Twee HBO studies tegelijk volgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 14:04

Courses schreef:
sadekeshia schreef:
@Courses, Leuk dat je vanaf vmbo tl nu op het hbo zit!! :)
Ik heb voor alsnog geen baan, juist ook om te kijken naar of dat handig is om ernaast te doen :P
Het zou opzich ook zonder baan lukken, dus ik wacht dat sowieso nog even af..
Een vriend van mij komt van vmbo bb, zit nu op het hbo en wil eigenlijk naar de uni +:)+

Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe het met samenwerken gaat.. heb daar ook al veel over gehoord, niet altijd positief :P

Samenwerken zijn ze bij mij op de studie ook niet altijd enthousiast over. Ik had toevallig de laatste periode een groep waarvan ik van 2 mensen al wist dat dat niet goed zou gaan (niet bereikbaar, nooit aanwezig, leveren slecht werk af). Vervolgens aan het eind van het verhaal reageerde 1 nergens meer op en het was een groepscijfer dus hebben wij haar hele stuk moeten recht trekken (terwijl wij nog super druk waren met de rest van het verslag) en een uur na het inleveren kwam ze ineens aan met ‘Is het nou wel ingeleverd dan?’ Aan het begin van de periode heb ik tegen haar gezegd dat ik het prima vond als ze in onze groep kwam maar dat ze er dan ook moest zijn en actief bezig zou zijn dus toen ben ik echt enorm uit m’n slof geschoten tegenover haar. Uiteindelijk heeft ze het ook niet gehaald, vond ik in ieder geval wel eerlijk want ze heeft geen zak uitgevoerd.

Andere projecten gaat het wel weer heel goed. Je houd altijd mensen die meeliften en docenten kunnen dat soms moeilijk inschatten maar je mag toch een soort van verwachten dat je op het HBO daar zelf wel iemand op kan aanspreken :)

Ik ben wel blij dat ik m’n P jaar in 1x gehaald heb, ik vond het vrij pittig namelijk. Ik moet wel werken anders kan ik m’n huur en boodschappen niet betalen (en mijn bedrijf onderhouden :+ ).

Jeetje dat is idd wel een drama als je zelf veel te doen hebt en er werkt niemand mee..
Kan me voorstellen dat je dan uit je slof schiet, had ik wss ook gedaan

Ja idd meeliftende mensen zijn overal, hoop dat ik het een beetje goed tref :+
Mag ik vragen wat de leeftijd is bij jou?
Ik ben 23 en ben een heel klein beetje bang dat ik straks bij allemaal 17 jarigen zit :o

Piekosjj

Re: Twee HBO studies tegelijk volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:10

Courses hier helaas ook ja. Zelf vond ik m'n propedeuse jaar juist helemaal niet zwaar; relatief makkelijke vakken die erg op de oppervlakte blijven, nog geen echte diepgang. Al is mijn hele studie sowieso niet zo heel heftig :+ Ik ga volgend jaar naar de derde en dat schijnt wel enorm moeilijk te zijn, als in veel grote projecten incl een symposium die we met de hele klas moeten organiseren. Ya say team work? %) Ik heb zelf het idee dat de school een heel studiejaar in een half jaartje probeert te proppen, omdat het tweede half jaar stage/minor is.
Sade, bij ons is de leeftijd varierend. Ik ben nu 19 (feb 1996) en ik ben de jongste van mijn jaar, ik ben direct vanuit havo5 mijn studie gaan doen. Het merendeel van mijn klasgenoten heeft een tussenjaar genomen of een aantal andere studies begonnen. We hebben er ook een aantal die vanuit het mbo naar jaar 2 doorgestroomd zijn.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 14:20

Oh dankje Piekosjj, dat is goed om te horen :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:31

Verschilt heel erg! Ik zit met mensen van 29, 23, maar ook van 19. Maar in het eerste jaar zijn de ‘niet-serieuze-17-jarige’ er wel een beetje uitgefilterd :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:37

bigone schreef:
sadekeshia schreef:
Ik snap dat hbo veel meer is dan havo.. voor de havo heb ik nooit wat hoeven doen :+
Ik heb de havo ook al in 2011 behaald :P het zal sowieso even wennen zijn..

Tja, als jij iemand bent die nooit wat deed en toch het havo diploma behaalde en het is al vier jaar geleden dat je op school zat dan wil ik je enthousiasme niet temperen maar ik zou dan toch met één studie beginnen. Waarom?? Je moet waarschijnlijk nog leren om te leren. En dat valt veel mensen niet mee.
Hier kan ik 100% in mee gaan. Atheneum-Havo verleden, 6 jaar wezen reizen en toen begonnen aan een van de zwaarste HBO studies. Het niveau is goed te doen, de hoeveelheid zelfstudie en inderdaad het leren-leren viel enorm tegen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:39

Als je echt twee studies wilt (en kan) combineren vallen er bij veel opleidingen, zeker op dezelfde lokatie, wel vrijstellingen en andere regelingen te treffen. Je komt vooral in de problemen als het gaat om praktijkopdrachten zeker als die tegelijk met elkaar vallen. Dat heb je op het HBO meer (milieukunde weet ik niet maar BT sowieso) vond ik dan op het (bachelor) WO, waardoor ik denk dat de combinatie zwaarder is.

Als ik mijn eigen school als voorbeeld neem. Je heb een periode, die duurt 9 weken (+ 1 onderwijsvrije week), daarin volg je twee vakken. Het rooster is opgedeeld in 3 tijdsvlakken, A,B,C. Je zou dus zonder overlapping 3 vakken kunnen volgen, een vierde vak heeft dan altijd overlapping. Ik heb 1 periode 3 vakken gevolgd omdat dat ene vak me ook interessant leek. Hoewel het goed te doen was, slokte de practica toch veel tijd op en dan was er nog geen overlapping.

Maar vooral wil ik je als advies meegeven eens te overleggen met de SLB-er. Vaak kan je ook gewoon een selectief pakket ernaast volgen, dan heb je geen diploma specifiek voor BT erbij, maar loop je geen vertraging op, kan de vakken uitkiezen die wel bijdragen aan jouw kennis en kan je met een stage ruimer zoeken omdat je een bredere ervaring hebt.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:35

Ik heb mijn havo net gehaald met zesjes maar ik heb dan ook echt nooit iets aan gedaan.... ik dacht ook dat het hbo moeilijker zou worden maar echt... dat heb ik met twee vingers in m'n neus en m'n ogen dicht en een 8 gemiddeld gehaald:p m'n p dan... ben daarna naar de uni gegaan:) het lastige is roosters combineren.... qua stof zal het geen probleem zijn als je de havo gemakkelijk bent door gekomen... p vond ik zelf helemaal niet moeilijker als de rest van de opleiding... denk dat e moeilijkheid daar vooral zit in het leren van de manier van leren en de andere manier van toetsing en werken enz. Als op de havo.... maar ik denk dat mensen van het mbo meer moeite hebben het halen van hen p.... de overgang is denk ik lastiger.... het hbo is natuurlijk gericht op havisten en niet op mbo ers (meestal).

Als je 2 opleidingen naast elkaar kan doen zou ik het zeker proberen! Stoppen kan altijd weer.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:56

Een meisje van mijn studie heeft leraar Biologie gedaan en is haar major bij Diermanagement gaan doen. Die vond ze zo leuk dat ze toen de studie is begonnen. Zij begon wel toen ze haar stages van haar ene opleiding al had gedaan. Zij doet er dus wel veel langer over, maar betaald op dit moment maar voor 1 opleiding :)

Mij lijkt het eerlijk gezegd best pittig ;) ik zou eerst beginnen met de ene opleiding, goed overleggen met de SlB'er en dan voor het tweede jaar beslissen of het echt zou kunnen. Als je in je eerste jaar je p hebt gehaald, heb je in ieder geval wel iets behaald.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 17:32

Dank jullie voor de informatie :D

Het lijkt me wel echt leuk om beide studies te kunnen doen, maar ik ga idd eerst kijken hoe het niveau is en hoe de 'werkdruk' is :P

Ik hoop dat het me net zo af gaat als jij hidsiiiggg :+

@RianneH, zoals jij het verteld is het misschien best wel te combineren. ik ga zeker overleggen!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:11

Ik heb de havo ook met 2 vingers in mijn neus gedaan, en nu gaat hbo mij ook zeer gemakkelijk af. 1e jaar was simpel, 2e is meer verslagen Waar dus automatisch meer tijd voor nodig is. 3e jaar is 32 uur stage en 1 terugkomdag en daarna nog 4e jaar. Kwa moeilijkheid zou ik als ik mijn verslagen beter bij zou houden prima 2 studies kunnen doen. Kwa tijd en planning niet, tenzij ik mijn paarden weg doe en stop met werken. Maar 4 jaar volledig op ouders zak teren zit er bij mij niet in.