Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Courses schreef:Even hypotetisch (noem je dat zo?).
Stel, je besteld ergens eten en het is blijkbaar niet goed. Om de een of andere reden neem je zelf niet het initatief hier een melding van te maken tegenover het bedrijf zelf maar je kwakt een hele slechte revieuw online die je anoniem verstuurd.
Het bedrijf leest dit en gaat na, hebben wij hier iets over gehoord? Nee. Maar omdat het anoniem is kan het bedrijf hier dus ook niks mee doen qua vragen wat er dan precies mis was o.i.d of eventuele oplossing aanbieden.
In welk opzicht gaat het waar dan mis? De klant omdat deze het achteraf doet of?
Courses schreef:Even hypotetisch (noem je dat zo?).
Stel, je besteld ergens eten en het is blijkbaar niet goed. Om de een of andere reden neem je zelf niet het initatief hier een melding van te maken tegenover het bedrijf zelf maar je kwakt een hele slechte revieuw online die je anoniem verstuurd.
Het bedrijf leest dit en gaat na, hebben wij hier iets over gehoord? Nee. Maar omdat het anoniem is kan het bedrijf hier dus ook niks mee doen qua vragen wat er dan precies mis was o.i.d of eventuele oplossing aanbieden.
In welk opzicht gaat het waar dan mis? De klant omdat deze het achteraf doet of?
bigone schreef:Courses schreef:Even hypotetisch (noem je dat zo?).
Waar het hier misgaat?? Daar heb ik wel een duidelijke mening over, lafbekken zulke klanten, niets durven zeggen ter plekke en achteraf anoniem de grootste bek op zetten. Hierdoor kunnen bedrijven veel schade van ondervinden.
Courses schreef:In welk opzicht gaat het waar dan mis? De klant omdat deze het achteraf doet of?
bigone schreef:Waar het hier misgaat?? Daar heb ik wel een duidelijke mening over, lafbekken zulke klanten, niets durven zeggen ter plekke en achteraf anoniem de grootste bek op zetten.
Shadow0 schreef:bigone schreef:Waar het hier misgaat?? Daar heb ik wel een duidelijke mening over, lafbekken zulke klanten, niets durven zeggen ter plekke en achteraf anoniem de grootste bek op zetten.
De niet zo assertieve klant die heel bescheiden is en een goed onderbouwde en helemaal niet onredelijke review schrijft voelt zich echt gewaardeerd in de horeca! Je voelt je meteen welkom met zo'n houding!
Shadow0 schreef:Je hebt nogal een flink negatief oordeel over mensen. Ik geloof niet dat je erg gastvrij kunt zijn als je een deel van je klanten zonder meer afschildert als 'lafbekken' zonder ook maar het minste beetje begrip voor hun beweegredenen.
Dan kun je toch niet volhouden dat mensen erg welkom zijn bij je?
En niet iedereen is even assertief, ik ken mensen die 's nachts wakker liggen van het idee dat ze een ander aan moeten spreken of hun klacht kenbaar moeten maken. "Jamaar dat is toch niet normaal" - nee, dat zijn bv mensen die overspannen zijn of psychische klachten hebben. Zijn die niet welkom dan? Moeten die gestraft worden voor hun gebrek aan assertiviteit?
En lang niet elke anonieme review is laf of achterbaks of 'de grootste bek'. Er zijn er zat die keurig onderbouwd en bescheiden hun mening geven, soms positief, soms negatief.
Maar eigenlijk komt elk draadje over horeca een beetje op hetzelfde uit - men lijkt zo vaak geen plezier te hebben in mensen het gevoel geven dat ze echt welkom zijn, en in het bieden van echt goede service. Men lijkt de klant zowat als vijand te zien. Als je begint met anonieme kritieken zonder enige nuance af te doen als 'laf, gal spuwen, grootste bek' etc... dan mis je de basis van respect voor mensen al. En dan kun je nooit echt een fijne, welkome en open sfeer creeren.
Sammie schreef:Toevallig zat ik gisteren ergens carpaccio naar binnen te werken. Carpaccio was veel te dik. Dat vond ik best zonde, ik heb hier niks van gezegd, want ik heb er al eens eerder gegeten en toen was het prima. En ik denk dat dat de volgende keer weer zo is..
Nu kan ik mij voorstellen dat als het nog eens gebeurd en ik zou een review schrijven dat ik denkt oh ja.. en de carpaccio was ook een paar keer te dik er tussen te zetten. Maar om dit nu tot onzin te verklaren of tot een grote grove klacht.. Nee.. Het is meer een opmerking dat je dan te binnenschiet.
Je hebt er wel mensen tussen zitten die elk dingetje enorm uitvergroten, maar daarmee is het niet perse onzin. Het is gebaseerd op iets dat daadwerkelijk is gebeurd en iedereen beleeft datgene net anders. De ervaring is dus ook anders.
Ik ben wel van mening dat als je daar in het restaurant/hotel zelf een uitgesproken mening al hebt dat je dat dan ook ter plaatse moet neerleggen en niet achteraf. Iets dat achteraf komt als nah dat viel eigenlijk tegen zal toch ook niet echt een enorm groot probleem zijn geweest.
Lusitana schreef:Dat had niet gekund. Ik heb zelf ooit carpaccio gesneden@Sammie, wat was je reden om het niet terug te laten brengen naar de keuken om fijner te laten snijden?
Sammie schreef:Als jij op dat moment hele grote probleem hebt met die koude biefstuk dan kun je dat best ter plekke zeggen. (wie gaat er nou koude biefstuk opeten?) Kom je thuis en denk je hmm die biefstuk had warmer gekund dan had je daar ter plekke dus niet zo heel veel moeite mee.
Lusitana schreef:Een goed restaurant heeft helemaal geen problemen met terugsturen naar de keuken. De verantwoordelijke kan dan ook nog eens er op aangesproken door de chef en dat is dan weer een leermoment voor hem of haar.
Zelfde gaat op voor eten dat bv te koud wordt geserveerd, laat maar opwarmen.
), die moet opnieuw gebakken worden.