Reviews, anoniem of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 12:01

Even hypotetisch (noem je dat zo?).

Stel, je besteld ergens eten en het is blijkbaar niet goed. Om de een of andere reden neem je zelf niet het initatief hier een melding van te maken tegenover het bedrijf zelf maar je kwakt een hele slechte revieuw online die je anoniem verstuurd.

Het bedrijf leest dit en gaat na, hebben wij hier iets over gehoord? Nee. Maar omdat het anoniem is kan het bedrijf hier dus ook niks mee doen qua vragen wat er dan precies mis was o.i.d of eventuele oplossing aanbieden.

In welk opzicht gaat het waar dan mis? De klant omdat deze het achteraf doet of?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:02

Als je reviews zoals bvb op zoover goed leest dan zie je vaak duidelijk welke van ontevreden klanten zijn en welke van eigenaren zelf. Ik moest ooit in Oostenrijk zijn, hotelletje geboekt. Ik keek ook nog even op Zoover, o jee, gewaardeerd met een 4. Die 4 klopte achteraf ook maar alleen voor de verwende vakantieganger, als mijn bed en sanitair schoon is en het ontbijt goed dan ben ik al tevreden. Ik heb dus gewoon een 7 gegeven. Reviews moet je gewoon selectief lezen. Maar er waren ook een paar reviews met een 10 en dat was gewoon onmogelijk gezien de verdere tekortkomingen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:03

Courses schreef:

Stel, je besteld ergens eten en het is blijkbaar niet goed. Om de een of andere reden neem je zelf niet het initatief hier een melding van te maken tegenover het bedrijf zelf maar je kwakt een hele slechte revieuw online die je anoniem verstuurd.

Het bedrijf leest dit en gaat na, hebben wij hier iets over gehoord? Nee. Maar omdat het anoniem is kan het bedrijf hier dus ook niks mee doen qua vragen wat er dan precies mis was o.i.d of eventuele oplossing aanbieden.

In welk opzicht gaat het waar dan mis? De klant omdat deze het achteraf doet of?

Dat snap ik dus niet, spreek dan gewoon iemand in het restaurant aan. Nog nooit gehad dat er dan niet wat geregeld wordt. Dan kan je desnoods in je review zetten dat het eerst tegenviel maar daarna netjes is opgelost (of niet - en dan heb je imo reden tot klagen, dat is gewoon slechte service)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:04

Courses schreef:

Waar het hier misgaat?? Daar heb ik wel een duidelijke mening over, lafbekken zulke klanten, niets durven zeggen ter plekke en achteraf anoniem de grootste bek op zetten. Hierdoor kunnen bedrijven veel schade van ondervinden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:06

bigone schreef:
Courses schreef:

Waar het hier misgaat?? Daar heb ik wel een duidelijke mening over, lafbekken zulke klanten, niets durven zeggen ter plekke en achteraf anoniem de grootste bek op zetten. Hierdoor kunnen bedrijven veel schade van ondervinden.

En je hebt er toch ook jezelf mee? Ik ga niet naar een restaurant om vervolgens iets te eten wat echt niet goed/koud/etc is. Is toch zonde? (Neem aan dat je naar een restaurant gaat waarvan je verwacht dat het wel lekker zal zijn)

BigOne

Re: Reviews, anoniem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:10

Inderdaad, als ik in een restaurant iets voorgezet krijg wat niet goed gekookt/gebakken is dan vraag ik de bediening even of ze dat willen verbeteren, nooit problemen mee gehad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:14

Courses schreef:

Als het eten werkelijk slecht was, dan is dat natuurlijk al 2 missers voor het restaurant: 1 om de fout te maken, en 1 om dat blijkbaar niet op te merken voor het geserveerd wordt. Het is absoluut lastig om te achterhalen waar het dan mis gaat (maar zelf zou ik op basis van 1 review ook een restaurant niet aafkeuren.) Maar komt het in een paar maanden tijd meerdere keren naar voren, dan wekt dat bij mij de indruk dat er iets heel erg mis is met de kwaliteitscontrole.

En daar kan een restaurant dan best zelf eens vragen bij stellen: weten de koks voldoende wat er van ze verwacht wordt? Controleer je de maaltijden regelmatig op kwaliteit? Ben je in gesprek met je werknemers? Sta je voldoende open voor je klanten (als je maar voldoende ongeduldigheid uitstraalt, weet ik namelijk vrij zeker dat je ook geen oprechte feedback krijgt.) Die zaken los je met een dinerbon of een extra gratis drankje niet op, da's symptoombestrijding.

Daarnaast is het de vraag hoe de review was. "Eten was slecht" is inderdaad erg nietszeggend, maar "vlees te ver doorbakken, had rare gevraagd en kreeg welldone" biedt genoeg informatie om even te overleggen met de kok hoe of wat - vooral als diezelfde klacht meerdere keren in verschillende reviews terugkeert.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:18

bigone schreef:
Waar het hier misgaat?? Daar heb ik wel een duidelijke mening over, lafbekken zulke klanten, niets durven zeggen ter plekke en achteraf anoniem de grootste bek op zetten.

De niet zo assertieve klant die heel bescheiden is en een goed onderbouwde en helemaal niet onredelijke review schrijft voelt zich echt gewaardeerd in de horeca! Je voelt je meteen welkom met zo'n houding!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:23

Shadow0 schreef:
bigone schreef:
Waar het hier misgaat?? Daar heb ik wel een duidelijke mening over, lafbekken zulke klanten, niets durven zeggen ter plekke en achteraf anoniem de grootste bek op zetten.

De niet zo assertieve klant die heel bescheiden is en een goed onderbouwde en helemaal niet onredelijke review schrijft voelt zich echt gewaardeerd in de horeca! Je voelt je meteen welkom met zo'n houding!

Hoe bedoel je dit precies??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:35

Je hebt nogal een flink negatief oordeel over mensen. Ik geloof niet dat je erg gastvrij kunt zijn als je een deel van je klanten zonder meer afschildert als 'lafbekken' zonder ook maar het minste beetje begrip voor hun beweegredenen.

Dan kun je toch niet volhouden dat mensen erg welkom zijn bij je?

En niet iedereen is even assertief, ik ken mensen die 's nachts wakker liggen van het idee dat ze een ander aan moeten spreken of hun klacht kenbaar moeten maken. "Jamaar dat is toch niet normaal" - nee, dat zijn bv mensen die overspannen zijn of psychische klachten hebben. Zijn die niet welkom dan? Moeten die gestraft worden voor hun gebrek aan assertiviteit?

En lang niet elke anonieme review is laf of achterbaks of 'de grootste bek'. Er zijn er zat die keurig onderbouwd en bescheiden hun mening geven, soms positief, soms negatief.

Maar eigenlijk komt elk draadje over horeca een beetje op hetzelfde uit - men lijkt zo vaak geen plezier te hebben in mensen het gevoel geven dat ze echt welkom zijn, en in het bieden van echt goede service. Men lijkt de klant zowat als vijand te zien. Als je begint met anonieme kritieken zonder enige nuance af te doen als 'laf, gal spuwen, grootste bek' etc... dan mis je de basis van respect voor mensen al. En dan kun je nooit echt een fijne, welkome en open sfeer creeren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:40

Um... bigone heeft toch nergens gezegd dat ze in de horeca oid werkt?

Daarbij ging de hypothetische vraag van Courses 'neem je zelf niet het initatief hier een melding van te maken tegenover het bedrijf zelf maar je kwakt een hele slechte revieuw online die je anoniem verstuurd', lijkt me nou niet dat we het hier hebben over goed onderbouwde opbouwende kritiek.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:50

Ik werk als receptionist in een hotel is centraal Londen. Tripadvisor is voor ons hotel heel belangrijk. Wij ontvangen graag feedback over het hotel, met betrekking tot verbeterpunten etc.

Heb afgelopen week training gehad in complaint handling. En het belangrijkste punt wat ik daar heb geleerd is, is dat er ontelbaar veel redenen zijn waarom een gast/klant niet direct op dat moment "klaagt", maar aan het einde van zijn verblijf/avond. En vooral dat mensen niet altijd alleen maar "klagen" om er een slaatje uit te slaan. O.a. omdat op dat moment de "klacht" misschien niet het belangrijkste punt voor hen is, misschien hebben ze op dat moment wel meer aan hun hoofd dan dat hun biefstuk iets te doorbakken is. Om daarna het bedrijf zwart te gaan maken op internet, is niet fair natuurlijk, maar soms gebeurd dat nou eenmaal. En als je in de gastvrije sector werkt, is het jouw taak om daar zo goed mogelijk mee om te gaan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:51

Ik schrijf ook vaak reviews zowel positieve als negatieve. Ik denk toch dat als er meer dan 50 mensen hebben gereageerd je een aardig gemiddeld cijfer krijgt en het dus wel aardig zal kloppen. Het lastige is alleen wel dat als restaurants punten die negatief waren verbeteren, de negatieve reactie daar blijft. Het gaat wel wat ver, maar het zou nuttig zijn om als restaurant af en toe te lezen en reageren als je iets verbeterd hebt. Ik lees ook wel vaak wat er dan negatief is want sommige mensen vinden eten te flauw terwijl een ander dat misschien helemaal niet vind. Het uitzicht van een hotel is soms ook geluk hebben, maar als je dankzij andere weet welke kamer een heel slecht uitzicht heeft kun je wel aangeven dat je liever niet zo'n kamer wilt. Dit soort reviews hebben op mij dan ook geen invloed.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:02

Een negatieve review hoeft niet eens aanvallend te zijn.
Er is voor mij een verschil tussen "jammer dat het personeel langzaam was" of "minpunt daar was wel dat het personeel langzaam was" (alleen als je er vaker komt en het is altijd zo kun je "is" gebruiken) en "het personeel daar is gewoon zo langzaam als dikke stront".
Of "door het gerammel had ik wel goed door dat het om een antieke wagen ging" en "het was een oude köt rammelkast waar we in moesten".
Het hoeft niet in een negatieve aanvallende vorm gegoten, zelfs niet als je niet tevreden was of iets tegenviel.

Ik probeer minpunten en pluspunten duidelijk op een rij te zetten, mensen kunnen voor zichzelf bepalen of zij het ook min- of pluspunten vinden of juist niet.

Het is al aangegeven, gelukkig zie je snel genoeg of je iets onder onzin kunt scharen, maar het is wel jammer dat iedereen feitelijk maar ongezouten de mening kan geven (hoewel bij veel sites een en ander wel gescreened wordt) en sommigen het doen omdát het kan, niet omdat ze iets zinnigs te melden hebben en anderen willen helpen...
Soms is het gewoon omdat ze een horeca bedrijf een hak willen zetten omdat zij toevallig het niet naar de zin hadden (en dat kan zelfs door eigen toedoen komen).
Maar als je een balans opmaakt uit alle reviews van zo´n bedrijf moet wel doorschemeren hoe het echt zit.

Ik vind wel dat je een verschil moet maken tussen een kacht die in een klachtenboek van het bedrijf thuis hoort, en een review.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:35

Shadow0 schreef:
Je hebt nogal een flink negatief oordeel over mensen. Ik geloof niet dat je erg gastvrij kunt zijn als je een deel van je klanten zonder meer afschildert als 'lafbekken' zonder ook maar het minste beetje begrip voor hun beweegredenen.

Dan kun je toch niet volhouden dat mensen erg welkom zijn bij je?

En niet iedereen is even assertief, ik ken mensen die 's nachts wakker liggen van het idee dat ze een ander aan moeten spreken of hun klacht kenbaar moeten maken. "Jamaar dat is toch niet normaal" - nee, dat zijn bv mensen die overspannen zijn of psychische klachten hebben. Zijn die niet welkom dan? Moeten die gestraft worden voor hun gebrek aan assertiviteit?

En lang niet elke anonieme review is laf of achterbaks of 'de grootste bek'. Er zijn er zat die keurig onderbouwd en bescheiden hun mening geven, soms positief, soms negatief.

Maar eigenlijk komt elk draadje over horeca een beetje op hetzelfde uit - men lijkt zo vaak geen plezier te hebben in mensen het gevoel geven dat ze echt welkom zijn, en in het bieden van echt goede service. Men lijkt de klant zowat als vijand te zien. Als je begint met anonieme kritieken zonder enige nuance af te doen als 'laf, gal spuwen, grootste bek' etc... dan mis je de basis van respect voor mensen al. En dan kun je nooit echt een fijne, welkome en open sfeer creeren.

Ik dacht al dat je verwachtte dat ik een zaak had, niet dus. Maar wel veel mensen gesproken die ergens gingen eten, zelfs een keer samen met ons, tijdens het diner was iets niet helemaal naar wens van een van de (voormalige) kennissen. Ik gaf hem het advies om dat even netjes tegen de bediening te zeggen. Nee hoor, zo erg was het nu ook weer niet.
Tot mijn stomme verbazing stond er de volgende dag een afkraak review op de site van het restaurant die duidelijk uit ons gezelschap kwam. Hij en zijn vrouw maakten het restaurant uit voor van alles en nog wat. Ik heb ze gebeld en ja hoor, tijdens het diner de bek dichthouden en een dag later alles afbreken. En dit was zeer zeker niet terecht. Vandaar mijn opmerking van lafbekken, niets zeggen tijdens het eten en een dag later grote onzin spuien. Ik heb ook een review geplaatst waarin ik hun negatieve review heb bekritiseert. Zodoende mijn opmerking over lafbekken, die jij dus ook verkeerd opvatte.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:06

bigone schreef:
Vandaar mijn opmerking van lafbekken, niets zeggen tijdens het eten en een dag later grote onzin spuien.

Waarom veralgemeniseer je 1 ervaring naar anonieme reviews in het algemeen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:20

Toevallig zat ik gisteren ergens carpaccio naar binnen te werken. Carpaccio was veel te dik. Dat vond ik best zonde, ik heb hier niks van gezegd, want ik heb er al eens eerder gegeten en toen was het prima. En ik denk dat dat de volgende keer weer zo is..

Nu kan ik mij voorstellen dat als het nog eens gebeurd en ik zou een review schrijven dat ik denkt oh ja.. en de carpaccio was ook een paar keer te dik er tussen te zetten. Maar om dit nu tot onzin te verklaren of tot een grote grove klacht.. Nee.. Het is meer een opmerking dat je dan te binnenschiet.

Je hebt er wel mensen tussen zitten die elk dingetje enorm uitvergroten, maar daarmee is het niet perse onzin. Het is gebaseerd op iets dat daadwerkelijk is gebeurd en iedereen beleeft datgene net anders. De ervaring is dus ook anders.

Ik ben wel van mening dat als je daar in het restaurant/hotel zelf een uitgesproken mening al hebt dat je dat dan ook ter plaatse moet neerleggen en niet achteraf. Iets dat achteraf komt als nah dat viel eigenlijk tegen zal toch ook niet echt een enorm groot probleem zijn geweest.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:27

Sammie schreef:
Toevallig zat ik gisteren ergens carpaccio naar binnen te werken. Carpaccio was veel te dik. Dat vond ik best zonde, ik heb hier niks van gezegd, want ik heb er al eens eerder gegeten en toen was het prima. En ik denk dat dat de volgende keer weer zo is..

Nu kan ik mij voorstellen dat als het nog eens gebeurd en ik zou een review schrijven dat ik denkt oh ja.. en de carpaccio was ook een paar keer te dik er tussen te zetten. Maar om dit nu tot onzin te verklaren of tot een grote grove klacht.. Nee.. Het is meer een opmerking dat je dan te binnenschiet.

Je hebt er wel mensen tussen zitten die elk dingetje enorm uitvergroten, maar daarmee is het niet perse onzin. Het is gebaseerd op iets dat daadwerkelijk is gebeurd en iedereen beleeft datgene net anders. De ervaring is dus ook anders.

Ik ben wel van mening dat als je daar in het restaurant/hotel zelf een uitgesproken mening al hebt dat je dat dan ook ter plaatse moet neerleggen en niet achteraf. Iets dat achteraf komt als nah dat viel eigenlijk tegen zal toch ook niet echt een enorm groot probleem zijn geweest.

Of meneer/mevrouw had op dat moment andere dingen aan zijn hoofd. Partner overleden, kleindochter ziek, relatieproblemen etc. Het kan nou eenmaal zo zijn dat die klacht op dat moment niet het belangrijkste is wat er in zijn/haar leven speelt. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:29

Als je partner overleden is kan ik mij niet voorstellen dat je in een restaurant gaat eten, maar dan nog ... zoals jezelf zegt het was dan niet het belangrijkste dus iets dat achteraf speelde en dus ter plaatse niet het grootste probleem (in je leven).

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:39

Ik doelde op je stukje: Ik ben wel van mening dat als je daar in het restaurant/hotel zelf een uitgesproken mening al hebt dat je dat dan ook ter plaatse moet neerleggen en niet achteraf.

En misschien was die koude biefstuk op dat moment niet het belangrijkste punt nee, maar dat maakt die koude biefstuk op zichzelf niet minder belangrijk ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:43

@Sammie, wat was je reden om het niet terug te laten brengen naar de keuken om fijner te laten snijden?
Een goed restaurant heeft helemaal geen problemen met terugsturen naar de keuken. De verantwoordelijke kan dan ook nog eens er op aangesproken door de chef en dat is dan weer een leermoment voor hem of haar.
Zelfde gaat op voor eten dat bv te koud wordt geserveerd, laat maar opwarmen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:43

Als jij op dat moment hele grote probleem hebt met die koude biefstuk dan kun je dat best ter plekke zeggen. (wie gaat er nou koude biefstuk opeten?) Kom je thuis en denk je hmm die biefstuk had warmer gekund dan had je daar ter plekke dus niet zo heel veel moeite mee.

Lusitana schreef:
@Sammie, wat was je reden om het niet terug te laten brengen naar de keuken om fijner te laten snijden?
Dat had niet gekund. Ik heb zelf ooit carpaccio gesneden :D

Bovendien zo'n groot probleem vond ik het dus niet, had meer zoiets van jah had wel fijner gemogen. Het is dus voor mij ook niet een ding dat ik als klacht op een website ga neerpennen. Gebeurt het de volgende keer weer, dan zeg ik er wel wat van. Dan is het een kwestie van het apparaat beter afstellen. (of andere inkoper zoeken) Maar juist omdat ik het zelf ook gesneden heb is het een kwestie zal wel net t de verkeerde portie geweest zijn. Overigens vond mijn partner het weer meevallen. Dus zo iet je maar weer. En het is voor mij dus geen reden om A niet meer terug te gaan en B om er een klacht over in te dienen.

Koud eten gaat bij altijd terug. Dat heb ik een keer gehad bij van der Valk, maar dat bederft echt je eetplezier. Hoe depressief of verdrietig ik ben koud eten is echt niet oké.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:51

Sammie schreef:
Als jij op dat moment hele grote probleem hebt met die koude biefstuk dan kun je dat best ter plekke zeggen. (wie gaat er nou koude biefstuk opeten?) Kom je thuis en denk je hmm die biefstuk had warmer gekund dan had je daar ter plekke dus niet zo heel veel moeite mee.

Goed voorbeeld hiervoor, verhaal van de man die mij de complaint handling training heeft gegeven:

Hij is een drukke zakenman, heeft een ontzettend drukke dag gehad en alleen ontbijt gegeten. Savonds een diner met 3 andere collega's. Ze bestelden hun eten rond 21:10, om 21:30 werden de hoofdgerechten voor zijn collega's geserveerd. Zijn hoofdgerecht kwam uiteindelijk om 21:45, en was koud.

Heeft hij het opgegeten? Ja.
Waarom? Hij had, doordat hij enkel tijd heeft gehad om te ontbijten, ontzettende trek, wilde zijn collega's niet nog langer laten wachten (die waren onderhand al uitgegeten) en als hij er iets van zou zeggen op dat moment, wist hij dat hij enkel nog langer zou moeten wachten op zijn maaltijd.
Was hij achteraf tevreden over de maaltijd? Nee, natuurlijk niet. En dat heeft hij achteraf ook genoemd naar de serveerster.

(Hij daarna het restaurant niet zwart gemaakt op internet of iets, dit was enkel een voorbeeld voor het niet altijd direct benoemen van de klacht.)

Sowieso als je de instelling hebt van; dan had diegene er op dat moment maar wat van moeten zeggen, leg je het probleem bij de gast/klant, en niet bij het probleem zelf. Niet echt een gastvrije instelling lijkt me ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:53

Dat vind ik een slecht voorbeeld, hij heeft het dus wel degelijk genoemd en niet op internet geklaagd (waar het hier in het topic over gaat).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:53

Lusitana schreef:
Een goed restaurant heeft helemaal geen problemen met terugsturen naar de keuken. De verantwoordelijke kan dan ook nog eens er op aangesproken door de chef en dat is dan weer een leermoment voor hem of haar.
Zelfde gaat op voor eten dat bv te koud wordt geserveerd, laat maar opwarmen.

Het kost extra tijd, jouw gang loopt dan achter de ander aan. Extra vervelend als je daarna door wilt naar bv een voorstelling, of als je echt trek hebt en niet meer wilt wachten.

Biefstuk opwarmen kan bv al niet (of althans, daar wordt het niet bepaald beter van := ), die moet opnieuw gebakken worden.

En het is ook in andere opzichten vervelend, het haalt je bv uit het gesprek waar je in zit omdat je je aandacht ineens op het restaurant moet richten ipv op je dinerpartner. Er zijn verder nog heel veel redenen waarom mensen zich ongemakkelijk voelen bij het geven van kritiek of het vragen om iets dergelijks (meestal het gevolg van negatieve reacties in het verleden, de boodschap dat je helemaal het recht niet hebt om kritiek te geven of anderen tot last te zijn.)

Op zo'n moment zelf kunnen de gevoelens je dan belemmeren er iets van te zeggen, terwijl je thuis meer rationeel en met meer afstand kunt bedenken dat je de feedback toch aan het restaurant en aan andere bezoekers wilt geven.