jouw ouders (of wie dan ook) gaat als jullie iets overkomt, kun je makkelijk vast laten leggen namelijk. Neem aan dat je niet wil dat de kleine dan naar je schoonmoeder gaat?

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 22:32

snorkel1986 schreef:
Goof schreef:

Pff dit had ik als vriend niet gepikt... kunt er hooguit papier bij doen vriend niet schoonmama...

Hij is er natuurlijk niet blij mee! En ik wil hem ook niets ontzeggen, natuurlijk heeft hij in de praktijk er net zoveel over te zeggen als ik. Maar mocht er wat met mij gebeuren weet hij ook dat het zo zal lopen.
En hij is er zelf schuldig aan
Dit is de consequentie dat hij onvoldoende voor mij opkomt...

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 22:33

vuurneon schreef:
Zou wel regelen dat gezag naar jouw ouders (of wie dan ook) gaat als jullie iets overkomt, kun je makkelijk vast laten leggen namelijk. Neem aan dat je niet wil dat de kleine dan naar je schoonmoeder gaat?

Gezag gaat dan inderdaad naar mijn ouders...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:36

Helaas een heel herkenbare situatie, alleen ik ben voor mijzelf opgekomen en heb nu een man, kind en prachtboerderij en bijna geen contact meer met mijn schoonmoeder.
Wij hebben het bedrijf overgenomen, maar onze boerderij is niet geschikt voor dubbele bewoning. Ook werd bij de overname aangegeven dat ma naar het dorp zou verhuizen om afstand te nemen van het bedrijf. Omdat ik hier een fulltime baan aangeboden kreeg en van de andere kant van het land kwam durfde ik het risico te nemen om naar de boerderij te verhuizen, want het zou immers maar tijdelijk zijn dat ma bij ons woonde. Na een paar maanden heb ik gevraagd of ze al reacties had gehad van de woningstichting. Daar had ze zich nog niet voor aangemeld. Dan wordt het eens tijd zei ik, want ik ben niet naar de boerderij verhuisd om te gaan samenwonen met mijn schoonmoeder. Deze opmerking schoot bij haar verkeerd, maar ze was wel binnen een maand weg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:36

Dit had je vast al gevonden, maar voor de zekerheid:
Voogdij in gezagsregister
Sinds 1 april 2014 kunnen ouders ook zonder testament iemand aanwijzen die na hun overlijden het gezag over hun kind uitoefent. Dit kan door registratie in het gezagsregister. Ouders kunnen hiervoor een formulier invullen op de website Rechtspraak.nl. Dit geeft ouders een goedkopere mogelijkheid om het gezag over hun kinderen vast te leggen.

Deze link dus:
https://formulieren.rechtspraak.nl/Formulier.aspx
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-07-15 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Knackebrod

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:38

Oh wat is dit een herkenbare situatie!
Wat kan schoonfamilie toch vreselijk opdringerig zijn!

Het meeste en beste advies is denk ik wel gegeven.
Als er een eventuele mogelijkheid is om op een eigen plek te wonen, doen!
Een gesprek aan gaan en vooral niet bang zijn dat ze je niet aardig vinden.

En je vriend hoort aan jou kant te staan, jullie gaan tenslotte samen oud worden.

Bewaak je grenzen nu.. straks met een kleine wil je daar niet moeilijk over willen doen.

Succes, ik ken soortgelijke situaties, daar is t mede goedgekomen doordat de partner aan hun zijde stond.

Maar echt, begin er zo snel mogelijj mee, zal niet makkelijk zijn.
Maar dan kun je echt genieten van je zwangerschap :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:40

Ik zou eens met je vriend om tafel gaan om te bespreken of deze relatie wel stand kán houden, hoe pijnlijk ook.
Het feit dat hij geen gezag zou krijgen (wat overigens niet zo makkelijk is als jij nu stelt) zegt toch al genoeg?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:41

O. Als de zaken er zo voorstaan dan kreeg schoonmama fijn te horen dat zich anders moet opstellen. Punt. Hier valt weinig overheen te zetten hoor.
Wat een keiharde tante zeg...nou, wie kaatst kan de bal verwachten.
Jammer dat je vriend zich zo laat manipuleren. Want wie moet de tent beheren als hij het niet doet? Een bedrijfshulp? Met een FT baan ben jij onafhankelijk en dat realiseert ze zich niet...
Je moet zelf weten wat je doet, maar ik was gisteren weg. Je vriend kan prima daar blijven werken, maar verder heeft zij over jullie huishouden en gezin niets te vertellen.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 22:41

vuurneon schreef:
Dit had je vast al gevonden, maar voor de zekerheid:
Voogdij in gezagsregister
Sinds 1 april 2014 kunnen ouders ook zonder testament iemand aanwijzen die na hun overlijden het gezag over hun kind uitoefent. Dit kan door registratie in het gezagsregister. Ouders kunnen hiervoor een formulier invullen op de website Rechtspraak.nl. Dit geeft ouders een goedkopere mogelijkheid om het gezag over hun kinderen vast te leggen.

Klopt! Alleen dit is in het geval dat ons beide wat overkomt. Als mij alleen wat overkomt en mijn vriend heeft gezamenlijk gezag, gaat het gezag naar hem. Op zich heb ik hier geen problemen mee. Maar in de praktijk gaat het gezag dan naar zijn moeder, die eist dat gewoon bij hem op. En dat wil ik absoluut niet.
En als hij geen gezag heeft, gaat het gezag ik zo'n geval naar mijn ouders. Natuurlijk blijft het kind dan bij haar vader, maar kunnen mijn ouders wel ingrijpen als het nodig zou zijn.

Recht hebben en recht krijgen is helaas niet altijd hetzelfde...

vuurneon

Re: Wij krijgen een baby, maar mijn schoonmoeder bepaalt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:44

Tja, hij heeft nu al niet eens gezag over zichzelf... Moeder bepaald nog alles zo te horen.

Zou iets van assertieviteits training niets voor hem zijn?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:44

Liezel1 schreef:
Ik zou eens met je vriend om tafel gaan om te bespreken of deze relatie wel stand kán houden, hoe pijnlijk ook.
Het feit dat hij geen gezag zou krijgen (wat overigens niet zo makkelijk is als jij nu stelt) zegt toch al genoeg?

Ik ben het hier helemaal mee eens eigenlijk.
En het feit dat hij accepteert dat hij geen gezag krijgt geeft echt aan (no offence) dat hij echt geen ballen heeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:45

Ben ook bang dat je echt een groot probleem hebt. Mede omdat je vriend het niet voor jou opneemt..... En als 'koude kant' heb je dan vaak een groot probleem. En ik snap heel goed in welke positie je je bevindt....... een verrekt lastige.

Ik denk dat je echt je grenzen moet gaan stellen. Met alle mogelijke gevolgen van dien.... Maar zeker niet toegeven, want dan word je echt heel ongelukkig. Ik hoop dat je vriend je steunt en voor jou en zijn kindje gaat. Want daar gaat het om uiteindelijk. Een schoonmoeder heeft daar eigenlijk niet veel mee te maken, buiten dan gewoon de oma uithangen.

Heel veel sterkte.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:46

Waarom besloot je tot het krijgen van een kind met dit kind? Sorry hoor, maar hem nu geen ontzag willen geven? Waar ben je in hemelsnaam mee bezig, je gaat nu dus je kind al inzetten om je zin te krijgen?
Mannen kiezen vaak vrouwen die op hun moeder lijken hè?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:48

Ik zou echt duidelijk grenzen opstellen met je schoonmoeder. Maar ook duidelijk zeggen tegen je vriend dat dit zo niet verder kan. Je bent jong, je gaat het mooiste krijgen dat elke vrouw wilt en dan wil je dat toch niet laten overschaduwen door iemand anders z'n leven die cru gezegd niets met jou leven te maken heeft. Je moet jezelf én je kind niet in die situatie brengen. Baby heeft niets aan een moeder die door de druk van de schoonfamilie het niet meer aankan. Jij bent alles voor je kind, kies dan ook in functie van je kind. En vergeet zeker jou mentale welzijn niet!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:49

mlO_uu schreef:
Ik heb er al wel over nagedacht dat ik niet ga tekenen voor gezamenlijk gezag.. Stel dat mij iets zou overkomen, ligt de zorg van ons kind bij hem (zoals het eigenlijk ook hoort), maar zal mijn kind volledig opgevoed worden door zijn moeder. En zij zal er, gezien de hele geschiedenis en hun 'relatie' met mijn ouders, ook nog voor zorgen dat mijn ouders hun kleinkind bijna nooit te zien krijgen.

Ik snap niet dat mensen zo weinig geluk aan hun eigen kind kunnen gunnen als zij doet!
Het is al eens uit geweest tussen ons, toen heb ik een tijdje bij mijn ouders gewoond. We hebben later een gesprek gehad en toen heeft ze letterlijk gezegd dat ik weg moest blijven, maar daar heeft mijn vriend een stokje voor gestoken.

Mijn vriend is echt enorm lief, maar ook een slappe banketstaaf wat betreft het opkomen voor zichzelf en mij.

Ik snap eigenlijk niet waarom jij zwanger geworden bent. Echt niet. Dit is niet iets wat gisteren ontstaan is en nu je een kind krijgt wil je het postuum nog van de vader afpakken als het mogelijk is.

Ben jij wel helemaal goed in je hoofd?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:50

Bedenk ook goed dat je vriend dan ook praktisch niets over jullie kind te zeggen heeft: bankrekening van jullie kind moet jij beheren, rechtshandelingen moet jij dan doen. Dus eigenlijk zeg je daarmee; ja, wij hebben samen een kind maar wettelijk vertegenwoordig alleen ik het kind. Is wel bijzonder...