Veel groenten als avondeten eten. Hoe maak ik dit lekker?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:39

Oliver schreef:
Ik eet ook heel veel groente. Ik heb helemaal geen moeite met 'saai' eten. Ik kan zo een hele gekookte broccoli of wortels opeten zonder saus.

Ik ook :j Hier meerdere keren per week gekookte of gestoomde boontjes, broccoli, erwtjes zonder 'iets' (en nee dus ook geen klontje boter).
De kindjes vechten altijd om het laatste uit de pan :)
Vroeger thuis hadden wij met avondeten altijd warme groenten èn een flinke bak rauwkost. Echt altijd. Ik dacht dat dat normaal was. Bleek niet zo te zijn :')

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:39

Ik ben juist veel minder sausjes gaan gebruiken en ik probeer in elk geval de helft van m'n maaltijd uit groente te laten bestaan.

Wat ik zelf handig vind is altijd een salade bij het eten te serveren. Dus bij een traditionele aardappel/vlees/groente verhouding doe ik: een kwart salade, een kwart groente, een kwart koolhydraat en een kwart eiwit (vlees/vis/vega).

Bovendien zijn er een hoop groentesoorten die je als 'koolhydraatvervanger' kan gebruiken. Van bloemkool kan je hele lekkere puree maken. Van knolselderij lekkere frietjes of dominoblokjes die je in de pan bakt. Of een bloemkool/knolselderij puree. Je kunt een heerlijke lasagne maken met reepjes aubergine of courgette in plaats van lasagne bladen. Van courgette kun je tevens een soort spagetti-slierten raspen. Kort blancheren en met je normale pasta-saus serveren.

Groente stomen is trouwens ook echt een aanrader. Blijft veel smaakvoller en knapperiger.

_Nelleke_

Re: Veel groenten als avondeten eten. Hoe maak ik dit lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:40

Hadden wij ook hoor klijntje, altijd warme groente en koude salade of rauwkost.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:40

Ook lekker voor erbij

Komkommer in plakjes en dan onder dompelen in azijn met een lepel suiker (dat net dat héle zure er af is) en dat mengen door de groenten die je al hebt. Vind ik vaak een heerlijke combinatie.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:46

wat dacht je van soepen ? een heel andere inslag maar superlekker en je kan er zo veel groente in doen als je wil ! ook een lekkere afwisseling naast de salades en roerbakgroente .

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 13:48

Bedankt voor de tips allemaal! :D Ik ben niet zo thuis is alle kruiden e.d. dus hier leer ik veel van :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 13:53

Winged schreef:
TS: Ik zie de afgelopen week al 3 topics voorbij komen over eten vanuit jouw hand. Prima... Maar is het een idee om eens bij een diëtist langs te gaan voor tips? Ik krijg een beetje het idee dat er wat meer achter deze topics zit dan dat je doet blijken :) (No offence natuurlijk!)

Ik ben zelf weinig bezig met sausjes uit een pakje, ik kruid mijn eten wel veel (standaard heel wat kruidenpotjes in huis) en kook met olijfolie waarmee ik makkelijk marinades kan maken.

Klopt dat ik toevallig nog een topic had geopend. Maar meer voor gewoon normaal advies.
Als je het andere topic leest over het hartige beleg lees je ook dat ik nu dus alleen maar zoet beleg eet, en ik graag gezondere keuzes wil maken en dus wil leren om wat anders te eten.
Zelfde met dit topic: Ik wil gewoon graag een beetje inspiratie opdoen om meer groentes te eten en het lekkerder te maken met kruiden e.d.

Niks mis mee toch? :)

En wbt de calorieen en vetten: Ik doe idd aan de lijn, mag een kilo of 4 af. Dus vandaar dat ik niet heel hoog in de calorieen wil zitten qua producten :)

Verder is er niks aan het handje hoor. Bmi zit eerder aan de hoge kant dan aan de lage, en ik eet verder heel normaal en minimaal 5 a 6x per dag.

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:18

Broccoli stomen (of koken ) en daarna een beetje shoarma kruiden over strooien en eventueel amandelschaafjes erbij ! hmmm..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:31

Broccoli wokken (dus niet koken!) en op het laatst wat syoasaus er overheen. Geeft een heerlijke hartige bite.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:40

Je kunt ook veel groenten verwerken in soep en daar een salade bij eten.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:41

Wat ik heerlijk vind is bloemkool in roosjes snijden, 5 minuutjes voor koken. In een wok ondertussen 2 teentjes knoflook aanfruiten en vervolgens de afgegoten bloemkool er bij wokken totdat het een licht bruin korstje krijgt. Als laatste de rasp van een halve citroen er over heen en een beetje citroensap. Zout, peper en klaar is kees. Heerlijk bij witvis en gebakken aardappels en geen vette sausjes! :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:43

Favoriet van mij is nog altijd verse sperziebonen, gekookt met oke een paar speklappen.
Voor de rest eten we eignelijk bijna alle groenten gewoon puur. of met een beetje bouillonpoeder erover (of zout en nootmuskaat)

topic maar eens goed doorlezen voor inspiratie.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:17

Naamloos1 schreef:
Klopt dat ik toevallig nog een topic had geopend. Maar meer voor gewoon normaal advies.
Als je het andere topic leest over het hartige beleg lees je ook dat ik nu dus alleen maar zoet beleg eet, en ik graag gezondere keuzes wil maken en dus wil leren om wat anders te eten.
Zelfde met dit topic: Ik wil gewoon graag een beetje inspiratie opdoen om meer groentes te eten en het lekkerder te maken met kruiden e.d.

Niks mis mee toch? :)

En wbt de calorieen en vetten: Ik doe idd aan de lijn, mag een kilo of 4 af. Dus vandaar dat ik niet heel hoog in de calorieen wil zitten qua producten :)

Verder is er niks aan het handje hoor. Bmi zit eerder aan de hoge kant dan aan de lage, en ik eet verder heel normaal en minimaal 5 a 6x per dag.

Zeker niet :) Meer even ter check.

(NB: kookroom, slagroom, eigenlijk alles met room is vrij vet en zit vrij vol calorieën. Tipje: Verdiep je eens in de verschillende typen vetten en oliën en ga kijken of je daarmee zaken kan marineren of een sausje van kan maken)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:24

Groente roosteren in de oven is ook erg lekker.
Ik doe het vaak met bloemkool, broccoli, wortel, pompoen etc.
Kruiden met wat jij lekker vindt. Knoflook, paprika, p+z, sesamolie en ga zo maar door.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:43

Gewokte (verse) spinazie met ui en knoflook!! Niet moeilijk en erg lekker. Let wel op dat je de spinazie daarna niet nog een x opwarmt en eet. Gewokte bloemkool met kerrie (en cashewnoten) is ook heerlijk!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:01

Japanse pizza is trouwens ook heel lekker( wij beleggen deze dan wel met gekruide tomatensaus en champions, wat kaas enz als een normale pizza)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 16:49

Vanmiddag een gril gekocht.. Dus ik ga binnenkort ook eens groenten grillen! +:)+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:21

Ik heb hier ook een grill staan, maar ik gebruik em te weinig eigenlijk.. Ze zijn erg handig! Maar een tip: leg er bakpapier tussen! Scheelt een hoop schoonmaakwerk, en de anti-aanbak-laag liet heel snel los bij ons.

Ik heb laatst wel een stoompan gekocht. Gewoon een simpele voor op de kookplaat. Ideaal! Onderin wat rijst of aardappelen of pasta, die kookt dan gaar, en bovenin de groente. Scheelt een pitje, dus scheelt de helft in kosten, en heel gezond en lekker :) vooral broccoli blijft zo mooi felgroen als je het stoomt!

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:20

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:46

Ui, knoflook, paprika en champignons bakken, creme fraishe erdoor, klein blikje tomatenpuree en een kippenbouillonblokje er over heen kruimelen. :9

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:59

Heel lekker bij eigenlijk alle gewokte en gegrilde groenten: kruidenolie!

In gelijke hoeveelheden en alles vers: basilicum, peterselie, bieslook, koriander en oregano. Dit meng je met goede olijfolie, wat zout en een paar druppels citroensap in de keukenmachine tot de kruiden minuscul klein zijn. Eventueel nog wat olie erbij want het is kruidenolie en geen kruidenpuree tenslotte. ;)

Deze olie doe je pas op het laatste moment bij je gewokte groenten, omdat die hele fijne kruiden snel verbranden. Is echt een heerlijke smaakmaker, en met genoeg olie wekenlang houdbaar in de koelkast.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:08

Lekkere dingen komen hier voorbij. Je kunt groente ook lekker maken met een lepel pesto erdoor heen. Als je eens wat anders als het oosterse wilt. De soepen zijn ook wel een idee ja. Daar ga ik ook eens naar kijken.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:08

Een tijdje geleden dit topic aangestipt maar vergeten te reageren toen.

Voor recepten met veel groentes kan je ook eens kijken naar de recepten van Pascalle Naessens. Dit is momenteel een hype bij ons in België (of al geweest), maar ze heeft erg lekkere recepten op basis van groenten.

Zo at ik bijvoorbeeld nooit aubergines. Ik had dit ooit 1 keer gegeten en vond het vies. Ondertussen staat de aubergine in de oven hier wekelijks of 2-wekelijks op het menu omdat ik het zo lekker vind. Wel pas ik de recepten af en toe wat aan naar eigen smaak. Bij de aubergine moet je normaal mozzarella gebruiken, maar voor mijn vriend maak ik het met jonge kaas omdat hij geen mozzarella lust.

Als je interesse hebt wil ik wel enkele recepten doorsturen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:18

tesseke schreef:
Een tijdje geleden dit topic aangestipt maar vergeten te reageren toen.

Voor recepten met veel groentes kan je ook eens kijken naar de recepten van Pascalle Naessens. Dit is momenteel een hype bij ons in België (of al geweest), maar ze heeft erg lekkere recepten op basis van groenten.

Zo at ik bijvoorbeeld nooit aubergines. Ik had dit ooit 1 keer gegeten en vond het vies. Ondertussen staat de aubergine in de oven hier wekelijks of 2-wekelijks op het menu omdat ik het zo lekker vind. Wel pas ik de recepten af en toe wat aan naar eigen smaak. Bij de aubergine moet je normaal mozzarella gebruiken, maar voor mijn vriend maak ik het met jonge kaas omdat hij geen mozzarella lust.

Als je interesse hebt wil ik wel enkele recepten doorsturen.

Ik ben wel nieuwsgierig naar een recept van aubergine uit de oven :)
Heb dat nog nooit gegeten maar wil het wel eens gaan proberen!

Zelf soep maken wil ik ook nog eens doen met veel groentes

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:58

Wat ik heel lekker zijn vind zijn 2 dingen met aubergines:
gevuld of als "lasgna", bijv als moussaka of dit http://www.jamieoliver.com/recipes/vege ... armigiana/

Gevuld maak ik altijd zo:
Snijd ze in de lengte doormidden. Hol een beetje uit. Snijd het vruchtvlees in blokjes.
Fruit een fijn gesnipperd (rood) uitje en een of twee teentjes knoflook. Gehakt erbij rullen. Dan in kleine blokjes gesneden groente erbij, bijv. courgette, champignons, prei, paprika etc etc en de blokjes aubergine. blikje tomatenpuree erdoor en italiaanse kruiden. De aubergine helften ondertussen in de oven of grillpan een beetje gaar laten worden. Vul ze met het gehakt mengsel, kaas erover en in de oven tot de aubergines gaar zijn en de kaas gesmolten is.