Geloof jij in toeval?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:45

Waarom moet je je gevoel/geloof perse een labeltje geven?
Je bent niet gelovig, je gelooft niet perse in een god, maar je hebt wel het idee dat er meer is. Dat toeval niet bestaat. Dat kan.

Ik ben het opzich wel eens met dat gegeven. Af en toe zijn dingen écht te toevallig.
Ik heb soms ook dingen die ik creepy vind (bv hele dag nog geen appje of telefoon gehad van iemand en dan denk ik eraan en kijk op mn telefoon en komt net een appje of telefoontje binnen).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:54

love_western schreef:
Sammie schreef:
En hoe weet je moeder dat exacte tijdstip van het bellen nog?

Terug kijken in logbestanden :+ Dat hebben mobieltjes al een hele poos.

Printscreen heb ik helaas niet meer.

Ik hoef geen print. Maar huistelefoons bestaan ook nog steeds. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:56

Ik weet het niet, sommige dingen kunnen haast geen toeval zijn
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:02

Ik geloof enkel in toeval. Dingen gebeuren en er gebeuren zovéél dingen dat er altijd wel een keer een wonderlijke combinatie van gebeurtenissen is. Mensen vinden het een fijne houvast om ergens een rede achter te zoeken, dat doen we al zo lang als we bestaan, onze hersenen zijn bijzonder goed in het ontdekken van verbanden, zelfs als dingen geen écht verband hebben. Dus ik geloof niet dat die redenen er echt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:07

Sammie schreef:
love_western schreef:

Terug kijken in logbestanden :+ Dat hebben mobieltjes al een hele poos.

Printscreen heb ik helaas niet meer.

Ik hoef geen print. Maar huistelefoons bestaan ook nog steeds. :+

Tjah niet iedereen heeft meer een huistelefoon.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:08

Ik geloof niet in God maar wel in het lot.
Waarom? Omdat het me troost en kracht geeft. Ik denk er verder niet veel bij na, het zit er gewoon in.
Dus nee ik geloof ook niet in toeval.
Alles in mijn leven gebeurd en is gebeurd omdat het zo heeft moeten zijn. Wat is de rede, dat mag Joost weten maar ook dat interesseert me niet, er zal vast een hele goede zijn.
Onlangs dacht ik dat ik mijn droombaan gevonden had en enkele weken later werd ik zo ziek dat ik niet meer kon werken en dus geen contract kreeg aangeboden. Dan bied het mij troost om te denken: dan was het niet de plek voor mij en heeft het zo moeten zijn.
Mensen noemen mij dan zweverig, en dat mag.
Vaak hoor ik het liedje dat gedraaid werd op de dienst van de zoon van mijn moeders vriend. Ik zeg dan altijd Hallo en bedank hem voor zijn aanwezigheid. Dat zijn gewoon kleine dingen die mijn ankertjes zijn in het leven. Het maakt me gelukkig :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:13

Citaat:
Citaat:
hoef geen print. Maar huistelefoons bestaan ook nog steeds. :+

Tjah niet iedereen heeft meer een huistelefoon.
tjah niet iedereen belt met enkel een mobiel.

Conclusie zo raar is mijn vraag dus niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:15

Ook al zeg ik het wel eens: "Goh, dat is toevallig", ben ik ervan overtuigd dat alles met een reden gebeurt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:21

IK weet niet of toeval bestaat, god bestaat voor mij niet maar sommige gebeurtenissen in mijn leven hebben voor mij wel bevestigd dat er nog iets anders is tussen hemel en aarde. Verder denk ik vaak als er iets onverwachts gebeurt aan de woorden van John Lennon Life is what happens to you while you’re busy making other plans.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:33

toeval of niet.
mn fjordje is 7 juli geboren en heb ik helaas vorig jaar in moeten laten slapen.
dit jaar 7 juli is het veulentje van mn hengstje geboren op 7 juli <3
voor mij voelt het niet als toeval :o

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:35

Nee ik geloof niet in toeval. Ik geloof dat bijna alles gebeurd met een reden.
Zo was ik behoorlijk vanslag in januari tijdens de examens in Antwerpen waardoor ik besloot om even een dagje terug naar Utrecht te komen. 2 dagen voor de sluiting van inschrijving decentrale selectie. Ik heb mij toen toch nog hier voor ingeschreven. Als ik niet vanslag naar huis was gegaan, had ik nu waarschijnlijk geen plekje in de decentrale selectie.
Dus ik denk dat het zo bedoelt was.

Net als dat ik jaren lang pech heb gehad en altijd heb moeten vechten voor mijn toekomst en dromen. (Moeder overleden, gepest etc) en nu ineens dit jaar komt alles weer goed & heb ik geluk.
Soort van karma dan misschien?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:38

Ik geloof niet in toeval inderdaad, veel dingen gebeuren in mijn ogen met een reden. Geloof daarentegen niet dat er een God is die e.e.a bepaalt, noem het altijd maar "het universum". Een lekker vage term, maar meer kan ik er niet van maken voor het moment :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:14

bowena_84 schreef:
Alles in mijn leven gebeurd en is gebeurd omdat het zo heeft moeten zijn. Wat is de rede, dat mag Joost weten maar ook dat interesseert me niet, er zal vast een hele goede zijn.
Onlangs dacht ik dat ik mijn droombaan gevonden had en enkele weken later werd ik zo ziek dat ik niet meer kon werken en dus geen contract kreeg aangeboden. Dan bied het mij troost om te denken: dan was het niet de plek voor mij en heeft het zo moeten zijn.
Mensen noemen mij dan zweverig, en dat mag.

Hier hetzelfde. Ik heb inmiddels veel dingen meegemaakt die ik niet meer kan toeschrijven aan toeval. Dan zou het wel heel erg toevallig zijn. Ik geloof dat die dingen zijn voorbestemd. Dat we allemaal een weg af moeten leggen in ons leven, een soort leerweg. Je bepaalt zelf welke keuzes je maakt maar ik geloof ook dat er een soort sturing inzit als je daar voor open staat. Noem het intuitie of voorgevoel maar ik denk dat die er is als je het probeert te horen.
Ik kan me ook berusten in dingen die naar mijn gevoel niet voor me weggelegd waren. Wel moeilijk, en soms heel verdrietig, maar dan was dat niet de weg die ik moest inslaan.
Ik denk ook dat je een persoonlijke groei doormaakt in je leven en dat we uiteindelijk een soort doel of lotsbeschikking hebben.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:43

Maar dat is leuk om te denken voor de mensen hier in NL. Maar wat voor "doel" of "lotsbestemming" heeft dat kindje in Afrika, die als een van de zoveel sterftvan de honger?

Ik kan nu ook zeggen: "Als ik geen Engels was gaan studeren had ik nooit die super goede vrienden in Engeland ontmoet, waar ik heel blij mee ben". Dus het heeft zo moeten zijn!
Maar als ik geen Engels was gaan studeren, had ik misschien wel een andere baan gekregen of was ik een andere studie gaan volgen, die me misschien wel andere vrienden opgeleverd had.

En wat betreft toevalligheden: ik zeg Murphy's Law :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:21

Martine_R schreef:
Maar dat is leuk om te denken voor de mensen hier in NL. Maar wat voor "doel" of "lotsbestemming" heeft dat kindje in Afrika, die als een van de zoveel sterftvan de honger?

Ik kan nu ook zeggen: "Als ik geen Engels was gaan studeren had ik nooit die super goede vrienden in Engeland ontmoet, waar ik heel blij mee ben". Dus het heeft zo moeten zijn!
Maar als ik geen Engels was gaan studeren, had ik misschien wel een andere baan gekregen of was ik een andere studie gaan volgen, die me misschien wel andere vrienden opgeleverd had.

En wat betreft toevalligheden: ik zeg Murphy's Law :D

Ik bedoel het meer in een spirituele lotsbestemming. Wat kan jij betekenen voor deze wereld en voor andere mensen? Wat voor boodschap laat jij na?
En ja het Afrikaanse kind is inderdaad geboren op een plek waar hij een ander leven tegemoet gaat dan wij hier in Nederland. Dat was dan waarschijnlijk zijn lotsbestemming.
Zo zit het hele leven in elkaar.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:42

Brr, ik heb daar echt niets mee. Alsof het dan 'goed' is dat een kind sterft van de honger en diarree, omdat het zo heeft moeten zijn. Nee, bah. Het is afschuwelijk, het is iets wat wij laten gebeuren en wat we kunnen voorkomen, en dat kindje heeft vreselijk pijn tot aan zijn dood en de ouders vreselijk verdriet. Het heeft niet zo 'moeten' zijn, het is zo omdat wij het toelaten. Net zoals ik ervoor kan kiezen een mier dood te trappen of te laten lopen. Er is geen diepere reden, geen bestemming, ik beslis gewoon voor de lol of ik die mier doodmaak of niet. Zo zie ik het leven ook. Iets gebeurt, of niet. Soms leidt dat tot iets goeds, soms niet. Soms kunnen wij mensen het voorkomen. Maar een hogere macht, een hoger doel, een 'goede' energie die alles aanstuurt...nee, daar geloof ik niets van.

Lijkt me wel fijn hoor, om daar wel van overtuigd te zijn. Ik snap wel dat je daar een boel steun en rust uit kunt halen. Alleen ik heb er zelf toch snel vervelende associaties bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:45

Ik vind dat ook erg lastig, Dani...
Die mensen en kinderen zijn ook echt op een verkeerde plek geboren en als alles wat beter verdeeld zou zijn, zou dat deel van Afrika helemaal niet arm hoeven zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:47

Dat is een hele moeilijke discussie. Ze zijn daar geboren omdat ze daar geboren zijn. Er worden daar gewoon veel te veel kinderen geboren. En daar kunnen 'wij' niets aan doen. De wereld is nu eenmaal niet eerlijk verdeeld, dat zal je ook nooit voor elkaar krijgen. Dat ligt aan zo ontzettend veel factoren.
Maar dat is niet de discussie hier in het topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:50

Klopt, maar ik vind het heel lastig om te zeggen dat dat dan een lotsbestemming is. :o

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:55

Ik vind het zo..makkelijk. "Ach ja, lotsbestemming, het is voor het goede en zo heeft 't moeten zijn." Dan hoeven wij er lekker niks aan te doen. Alsof je je erachter verschuilt. Terwijl wij dat leed gewoon zouden kunnen voorkomen, als we willen. Dat kind hóeft niet dood te gaan van diarree, dat is een keuze.

Ik geloof niet dat jij het zo bedoelt hoor Suzanne, voor de duidelijkheid. Alleen zo voelt het voor mij, snap je?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 15:05

Rationeel gezien is het natuurlijk gewoon de waarheid, de laatste post van Suzanne. Sommigen gebruiken dat als excuus om er niets aan te hoeven doen, denk dat het daarom zo voor jou voelt Dani.

Ik had niet verwacht dat er zoveel ongelovigen toch geloven in 'meer', interessant :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:05

Ik mag het toch niet hopen dat alles met een reden gebeurt, want dan snap ik dus echt helemaal niets meer van het hele leven en lijkt het eerder 1 grote straf...

Maar goed dat zegt dus wel de persoon, die net de ene ernstige, waarvan cardiologen zeiden, dodelijke ziekte, zo goed als heeft overwonnen, om gelijk weer door te mogen gaan met knokken tegen de volgende, niet vaak voorkomende rotziekte, was er eigenlijk wel een beetje klaar mee...

Ik weet het niet, dat mag duidelijk zijn, maar ik vind het voor iedereen hartstikke prima als ze ergens in geloven, zodat dit hun tot steun is of ergens door heen trekt, of dit nou een vlinder is bij overlijden, of het zijn bij mij bv de paarden die mij door situaties heen trekken...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:06

Dani schreef:
Ik vind het zo..makkelijk. "Ach ja, lotsbestemming, het is voor het goede en zo heeft 't moeten zijn." Dan hoeven wij er lekker niks aan te doen. Alsof je je erachter verschuilt. Terwijl wij dat leed gewoon zouden kunnen voorkomen, als we willen. Dat kind hóeft niet dood te gaan van diarree, dat is een keuze.

Ik geloof niet dat jij het zo bedoelt hoor Suzanne, voor de duidelijkheid. Alleen zo voelt het voor mij, snap je?

Ik begrijp je wel. Maar het is inderdaad niet helemaal hoe ik het bedoel. Daarnaast; hoe zouden wij kunnen voorkomen dat er duizenden kinderen sterven? Dat kan je niet voorkomen. Als ze niet doodgaan aan diarree, dan is het wel van verhongering of uitdroging of ziekte. Het zijn er teveel en wij kunnen daar niks aan doen. Al stop je er miljarden euro's in, dan blijven er weer nieuwe kinderen komen en dan is weer te weinig voedsel en medicijnen. Achter de oorzaak liggen hele complexe theorieën.

Maar die lotsbestemming is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat je als persoon een bepaalde groei doormaakt in je leven, leert van de dingen die je meemaakt en dat je gevormd wordt. Ik denk dat als je daarvoor openstaat, je anders gaat leven. Dat je niet eigenwijs je eigen ding doet tegen beter weten in maar je een beetje laat leiden door je intuitie en gevoel. Je voelt vaak of je op de juiste weg bent of niet. Ik denk dat alleen heel weinig mensen echt luisteren naar dat gevoel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:06

Volgens mij is er een aardig onderzoek naar gedaan en daarin komt steevast naar voren dat mensen die niet in een God geloven wel in 'iets' geloven (dus dat er meer is..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:14

Omdat er nog zo ontzettend veel dingen voor de mens onverklaarbaar zijn. :j