Wat ik later worden wil....?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:56

Dan wil je denk ik niet weten wat mijn ouders hadden gedaan :+

Salaris innemen (als kost en inwoning) of gaan werken met die reed. Je eten/zorgverzekering/telefoon/ect moet ergens van betaald worden al is het dat k*t werk in de fabriek. En ze zouden me aanmoedigen om iets anders ernaast te doen, voor werk dat ik echt wil gaan doen.

Dus ja ik snap je moeder, ga anders zelf een ander vakantie baantje ernaast zoeken? Laat aan je ouders zien dat je graag wilt. dan worden ze vaak wat soepeler

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:00

je zegt dat je een doener bent, ik zelf ben chemisch analist. heel de dag bezig met mijn handen. enige nadeel is dat je niet buiten werkt, maar ach daar in tegen verdient het wel super :o
ik doe 25 verschillende analyses. je zou denken dat wordt toch van hetzelfde? nee geen dag is hetzelfde hier :+

opleiding voor het laboratorium zitten door heel nederland, en zijn al vanaf MBO3 nivo (al is MBO4 een stuk leuker en uitdagender, maar doorstromen vanaf nivo 3 is volgens mij overal wel mogelijk en vaak maar 1 jaartje langer).

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:07

Tja je bent nog best jong. Ik begon toen ik 16 was aan opleiding Veehouderij, maar liep stage op een manege, want wilde in de paardenhouderij aan het werk. Daar op school kwam ik in aanraking met de varkenshouderij, Toen ben ik stage gaan lopen en later gaan werken in de varkenshouderij. Na 5 jaar ben ik daar gestopt, en gaan werken in de huishouding in een zorginstelling. Toen ik zwanger werd op 22e en inmiddels ook al getrouwd was, ben ik gestopt met werken. na kind nummer 4 weer begonnen. eerst in een gaarkeuken, en inmiddels in een verzorging instelling. Waar ik mijn diploma`s gehaald heb.(alweer 8 jaar nu)

Soms is het gewoon verstandig om werk aan te nemen die je niet leuk vind, om van daaruit iets te vinden wat je wel leuk vind. je verdient dan alvast wat geld, en je laat zien aan potentiele nieuwe werkgever dat je gewend bent om te werken.

Als JIJ denkt dat fotografie wel wat voor jou is, dan zou ik gewoon opleiding gaan doen, als het goed is groei je in je opleiding ook. desnoods ga je het in losse cursussen doen.

Goof

Re: Wat ik later worden wil....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:11

wendyenbram schreef:
Soms is het gewoon verstandig om werk aan te nemen die je niet leuk vind, om van daaruit iets te vinden wat je wel leuk vind. je verdient dan alvast wat geld, en je laat zien aan potentiele nieuwe werkgever dat je gewend bent om te werken.

Wijze opmerking idd.
TS, ik vind het wel zorgelijk dat je zegt absoluut niet met geld om te kunnen gaan en dat je alles wat binnenkomt zo weer uitgeeft.
Heb je doelen voor ogen? Wil je een keer het huis uit? Ga eens een plan maken voor jezelf, ga leren omgaan met geld, geef jezelf een budget per week, ga de rest sparen. Je zal het 'later' hard genoeg nodig hebben!

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:33

Ik zou ook even goed kijken naar je uitgaven inderdaad. Probeer meer kritisch te zijn voordat je geld uitgeeft.
Ook is een baan niet vanzelfsprekend voor iedereen, en van alleen de post kan je niet rondkomen (heb zelf ook 1 jaar bij de post gewerkt, het verdient bar weinig :) )

Daarnaast. Als je écht graag die opleiding wilt volgen en graag fotograaf wilt worden dan zou ik je niet door iemand tegen laten houden. Inderdaad er zijn tegenwoordig veel fotografen (en veel mensen die zich fotograaf noemen) en de markt ligt wel op zijn gat, maar als je je kan onderscheiden van de rest scheelt dat al een hele hoop.

Mondiger worden kan je leren. Ik was zelf ook altijd een heel verlegen. In 2012 - toen was ik 14 of 15 - ben ik voor het eerst mee geweest op een fotomeeting, daarna steeds vaker en je leert vanzelf wat mondiger te worden want het is nodig als je mooie foto's wilt schieten. Ik vind dit ook nog steeds lastig, maar het gaat me door het gewoon te doen steeds makkelijker af :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:32

JoycexEnya schreef:
@butengeweun
Mijn moeder begon er net ook weer over die fabriek maar dat ga ik echr niet doen. Het is poedersuiker en ga niet met tegen zin naar me werk. Mijn moeder zegt 3 dagen naast de post erbij. Maar ik ga dat echt niet doen!!

@brighteyes85
Die test heb ik al gedaan volgens mij daar kwam fotograaf, en kunstschilder enzo.

Mijn favo vakken waren
De vakken waar je bezig bemt met handen
Ik ben dus een doener
En allebei

Het gaat me niet om de test, maar om het feit dat er zo'n 1800 verschillende beroepen zijn waar je uit kunt kiezen.

Ik neem even een voorbeeld aan mezelf ik ben verzorgende niv 3 (1 jaar gedaan), daarna Sociaal Pedagogisch werk (richting psychiatrie) en daarna Logistiek (HBO) gaan doen. Momenteel werk ik in de Telecom en heb het onwijs naar mijn zin (wat ik nooit had gedacht). Zo kun je eigenlijk alle kanten op als je maar wil. Ik werk al sinds ik 13 ben naast al mijn studies omdat we het thuis nooit breed hadden en als ik wilde paardrijden, uitgaan, extra dingen naast mijn studie moest ik daar voor sparen.
Door breed te orienteren en doorzetten kom je op de plek die je leuk vind.
Als je kunstschilder of fotograaf wil worden lijkt het me verstandig om een baan in die richting te zoeken. Werken in een fotozaak en daar 100% inzet tonen en daarnaast studeren.

En de laatste optie allebei is geen optie in de beroepen die jij noemt. Je zult eerst naam moeten maken wil je het gaan verdienen en dat betekent dat je ook dingen moet investeren op de momenten dat je het al krap hebt.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:17

Wat ga je nu doen TS?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 17:46

Ik heb geen idee.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:30

Ik wil je wel helpen maar dan is het wel handig als je de vragen die ik eerder in dit topic heb geplaatst wil beantwoorden. Mag ook per pb maar centraal is misschien makkelijker omdat er dan meer mensen kunnen meedenken. :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 22:14

Ik was ermee bezig maar weet vooral die waar ik goed ben vind ik lastig

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:18

Ik ken het. Ik ben nergens echt goed in. Niet iets wat ik graag wil worden. Maar ik ga nu toch een nieuwe opleiding doen en hopen dat het bij me past :=

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:50

Natuurlijk, iedereen is ergens goed in alleen soms weet je dat van jezelf niet, vraag het aan je ouders! Ik heb eerder in dit topic een aantal voorbeelden gegeven. Ik was als tiener heel goed in afspraken nakomen, op tijd komen en ik was heel zelfstandig. Dat kunnen ook gewoon goede eigenschappen zijn. Het hoeven geen vaardigheden te zijn waar je goed in bent, maar gewoon goede eigenschappen.

Ik was weer niet zo goed in het bijhouden van mijn agenda. :+ (Heb dat overigens wel geleerd door de jaren heen.)

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:44

Is een BBL Opleiding niks voor je ?
Genoeg opleidingen in alle richtingen, heb zelf anderhalf jaar detailhandel gedaan anderhalf jaar bij het zelfde bedrijf gewerkt en sta nu voor 24 uur en waarschijnlijk in de toekomst meer uren bij een ander bedrijf.

Het voordeel van BBL is dat je maar 1 dag in de week naar school moet en daarnaast werk je 3 a 4 dagen.

Ik vond het echt ideaal je verdient gewoon wat een gemiddelde werknemer daar ook verdient en tegelijkertijd ben je met een opleiding bezig !

Je mag mij ook altijd een PB sturen hoe het in zijn werk ging er dergelijke ;)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:06

JoycexEnya schreef:
Ik was ermee bezig maar weet vooral die waar ik goed ben vind ik lastig

Voor sommige mensen is dat gewoon ergens mee beginnen, en dan ontdek je vanzelf wat je ligt.
Wat dat betreft vind ik het niet zo slecht dat je moeder wilt dat je gewoon aan het werk gaat. In het slechtste geval krijg je geld binnen, en als je goed om je heen kijkt, ontdek je vanzelf wat je leuk vindt in die baan of wat niet, en dan kun je verder zoeken.

Met thuis op de bank zitten kom je nergens, dus dat moet je gewoon niet doen.