Eerste paar dagen werken voor eigen rekening ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 16:50

Tcm62 schreef:
Ik schat dat je nog jong bent.? Een mooie uitgekookte manier om een wettelijke proeftijd te omzeilen....

Daar hebben ze de proeftijd voor uitgevonden, zodar je zonder opzegtermijn kan stoppen binnen je proeftijd als je het niet leuk vind of je werkgever je niet vind voldoen...

Schat zo maar dat ze ook slecht van betalen zijn...

Lekker verder zoeken!

Jong, jong, jong.. ik ben 22 :) (vind ik al heel wat :Y) )

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:51

WildWings schreef:
Lizzyy schreef:
Het is meer om te kijken of ik (en andere sollicitanten) het wel leuk vinden.

Wat een flutsmoes van dat bedrijf, dat kan toch ook als ze jullie wel gewoon voor het werk betalen? :o

precies, ga er dus maar van uit dat jullie allemaal na die 5 dagen naar huis worden gestuurd.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 16:51

Oh, en ik vond dit nog:

De medewerker heeft geen recht op loon als:

De medewerker opgeleid wordt terwijl hij daarbij geen arbeid verricht voor de werkgever

Het komt voor dat werkgevers tijdens een opleiding wel loon doorbetalen. Hieraan verbindt de werkgever mogelijk de voorwaarde dat de medewerker dit “loon” terug moet betalen, wanneer de medewerker binnen een bepaalde tijd de arbeidsovereenkomst beëindigt (6.3.7.1.).

Maar ik heb wel al arbeid verricht. Heb namelijk al contact met potentiële klanten gelegd.
Kijk, dat je 1 dag niet betaald.. oke. Maar vijf ??

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:52

Dat is wat anders....1 dag vind ik wel kunne maar 5 dagen...werken alle sollicitanten dan tegelijk?

Edit, 22 ? Nou dan vind ik het helemaal raar....het gesprek geeft toch al aan of je her wel wat lijkt? Het is altijd maar een gok.

Ik zou het niet doen, zegt mij nl al wat van de mentaliteit van je werkgever...

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:52

Je hebt geen contract getekend en bent gewoon al aant werk?
Dan is het gewoon liefdadigheidswerk he :Y) Vrijwilligerswerk :j
Ik zou het wel weten :evaw: of je moet de baan heel graag willen, dan moet je het voor lief nemen.
Ben wel benieuwd hoe ze het doen met die 5 dagen dan uitbetalen later, contractdatum op andere datum zetten wss?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:53

Kun je uitleggen waarom je er überhaupt over nadenkt om hier te gaan werken? Wat heeft dit bedrijf dat een ander bedrijf niet heeft? Waarom zou jij 5 dagen gratis gaan werken met het risico daarna 'ontslagen' te worden?

Edit: je moet nooit gratis werken, geen enkele dag, daar ben je te goed voor (tenzij je kiest voor vrijwilligerswerk, maar dat is anders).
Laatst bijgewerkt door Dieselpaard op 21-07-15 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:54

Lizzyy schreef:
Oh, en ik vond dit nog:

De medewerker heeft geen recht op loon als:

De medewerker opgeleid wordt terwijl hij daarbij geen arbeid verricht voor de werkgever

Het komt voor dat werkgevers tijdens een opleiding wel loon doorbetalen. Hieraan verbindt de werkgever mogelijk de voorwaarde dat de medewerker dit “loon” terug moet betalen, wanneer de medewerker binnen een bepaalde tijd de arbeidsovereenkomst beëindigt (6.3.7.1.).

Maar ik heb wel al arbeid verricht. Heb namelijk al contact met potentiële klanten gelegd.
Kijk, dat je 1 dag niet betaald.. oke. Maar vijf ??

Ooooooo, heb er geen woorden voor......schandalig! Ben nu heel benieuwd naar de naam van dit ...bedtijf.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:56

je krijgt ze wel uitbetaald als je er een maand werkt... dus wel gewoon betaald werken alleen je salaris komt pas de volgende periode ze stellen het alleen een beetje krom.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 16:56

Dieselpaard schreef:
Kun je uitleggen waarom je er überhaupt over nadenkt om hier te gaan werken? Wat heeft dit bedrijf dat een ander bedrijf niet heeft? Waarom zou jij 5 dagen gratis gaan werken met het risico daarna 'ontslagen' te worden?

Omdat het wel een bedrijf is met potentie en veel doorgroeimogelijkheden en wat goed aansluit op mijn vakgebied.
Maar ik denk dat ik er inderdaad maar even over na ga denken en sowieso eerst even een gesprek aan ga :j
Wat zou ik als argument(en) kunnen geven? Enkel dat ik 'wel arbeid verricht en recht heb op loon'?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:56

speurneusc schreef:
je krijgt ze wel uitbetaald als je er een maand werkt... dus wel gewoon betaald werken alleen je salaris komt pas de volgende periode ze stellen het alleen een beetje krom.

Dat moet je niet na die 5 dagen weg gestuurd worden :Y)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:58

hoeveel plekken zijn er eigenlijk? Aangezien je het over meerdere sollicitanten hebt die ook die 5 dagen aan gaan.
En heb je dan gedurende die 5 dagen die opleiding dan? Zo te lezen dat laatste sowieso niet, want je zegt al arbeid voor ze te hebben verricht.
Tja je moet zelf maar eens goed erover nadenken of je de gok aan durft. Als je nu nog op zn minst die 5 dagen wel krijgt uitbetaalt als ze je na die 5 dagen toch niet aannemen (het is dan tenslotte hun keuze en niet de jouwe), dan zou ik de gok nog aandurven. Maar is dat ook niet het geval; ja doei, ben gekke Henkie niet.
Maar goed jij bent mij niet natuurlijk, dus de enige raad die ik je mee wil geven is: ga bij jezelf eens goed na denken of je de gok aandurft ja of nee. Ik weet niet of je nog meer sollicitaties hebt lopen waar je eventueel op zou kunnen terug vallen? Maakt de beslissing voor jou een stuk makkelijker dan.
Tenminste; als je daar al positieve reacties op hebt gehad natuurlijk.

EN, ook niet geheel onbelangrijk, kun je het je financieel veroorloven om 5 dagen loon weg te geven.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:59

Lizzyy schreef:
Dieselpaard schreef:

Omdat het wel een bedrijf is met potentie en veel doorgroeimogelijkheden en wat goed aansluit op mijn vakgebied.
Maar ik denk dat ik er inderdaad maar even over na ga denken en sowieso eerst even een gesprek aan ga :j
Wat zou ik als argument(en) kunnen geven? Enkel dat ik 'wel arbeid verricht en recht heb op loon'?

Er zijn heel veel bedrijven met potentie en doorgroeimogelijkheden die je wel vanaf dag 1 betalen. Ik vind het ronduit verontrustend en asociaal wat dit bedrijf doet.
Als argument kun je aangeven dat je bent opgeleid om dit soort werk te doen en daarom vind dat daar een vergoeding tegenover hoort te staan. Maar voor het werk dat je al hebt verricht ben je in principe al akkoord gegaan met de voorwaarde dat het niet gegarandeerd is dat je betaald krijgt. Vraag eens naar hun proeftijd.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:01

Uiteindelijk krijg je dus wel betaald. Ik begrijp de constructie wel, zeg niet dat ik deze goedkeur. Maar vooral in dat soort banen is het verloop zo enorm en kost het een werkgever zo vreselijk veel geld om steeds weer mensen aan te nemen, in te werken, plus alle administratieve handelingen die plaatsvinden voor de verloning, dat ze blijkbaar heel zeker willen weten dat zowel jij het erg leuk vind, als dat je ook goed in dat vak bent.

Indestal

Re: Eerste paar dagen werken voor eigen rekening ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:02

Wat is het voor soort bedrijf?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:04

Ik vraag mij af wat de arbeidsinspektie en de belastingdienst er van vind als er iemand rondloopt die niet op de loonlijst staat en niet betaalde arbeid verricht...deze persoon krijgt een arbeidsongeval en wat dan?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:08

Je krijgt uitbetaald ja als je een maand voor ze gewerkt hebt ja. Moet je wel eerst een maand zien te kunnen blijven.
Want wat als na die 5 dagen pas de officiële proeftijd ingaat, die dan waarschijnlijk maar 2 weken is en je wordt alsnog de deur uit gestuurd. Hoeven ze maar 2 weken uit te betalen ipv 3 werkweken.
Ja even heel pessimistisch gedacht, maar bij dit soort constructies kun je vaak niet achterdochtig genoeg zijn. Helaas door schade en schande wel wijzer geworden daarin in de loop der jaren.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 17:19

xxCYNNxx schreef:
Je krijgt uitbetaald ja als je een maand voor ze gewerkt hebt ja. Moet je wel eerst een maand zien te kunnen blijven.
Want wat als na die 5 dagen pas de officiële proeftijd ingaat, die dan waarschijnlijk maar 2 weken is en je wordt alsnog de deur uit gestuurd. Hoeven ze maar 2 weken uit te betalen ipv 3 werkweken.
Ja even heel pessimistisch gedacht, maar bij dit soort constructies kun je vaak niet achterdochtig genoeg zijn. Helaas door schade en schande wel wijzer geworden daarin in de loop der jaren.

Alleen maar goed dat je zo denkt, neem je weer als ervaring mee waar je de volgende keer op let :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:33

Dat is zeker waar :D

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:40

Ik zou ook dag zeggen, 'kijken of je het wel leuk vindt' daar is de proeftijd voor (niet alleen voor de werkgever, maar net zo goed voor de werknemer!).

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:04

En hoe zit het dan met verzekerd zijn? Stel je voor dat je nu net wat gaat mankeren of je breekt je been in die 5 dagen. Ik noem maar wat.
Lijkt me dat er toch wel het een en ander contractueel geregeld moet zijn voordat je hier aan begint.

Ik vind het een erg vreemde gang van zaken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:59

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:31

Ergens ongeregistreerd werken mag niet. Ergens moet staan dat je daar bent. Of dat onbetaald mag weet ik niet.

Maar als je niets op papier hebt ven je niet verzekerd. Als er wat gwbeurs hebben de werkgever en jij wel een probleem (vooral de werkgever).

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:44

Ik vind het deel van loon terug moeten betalen ook erg vreemd...
Je hebt ervoor gewerkt, waarom in godsnaam zou je dan loon terugmoeten betalen als je weg gaat.
Vind dit wel heel krom en zou iets anders gaan doen.
Tenzij je echt graag wil natuurlijk...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:51

xxCYNNxx schreef:

Alleen bij een 6 maanden plus een dag contract mogen ze een proeftijd hanteren.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:56

Dan nog staan zij volledig in hun recht om jou in die proefperiode te ontslaan als zij daar reden toe zien, dus dan zegt die 6 maanden arbeidscontract niet zo veel.
Maar afgezien daarvan: het mag niet eens; onbetaald laten werken, zie de link in mijn vorige post. Het betreft immers geen vrijwilligerswerk, maar een betaalde baan. Dus ze mogen die 5 dagen onbetaald niet eens doen, 1 dag mag niet eens, laat staan 5.